• Knasmamman91

Vad gör jag för fel??

Hej! Nu är det så att jag ska skapa en tråd för första gången och även från min IPad så hoppas det blir bra detta!

Jag har en dotter som är 2,5 månader gammal, och varje kväll är det samma visa. Vi får gå runt och vagga henne i famnen tills hon har somnat lite lätt för att sedan lägga henne i vagnen och köra den fram och tillbaka mellan 30-60 minuter innan hon somnar för natten. Detta är alltså mellan halv tio till halv tolv det över huvud taget funkar att försöka innan är hon jättepigg.

Huuuur ska jag göra för att dels få henne att somna tidigare och även att somna själv i sin spjälsäng efter amningen. Får höra hela tiden hur vi bäddar för katastrof när hon blir äldre och att det kommer ta flera timmar och söva henne, detta gör att jag får panik och sitter och gråter rätt ofta över det faktum att alla verkar känna sina barn bättre än jag känner mitt..

Hur har ni gjort och vad hade era så små bebisar för "rutiner" i denna ålder? Har redan testat med tröja med min lukt i men det funkar inte heller.

• Svar på tråden Vad gör jag för fel??
  • Knasmamman91
    Penida skrev 2014-08-09 01:56:01 följande:

Det har faktiskt gått väldigt lätt. Mycket tror jag ligger i att vi gav dem grundtryggheten. Du kan inte skämma bort ett spädbarn, något jag lärde mig med första barnet var att om jag kämpar emot henne kämpar jag också emot mig själv. Att följa så små barn brukar vara det lättaste, sedan bör man givetvis hitta någon form av balans som alla trivs med. Vagga inte om ni vill men var nära då hon uttrycker ett behov och styrs av behov.

Okej men då låter jag henne sova mer med/på oss när hon kommit till ro då så får vi ta det andra sen när hon blir äldre isf tack för tipset!
  • Knasmamman91
    Kabanga skrev 2014-08-09 03:07:36 följande:

Första6 månaderna sov jag på soffan med sonen på bröstet var ända stället han sov på så valde det framför sömnlösa nätter.

När han var runt 6 månader började vi kunna lägga honom i hans säng i vårt rum när han somnat och när han var runt året flyttade han in i sitt rum. Vi satt och läste en saga och drack välling i soffan sen gick vi in till honom sjöng en sång och la honom i hans säng. Sa godnatt och pussade han vinkade till oss och så gick vi ut han somnade själv på någon minut med sin speldosa.

Det kan för övrigt vara ett bra tips att börja med redan nu. Varje gång hon ska sova så dra i gång samma speldosa vi hade en häst som man drog i svansen på. Melodin blir en slags trygghet och en signal att det är dags att sova. Det tog ett bra tag men det hjälpte faktiskt. Nu är sonen 3 år och är dock fortfarande en liten nattuggla. Men det är mycket bättre. Nu läser vi saga i hans säng och sen brukar jag sjunga tills han somnar. Han blev väldigt orolig och fick svårt med sömnen när vi flyttade. Nu kommer han dock in någon gång vid 3-4 tiden och lägger sig i vår säng men det är rätt normalt så inget som bekymrar mig, det växer dem ifrån :)

Lycka till och hoppas någon gett dig något tips som funkar bra för er! :)

Okej då köper jag en dosa som spelar någon gullig liten melodi och kör med sagoläsning med och hoppas hon iaf kommer till ro i famnen tidigare
  • Alexi

Ts oroa dig inte nu för ändrade rutiner sen. Det är inga problem att byta läggningsmodell när de är 6, 9 eller 12 månader. Gör det som fungerar nu. Men, om ni inte vill och orkar gå runt och vagga (det hade jag inte orkat) så gör på ett lättare sätt som ni orkar i längden. Tex buffa i famnen.

• Soltussen
    Dasha skrev 2014-08-09 00:41:50 följande:
    +1.

Somnar hon inte vid bröstet?
    Så har vi också gjort.
  • Knasmamman91
    Alexi skrev 2014-08-09 09:58:51 följande:

Ts oroa dig inte nu för ändrade rutiner sen. Det är inga problem att byta läggningsmodell när de är 6, 9 eller 12 månader. Gör det som fungerar nu. Men, om ni inte vill och orkar gå runt och vagga (det hade jag inte orkat) så gör på ett lättare sätt som ni orkar i längden. Tex buffa i famnen.

Ja de börjar bli väldigt jobbigt att gå runt varje kväll och vagga henne i famnen får ta några av tipsen härifrån och testa sen se vart hon sover om nätterna :-P
  • Natulcien

I den åldern så la jag mig samtidigt som sonen, d.v.s. runt kl.23. Innan dess så hängde han med oss under kvällen och ammades, småslumrade till och från i någons famn.
    Runt kl.23 så la vi oss, jag liggammade honom till sömns och sen samsov vi. Liggammar man till sömns där man ska sova så slipper man hålla på att flytta runt på en sovande bebis som kanske vaknar.

Och strunta i alla dumma olyckskorpar som kraxar. Folk älskar att komma med dåliga råd och måla fan på väggen. Ni bäddar inte för någon katastrof!

• Knasmamman91
    Natulcien skrev 2014-08-09 13:19:28 följande:

I den åldern så la jag mig samtidigt som sonen, d.v.s. runt kl.23. Innan dess så hängde han med oss under kvällen och ammades, småslumrade till och från i någons famn.
    Runt kl.23 så la vi oss, jag liggammade honom till sömns och sen samsov vi. Liggammar man till sömns där man ska sova så slipper man hålla på att flytta runt på en sovande bebis som kanske vaknar.

Och strunta i alla dumma olyckskorpar som kraxar. Folk älskar att komma med dåliga råd och måla fan på väggen. Ni bäddar inte för någon katastrof!

Näe ibland blir man så nojig när så många får det att låta som att om man tex tar upp bebisen när den skriker som spädbarn så kommer man få bära på dom resten av livet. Men just när det kommer till nattning så vill jag inte riskera att sitta där om två år och trilskas med henne i flera timmar bara för att hon är van att somna i famnen.
  • Alexi

Knasmamman: man kan alltid byta rutiner senare, det kräver lite olika mängd jobbberoende på batnoch tillfälle och ålder men det är aldrig för sent.

• Natulcien
    Knasmamman91 skrev 2014-08-10 00:35:15 följande:
    Näe ibland blir man så nojig när så många får det att låta som att om man tex tar upp bebisen när den skriker som spädbarn så kommer man få bära på dom resten av livet. Men just när det kommer till nattning så vill jag inte riskera att sitta där om två år och trilskas med henne i flera timmar bara för att hon är van att somna i famnen.
    Men hon är ju bara 2,5 månader!? Ingen rutin är huggen i sten i den åldern. Det kommer att ändras många gånger. Rätt som det är så kanske hon inte kan somna i famnen längre, och då måste ni ändå hitta en ny metod.
    Det första året är min upplevelse att det bästa är att söva på det sätt som funkar bäst för stunden, och inte kämpa i motvind. Surfa med och gör på det sätt som får bebisen att somna snabbast och mest harmoniskt.
  • cosinus

Före 4 månader tycker jag det är jättesvårt att styra upp något alls. Mina har somnat som det funkat i den åldern. Några har kunnat ammas till sömns och andra absolut inte. Timmarna i egen säng har varit lätträknade. Någon gång mellan 4 och 6 månader har vi infört rutiner som synkar med syskon och övriga familj, då har vi också börjat söva i egen säng men för att de ska vara enkelt behöver barnet vara trött och van att somna en viss tid.

• Annelie 76
    Knasmamman91 skrev 2014-08-10 00:35:15 följande:
    Näe ibland blir man så nojig när så många får det att låta som att om man tex tar upp bebisen när den skriker som spädbarn så kommer man få bära på dom resten av livet. Men just när det kommer till nattning så vill jag inte riskera att sitta där om två år och trilskas med henne i flera timmar bara för att hon är van att somna i famnen. smile1.gif
    För vissa barn kommer nattningen alltid vara ett problem. Jag har en son som inte VILL somna. Han vill vara uppe och med och inte missa nåt, hur trött han än är. I början somnade han lite när som men vart efter han växte och märkte att han kan bestämma själv så vägrade han lägga sig ner. Till slut fick vi hålla i honom så han låg still, först då somnade han.

Nu är han snart tre och det går lite bättre. Vi måste fortfarande vara med honom tills han somnar annars går han bara upp igen men det är lite mindre skrik och protester nu.
  • Anonym (anonym)

Hon sover när hon är trött! Rutinerna kommer att komma av sig själv sen. Hon är fortfarande så liten.

Svar på tråden Vad gör jag för fel??