• En blå giraff

84 barn på fritids - är det normalt?

På min sons fritids är det 84 barn inskrivna. Det är tre personal som ska täcka under dagen samt två vuxna som är där och arbetstränar. Är detta verkligen normal gruppstorlek? Jag tycker det är hemskt. Säger ju sig självt att det är svårt för de vuxna att räcka till och kunna ha koll. Tycker synd om både personalen och barnen....

• Svar på tråden 84 barn på fritids - är det normalt?
  • Vinterankan

Det är ännu fler på mitt barns fritids med resultatet att alla föräldrar desperat söker hjälp hos mor- och farföräldrar och tar med sig varandras barn hem. Så i slutändan så blir det ju inte lika många barn som det är på pappret eftersom att föräldrarna inte vill ha barnen där.

• IsDimma

Ja, det är normalt idag. Tyvärr! Den klart störst bidragande orsak till varför jag valde att inte söka jobb på fritids och förskoleklass när jag var klar i skolan. Det hade jag tänkt innan jag gjorde min praktik med en fritidspedagog och insåg att det var helt galet.

• Punkster

Ja, tyvärr ser det ut så på många ställen idag. Avdelningen där jag jobbar har ungefär 90 barn inskrivna, men något högre personaltäthet än TS exempel. Det blir så när fritids konsekvent lämnas utanför alla politiska beslut och reformer som gäller skolan. Vi får klara oss själva så gott det går.

Senast i torsdags var jag på en skoldebatt med kommunens utbildningspolitiker som anordnades av Lärarförbundet. Jag slängde ut en fråga om vad politiken ville med fritidshemmen i kommunen och sa att jag ville ha svar av alla 7 närvarande partier. Jag fick svar från ett. Övriga visste inte vad fritids var (!) eller kunde inte svara på vad man ville göra. Och samtliga politiker på plats satt alltså i lokala Barn & utbildningsnämnden. Det är på den nivån det ligger i många kommuner.

• glassen

På sonens fritids är de ca 100 barn inskrivna, men det är 5 personal. Jag tycker grupperna är på tok för stora och det händer ju saker eftersom de inte kan ha koll på alla barn, men det är tydligen vanligt på de lite större skolorna.

• cosinus

Mina barns fritids har 2 vuxna per avdelning och vad jag gissar dryga 40 barn. Har aldrig reflekterat över exakt antal. Personalen har alltid haft stenkoll på var barnen befinner sig vilket jag alltid varit imponerad över då framförallt dottern inte är en sådan man behöver vakta, hittar inte på bus och allmänt förnuftig. Men när jag visat mig på skolgården har de alltid kunnat säga var hon leker och med vilka.

Vanlig kommunal skola. Det här gäller från ettan, i fsk är det samma fritids-grupp som klass så då är det 2 vuxna på 20-22 barn

• strojes

Mina barn går på en friskola och där är det ca 50 barn inskrivna på fritids på ca 5 vuxna, förskoleklass upp till 3:an. Förskoleklassen är för sig själva vissa dagar och då är den gruppen ca 12 barn och 1 till 2 vuxna.

• aksj

På dotterns fritids är de ca 50 barn på 4 vuxna. Kommunal skola i Stockholm. Sen ver jag inte riktigt hur det ser ut med bemanning/barn senare på eftermiddagen när folk börjar gå hem.

Svar på tråden 84 barn på fritids - är det normalt?