MxMeNow skrev 2014-09-06 19:40:30 följande:
Jag har svarat på det, läs!
Förtydligande;
En tonåring i grundskolan vet inte alltid vad som är bäst för den, även om den tror det. Där har föräldrarna ett ansvar att gå in och styra upp när de utnyttjas av en vuxen, även om de inte anser att de utnyttjas. Det kallas grooming. En grundskoleelev har inte samma ansvar att veta vad som är moraliskt/etiskt rätt som en vuxen individ har. Därför döms inte barn till samma typ av straff som vuxna. Hjärnan är inte färdigutvecklad!
Att jag som förälder då går in och polisanmäler den vuxna individ som inte har förnuft nog att inse att en sexuell relation med ett barn är fel/olagligt är det enda rätta. Precis som jag polisanmäler en vuxen som säljer alkohol/droger till mitt minderåriga barn.
Jag betalar mer än gärna skatt för att sätta pedofiler i fängelse, och jag sitter med mitt barn och stöttar det genom allt, inklusive terapi. För tror den vuxne att barnet bär huvudansvaret till förhållandet har den troligen inbillat barnet detsamma, och då behöver barnet terapi, hjälp och stöd.
Instämmer helt och fullt!
Blir inte tydligare än såhär, att leka med orden för att försöka komma undan ansvaret gör det inte mindre illa.
Nu tror jag kanske inte att det alltid går att likställa en 22-årings dåliga omdöme med en äldre pedofil men ansvaret vilar lik förbannat på den vuxne....och kan man rösta, dricka alkohol, köra bil och ha alla andra rättigherna samhället erbjuder....ja, då får man banne mig ta det ansvaret det också innebär.