• Nidingbane

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen? De flesta har ju jeans byxor, T-shirt osv, osv. Så det är väll snarare det att vi är så lika som vi lägger märke till när det är någon som skiljer sig ifrån mängden och inte tvärtom som man kan tro idag såsom många resonerar.


    Så jag förstår därmed inte riktigt allt snack om det här med mångkultur när vi i själva verket är så lika ändå. Än mindre förstår jag det när man kopplar samman det till rasism om man nu såsom en i mängden inte förstår det man reagerar på t ex Varför går hon klädd så när hon inte behöver det osv.


    Nej jag anser det är mer en fråga om psykologi än rasism dvs. hur vi människor faktiskt mer reagerar. Klädkoden har ju t ex alltid varit någonting som har varit viktigt för oss. Och även om koderna är rätt anonyma så vi använder vi dessa väldigt flitigt för att på något sätt tala om något för vår omgivning. 


     


     


     


     

  • Svar på tråden Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?
  • Nidingbane
    realist14 skrev 2014-09-06 07:46:52 följande:
    Likhet på utsidan bara? Tja även där skiljer det sig ju markant om du reser i världen och även i sverige, även om det kanske inte visar sig redan på barnen.
    Vad det skulle tala för i förlängningen vet jag inte..inte ett smack om du frågar mig.
    De lärare jag talar med berättar om totalt olika kulturer och uppfostran som visar sig...inte om kidsens kläder.

    Nej, nej men det kan vara en början på det vissa idag istället för mångkultur vill kalla för interkulturell förändring dvs.


    Avser processer där människor med olika språk och kulturer kommunicerar och interagerar dvs. mer och mer sammansmälta med varandra. På många områden i en svensk diskurs har ordet kommit att ersättas av mångkulturell, som uppfattas som mer öppet för kulturella överskridanden och blandningar.


    Kultur är inte statiskt utan är något som mer eller mindre står under påverkan hela tiden. Och så vart den än befinner sig i världen. Och tyvärr finns det dock väldigt få kulturer idag som inte på något sätt blivit påverkad av den västerländska t ex detta att äga ett par jeans och en T-shirt osv.

  • realist14
    Nidingbane skrev 2014-09-06 12:14:54 följande:

    Nej, nej men det kan vara en början på det vissa idag istället för mångkultur vill kalla för interkulturell förändring dvs.


    Avser processer där människor med olika språk och kulturer kommunicerar och interagerar dvs. mer och mer sammansmälta med varandra. På många områden i en svensk diskurs har ordet kommit att ersättas av mångkulturell, som uppfattas som mer öppet för kulturella överskridanden och blandningar.


    Kultur är inte statiskt utan är något som mer eller mindre står under påverkan hela tiden. Och så vart den än befinner sig i världen. Och tyvärr finns det dock väldigt få kulturer idag som inte på något sätt blivit påverkad av den västerländska t ex detta att äga ett par jeans och en T-shirt osv.


    Förstår vad du menar, tror vi står oss rätt slätt vad gäller påverkan dock jämfört med de religiösa ledare vissa har som dikterar villkoren och som uppfostrar sina att betrakta svenskar som mindre värda...(kan inte tolka det på annat sätt)
    Och det är vanligt att den egna kulturen bevakas än mer när de kommer bort från den plats där den är norm.

  • ica
    FrozenDream skrev 2014-09-04 13:29:37 följande:
    Personligen tror jag det inte går att komma ifrån gnissel mellan kulturer. De flesta tycker att just DERAS sätt är det rätta. En kultur har ju vuxit fram under lång tid.

    Jag tror att idag kommer så mycket nytt och främmande sätt att se på saker in, att människor helt enkelt blir rädda att den kultur som skapat vårt fantastiska land ska försvinna eller i vilket fall urvattnas. 
    Det har inte kommit så stora mängder på en gång förut så de som kommit har mer eller mindre varit tvungna att acceptera svenskt sätt. Nu är fallet inte längre så, nu kan man ta med och till stor del behålla sin egen kultur som flykting/invandrare.
    Och jag tror DET är vad folk oroar sig så mycket över. Integrationen fungerar inte, och folk vet helt enkelt inte vad de ska göra när det svenska sättet att vara på inte alls är det sätt som en del av flyktingar/invandrare vill ha. 
    Alla måste anpassa sig. Det måste byggas ett "vi" för oss alla för att det ska ha skuggan av en chans att fungera.

    Behovet att skydda sig själv från det som är främmande växer eftersom det går så pass fort nu.
    Den sävlige svensken har vi väl hört talas om Skynda långsamt och så vidare.

    Så hur löser man det? Jag önskar jag visste. Jag tror inte det finns någon enkel lösning på problemet. Kanske ingen lösning alls. Vi alla har ju som sagt även vår individuella familjekultur som styr och ställer för oss personligen.
    Jag önskar också att jag visste. Men jag tror att svenska myndigheter varit för otydliga med vad som gäller här. Om våra invandrare fått veta så här gör man. Det är brukligt osv. Så hade vi inte tett oss så förtvivlat vaga och mesiga. Det har ju blivit att det känns som om det är vi infödda som ska integreras. Men till vad. Till en hel radda av motstridiga kulturer med seder som vi inte har en susning om.
    Om istället vi sagt att det här gäller här. Så hade det varit tydligare. När invandrare t om begår lagbrott och våra myndigheter säger att det är deras kultur så är det galet. Det befrämjar ju knappast integration utan bara rasism.
  • FrozenDream

    Nu ger du mig nya perspektiv Det tackar jag för. Jag har läst igenom vad du säger flera gånger och för mig framstår det som mer och mer logiskt.
    För mig känns det som om du har en stark poäng. Det är nog så att vi har varit alltför undfallande i vad som gäller här. Just precis här gäller detta. Vad som än kommer in är det här grundregeln för svenskt sätt att leva. Det här sättet har fört oss till den här punkten när vi har så öppna hjärtan och har massor av plats. Viker vi av från just den här vägen är situationen en helt annan.
    Jag har inte riktigt insett förut att det faktiskt är många kulturer som kommer in, inte bara EN som måste integreras. Förmodligen korkat av mig men det är svårt att hitta sätt att diskutera saken så jag hoppas du ursäktar mig.
    Du sätter bra ord på det när du säger att det känns som om det är vi som är födda i landet med generationer födda i landet som ska anpassa oss. Det är nog det som inte fungerar i realiteten. Vi har vår kultur, en vi ska vara förbannat stolta över. Den har gett oss möjlighet att hjälpa väldigt många människor. Det är nog inte bra om vi ska ge vika från den för mycket och glömma vårt ursprung som har lett oss till denna punkt när vi står på topp av generositet. Vi är här för att vår kultur har lett oss hit. Influenser från andra kulturer har vi alltid haft men kanske vi måste akta oss lite grann så vi inte förlorar vårt stora hjärta.
    Jag måste fundera lite mer över vad du just sa med det vidgade mitt sätt att se på saker

  • Aniiee
    johannessssss skrev 2014-09-04 23:05:22 följande:

    kulturen i tex japan är samma som i sverige. hus som hus. mat som mat. lixom.


    Och DÄR dog jag av skratt!

    Du har aldrig varit utanför sverige ens, va? Och definitivt inte i japan....
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • FrozenDream
    Aniiee skrev 2014-09-06 21:28:48 följande:
    Och DÄR dog jag av skratt!

    Du har aldrig varit utanför sverige ens, va? Och definitivt inte i japan....
    Jag personligen gav upp precis där Så inskränkt trodde jag ingen var i det moderna sverige. Antagligen är han väldigt ung eller, eh, nåt annat.
  • Aniiee
    FrozenDream skrev 2014-09-06 21:38:46 följande:
    Jag personligen gav upp precis där Så inskränkt trodde jag ingen var i det moderna sverige. Antagligen är han väldigt ung eller, eh, nåt annat.
    Har för mig att han är rätt ung...
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • ica
    FrozenDream skrev 2014-09-06 21:22:14 följande:

    Nu ger du mig nya perspektiv Det tackar jag för. Jag har läst igenom vad du säger flera gånger och för mig framstår det som mer och mer logiskt.
    För mig känns det som om du har en stark poäng. Det är nog så att vi har varit alltför undfallande i vad som gäller här. Just precis här gäller detta. Vad som än kommer in är det här grundregeln för svenskt sätt att leva. Det här sättet har fört oss till den här punkten när vi har så öppna hjärtan och har massor av plats. Viker vi av från just den här vägen är situationen en helt annan.
    Jag har inte riktigt insett förut att det faktiskt är många kulturer som kommer in, inte bara EN som måste integreras. Förmodligen korkat av mig men det är svårt att hitta sätt att diskutera saken så jag hoppas du ursäktar mig.
    Du sätter bra ord på det när du säger att det känns som om det är vi som är födda i landet med generationer födda i landet som ska anpassa oss. Det är nog det som inte fungerar i realiteten. Vi har vår kultur, en vi ska vara förbannat stolta över. Den har gett oss möjlighet att hjälpa väldigt många människor. Det är nog inte bra om vi ska ge vika från den för mycket och glömma vårt ursprung som har lett oss till denna punkt när vi står på topp av generositet. Vi är här för att vår kultur har lett oss hit. Influenser från andra kulturer har vi alltid haft men kanske vi måste akta oss lite grann så vi inte förlorar vårt stora hjärta.
    Jag måste fundera lite mer över vad du just sa med det vidgade mitt sätt att se på saker


    Det känns som om det är jag som ska tacka dig för nya perspektiv. Det är väl det som saknas att vi inte öppet diskuterar detta. Jag tänker på ordspråket: " i solen spricker trollen".
    För som du skriver så vill vi så hjärtans gärna hjälpa.Cool
  • Mijares
    Nidingbane skrev 2014-09-03 11:23:29 följande:

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen? De flesta har ju jeans byxor, T-shirt osv, osv. Så det är väll snarare det att vi är så lika som vi lägger märke till när det är någon som skiljer sig ifrån mängden och inte tvärtom som man kan tro idag såsom många resonerar.


    Så jag förstår därmed inte riktigt allt snack om det här med mångkultur när vi i själva verket är så lika ändå. Än mindre förstår jag det när man kopplar samman det till rasism om man nu såsom en i mängden inte förstår det man reagerar på t ex Varför går hon klädd så när hon inte behöver det osv.


    Nej jag anser det är mer en fråga om psykologi än rasism dvs. hur vi människor faktiskt mer reagerar. Klädkoden har ju t ex alltid varit någonting som har varit viktigt för oss. Och även om koderna är rätt anonyma så vi använder vi dessa väldigt flitigt för att på något sätt tala om något för vår omgivning. 


     


     


     


     


    Analfabeter som kommer från en hydda utan el är ganska olika
  • ica
    Mijares skrev 2014-09-09 13:16:43 följande:
    Analfabeter som kommer från en hydda utan el är ganska olika
    Vi har väl helt olika förutsättningar. Men lite trist att prata med nån som inte har nån allmänbildning.
  • Björn321
    johannessssss skrev 2014-09-04 02:51:11 följande:

    det finns ingen skillnad på en arab, svensk och asiat. vi är alla människor.


    Det finns ingen skillnad mellan hästar och människor, vi är båda däggdjur och vi blöder båda rött.  

    Det är klart det finns skillnader mellan olika folkgrupper och de är ganska uppenbara. 
    Kulturer kan variera mycket och det finns även genetiska skillnader mellan olika folkslag. Intelligensen är något som kan variera mycket mellan olika folkgrupper, som har stor betydelse för både individens och samhällets utveckling. Forskarna är oense, om de stora skillnaderna i intelligens, beror på arv eller miljö men alla är överens om att de finns.
  • Tom Araya
    Nidingbane skrev 2014-09-03 11:23:29 följande:

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen? De flesta har ju jeans byxor, T-shirt osv, osv. Så det är väll snarare det att vi är så lika som vi lägger märke till när det är någon som skiljer sig ifrån mängden och inte tvärtom som man kan tro idag såsom många resonerar.


    Så jag förstår därmed inte riktigt allt snack om det här med mångkultur när vi i själva verket är så lika ändå. Än mindre förstår jag det när man kopplar samman det till rasism om man nu såsom en i mängden inte förstår det man reagerar på t ex Varför går hon klädd så när hon inte behöver det osv.


    Nej jag anser det är mer en fråga om psykologi än rasism dvs. hur vi människor faktiskt mer reagerar. Klädkoden har ju t ex alltid varit någonting som har varit viktigt för oss. Och även om koderna är rätt anonyma så vi använder vi dessa väldigt flitigt för att på något sätt tala om något för vår omgivning. 


     


     


     


     



    Om detta må vi berätta

    Nyss hemkommen från Afghanistan, år 2011, tillfrågades jag snabbt om att föreläsa om mina upplevelser. Även om jag från allra första början var mycket selektiv och diplomatisk med vad och hur jag berättade under mina föredrag, insåg jag snabbt att de allra flesta inte var beredda att tro på mig. Den absolut vanligaste kommentaren under föreläsningarna var ?nej, så är det INTE!?. Kvinnor (alltid kvinnor) som aldrig någonsin satt sin fot i Afghanistan förklarade för mig att jag hade fel och kontaktade arrangörerna för att kritisera att jag anlitats som föreläsare. De såg ingen annan förklaring till mina berättelser om sexuella övergrepp mot barn, kvinnoförakt och systematiskt våld än att jag var rasist.


    Så jag tystnade. Ville de inte lyssna, fanns det ingen anledning för mig att berätta.


    Idag är situationen en annan. Idag kan vi som har direkt erfarenhet av landet Afghanistan och dess kultur inte tillåta oss lyxen att vara tysta längre.


    Idag är det helt avgörande att Sverige och svenskarna känner till de utmärkande dragen för afghansk kultur, eftersom kulturen påverkar oss på ett högst påtagligt sätt. Att regeringen med stöd av Centern vill driva igenom en amnesti för just 9 000 afghanska män, är nämligen inte en slump. Amnestin har inte nåtts genom att afghanerna respekterat systemen ? nej, den har uppnåtts genom att sända signalen att man inte kommer att ge sig förrän man fått som man vill. Det är inte ett beteende vi känner igen från vår egen kultur, men ett beteende som tjänat sitt syfte under hundratals år i sammanhang där en människa måste vara stark och ta strid för att överleva.
    ...

    helenaedlund.se/om-detta-ma-vi-beratta/

  • Tom Araya
    Nidingbane skrev 2014-09-03 11:23:29 följande:
    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen? De flesta har ju jeans byxor, T-shirt osv, osv. Så det är väll snarare det att vi är så lika som vi lägger märke till när det är någon som skiljer sig ifrån mängden och inte tvärtom som man kan tro idag såsom många resonerar.


    Så jag förstår därmed inte riktigt allt snack om det här med mångkultur när vi i själva verket är så lika ändå. Än mindre förstår jag det när man kopplar samman det till rasism om man nu såsom en i mängden inte förstår det man reagerar på t ex Varför går hon klädd så när hon inte behöver det osv.


    Nej jag anser det är mer en fråga om psykologi än rasism dvs. hur vi människor faktiskt mer reagerar. Klädkoden har ju t ex alltid varit någonting som har varit viktigt för oss. Och även om koderna är rätt anonyma så vi använder vi dessa väldigt flitigt för att på något sätt tala om något för vår omgivning. 


     


     


     


     


    Du skulle kanske provbo några månader i några olika delar av världen och se.

    Jag såg nyligen på några avsnitt om erfarenheterna en vit sydafrikan haft av att leva i Kina under 14 år.
    I  Kina är det ett kraftigt underskott på kvinnor.
    Unga vuxna får hjälp av sina föräldrar att hitta en partner, genom att de möts i parker och där finns också partnersförmedlare. En bra manlig partner är frisk, lång och har egendom, såsom bil, hus, mark e.t.c. Man gifter sig främst för att det förväntas samt av praktiska skäl. Kärlek är sekundärt.

    I konservativt katolska länder förekommer det att unga killar uppmuntras till att skaffa sig sexuell erfarenhet med prostituerade, medan tjejerna ska vara oskulder. Traditionen säger att brudgummens föräldrar ska inspektera lakanen efter bröllopsnatten, där blod förväntas.

    I många länder, som exempelvis USA och Japan är arbetet mycket viktigare och privatpersonen/privatlivet är mindre viktigt jämfört med i Sverige.

    I flera av de rikaste länderna i mellanöstern så är det främst utländska gästarbetare som gör alla praktiska arbetena.

    I Saudiarabien är det vanligt att man hämtar fattiga småpojkar i grannländerna, som sedan under slavliknande förhållanden fostras och tränas till kameljockeys.

    Det som ser ut att vara en vattenflaska till var och en vid bordet på restaurangen är i själva verket vodka.

    ...

    Så här kan vi hålla på i oändlighet.

    ...
  • Tom Araya

    Bra samtal för att förstå vad kultur är, vilka likheter och skillnader som finns och till viss del även om konsekvenser och samhällsutvecklingen.















  • Trast
    Nidingbane skrev 2014-09-03 11:23:29 följande:
    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen? De flesta har ju jeans byxor, T-shirt osv, osv. Så det är väll snarare det att vi är så lika som vi lägger märke till när det är någon som skiljer sig ifrån mängden och inte tvärtom som man kan tro idag såsom många resonerar.


    Så jag förstår därmed inte riktigt allt snack om det här med mångkultur när vi i själva verket är så lika ändå. Än mindre förstår jag det när man kopplar samman det till rasism om man nu såsom en i mängden inte förstår det man reagerar på t ex Varför går hon klädd så när hon inte behöver det osv.


    Nej jag anser det är mer en fråga om psykologi än rasism dvs. hur vi människor faktiskt mer reagerar. Klädkoden har ju t ex alltid varit någonting som har varit viktigt för oss. Och även om koderna är rätt anonyma så vi använder vi dessa väldigt flitigt för att på något sätt tala om något för vår omgivning. 


     


     


     


     


    Jag har också funderat över psykologin i det hela. Vet att barn i förskolan tidigt lär sig matematik genom att sortera och gruppera färger/former osv. Tror det har med det att göra. Människor är ju duktiga på att sortera, både tal och matematik. Antar att skillnaden blir mer neutral om utomjordingar skulle komma. Människor grupperar hela tiden omedvetet på grund av utseendet/ dialekter osv.

    Vad som däremot genererar en fientlighet kan man fundera över. Handlar nog om känslan rädsla. Vad som gör en del människor rädda och en del inte kan man fundera över. Något som kopplas till gruppering. Skulle det inte finnas en gruppering i människor så skulle ju inte främlingsfientlighet finnas heller. Då kanske en människa som är ett rövhål inte kopplas ihop med hudfärg/ brytning eller religion.
Svar på tråden Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?