Stor skillnad från 3 till 4 barn?
Märks det på ork och ekonomi? Många frågor och tankar snurrar i huvudet.
Hur har ni upplevt? Vilken ålder har ni på barnen och hur gammal är ni själva?
Märks det på ork och ekonomi? Många frågor och tankar snurrar i huvudet.
Hur har ni upplevt? Vilken ålder har ni på barnen och hur gammal är ni själva?
Och hinner man med alla barnen?
Har 4 barn, de är i år fyllda 4, 6, 8 och 10, jag är 37 och mannen några år äldre.
Nä jag tycker inte det är jättestor skildnad på antalet, det är mer barnens personlighet som avgör. Vår trea är rätt krävande. Helt normal men jag har aldrig vaktat ett barn så mycket som han. När han var 2 och yngsta föddes rymde han konstant ner till busshållplatsen för att se på bussarna, vi hade dessutom byggtrafik på gatan och han for till bygget också om han fick chansen. Jag vågade inte ha honom själv på övervåningen föränn han var över 3 år och slutade försöka klättra på trappräcket o s v.
Förutom såna saker så har han ett temperament som märks, kastar saker, slåss med syskon o s v. Det är mycket bättre nu när han är 6 år men när han var 2-4 år var han hopplös så i takt med att han växt upp har vårt liv blivit mycket, mycket enklare. Lillsyrran är som en filbunke i jämförelse och har varit otroligt pålitlig så det känns ur bevakningssynpunkt som att det har kvittat om de varit 3 eller 4, det är ändå 3an som satt nivån.
Det som börjar bli lite av en utmaning är alla aktiviteter. I höst kommer alla 4 att ha något på kvällarna. Det är ju lite meckigt eftersom iaf de 3 äldsta kommer ha 2-3 saker var och de olika sakerna ibland är mer än en gång i veckan. Det är inte ovanligt att vi har 3 krockar på en kväll.
Ekonomin har jag inte ens tänkt på, vi har såna marginaler att vi inte behöver vända på varje krona och då har det inte blivit märkbart för oss, iaf inte än.
Och ork, tja man klarar det man måste, men nog är det lungt nu när yngsta blivit så pass stor ändå :)
För oss blev det några extra engångskostnader just med fjärde barnet, eftersom vi då var tvungna att byta till en större bil och att inreda övervåningen på huset för att rymmas. Förutom det blev det ingen skillnad ekonomiskt sett.
Vad gäller orken, så hade vi redan med tredje barnet bestämt att jag skulle vara hemma med barnen på heltid. Vi orkade inte med att båda skulle jobba, stressa med dagis, resor och snabbmat. Att ha fyra barn hemma tog däremot inte mer ork och energi än att ha tre barn.
När fjärde barnet föddes var syskonen 2, 4 och 6 år. Själv var jag 26 år.
Nu är ju vår siste bara 2,5 månad gammal så det är kanske lite tidigt att uttala sig men än tycker jag absolut inte att det är någon stor skillnad. Redan när det gick från 2-3 tycker jag det var ganska omärkbart.
Jag är 30 och barnen är i år 8,6,4 och så då 2 månader.
Man är redan inne i att ta hand om flera och har då också (förhoppningsvis) rätt satta rutiner och bebisen hänger liksom bara automatiskt med i dessa. Nu talar jag ju såklart bara för hur det är hos oss