Hur var er tid på BB?
Min tid upplevdes såhär:
tildaochkristin.wordpress.com/2014/08/08/tiden-pa-bb/
Min tid upplevdes såhär:
tildaochkristin.wordpress.com/2014/08/08/tiden-pa-bb/
Vi trivdes bra på BB när vi fick vår son, vårt första barn :).
Vi stannade 3 dagar. Skulle åkt hem på 2 dagen, men vi väntade på pku provet men de blev på kvällen, så då stannade vi en dag till istället för att jäkta hem bara för att.
Dom flesta ur personalen var helt underbar (några va dock lite mindre bra) . Fick mycket bra tips och råd. Men fick även vara i fred med min lilla familj. Är väldigt glad att jag fick enkelrum och att pappan fick bo kvar..
Vi hade jättebra bm och undersköterskor på förlossningen också. Vi hade tur att vi fick kcällspersonaleb när sonen föddes. Dom bytte strax efter vår inskrivning. För den första bm va så disträ och kall. Men bm som förlöste var helt underbar.. Med henne och hennes medhjälpare så blev förlossningen en upplevelse som vi minns väl, och jag som alltid varit rädd för sjukhus kände mig trygg och omhändertagen :).
Idag har det gått 2 veckor sen vår pojk föddes. Tänker fortfarande tillbaka på tiden på fl/bb och minns. Längtar faktiskt tillbaka och saknar tiden. Bästa upplevelsen någonsin i livet. Som vi inte ångrar en sekund.
Blev visst väldigt långt :)
Vi trivdes bra på BB när vi fick vår son, vårt första barn :).
Vi stannade 3 dagar. Skulle åkt hem på 2 dagen, men vi väntade på pku provet men de blev på kvällen, så då stannade vi en dag till istället för att jäkta hem bara för att.
Dom flesta ur personalen var helt underbar (några va dock lite mindre bra) . Fick mycket bra tips och råd. Men fick även vara i fred med min lilla familj. Är väldigt glad att jag fick enkelrum och att pappan fick bo kvar..
Vi hade jättebra bm och undersköterskor på förlossningen också. Vi hade tur att vi fick kcällspersonaleb när sonen föddes. Dom bytte strax efter vår inskrivning. För den första bm va så disträ och kall. Men bm som förlöste var helt underbar.. Med henne och hennes medhjälpare så blev förlossningen en upplevelse som vi minns väl, och jag som alltid varit rädd för sjukhus kände mig trygg och omhändertagen :).
Idag har det gått 2 veckor sen vår pojk föddes. Tänker fortfarande tillbaka på tiden på fl/bb och minns. Längtar faktiskt tillbaka och saknar tiden. Bästa upplevelsen någonsin i livet. Som vi inte ångrar en sekund.
Blev visst väldigt långt :)
Födde i Stockholm. Fantastisk bb-vård med hängiven och engagerad personal. Var kvar i två nätter och tre dagar. Tycker vi hade personal hos oss hela tiden. Däremot kan jag hålla med om att det är långtråkigt, och maten var väl inte kul direkt. Att ligga på sjukhus är ju inte jättekul direkt, men jag tyckte det ändå kändes bra i det stora hela med tanke på att jag t ex fick så mycket hjälp med amningen. Hade också turen att ha samma barnmorska som såg till mig i tre dagar, men på olika shift såklart.
Är nu i v 40+3 och hoppas på att stanna endast en natt denna gång. Kommer längta ihjäl mig efter min lilla pojke hemma annars. Förra gången blev vi kvar för att hans navel var lite inflammerad.
Med första barnet stannade jag i två dagar, en natt. Var väl helt ok, förutom att jag låg på en 4-sal, så det var ju alltid nån som hade besök när man ville vila, nån bebis som skrek när man ville sova...
Andra barnet åkte jag hem efter 6 timmar.
Tredje barnet ville jag hem direkt...
Men förlorade väldigt mkt blod efter hon var född, så de ville ha kvar mig i tre dygn. Efter två krävde jag att jag skulle få åka hem, då hade jag inte träffat mina äldre barn (då 4 och 6) på tre dagar och min man på två!
Vi var där mindre än ett dygn; rullades in på natten och åkte hem på kvällen nästa dag. Önskar att jag stannat längre! Inte för att det var trevligt på något sätt, men jag var så medtagen efter en jobbig förlossning... Träffade inga andra mammor, för jag hade ett eget rum och jag orkade inte vara uppe. Önskar också att de kollat amningen innnan jag for hem. På efterbesöket hos barnmorskan fick jag veta att de skulle ha gjort det.
På det hela kändes det som att de ville bli av med mig för att kunna cirkulera patienter. Min sambo hade tråkigt och det var han som bestämde att vi skulle åka hem, påhejad av barnmorskorna. Jag var liksom inte i form att protestera. Eller propsa på att få hjälp.
När vi var hemma gick det väl okej ändå, men jag hade så ont och kunde knappt sitta upp. Bebisen var också medtagen och ville bara sova. Och gick ner i vikt. Jag tycker att de på BB skulle ha sagt åt oss att stanna lite till. Deras reaktioner var typ "oj, vad konstigt att du har så ont" och "oj, vad konstigt att din bebis är så trött och inte ens skriker" ... jaha, konstig reaktion från er som är proffs på detta?
Låg två nätter med första barnet för de ville inte släppa hem oss. Trots fullt bb fick min man stanna natt två för jag vägrade vara själv på bb. Det var 35 grader varmt inne. Gång två var vi kvar på förlossningen 7h efter födseln och passerade aldrig bb
Med första barnet stannade vi fyra nätter (varav den första på förlossnigen). Dottern hade svalt fostervatten som hon bajsat i och behövde lite extra kontroller innan vi fick åka hem. Vi njöt av tiden på bb (pappan låg kvar alla nätter, sista natten fick vi sällskap av en annan familj på rummet), hyffsade sängar även om kudden kunde varit skönare, god mat alla dagar. Vi njöt av vår lilla dotter och hade det bra!
Andra gången var det kämpigare. Denna gång singlerum med egen toa, dusch och skötplats på rummet. Men denna gång fick vi tvillingar och jag hade problem med att få igång amningen vilket resulterade i maratonamningar där jag låg/satt flera timmar i sträck och försökte amma samtidigt som pappan försökte lugna den bebis som inte ammade. Ersättning via kopp gav vi från första dagen och det var ju också lite meckigt. Ett par gånger fick vi lämna båda bebisarna (tjejer) hos sköterskorna för att få sova lite.
Denna gång låg vi kvar 3 nätter.
Med första barnet stannade vi fyra nätter (varav den första på förlossnigen). Dottern hade svalt fostervatten som hon bajsat i och behövde lite extra kontroller innan vi fick åka hem. Vi njöt av tiden på bb (pappan låg kvar alla nätter, sista natten fick vi sällskap av en annan familj på rummet), hyffsade sängar även om kudden kunde varit skönare, god mat alla dagar. Vi njöt av vår lilla dotter och hade det bra!
Andra gången var det kämpigare. Denna gång singlerum med egen toa, dusch och skötplats på rummet. Men denna gång fick vi tvillingar och jag hade problem med att få igång amningen vilket resulterade i maratonamningar där jag låg/satt flera timmar i sträck och försökte amma samtidigt som pappan försökte lugna den bebis som inte ammade. Ersättning via kopp gav vi från första dagen och det var ju också lite meckigt. Ett par gånger fick vi lämna båda bebisarna (tjejer) hos sköterskorna för att få sova lite.
Denna gång låg vi kvar 3 nätter.
Stannade 4 dygn pga att jag hade en infektion och högt crp och fick antibiotika intravenöst.
Det var för det mesta bra men det fanns vissa jag inte klarade av av de som jobbade där. Sen gillade jag inte tjatet om amning och mat. Vi skulle väcka våran var tredje timma dygnet runt för hon var "stor för tiden" (hon vägde 4270 när hon föddes i v 39+6) och även om hon äntligen sov gott skulle hon väckas. Det var jobbigt för oss alla och då var det ersättning som gällde för min mjölk hade inte kommit igång efter snittet. Fick även sitta och pumpa då var tredje timma för att få igång. De hade väldigt mycket åsikter om amning och jag tycker väl det blev lite too much ibland.
Stannade 4 dygn pga att jag hade en infektion och högt crp och fick antibiotika intravenöst.
Det var för det mesta bra men det fanns vissa jag inte klarade av av de som jobbade där. Sen gillade jag inte tjatet om amning och mat. Vi skulle väcka våran var tredje timma dygnet runt för hon var "stor för tiden" (hon vägde 4270 när hon föddes i v 39+6) och även om hon äntligen sov gott skulle hon väckas. Det var jobbigt för oss alla och då var det ersättning som gällde för min mjölk hade inte kommit igång efter snittet. Fick även sitta och pumpa då var tredje timma för att få igång. De hade väldigt mycket åsikter om amning och jag tycker väl det blev lite too much ibland.
Vi hade det mycket bra!
BB Stockholm och sen Patienthotellet. Vilken skön säng och bara att hämta mat och smörgåsar.
Personlen var bra sånär som på en sköterska som var lite omsidig. Absolut nöjd med min vistelse.
Var på sjukhuset två nätter, första natten på förlossningen. Dotra hade bajsat i fostervattnet så vi fick inte åka hem direkt som jag ville.
Det var sanslöst långtråkigt men vi hade iaf ett eget rum med egen dusch och toalett.
Helt fruktansvärd. Fick varken mat eller sömn på två dygn. Var helt förstörd när jag kom hem.
Helt underbart. Saknar BB tiden (2 dygn). En snäll bebis som sov mycket, mysig miljö, bebisbubblan som är mjuk och underbar, bara få mat serverad och färdig, sköterskor som månar om en.
Helt underbart. Saknar BB tiden (2 dygn). En snäll bebis som sov mycket, mysig miljö, bebisbubblan som är mjuk och underbar, bara få mat serverad och färdig, sköterskor som månar om en.
Helt fruktansvärd. Fick varken mat eller sömn på två dygn. Var helt förstörd när jag kom hem.
Första sonen föddes med planerat kejsarsnitt. Låg på BB 3 dygn och tyckte det var gräsligt. Fick ingen hjälp med amningen fast han skrek och skrek och inte kunde få tag om bröstet. Slutade med att jag fick sår som tog lång tid att läka. Låg på 4-sal med honom och blev tillsagd att gå ut med honom om han skrek. Med resultat att jag knappt kunde ligga i sängen på flera dygn eftersom han skrek mest hela tiden. Fick sitta i korridoren med honom.
Andra sonen föddes vaginalt. Kom ut 3 på natten och jag valde att åka hem kl 12 efter läkarundersökningen. Aldrig mer BB om jag inte måste....
Vi hade det jättebra! Stannade 4dagar (3nätter) Gulliga barnmorskor som hjälpte till med amningen men ändå lät oss vara ifred och fick tid att bli en familj.. Besöksförbudet var underbart! Skönt att inte behöva ens tänka på besök.. Samma barnmorska som förlöste jobbade även på vårdavdelningen så vi kunde fråga om det var något från förlossningen vi undrade över.. God mat och eget rum med toa/dusch, men det är väl säkert lite skillnad när man föder på ett privatägt bb...