• Anonym (ambivalent)

Berätta för (tonårs)barn att man gjort abort?

Jag har två döttrar i tonåren: 13 och 16 år. Åtminstone den äldsta har pojkvän som hon har sex med. Vi har en nära och öppen relation där de kan prata om t ex sex med mig, hon har t ex frågat om p-piller.
    Jag har därför funderat på om det är rätt eller fel att dela med sig av mina egna erfarenheter? Jag har gjort flera aborter, båda före och efter mina barn. Jag pratade med en väninna om detta och jag sa att jag tänkte att det var dumt att säga något men att ifall dottern skulle råka bli gravid så skulle jag kunna berätta. Väninnan, som berättat för sina barn, tyckte att det var bättre att de visste det redan innan, så de slapp ha tankar som "vad ska mamma tänka". Om de redan visste att mamma också varit i den situationen slipper de ett tänkbart ångestmoment och situationen blir avdramatiserad

Hur har ni andra gjort? Vid vilken ålder är det lämpligt att säga något? Eller har era föräldrar berättat för er?

• Svar på tråden Berätta för (tonårs)barn att man gjort abort?
  • Anonym (tragiskt)

Tragiskt att börja äta p-piller redan som 16-åring =(

• Anonym (berätta)
    Anonym (tragiskt) skrev 2014-08-16 16:48:34 följande:

...men bättre än att inte göra det va? Iallafall om en är sexuellt aktiv.
  • Anonym (maria)

När jag var 14 berättade min mamma att hon skulle genomföra en abort. Tyckte personligen inte det kändes som bågon stor grej utan var tacksam att hon berättade så jag visste varför hon skulle till sjukhuset och varför hon mådde dåligt efter. Är man tonåring sörjer man inte ofödda syskon och att man förstår att valet av abort inte har något med de befintliga barnen att göra.

• Anonym (maria)

När jag var 14 berättade min mamma att hon skulle genomföra en abort. Tyckte personligen inte det kändes som bågon stor grej utan var tacksam att hon berättade så jag visste varför hon skulle till sjukhuset och varför hon mådde dåligt efter. Är man tonåring sörjer man inte ofödda syskon och att man förstår att valet av abort inte har något med de befintliga barnen att göra.

• Anonym (maria)

Många som börjar äta redan vid fjorton års ålder och oftast av medicinska skäl. Hur kan du själv vara säker på att din egna dotter inte kommer äta)äter p-piller i tidig ålder? Det är många föräldrar som inte vet om att deras döttrar äter p-piller och det är tragiskt.
  • Anonym (moa)

Jag har själv blivit oplanerat gravid med två olika killar när jag var yngre, gjorde abort båda gångerna. Den ena var jag inte ens tillsammans med. Detta vet min mamma, och jag ångrar att jag berättade. Då var man desperat av att få stöd från någon, men sen i efterhand så mådde jag dåligt över att jag berättat och gick istället runt och funderade över vad min mamma tyckte om sin oansvariga dotter som har sex med lite olika till höger och vänster. Hade jag vetat att min mamma gjort flera aborter så hade jag kanske inte skämts inför henne. Å andra sidan, om jag aldrig hade gjort några aborter alls så hade jag kanske sett min mamma som oansvarig om hon gjort flera? Svårt att veta.

• Jemp
    Anonym (maria) skrev 2014-08-16 16:59:49 följande:

Många som börjar äta redan vid fjorton års ålder och oftast av medicinska skäl. Hur kan du själv vara säker på att din egna dotter inte kommer äta)äter p-piller i tidig ålder? Det är många föräldrar som inte vet om att deras döttrar äter p-piller och det är tragiskt.

Mer tragiskt med de föräldrar som förbjuder sina döttrar att äta p-piller.

OnT: Jag hade nog tyckt det var rätt konstigt om min mamma apropå ingenting berättade att hon gjort abort. Inget som jag har funderat över heller. Vi har rätt bra kontakt men jag tvivlar på att jag skulle prata med henne om jag blev gravid och gjorde abort.
  • Anonym (tragiskt)
    Anonym (berätta) skrev 2014-08-16 16:53:07 följande:
    ...men bättre än att inte göra det va? Iallafall om en är sexuellt aktiv.
    Jag tycker det är betydligt bättre att använda kondom. Jag har aldrig ätit p-piller, började ha sex som 16-åring. Använt kondom sen dess och har aldrig blivit oplanerat gravid samt slipper biverkningar från p-piller samt att mixtra med min kropp. Kan aldrig vara bra att tillföra hormoner till en så pass ung kvinna, blir sådan obalans i kroppen.
  • Anonym (tragiskt)
    Anonym (maria) skrev 2014-08-16 16:59:49 följande:
    Jag har aldrig ätit p-piller för vill inte mixtra med min kropp på det sättet och sen alla biverkningar man får. Jag antar att min dotter (den dagen jag får barn) är lika klok som jag är och aldrig börjar med p-piller.
  • sandlilja

]Anonym (tragiskt) skrev 2014-08-16 17:43:47 följande:[Jag har aldrig ätit p-piller för vill inte mixtra med min kropp på det sättet och sen alla biverkningar man får. Jag antar att min dotter (den dagen jag får barn) är lika klok som jag är och aldrig börjar med p-piller.[/quote]

Hoppas att din ev dotter blir klok nog att göra egna val efter situation. Jag valde p-piller som tonåring för att det både var ett säkert skydd och hjälpte mot min svåra mensvärk och stora blödningar. Det hade varit enklare om jag sluppit gömma dom för min mamma. I en period när man är högfertil och absolut inte vill ha barn så är det en god idé att använda p-piller och ansvarsfullt. Man kan bara påläst och informerad som tonåring. Så jag tror att din framtida dotter kan göra val bland de metoder som finns när hon vuxit upp, som passar henne och inte hennes mamma.

• Anonym (maria)
    Anonym (tragiskt) skrev 2014-08-16 17:42:23 följande:

Jag tycker det är betydligt bättre att använda kondom. Jag har aldrig ätit p-piller, började ha sex som 16-åring. Använt kondom sen dess och har aldrig blivit oplanerat gravid samt slipper biverkningar från p-piller samt att mixtra med min kropp. Kan aldrig vara bra att tillföra hormoner till en så pass ung kvinna, blir sådan obalans i kroppen.

Det är ju just pga att många redan HAR en obalans i kroppen som dem äter p-piller. Visst är kondom ett jättebra preventivmedel men vi vet även att många unga tjejer inte vågar föreslå kondom vid samlag och att det ofta inte finns tillgängligt när tillfället ges. Det är just därför det förekommer så mycket tonårsgraviditeter.
  • sextiotalist

Du kanske inte visste att p-piller används även som medicin för unga kvinnor som har svåra mensbesvär.
    Nej, det är inte tragiskt, men självklart ska man vara uppmärksam på eventuella biverkningar
    Varför är det tragiskt?
    För att de har sex?
    Eller för att du reagerar för att de äter hormonpreparat
  • sextiotalist

Jag tycker inte du ska berätta att just du gjort abort, det är en sak som jag anser att man ska hålla sina barn utanför.
    Men man kan prata om abort, vilka värderingar man har om det och varför, men vara öppen att ens barn inte har samma värderingar

• Anonym (tyst)

Tycker faktiskt det är mer tragiskt när 16åringar blir gravida och måste genomgå en abort om så är. 
  • trolliz

Min mamma berättade när hon gjort det andra gången. Då var jag 13-14 år och första gången bara nio så då fick bara min två år äldre bror veta.

Jag blev faktiskt riktigt ledsen och arg på min mamma. Är fortfarande lite nedstämd över det. Det är nog även det som fått mig så anti aborter. Jag hade ju såklart valt mina småsyskon i livet. Hade nog hellre inte vetat.

Men eftersom "normala" människor inte ser något fel med aborter så kan det ju vara bra eller bara man inte får sitt barn att tro det fungerar som preventivmedel, utan förklara innebörden att skydda sig för ingen vill ju behöva ta bort sitt barn egentligen, oftast.

Alla är olika så man får bara känna efter själv.

• Anonym (ambivalent)

Lustigt nog kom detta upp helt naturligt igår. Äldsta dottern hade sin bästis hemma och bästisen berättade att hennes storasyster (18 år) blivit gravid och skulle göra abort. De var uppenbart nyfikna och pratade om att det var dumt att man får veta så lite i skolan, att sex- och samlevnadsundervisningen är dålig etc.Bästisen berättade att systern var nervös för att det skulle göra ont.

Så då valde jag att berätta hur det går till och i samtalet blev det naturligt att säga att jag visste eftersom jag själv gjort det "några gånger". De frågade hur många men inte exakt när. Dottern verkade inte förvånad och jag tror knappast hon fick några "men jag kunde haft flera syskon"-tankar. 

• Anonym (~~)

Det kan vara till ens stora fördel att ta p-piller om man lider av hemsk mensvärk. Jag började som 17-åring och att börja med p-piller är bland det bästa jag har gjort! Gud så mycket mensvärk jag har fått slippa tack vare det.

Vidare är man byxmyndig vid 16 års ålder vilket innebär att man enligt lagen får ha sex. Vidare måste man inte ha sex bara för att man käkar piller.
  • Anonym (ambivalent)

Sjukt att man kan ha invändningar mot att tonåringar använder p-piller.

Svar på tråden Berätta för (tonårs)barn att man gjort abort?