• Ingetalls

Sälenresa med nyfödd??

Halloj!

Det är så här att varje år samma vecka (sportlovet) så åker min sambo tillsammans med sina föräldrar till Sälen. Det är något dom gjort sen han var liten.
    Men nästa år så kommer vi att få tillökning och då blir resan bara 3-4 veckor efter förlossning. Han är såklart lite ledsen över att vi kanske inte kan åka men ändå så förstår han att vi kanske måste stanna hemma.

Jag blir ganska kluven av det då jag vet att han mår lite dåligt över att kanske inte kunna åka, så jag tänkte kolla med er här om det ens är möjligt att åka så tidigt efter förlossning?
    Vi bor i Nyköping så är ändå en bit, och kallt är ju där uppe också.

Vad tänker ni? Hur skulle ni resonera om ni var i samma sist?

Det är vårt första barn så har liksom noll koll på sånt här just nu. :)

• Svar på tråden Sälenresa med nyfödd??
  • Stårschan

Är det väldigt kallt behöver du ju inte vara ute med en så liten, men annars är det ett bra tips att ha en fårskinnsfäll som underlag i vagnen, varma kläder på barnet och sedan åkpåse. Prata med svärmor om du har frågor. Hon verkar ju ha erfarenhet av att ha med småbarn i fjällen! Skrattande

• Ingetalls

Åh det är så skönt att höra när folk har haft det bra! :)

Det känns ju som att det är "lättare" eller vad man ska säga när barnet är så pass liten än när barnet börjar komma upp i ålder och kryper och ska aktiveras mer. :p

• Ruter

Vi va tillsammans med mina föräldrar i sälen när sonen var ca 7 veckor fungerade jättebra. Var hur trevligt som helst. Mina föräldrar hade också hand om sonen några timmar per dag så vi också kunde åka skidor. Hade då pumpat ur mjölk så de kunde ge om han blev hungrig. Sonen var helnöjd då han fick så mycket uppmärksamhet konstant när de hade hand om han. Vi hade en varm åkpåse och overall med oss men vi hade tur att det bara var 5 minus när vi var där. Vi släppade tilloch med vagnen till väggen och kollade på uppåt väggen då vi var där vid påsk. Vi ångrar inte resan för fem öre och va perfekt för mormor och morfar att få umgås och lära känna sitt barnbarn. Men beror ju på barnet också för oss har allt med amning och sömnn fungerat från första veckan.

• Ingetalls

Nja, fråga svärmor vet jag inte riktigt. Hon tänker inte riktigt som jag och är väldigt gammeldags av sig, känns sådär haha. :p

Då känns det faktiskt bättre att få tips härifrån. Kanske låter lite konstigt. :/

• Ingetalls

Ja man får ju vänta och se hur barnet och allt runt om fungerar. Men känns ändå skönt att det finns en chans att åka om allt går som det ska!

Och så trevlig respons man får från folk här! :D

• Lena

Jag rekommenderar att ha en pulka du kan dra barnet i om du ska upp i vagnen. Även med en terängvagn är det tungt i snön.

• Panda79

Jag skulle säga att det beror på hur bebisen är...vår bebis var ledsen och grät all sin vakna tid i 10 v....

• hjärnladyn

Vi var ut Trysil när vår yngsta var två månader. Jag och bebisen flög från Kastrup (vi bor utanför Lund) och maken körde bil med de två stora barnen. Sista biten åkte vi flygbuss, det funkade jättebra. Bilresan blev inte så lång för de andra barnen och jag och bebisen kunde vara nära hela tiden. I Trysil myste vi mest i stugan och tog promenader med vagnen. Det vek en toppenvecka!

• Ingetalls

Vad kul och höra hjärnladyn!

Jag är extremt flygrädd så för oss blir det bil om vi åker. Man kanske inte ens kan flyga till Sälen. Haha noll koll på det där. :p

Lena vad är det då för pulka som man ska ha till en bebis på knappt en månad? :)

Gångvägar och så är ju ändå rätt bra plogat dit vi ska, och jag behöver ju inte köra "off-road" så att säga. ;)

• NLAL

Fjällpulkan r super för bebisar, har haft den hela vintern till sonen med fårskinn och voksipåse i. Han hade det supermysigt där i och kunde lätt sova någon timme i den. Nackdelen är ju att den kostar några tisen, så kanske inget man köper för en resa. Men finns säkert liknande pulkor eller en bättre begagnad till bra pris! :)

• Ingetalls
    NLAL skrev 2014-09-06 04:34:14 följande:

Fjällpulkan r super för bebisar, har haft den hela vintern till sonen med fårskinn och voksipåse i. Han hade det supermysigt där i och kunde lätt sova någon timme i den. Nackdelen är ju att den kostar några tisen, så kanske inget man köper för en resa. Men finns säkert liknande pulkor eller en bättre begagnad till bra pris! :)

Går det inte att hyra såna då? :)
  • NLAL

Det lan du säkert göra, googla om du hittar nå. Har du tur kanske skidanläggningen hyr ut, kan ju vara värt att kolla upp. :)

• mia maria

Jag har åkt till Sälen många gånger med mindre barn och även bebis, och när vi har delat stuga med vänner så har de vid ett tillfälle haft en bebis med som då var ett par månader gammal.

Vi har ca 30 mil till Sälen o det har aldrig varit några problem att åka vare sig med bebis eller 1-åring eller 2-åring. Det blir vad man gör det till och är bebisen hungrig och behöver ammas så är det såklart bara att stanna! Det finns många matställen på vägen även för er vuxna att äta och gå på toa.

Kallt kan det ju vara på alla ställen i Sverige på vintern, inte bara i fjällen, och när mina barn var bebisar så hade jag en åkpåse och en filt i vagnen. De har legat ute och sovit i vagn i bra många minusgrader och det har aldrig varit kallt nere i vagnen - man får ju känna efter såklart!

Överlag så blir allt vad man gör det till när man har barn, och lika gärna som du kan åka med en bebis i bil till affären så kan du åka med en bebis i 40 mil till fjällen - det handlar bara om hur flexibel man som förälder är, för barnet tar ju ingen skada!
    Samma vad gäller att amma, sova och bajsa - det gör en bebis lika fint i en stuga i fjällen som i en lägenhet i sta'n (som någon skrev)!

Klart ni ska åka om du vill - och vill du inte så stanna hemma och låt mannen din åka själv med svärisarna, det är inte svårare än så

• mia maria
    Ingetalls skrev 2014-09-06 07:42:34 följande:
    Går det inte att hyra såna då? :)
    Jag tror att det går att hyra på diverse skiduthyrningsställen, googla "skiduthyrning Sälen" så dyker en massa olika uthyrare upp!
  • Ingetalls

Det känns jättebra med alla svar! Jag börjar nästan bli lite taggad på att åka dit.

Men självklart så bestäms ingenting förrän vi ser att allting funkar bra med amning och sånt. Kanske inte så kul att åka upp dit och inte ha fått igång amningen eller om det krånglar på annat sätt. Och att vi har återhämtat oss ordentligt efter förlossningen. :)

Men som sagt, verkligen skönt att chansen inte har försvunnit helt. :D

• Line D

Om ni inte vill ta med barnvagnen, som ju tar upp mycket plats i bilen, finns det att barnvagnar att hyra på Alpinbutiken i Hundfjället. De har Cresent Classic. Alltså en vanlig vagn med fyra fasta hjul och du kan ha bebisen vänd mot dig. Kostar 395 kr för en vecka och vi tyckte verkligen det var värt pengarna. Men man behöver ringa och förboka.

• Milie

Så länge ni inte ska vara i stora folkmassor så tycker jag det låter som en helt okej idé. Jag har inga egna barn så ingen erfarenhet där, utan jag svarar mer utifrån min erfarenhet inom biomedicin när jag ger min rekommendation. Jag vill inte skrämmas eller så, men vinter+folksamling är bäst att undvika om man har småbarn. Vissa säsongsvirus kan vara riktigt elaka mot småttingarna.

• Ingetalls
    Milie skrev 2014-09-09 20:08:24 följande:

Så länge ni inte ska vara i stora folkmassor så tycker jag det låter som en helt okej idé. Jag har inga egna barn så ingen erfarenhet där, utan jag svarar mer utifrån min erfarenhet inom biomedicin när jag ger min rekommendation. Jag vill inte skrämmas eller så, men vinter+folksamling är bäst att undvika om man har småbarn. Vissa säsongsvirus kan vara riktigt elaka mot småttingarna.

Det jag tänkte vara ute är ifall bebis inte vill sova och så där, så man kan ta en promenad men då är det ju inte så mycket folk. Sen om man skulle gå till backen och säga hej till mannen eller så. :) men förutom det så tänkte jag nog hålla mig i stugan och mysa istället! :)
Svar på tråden Sälenresa med nyfödd??