Olika efternamn - vad tycker barnen?
Hej,
Jag är frånskild och har fortfarande min exmans efternamn. Jag ville behålla det för att heta samma sak som barnen. Det har nu gått en tid och jag börjar överväga att ändå byta tillbaka till mitt flicknamn eftersom det känns som om efternamnet hör till en period i mitt liv som jag har lämnat.
Vi skulle kunna lägga till mitt flicknamn som mellannamn på barnen. Det skulle kännas bra för mig men det är inte jätteviktigt. Det verkar vara lite bökigt med mellannamn, av vad jag förstått när jag googlat runt kan de hamna fel i adresslistor etc... Eller så byter bara jag. Pappan är skeptisk till mellannamn för han tycker det verkar krångligt.
Jag undrar hur ni tror barnen kan uppleva detta. De är 6 och 4 år gamla. Är det viktigt med samma namn för samhörighet för dem? Jag funderar på om vi skulle kunna fråga (i alla fall den äldste) om vad han själv vill. Han är en klok pojke som man ofta kan resonera med men det här är en abstrakt fråga. Men jag tänker att beslutet måste inte fattas här och nu, det kan få vara öppet för dem. Om de känner att de vill ha mitt namn - då byter vi.
Hur har ni andra resonerat kring olika efternamn? Eller är det någon som växt upp med annat efternamn än någon förälder som vill berätta om det varit negativt. Eller är det bara en känslofråga för mig själv?