• QueenBeee

    Är du rädd för att ebolan ska komma till Sverige?

    Jag är faktiskt lite orolig. Jag känner folk som befinner sig i Västafrika (dock ej Nigeria, Sierra Leone, Liberia eller Guinea) som snart kommer hem. Jag tror inte att de nödvändigtvis har tagit med sig smitta, men med tanke på hur lätt sjukdomar sprids på flygplan så vet man aldrig.
    Dessutom är tydligen länder som Frankrike och Storbritannien på sin vakt, men sannolikheten för spridning ska vara liten.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du rädd för att ebolan ska komma till Sverige?
  • GrönaDruvan

    Är inte orolig, men visst kan det hända.

    Jag tror på att sådana här sjukdomar kommer pga att människor "måste" dö.

    Hemskt att säga, men annars överbefolkas jorden. Sen om det är vi eller några andra som dör är ju skit samma, vi är alla människor.

  • dfuoih

    Inte speciellt orolig för nuvarande form av Ebola. Viruset sprids inte via luften som tex förkylningsvirus utan det krävs kontakt med tex blod eller saliv. Dessutom verkar man inte sprida smittan förrän man fått symptom.

    I Afrika har det funnits dokumenterade Ebolafall så tidigt som 1976 utan att det spridits till Europa. (Och troligtvis tidigare också.)

  • EnGladPingvin

    Läste en artikel i svd för några dagar sedan som helt avskrev risken att Ebola skulle spridas till Sverige. Ebola har ett väldigt snabbt sjukdomsförlopp och kan inte mistas för så mycket annat. Personerna insjuknar fort och går inte runt och smittar andra såsom vid t.ex. influensasjukdomar.

    Att smittan spridits på det sättet som det gjort i Afrika beror på att de har begränsad tillgång till sjukvård och det finns även en stor misstro till myndigheter så folk söker inte vård. Skulle någon mot förmodan lyckas ta sig på ett plan till Sverige skulle de snabbt isoleras.

  • QueenBeee
    knivskrik skrev 2014-08-02 21:49:25 följande:
    Nej, den har inte spritt sig till USA. De har plockat hem en smittad för att vårda honom där. Vitt skilda saker.
  • Signe88

    Undrar om man kommer att ta emot flyktingar från dessa områden. Känns ju inte bra i så fall....

  • SimonHalvarsson

    Hoppas den gör det! Skulle vara kul att se hur samhället beter sig under sådana omständigheter!

  • s0me1ne

    Inte det minsta rädd. Umgås inte med afrikaner eller folk som har så pass dålig smak att åka till västafrika. Så sprid på allt du vill, mig bekommer det ej.

  • Signe88

    Man behöver ju inte umgås med afrikaner, det räcker ju att deras barn går i samma skola som dina barn...Det går ju inte att påverka...

  • s0me1ne
    Signe88 skrev 2014-08-07 22:02:15 följande:

    Man behöver ju inte umgås med afrikaner, det räcker ju att deras barn går i samma skola som dina barn...Det går ju inte att påverka...


    Saknar barn, smittsamma individer ankommer inte till skolan då de är döende och blöder överallt. 
  • s0me1ne
    Signe88 skrev 2014-08-07 22:41:29 följande:

    Nån gång ska de ju insjukna, varför inte i skolan?


    Då får man väl gå efter gängse protokoll och inte slicka i mig blodet utan använda de handskar som finns utplacerade för just blod.
Svar på tråden Är du rädd för att ebolan ska komma till Sverige?