• liisn87

Krock på parkering!

Är det nån som vet nå trafikregler på en parkering.. Krockade nämligen idag när jag skulle åka därifrån med en gubbe som kör in i mig!! han kommer från höger och så fort han klev ut ur bilen som säger han högerregeln men finns det verkligen någon sån regel på parkeringar.
    Bifogar en bild över parkeringen och hur vi kör..
    jag vill veta så jag har någon koll för jag vill inte att gubben ska få som han vill, för han var en sån där tjurig och grinig gubbe som lätt skulle kunna gå till rätten med detta! hehe
  • Svar på tråden Krock på parkering!
  • Anonym (Rally Kalle)
    ursula skrev 2014-09-01 00:35:23 följande:
    Du skriver att det är oklart  vad som gäller på parkering, Hur kan du få det till oklart
    Det kan vara oklart hur parkeringsplatserna är organiserade. Vad anser du själv vara en 'parkering' eller 'liknande område' som dessutom ligger i anslutning till 'vägen'? 

Frågan är vilka invändningar som kan bli aktuella för att slippa ta olyckan på sin försäkring (att inte själv vara den som vållat olyckan) och då kan man alltid försöka hävda att den andra föraren körde ut från en 'parkering' och att man således själv inte behövde lämna företräde enligt höggerregeln.
  • Anonym (missförstår jag?)
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:42:04 följande:
    Det kan vara oklart hur parkeringsplatserna är organiserade. Vad anser du själv vara en 'parkering' eller 'liknande område' som dessutom ligger i anslutning till 'vägen'? 

Frågan är vilka invändningar som kan bli aktuella för att slippa ta olyckan på sin försäkring (att inte själv vara den som vållat olyckan) och då kan man alltid försöka hävda att den andra föraren körde ut från en 'parkering' och att man således själv inte behövde lämna företräde enligt höggerregeln.
    Men det syns ju klart och tydligt på kartan vad som hände?
  • Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (missförstår jag?) skrev 2014-09-01 00:47:54 följande:
    Men det syns ju klart och tydligt på kartan vad som hände?
    Kartan behöver man i och för sig inte ge in till försäkringsbolagen. Utan den är det kanske inte lika tydligt.

Däremot är det klart som korvspad att högerregeln inte gäller när någon kör ut från en 'parkering' och det är väl dit man bör försöka få det till om man har krockat på en parkering (och man själv dessutom har blivit påkörd av någon som kommit från höger). (TS vill ju inte att 'gubben' skulle få som han ville...). 
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:56:04 följande:
    Kartan behöver man i och för sig inte ge in till försäkringsbolagen. Utan den är det kanske inte lika tydligt.

Däremot är det klart som korvspad att högerregeln inte gäller när någon kör ut från en 'parkering' och det är väl dit man bör försöka få det till om man har krockat på en parkering (och man själv dessutom har blivit påkörd av någon som kommit från höger). (TS vill ju inte att 'gubben' skulle få som han ville...). 
    Menar du när någon kör ut från en parkeringsruta? För på en parkering befinner de sig ju bägge två.
  • Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (missförstår jag?) skrev 2014-09-01 01:01:16 följande:
    Menar du när någon kör ut från en parkeringsruta? För på en parkering befinner de sig ju bägge två.
    Aha, redan där en oklarhet! 
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 01:11:50 följande:
    Ingenting på bilden tyder på att någon av dem kommer från en ruta, och TS hade nog nämnt det om så vore fallet.
  • ursula
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 01:11:50 följande:
    Det är hur tydligt som helst att ingen kör ut från parkeringsruta
  • Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (missförstår jag?) skrev 2014-09-01 01:32:39 följande:

Ingenting på bilden tyder på att någon av dem kommer från en ruta, och TS hade nog nämnt det om så vore fallet.

Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:56:04 följande:

• suziz

Ja, det är högerregel som gäller MEN alla måste visa hänsyn och köra trafiksäkert.

Så min fråga till dig är var på din bil tog smällen? För det avgör också om man kan anse att det var gubben som borde ha släppt fram dig eller tvärtom.

• Anonym (Hmm)

Jäkla vad ni tjatar om detta.. Det lär väl märkas vilken som kommer få ta smällen!

• Anonym (Anonym)

Bumpar en gammal tråd.

TS, hur gick det i detta för dig?

• Doktorn7

Högerregeln gäller överallt, parkeringen, bensinstationer även terräng. Kolla in på transport styrelsen.

• Anonym (Rally Kalle)
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:25:30 följande:

"En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg

1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen," (Trafikförordningen [SFS 1998:1276] 3 kap. 21 § andra stycket).

Om du kommer från en parkeringsplats måste du alltså lämna företräde. Frågan är vad som menas med en "parkeringsplats" (se mitt föregående inlägg).

Doktorn7 skrev 2018-07-30 18:56:28 följande:

Högerregeln gäller överallt, parkeringen, bensinstationer även terräng. Kolla in på transport styrelsen.

Svar på tråden Krock på parkering!