Ja, både min pappa, min mamma och hennes nya man (han har varit med i bilden hela äldsta sonens liv och är lika mkt morfar som min pappa, han har även närmre kontakt med mina barn än sina egna barnbarn) och mina svärföräldrar. Vi behöver aldrig be om barnvakt för vuxentid eftersom sonen har kvalitetstid med ngn av ovanstående relativt ofta ändå :) Ibland får vi istället stoppa o säga att nej, nu vill vi faktiskt att du är hemma hos oss istället :D
Svärföräldrarna erbjöd sig självmant att ha sonen när vi arbetar så att vi inte behövde lämna på förskola de första åren. Min pappa gick ner i arbetstid när han var två år och har haft honom några gånger i månaden sedan dess. Min mamma och hennes man försöker ha honom iallafall en helg varannan månad. Mammas man har honom även ibland själv då hans arbete tillåter det.
Om jag är positivt inställd? Absolut! Alla vuxna inblandade är människor jag litar på och gärna ser att barnen har som förebilder i sitt liv. Jag o min svärmor har haft en del konflikter då vi inte har riktigt samma tänk angående bland annat godis.... Och lite annat... Men sonen vinner mer än jag "förlorar" på det så även där funkar det bra :) När det krisat ihop sig med sjukdomar eller när jag åkte in för att föda syskonet så har vi aldrig haft problem med om ngn kan ställa upp. Istället är problemet vem vi ska göra besviken och INTE fråga :D
Jag behöver aldrig oroa mig för hur barnen har det om vi måste ha barnvakt - jag vet att de har det bra. Äldste sonen känner sig nästan lika hemma hos mor o farföräldrar som hemma hos oss (yngste är inte så stor än..). Alla har bilbarnstolar själva så de kan hämta om det behövs.
Vi bor inte nära varandra utan det tar 1-2 timmar enkel väg men det spelar ingen roll :)
Om vi vet att vi är bortskämda? - absolut! Vi är mycket tacksamma för att barnen har så många vuxna i sitt liv som sätter de främst och som de kan vända sig till om de skulle behöva. Det är inte alltid lätt att prata med föräldrarna men förhoppningsvis kan de då vånda sig till ngn av de andra vuxna de har i sin närhet. Jag själv är uppväxt ungefär likadant, fast jag hade gångavstånd till mina mor o farföräldrar.