Anonym (Tjej) skrev 2014-08-27 12:31:30 följande:
Jag dricker ensam i perioder. Jag kan dricka några öl eller groggar eller vad fasen som helst på kvällarna helt ensam, antingen i soffan eller när jag gör saker, typ städar, fixar på gården eller dylikt. Jag dricker mig inte så ofta full, men jag kan bli lullig. För mig handlar det ibland om flykt, ångesthantering eller om att allt känns jävligt tråkigt (då piggar spriten upp). Något kanske händer i livet som blir övermäktigt och man bara vill fly bort.Visst får jag ångest ibland för att jag dricker i min ensamhet, det "ska" man ju inte göra. Nu tänker säkert någon "förnekelse!" men jag vet själv hur det är. Ibland är jag bara sugen på att varva ner, och då räcker det med ett par öl.
Så länge han inte dricker dagligen i sin ensamhet, så tror jag att han gillar verklighetsflykten. Att slippa tänka på problemen som finns i livet, att världen känns okej för en kväll. Han kanske inte mår så bra egentligen? Om han smygdricker är det väl ett större problem, jag kan också smygdricka, eftersom min parter aldrig dricker och tycker att det är "onödigt" att dricka. Att han gömmer flaskor/burkar är ett tecken på att han är rädd för din reaktion, skäms för sitt beteende eller själv tycker att han egentligen har problem.
Det är mina spontana tankar, men jag vet ju inte vem han är :/
Ja jag är lite som du, kan ta ett par drinkar hemma själv o småslappa...fattar inte varför det är så hysteriskt kring att "dricka ensam" är det liksom ok att dricka mega mkt bara för man har ngr folk över...spelar väl ingen roll. '
Sen kan jag tycka att sverige, kanske andra ställen vet inte, har en allmänt trångsynt syn på alkohol! Ta två öl mellan kl19 o 00 en fre eller lör kväll annars är man tokig liksom...jag kan ta ett glas vin på balkongen en fm i solen o mysa men sen behöver jag inte ta på kvällen fast det är lör...