• Panda79

2 eller 3 barn??!!

Jag har en flicka på 5 och ett halvt år och en pojke på 7 månader. Allt känns bra och ganska lätt med de 2 barn jag har,funderar fram och tillbaka på om vi ska skaffa ett 3:e barn när min pojke är 2 år ungefär...! Har alltid velat ha 3 barn,men jag är lite rädd för att det ska bli kaos,jobbigt!? Ni därute som har 3 barn hur känner ni?Är det många nackdelar med 3 barn?

• Svar på tråden 2 eller 3 barn??!!
  • kaffemedmjölk

Vi har tre söner, 22 månader mellan de två första sedan kände vi att det fattades någon... Tredje kom när nuvarande mellansonen var 3 1/2 år. Funderar på om vi är nöjda med tre till och från! ???? Vill ni ha ett till så kör, blir inte mer kaos! Självklart får man ha i tanken att det blir dyrare och mer tidskrävande, självklart. Men det är det värt! Det ger stor glädje med en "stor" familj. Min tanke är att man ångrar sig knappast när man har sitt barn (vilket det än är i ordningen), men när man blir för gammal kan man ångra resten av livet att man inte försökte en gång till. Det är ju inte ens självklart för alla att kunna få barn. Lycka till i ert beslut!

• Flickan och kråkan
    Panda79 skrev 2014-08-19 20:47:36 följande:

Ja man måste fundera på det här med boendet...har en 3: a på 86 kvm,fungerar några år sedangår det ju inte.Kan man inte bo i en 4: a med 3 barn?Så kan två av dem dela rum? Är det någon som har det så? Kan de dela rum föralltid eller är det dumt? bil har vi,reser inte mycket och jag skulle orka med att stötta 3 barn under uppväxten.Har mormor som kan avlasta lite.Har man tid till alla tänker jag med på.?Det gäller väl att planera ännu mer än vad man gör nu:) hehe.

Det där med tid kan säkert gå i vågor. Jag kan känna att jag nog har haft och har mer tid med mina barn just för att de är tre....i alla fall hittills. Visst är de flera som aska dela på min uppmärksamhet, men å andra sidan så var de första barnen hemma väldigt länge tillsammans för att de var hemma på varandras dagar så att säga. Har trots det mycket dagar kvar för mellansonen och en del på äldsta. Det gör att vi kan vara hemma länge med yngsta. han är 14 månader ganska exakt och har ännu inte tagit ut en dag av hans dagar. Blir nog inte förrän han är sådär 1,5 år skulle jag tro. det gör ju att mina "stora" får mycket hemmatid. Inget fritids för äldsta och 15-timmars förskola och nästa år enbart förskoleklass för mellan. 

Men visst blir det kärvare med tid när vi båda föräldrar kommer att jobba, men samtidigt kommer de ju att vara äldre....och även ha varandra. De ger ju varandra mycket uppmärksamhet också så inte alltid mamma eller pappa just behövs. Idag satt mina två äldsta och hjälpte varandra att skriva. Äldsta kan rätt bra, mellan är precis i startgroparna. Jättekul att lyssna på samtalet dem emellan. Kan nog bli rätt trivsam läxläsning vid köksbordet framåt åren med alla tre .
  • Panda79

Tror också att man kanske ångrar sig sen... Tror ni att 2 av barnen kan dela rum för alltid? Är det dumt? Har alla eget rum nuförtiden ?

• Pirum
    Panda79 skrev 2014-08-20 19:47:41 följande:

Tror också att man kanske ångrar sig sen... Tror ni att 2 av barnen kan dela rum för alltid? Är det dumt? Har alla eget rum nuförtiden ?

Jag tror att barn kan dela medan de är små men mår bra av ett eget när de blir äldre. 

Sedan tycker jag det beror på hur syskonskaran ser ut. Två syskon i samma ålder och samma kön delar bättre än en 15-årig pojke och en 13-årig flicka. Och en10-åring vill nog inte dela med en 6-åring.
  • Flickan och kråkan
    Panda79 skrev 2014-08-20 19:47:41 följande:

Våra äldsta - 6,5 och snart 5,5 år - har delat rum ända tills nu. Under en månad har de haft egna rum....och det kändes nödvändigt. Ingen av dem har stort rum, men de har så att säga varsin liten vrå och det kändes väldigt viktigt. De är väldigt täta men började få ett mycket tydligt behov av att få ha "sitt eget".

Beror säkert på barnens personligheter också. 
  • Panda79

Ja...men alla har ju inte råd att köpa hus.En 4: a ( lägenhet) har vi råd med men en 5:a ..nej.Bor i en storstad och det kommer att bli jöttedyrt,det var därför jag tänkte att då får de 2 minsta dela.Om vi har 2 år mellan de yngsta borde det väl funka? Fast tänk om man får en flicka nu då...då är de 2 yngsta en flicka och en pojke och de kanske inte vill dela sen...hmmmm mycket att tänka på. ...hur gör man då.Jag och pappan hade kunnat sova i vardagsrummet,men sen om man vill sova tidigt någon dag kanske någon väsnas i vardagsrummet ....hehe....

• maribel

Vi fick en trea för 3mån sedan. jag är över 35 och mina andra barn är 5 och 8 år gamla. det är det bästa vi gjort MEN jag skulle aldrig skaffa ett till barn med kort tid emellan. Nu har man tid för nya bebisen och barnen äe större och klarar massor själva så dem är så glada och förtjusta i sitt syskon. Hade haft dåligt samvete hela dagarna för allt man inte hinner göra med barnen om dem varit mindre.Och för syskonsvartsjuka och för att orka en graviditet med ett småbarn hemma. Det är stor skillnad att ha en bebis och en 4 eller 5 åring mot att ha en bebis och en 2 åring.

• Panda79

Ja,,, jag fyller 35 om en månad och är rädd för att vänta för länge så att man blir för gammal.Tog oss 2 år att få vår bebis vi har nu,eftersom vi fick ett missfall på vägen :( men 2,5 eller 3 år emellan barnen borde väl vara bra? Eller?

• maribel

Jag har också varit rädd att vänta för länge, tog 4 år att bli gravid med nr1 och 7mån med nr2 och nu 1år. Trodde inte det skulle funka men det gjorde det. Mitt råd är att inte stressa på något och vänta iallafall 3år mellan barnen. Då har du ett blöjbarn och ett barn som är lite större och inte behöver bäras och förstår lite mer vad som händer. Det blir så mycket lättare och bättre och man vill ju hinna njuta lite en sista gång och inte bara ta sig igenom.

Lycka till

• enbär
    maribel skrev 2014-08-21 21:41:43 följande:

Vi fick en trea för 3mån sedan. jag är över 35 och mina andra barn är 5 och 8 år gamla. det är det bästa vi gjort MEN jag skulle aldrig skaffa ett till barn med kort tid emellan. Nu har man tid för nya bebisen och barnen äe större och klarar massor själva så dem är så glada och förtjusta i sitt syskon. Hade haft dåligt samvete hela dagarna för allt man inte hinner göra med barnen om dem varit mindre.Och för syskonsvartsjuka och för att orka en graviditet med ett småbarn hemma. Det är stor skillnad att ha en bebis och en 4 eller 5 åring mot att ha en bebis och en 2 åring.

Jag håller inte med. Det finns för- och nackdelar oavsett hur man gör. Vi har 4 år och 2 månader mellan ettan och trean. Jag var 36 när ettan föddes så av den anledningen var det självklart med barnen tätt. Visst var det tufft ibland men härligt också. Och mina stora fick ju fördelen att ha en förälder hemma, vara på förskolan så mycket som passade dem, slippa morgonstress för att vara på dagis tidigt. Men framför allt är det så härligt att de har varandra! De leker massor, ibland alla tre, ibland två i taget. Så det var också för deras egen skull jag ville ha dem tätt. De stora har förstås egna kompisar också men när ingen är hemma eller som nu i sommar när vi rest har de ändå alltid kompis.
  • Panda79

Jag tänkte att 2-3 emellan är det bästa,men inte mer än 3 år eftersom min första är det 5 års skillnad med lillebror så skulle jag vilja ha min tredje i lite närmare ålder .Tänker mycket på det här med eget rum osv...hmm..mycket att tänka på

Svar på tråden 2 eller 3 barn??!!