• Anonym (förälder)

14 åring och 23 åring. Någonsin ok?

Min dotter är 14 år ( 15 senare i höst ) Hon har träffat en ny kille sedan några veckor och han har varit hemma hos oss några gånger. Det verkar vara en trevlig kille och de tycks ha roligt ihop. Idag fick vi veta att han är 23 år gammal. Han ser ut att vara max 18-19. Nu känner jag inte riktigt att deras relation är ok längre. Vad har en 23årig kille gemensamt med en 14åring. Kan känslorna vara äkta trots åldersskillnaden? Vad ska vi göra nu?

• Svar på tråden 14 åring och 23 åring. Någonsin ok?
  • adina01
    Anonym (yes) skrev 2014-09-06 20:47:18 följande:

Nja, snarare ska lagen falla ner till pubertet, generellt, omkring 13, för detta vad som pågår nu är ren vansinne.

Däremot, vuxna som förgriper sig på barn. då barn i ordets rätta betydelse ska bara skjutas av.

Det vad vi bevittnar idag är ren moralhysteri där man ger sig på tecknade avbilder och ger sig på konstnärer, det är bara pinsamt i sammanhang med tanke på hur många offer detta skapar.

Knappast att det kommer att bli sänkta åldersgränser snarare högre det är liksom inte kroppslig utveckling som är det huvudsakliga utan psykiskt mognad ska gränsen sänkas så måste alla andra gränser sänkas som åldern där personer kan dömas till fängelse för brott. 
  • pyssel
    Anonym (yes) skrev 2014-09-06 20:42:28 följande:

Nja, jag tycker bara inte att fördomsfulla moralister ska stämpla mig med stigmatiserande stämplar när felen är endast ett spöke i eran psyke.

Elvaåring?

min tjej var 14., på väg att fylla femton, intelligent, rolig, fantastisk fysik. långt mer trevlig och tilltalande än sin stora syster.

Och framför allt, hon ångrar inget, vi vet bägge att vi aldrig kan återskapa det vad vi en gång hade och kan ändå inte det om vi så hade velat, våra nya familjer behöver oss mer än gamla minnen.

Felet är att du begått barnvåldtäkt, inte att du har hjärnspöken om moralister.

Den som brukar skriva om en elvaåring har samma hebefila argument som du som skriver om en fjortonåring. Du anser bara att ditt fall är så speciellt och ömsesidigt så det gav dig rätten att begå brott för att offret ville eller "ville". Om offret ville är du fortfarande en vuxen som var medveten om vad en barnvåldtäkt är men valde att begå den ändå.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (yes)
    adina01 skrev 2014-09-06 20:43:18 följande:
    "dom behövde pengar." du utnyttjade alltså ett barn vars familj var i beroende av dig för att klara sig ekonomiskt, familjen offrade en av sina döttrar för pengar.

Nej din fördomsfulla fan.

Jag var mycket nära vän med stora systern samtidigt som jag önskade mer där, jag ville flytta hemifrån och hon erbjöd mig ett rum för hon behövde pengar.

i det rummet hoppade lilla syrran på mig som ofta var där praktiskt taget hela tiden sen jag flyttade in.

Hon kom in när jag lå mig runt 7 för att orka upp till jobb, där vi bara pratade under samma täcke och småfnittrade.
    Jag tror hon var på mig i ett halvår innan jag faktiskt skippade den inövade "moralen och etiken" och släppte in denna kvinna i mitt liv till 100% 

Med stora systerns och mammans bekräftelse.

• Zoja
    pyssel skrev 2014-09-06 20:42:00 följande:
    Du missade alltså att jag redan skrivit om den? Retoriken är den samma, bara kroppspratet tillagt.
    Va?
  • Anonym (yes)
    pyssel skrev 2014-09-06 20:56:43 följande:

Den som brukar skriva om en elvaåring har samma hebefila argument som du som skriver om en fjortonåring. Du anser bara att ditt fall är så speciellt och ömsesidigt så det gav dig rätten att begå brott för att offret ville eller "ville". Om offret ville är du fortfarande en vuxen som var medveten om vad en barnvåldtäkt är men valde att begå den ändå.

Du citerar rätt inlägg?

Det fanns inga barn där.

För den delen , vid stunden vi blev ihop, jag hade ingen aning att det var "olagligt" :D

• Andra augusti

Jag har en vän som när han var 27 (jag träffade honom året därpå) var tillsammans med en 16-åring och han är på inget sätt omogen eller konstig (henne har jag aldrig träffat). Självklart kan det vara stor skillnad på en 14 och 16-åring, men jag antar att det finns en och annan 14-åring som (intellektuellt) kan attrahera en vuxen man, eller så är han kanske lite (eller mycket) omogen. Jag tycker nte att du ska stirra dig blind på åldern om de verkar ha det bra tillsammans, dock vara mycket uppmärksam på att de verkar ha just det och att din dotter inte känner sig utnyttjad.

Mamma till en fantastisk Goding och hoppas på nytt storkbesök till våren
  • adina01
    Anonym (yes) skrev 2014-09-06 21:00:06 följande:

Nej din fördomsfulla fan.

Jag var mycket nära vän med stora systern samtidigt som jag önskade mer där, jag ville flytta hemifrån och hon erbjöd mig ett rum för hon behövde pengar.

i det rummet hoppade lilla syrran på mig som ofta var där praktiskt taget hela tiden sen jag flyttade in.

Hon kom in när jag lå mig runt 7 för att orka upp till jobb, där vi bara pratade under samma täcke och småfnittrade.
    Jag tror hon var på mig i ett halvår innan jag faktiskt skippade den inövade "moralen och etiken" och släppte in denna kvinna i mitt liv till 100% 

Med stora systerns och mammans bekräftelse.

Tråkigt att du vid vuxen ålder var mogen som ett barn och inte kunde hindra att barnet kröp ned i din säng och att det stackars barnet inte umgicks med sina kompisar utan istället gick och la sig klockan 7 på kvällen verkar ha varit en mycket trasig familj.
  • Anonym
    Andra augusti skrev 2014-09-06 21:09:41 följande:

Jag har en vän som när han var 27 (jag träffade honom året därpå) var tillsammans med en 16-åring och han är på inget sätt omogen eller konstig (henne har jag aldrig träffat). Självklart kan det vara stor skillnad på en 14 och 16-åring, men jag antar att det finns en och annan 14-åring som (intellektuellt) kan attrahera en vuxen man, eller så är han kanske lite (eller mycket) omogen. Jag tycker nte att du ska stirra dig blind på åldern om de verkar ha det bra tillsammans, dock vara mycket uppmärksam på att de verkar ha just det och att din dotter inte känner sig utnyttjad.

Nu skojar du va?

Klart att en mogen 16-åring kan ha mer sunt förnuft och vett än en 27-åring...men det finns så många andra aspekter som spelar in.

Nej, det är ingen ursäkt att 16-åringen är mogen.
  • hezekiel

Tycker verkligen inte det är ok.
    Vad tycker hans föräldrar om att han är tillsammans med ett barn?

• Anonym (inte okej)
    MxMeNow skrev 2014-09-06 19:40:30 följande:
    Jag har svarat på det, läs!

Förtydligande;

En tonåring i grundskolan vet inte alltid vad som är bäst för den, även om den tror det. Där har föräldrarna ett ansvar att gå in och styra upp när de utnyttjas av en vuxen, även om de inte anser att de utnyttjas. Det kallas grooming. En grundskoleelev har inte samma ansvar att veta vad som är moraliskt/etiskt rätt som en vuxen individ har. Därför döms inte barn till samma typ av straff som vuxna. Hjärnan är inte färdigutvecklad!

Att jag som förälder då går in och polisanmäler den vuxna individ som inte har förnuft nog att inse att en sexuell relation med ett barn är fel/olagligt är det enda rätta. Precis som jag polisanmäler en vuxen som säljer alkohol/droger till mitt minderåriga barn.

Jag betalar mer än gärna skatt för att sätta pedofiler i fängelse, och jag sitter med mitt barn och stöttar det genom allt, inklusive terapi. För tror den vuxne att barnet bär huvudansvaret till förhållandet har den troligen inbillat barnet detsamma, och då behöver barnet terapi, hjälp och stöd.
  • Papito
    MxMeNow skrev 2014-09-06 19:40:30 följande:
    Jag har svarat på det, läs!

Förtydligande;

En tonåring i grundskolan vet inte alltid vad som är bäst för den, även om den tror det. Där har föräldrarna ett ansvar att gå in och styra upp när de utnyttjas av en vuxen, även om de inte anser att de utnyttjas. Det kallas grooming. En grundskoleelev har inte samma ansvar att veta vad som är moraliskt/etiskt rätt som en vuxen individ har. Därför döms inte barn till samma typ av straff som vuxna. Hjärnan är inte färdigutvecklad!

Att jag som förälder då går in och polisanmäler den vuxna individ som inte har förnuft nog att inse att en sexuell relation med ett barn är fel/olagligt är det enda rätta. Precis som jag polisanmäler en vuxen som säljer alkohol/droger till mitt minderåriga barn.

Jag betalar mer än gärna skatt för att sätta pedofiler i fängelse, och jag sitter med mitt barn och stöttar det genom allt, inklusive terapi. För tror den vuxne att barnet bär huvudansvaret till förhållandet har den troligen inbillat barnet detsamma, och då behöver barnet terapi, hjälp och stöd.
    Instämmer helt och fullt!

Blir inte tydligare än såhär, att leka med orden för att försöka komma undan ansvaret gör det inte mindre illa.

Nu tror jag kanske inte att det alltid går att likställa en 22-årings dåliga omdöme med en äldre pedofil men ansvaret vilar lik förbannat på den vuxne....och kan man rösta, dricka alkohol, köra bil och ha alla andra rättigherna samhället erbjuder....ja, då får man banne mig ta det ansvaret det också innebär.
  • Anonym (yes)
    adina01 skrev 2014-09-06 21:20:51 följande:
    Tråkigt att du vid vuxen ålder var mogen som ett barn och inte kunde hindra att barnet kröp ned i din säng och att det stackars barnet inte umgicks med sina kompisar utan istället gick och la sig klockan 7 på kvällen verkar ha varit en mycket trasig familj.

Tråkigt att vuxna individer bestämmer sig att utöva regelrätt mobbning, eller nja, patetiskt är vad det är, ni kan tro och måla hur många fan ni vill på vägen, inget kan förändra faktum att vi var lyckliga med varandra och är fortfarande vänner.

Sen att ni kallar mitt förhållande för våldtäkt svänger in på pedofili är inget som rör mig speciellt mycket, ni serverar moralkakor som inte kan tillämpas på mig som tur är.
    När dessa inte räcker så tar ni till hysteriska känslo argument.
    När dessa inte räcker till blir det ad hominen.

Livet i sig är däremot inte lika svartvit som ni vill få det till.

• Anonym (Ungdomar)
    MxMeNow skrev 2014-09-06 19:06:25 följande:
    Om du anmälts hade hon fått veta att hennes föräldrar gjort allt för henne, inte för att det var ett lätt beslut utan för att det var rätt beslut!

En vuxen person med normalt förnuft och intelligens har inget gemensamt med ett barn som går i grundskolan!
    Ingen av dessa två är varken vuxen eller barn utan båda är ungdomar i adolescencen. 
  • Anonym (Ungdomar)
    Anonym skrev 2014-09-06 21:44:14 följande:
    Nu skojar du va?

Klart att en mogen 16-åring kan ha mer sunt förnuft och vett än en 27-åring...men det finns så många andra aspekter som spelar in.

Nej, det är ingen ursäkt att 16-åringen är mogen.
    En 16 åring och en 14 åring är generellt nära i ålder och vuxna ska inte vara med dom
  • Anonym (Ungdomar)
    pyssel skrev 2014-09-06 20:56:43 följande:

Men om hon är 15 tycker du plötsligt det är okej? Ingen logik
  • Anonym (Ungdomar)
    Petroi skrev 2014-09-04 22:11:44 följande:

Jag hade aldrig varit okej med det. Alltså jag är 18 år, hänger mycket på klubben och JAG anser att 14 år är barn. Tom 16 är förlitet för en 23 åring. Hjärnan är inte "mogen" vid den åldern. Det är därför man har färre "rättigheter" vid den åldern. Dessutom är det otroligt mycket lättare för en 23 åring att manipulera en sådan ung person som än inte riktigt kommit ut i stora världen. Alla tror att "bara just jag är mogen" och "speak for yourself" men alltför ofta kommer den dagen då man öppnat ögonen och inser hur utnyttjad man blivit. Sedan förstår jag inte vad en 23 åring ser i en 14 åring. Det är 9 års skillnad, men rejäl skillnad på 21 & 30 än 14 & 23! Man är i helt olika stadier i livet sålänge inte 23 åringen fortfarande går på högstadiet. I vilket fall som funderar jag på hur det står till i denna 23 årings huvud.

Även 16 åringar är barn 
  • Anonym (Ungdomar)
    taquine skrev 2014-09-04 22:24:56 följande:
    Det är lagen som gäller , 
    Du måste ju vara helt dum i huvudet. En 14 åring är ett skyddsvärt barn men en 15 åring ska ha sex med vuxna lagligt och utan problem? 

Hoppas polisen kollar igenom din dator. Red flag att tycka så. Hoppas du aldrig får tonårsbarn
Svar på tråden 14 åring och 23 åring. Någonsin ok?