• Anonym (Macke)

Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?

Kan den som betalar underhåll ställa några krav alls på hur de pengarna skall användas? Jag vet att mitt ex inte är så bra på det här med pengar. Hon prioriterar sig själv före barnen. Inte så att de direkt lider. De får ju mat och kläder och det de behöver, men om det står mellan att köpa nåt extra till barnen eller till sig själv, så väljer hon hellre sig själv.

Jag skulle HELST vilja (men tror inte det går) att pengarna sätts in på ett konto som hon inte kommer åt och som mitt barn får tillgång till när hon är 18. Det är ju till barnet jag betalar, inte till henes lyx.

• Svar på tråden Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?
  • Anonym (förstår)

Jag kan förstå hur du tänker ang att mamman prioriterar sig själv när det kommer till att köpa något extra.

MEN, som alla andra skriver, du kan inte bestämma alls över de pengarna.
    De ska hjälpa till med barnens nödvändigheter, och det får de ju? Allt nödvändigt.

Vad hon väljer att göra med resten av sina pengar är hennes ensak.

Du kan ju ge barnen det lilla extra istället. Ta med dem på zoo tex eller om du inte kan/vill det, köp biljetter åt dem i mammans namn så hon kan gå med dem osv.

• Anonym (***)

Det här är lite intressant... Betalar man underhåll till ett barn så är det det enda man behöver göra. Pengarna skall gå till barnets behov.

Jag har en bekant som var i en liknande situation, ja dom skilde sig till och med för att hon shoppat Tupperware för strax över 50.000kr + förskingrat pengar från honom.
    Istället för att ge mamman hela summan så begränsade han den med att göra inköp direkt till barnen. Han använde underhållet och köpte tex kläder, skor, blöjor etc som han lämnade tillsammans med barnen till mamman och kopia på kvittot. Mellanskilladen mellan underhållet och det han betalt förde han sen över till henne.

Om detta fungerar idag har jag ingen koll på men för 20 år sen var det hur ok som helst!

• Brumma
    Anonym (***) skrev 2014-08-12 16:31:13 följande:

Det här är lite intressant... Betalar man underhåll till ett barn så är det det enda man behöver göra. Pengarna skall gå till barnets behov.

Jag har en bekant som var i en liknande situation, ja dom skilde sig till och med för att hon shoppat Tupperware för strax över 50.000kr + förskingrat pengar från honom.
    Istället för att ge mamman hela summan så begränsade han den med att göra inköp direkt till barnen. Han använde underhållet och köpte tex kläder, skor, blöjor etc som han lämnade tillsammans med barnen till mamman och kopia på kvittot. Mellanskilladen mellan underhållet och det han betalt förde han sen över till henne.

Om detta fungerar idag har jag ingen koll på men för 20 år sen var det hur ok som helst!

Har faktiskt mkt svårt att tänka mig att det skulle funka ens för 20 år sedan - om de gått genom domstol och fått underhållet bestämt... Om de skötte de själva så kan man såklart göra precis som man vill - även idag. Men går man genom försäkringskassan eller fått en dom på underhåll så är det det som skall betalas. Däremot kan man göra avdrag på underhållsstödet (försäkringskassan) om man har barnet fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en månad. Och självklart kan man om man vill köpa kläder o grejer utanför det avtalade underhållet och skicka med - men inte ta pengarna från underhållet..

I din väns situation förstår jag inte varför han inte begärde att barnen bodde hos honom istället om han var orolig för att barnen inte gick vad de behövde.
  • puss

Man borde kunna ställa krav anser jag. Det är helt rimligt.

• Anonym (verklighetsfrämmande män.. gosh)
    Anonym (***) skrev 2014-08-12 16:31:13 följande:

Skulle jag aldrig gått med på. Oavsett hur oekonomisk mitt ex ansåg att jag var. Mitt ex har inte med min hushållsekonomi att göra. Dessutom är jag vuxen och ej i behov av någon förmyndare.

Skulle stämma skiten ur honom om han försökte börja detaljstyra min privatekonomi och skita i att betala underhåll.
  • Anonym (Fk)
    Anonym (verklighetsfrämmande män.. gosh) skrev 2014-08-12 18:10:15 följande:
    Skulle jag aldrig gått med på. Oavsett hur oekonomisk mitt ex ansåg att jag var. Mitt ex har inte med min hushållsekonomi att göra. Dessutom är jag vuxen och ej i behov av någon förmyndare.

Skulle stämma skiten ur honom om han försökte börja detaljstyra min privatekonomi och skita i att betala underhåll.
    Det funkar idag med. Bara att visa kvitton till Fk om vad man har köpt och att man försörjer barnen även om morsan påstår annat. Man är förmyndare för barnen, och deras försörjning.... Barnens försörjning är inte din privatekonomi!
  • puss
    Anonym (verklighetsfrämmande män.. gosh) skrev 2014-08-12 18:10:15 följande:

pengar som ska gå till mannens BARN är inte  kvinnans privata ekonomi.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (K)

Ta hand om dina barn hälften av tiden och slipp betala öht?

• Brumma
    Anonym (Fk) skrev 2014-08-15 16:53:45 följande:
    Det funkar idag med. Bara att visa kvitton till Fk om vad man har köpt och att man försörjer barnen även om morsan påstår annat. Man är förmyndare för barnen, och deras försörjning.... Barnens försörjning är inte din privatekonomi!
    Nu pratar du i nattmössan... Nej, man kan inte köpa grejer själv o göra avdrag via försäkringskassan. Underhållet - HELA beloppet - skall betalas till boendeföräldern. Enda gången man har lov att göra avdrag är om du haft barnen fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en vecka.

Sluta hitta på!
    puss skrev 2014-08-15 17:11:34 följande:

Jo, det är det visst det så länge hon är ensam vårdnadshavare. Barnen är ett ekonomiskt åtagande som vilket annat som helst som mamman ska sköta. Den som är missnöjd med hur barnen sköts har rätten (och skyldigheten) att anmäla till socialtjänsten. Eller varför inte stämma på vårdnaden om man är den andra föräldern?? Men man har ingen rätt att lägga sig i och försöka detaljstyra genom att ställa krav för att betala underhållet.

Helt befängt.
  • Anonym (Fk)
    Brumma skrev 2014-08-15 21:44:56 följande:
    Nu pratar du i nattmössan... Nej, man kan inte köpa grejer själv o göra avdrag via försäkringskassan. Underhållet - HELA beloppet - skall betalas till boendeföräldern. Enda gången man har lov att göra avdrag är om du haft barnen fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en vecka.

Sluta hitta på!
    Fel.
    Anonym (verklighetsfrämmande män.. gosh) skrev 2014-08-15 22:46:59 följande:
    Jo, det är det visst det så länge hon är ensam vårdnadshavare. Barnen är ett ekonomiskt åtagande som vilket annat som helst som mamman ska sköta. Den som är missnöjd med hur barnen sköts har rätten (och skyldigheten) att anmäla till socialtjänsten. Eller varför inte stämma på vårdnaden om man är den andra föräldern?? Men man har ingen rätt att lägga sig i och försöka detaljstyra genom att ställa krav för att betala underhållet.

Helt befängt.

Nej.
  • Brumma
    Anonym (Fk) skrev 2014-08-15 22:55:55 följande:
    Fel.
    Anonym (verklighetsfrämmande män.. gosh) skrev 2014-08-15 22:46:59 följande:Jo, det är det visst det så länge hon är ensam vårdnadshavare. Barnen är ett ekonomiskt åtagande som vilket annat som helst som mamman ska sköta. Den som är missnöjd med hur barnen sköts har rätten (och skyldigheten) att anmäla till socialtjänsten. Eller varför inte stämma på vårdnaden om man är den andra föräldern?? Men man har ingen rätt att lägga sig i och försöka detaljstyra genom att ställa krav för att betala underhållet.

Helt befängt.

Nej.
    Nej, det är inte fel.

Varför hittar du på? Har du belägg så är du välkommen att lägga fram dem...
    Anonym (Fk) skrev 2014-08-15 22:55:55 följande:

Fel.Nej.

Jaha.

Vill du utveckla lite? Jag hoppas att du skämtar om du påstår att umgängesföräldern har rätt att exempelvis kräva blåa gummistövlar till barnen istället för röda som motprestation för att betala underhållet.
  • Anonym (T)
    puss skrev 2014-08-15 17:11:34 följande:

fast barnen är ju en del av kvinnans privata ekonomi
    underhållet täcker absolut inte alla utgifter som barnen har, inte ens hälften
    och det är inte bara mannens barn utan också kvinnans, eller ja, kanske till och med lite mer kvinnans eftersom det är hon som tar hand om dom.. om han tar hand om dom mer så slipper han ju till och med betala överhuvudtaget

mamman är inte skyldig att ta med barnen på liseberg så fort hon har pengar över, om dom får mat, kläder och allt dom behöver som ts skriver
    och hur vet ts exakt vilka pengar som går till vad? pengarna som hon får från han kanske är dom pengarna som går till barnen + att hon betalar resten
    så det som blir över kanske helt och hållet är hennes pengar från hennes inkomst, och varför ska han, hennes ex, komma och ställa krav på vad hon ska använda sina pengar till? 
Svar på tråden Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?