• Liljekonvalj

1 vecka kvar till BF - hur går det för er andra?

Jag har BF om en vecka, andra barnet.
    Nu längtar jag bara till att värkarna ska komma igång! Jag har sedan i fredags haft kraftiga och regelbundna (2-5min) sammandragningar - men utan smärta. På nätterna har jag dock kraftiga värkar också. Tror ni att det är på g?
    Bm gjorde en hinnsvepning igår, jag är öppen 3 cm. Men det kan man ju vara ett tag.

Idag har sonen, 21 mån, och jag bara skruttat runt i pj's och kollat på mamma mu. Annars är vi ute mycket och försöker sysselsätta oss :)
    Vad gör ni andra om dagarna? :)

Hoppas att det finns någon mer som vill följa åt :)
    Kram!

• Svar på tråden 1 vecka kvar till BF - hur går det för er andra?
  • Liljekonvalj

ja de ville inte hålla oss längre. det var som sagt super fullt på förlossningen och eftersom både jag och gumsan mådde bra skickade de hem oss. 

Allt gick bra, fördelen med en snabb förlossning är ju att man inte avverkar all energi så jag känner mig pigg nu. nackdelen är väl att när förlossningen väl är igång så är det så himla intensivt. Inget smärtstillande hanns med, bara några få andetag i lustgasen. Från inskrivning tills att hon kom ut tog det två timmar så det var ingen direkt paus mellan värkarna. Men det är ju som bortglömt nu, konstigt nog. :) 

Sonen är hemma med oss också nu. så länge hon sov var han jätte gullig med henne. men när jag skulle amma blev han super ledsen. Störst omställning är det nog för honom. 
    Hur reagerade/reagerar er äldsta?

• Schnuffie

Skönt att det gick bra! Ja, jag hade mycket (!) mer energi efter den här förlossningen. Är uppe, pigg och igång!

Vår grabb hemma har varit snäll hittills. Vi försöker göra så att bebben inte tar för mycket tid av den stora killen. Han var lite blyg i början och brydde sig inte, men ny springer han och hämtar saker till lillebror. Vi måste passa honom dock så att han inte slänger en bil i huvudet på lillebror. Slänga saker är poppis just nu och att en människa är i vägen verkar inte spela honom så stor roll. Men lillebror är ju skör...

• Liljekonvalj

Vad härligt att du inte känner sig så utslagen! Får du sova på nätterna nu då?

Ja våran grabb älskar också att kasta saker. Både I största allmänhet men i synnerhet när han inte har allas fulla fokus :)

• Schnuffie

Just nu äts det fyra gånger per natt. Men vår äldsta gick det snabbt ner till två gånger per natt. Hoppas på det inom några veckor. Men sånt går ju inte att styra över helt... Fast jag sover generellt mycket bättre nu, vaknar, ammar, slocknar..

Du?

• Liljekonvalj

Fyra gånger låter ändå överkomligt. Jag har jobbat på att byta dygnsrytm för vår tjej idag. Hon håller låda på nätterna. Inte att hon skriker utan mer att Hon vill äta mycket och vara nära. Men på dagen sover hon duktigt istället :)

men det är så skönt såhär första tiden med nyfödd att msn inte behöver ha några krav på sig. Vare sig från andra eller sig själv.

Hur har du det med eftervärkar? jag har stundvis jätte tuffa sådana, känns nästan som förlossningsvärk . Jag försöker intala mig att de för med sig något gott.

• Schnuffie

Mjo, här håller vi också låda på natten. På dagen äter han var tredje timma ungefär, och håller det ganska bra. På natten vill han ha mycket näring och snutt. Hur gör du när du ändrar dagsrytmen? Med stora killen gjorde jag inget utan det rätade till sig själv och efter två veckor var han nere på två nattmål.

Har en del eftervärkar, men mer i form av molande mensvärk. Fick Naproxen och alvedon utskrivet men har gått ner till två gånger mer dag ist för fyra på alvedonen.

Annars tycker jag det funkar bra. Har varit ute på flera kortare promenader och känner mig ganska rörlig och igång. Har börjat med en del knipövningar. Vår stora grabb har åkt på nått virus från förskolan (inte så otippat) och fått ögoninflammation, så mkt tid går till att tvätta händerna och hygien nu...

• Liljekonvalj

Jag försöker utgå från att hon ska vara vaken 1-1,5 h och sedan sova 2-2,5 på dagen. Och när hon är vaken ger jag henne mat minst tre gånger, och trugar lite extra. Och så är målet att hon ska äta två "kortare" gånger på natten. Det börjar ge framsteg, inatt var hon uppe bara två gånger. Men ganska långa stunder dock.

Jag känner att jag behöver jobba lite för detta eftersom min man börjar jobba 1 oktober och då behöver jag vara pigg och alert för sonen :)

Vad bra! Tack för att du påminde om knipövningarna! Jag försöker komma ihåg dem varje gång jag ammar nu!

Har du några knep på hur man kan hjälpa magen att dra ihop sig?

• Schnuffie

Det låter vettigt med amningen. Lillebror har väckt oss tre gånger per natt nu, men han är duktig på att somna om så jag tänker att det får gå i hans takt. Dessutom somnar jag om snabbt.

Hmm ja du, tips på hur magen ska dra ihop sig... Njae, lät det gå av sig självt förra gången. Är förvånad över att magen redan minskat så mycket som den gjort med tanke på att jag för en vecka sen (efter fl) ändå såg ut att vara 6-månaders gravid med degmage.. Förra gången gjorde jag inget speciellt för att gå ner i vikt mer än att gå promenader och amma. Gick ner mina 18 kilo på 6 månader, och efter fyra månader var det bara 2-3 kg kvar. Gick upp 20 denna gång och hoppas att dom rinner av lika smidigt som förra gången... Har inte vågat väga mig än. Efter förra förlossningen blev jag så himla besviken när jag kom hem från bb och hade gått ner tre kilo..

• Liljekonvalj

Vad skönt att du verkar ta allt med ro :) när det kommer till magen så försöker jag tänka på att dra in den när jag ska lyfta tungt, som r.ex storebror :)

På tal om honom så har han nog hamnat i en mindre kris, eller om lillasyster framkallat en tidig 2 års trots. Han strejkar mycket vid maten. Blir jätte ledsen om jag inte kan hänga på alla hans upptåg. Och som om det inte är nog hjärtskärande har han börjat lära sig prata om att vara ledsen. Så när han gråter så hickar han fram "ledsen mamma". Då försöker jag intala mig att den finaste gåvan jag kunde ge honom var ett syskon. ..

Hur går det med ögoninflammationen?

• Schnuffie

Jo, det där med lyftet va ju smart! Det ska jag tänka på! Jag ammar ofta i skräddarställning och då skulle jag kunna göra liknande. Har gått en del på yoga (verkligen basnivå) och då ska man ju aktivera rotlåsen, alltså ett lyft i underlivet lite likt ett knip, och rak i ryggen och dra in magen lätt. Ska försöka tänka på det.

Mjo, inflammationen går sådär. Var hos läkarn idag. Vänta ut och behandla symptom alltså. Och jag har fått ont i huvudet och halsen :( är jätterädd att smitta lillebror.

Vår stora kille verkar ta det hela med ro tycker jag, kanske för att han får så mkt uppmärksamhet av pappan. Men hur det blir när pappan börjar jobba har jag ingen aning om. Men hur gammal e din grabb? Det kan ju va så att vår är för liten för att första alltför mkt.han är 1 år och fem månader.

• Liljekonvalj

Yogateknik är ju kanonbra att utgå ifrån! Jag har själv tränat mycket polares och det har jag jätte nytta av!

Vår grabb är 1 år och 9 månader. Och han har hela tiden mer eller mindre haft delad uppmärksamhet från oss, morföräldrar och våra vänner. (Vi är först ut med barnafödandet). Så det är nog en jätte omställning, men en nyttig sådan...

Hoppas att ni blir friska snart! Amma och inte må bra är ingen höjdare! Eller ammar du?

• Schnuffie

Ja, jag ammar. Och nu verkar han ha en amningsspurt. Han vill typ äta heeeela tiden, med undantag från några längre sovperioder per dygn.

Äldste sonen har öroninflammation OCH halsfluss visade det sig. Och jag har ont i hasen, och min man fick det och hosta inatt.. Sonen har fått penicillin dock och borde bli bättre tills i morgon.

Man får ju känna på att man är förälder kan man ju säga...

• Liljekonvalj

Här kommer ett sent svar!

Det är fullt upp nu på dagarna med två små älsklingar :)

Men jag håller med om att man verkligen får känna att man är småbarnsförälder!

Hoppas att ni piggnat på er lite mer nu över helgen? Så trist för er annars om ni missar så fina höstdagar!

Vår lilla prinsessa är en mycket nöjd dam, men hon sover fortfarande bara max 2 h i sträck på natten. Ens gränser för vad man klarar av tänjs verkligen, speciellt när man har en tålamodsprövande tvååring (snart) hemma...

• Schnuffie

Ja, vi är fortf dåliga. Vår äldste som mår bättre nu när han äter penicillin, men han har fortf feber, längre iofs. Men jag och min man har varit dåliga hela helgen med hög feber, huvudvärk och hostan from hell. Känns trist. Min man kommer va hemma hela den här veckan iaf. Både vi och sonen måste repa oss ordentligt. Men lillfisen mår bra, och växer och frodas hehe

Han kör ett sovpass från typ 21-22 till ca 01, men sen är han uppe minst varannan timma. Problemet som jag ser det är att han blir själv så trött när han äter att han sommar efter fem minuter. Och på fem minuter hinner han ju knappast bli mätt på...

Ja, äldre sonen är ju väldigt krävande nu när han är sjuk, tur att den lille är lugn ändå. Ser fram emot att komma in i vanliga rutiner!

Svar på tråden 1 vecka kvar till BF - hur går det för er andra?