• jennyyyvv

MIN HUND BET?!

som ni kanske förstår på rubriken så bet just min hund en människa..Obestämd
    Min hund som är en franskbulldog på 2år, aldrig haft problem innan när de gäller människor och andra hundar.. 
    Idag så fick vi besök av en kompis son och när den lilla sonen gick fram till mej så kom vår hund och bet till han! 
    Vi tror att de kan bero på avundsjuka eller att han försökte försvara oss men de är ju ändå inte okej! Vi åkte ner till sjukhuset för att kolla upp sonen men det var ingen fara. Man vill ju såklart inte att sånt här ska hända och man blir ju ledsen och orolig..Skäms

Detta har aldrig hänt innan men vi vill ju såklart göra något åt det.
    Hur får man bort sådant beteende? 

snabba svar .. tack på förhand!! 

• Svar på tråden MIN HUND BET?!
  • Drottningen70
    jennyyyvv skrev 2014-09-13 17:31:43 följande:

en hund biter aldrig helt oprovoserat.. så det måste varit något som gjorde han sur eller något.. 

Men snälla människa..
  • Drottningen70
    jennyyyvv skrev 2014-09-13 17:32:21 följande:

snart 2 år så ja han är en valp, inte alls stor

Han är inte vuxen men verkligen inte valp. Unghund.
  • Lönnsirap
    jennyyyvv skrev 2014-09-13 17:31:43 följande:
    en hund biter aldrig helt oprovoserat.. så det måste varit något som gjorde han sur eller något.. 
    Fast du förstod ju inte vad som hände. En hund som biter ett barn är väldigt märkligt. Hittar man ingen förklaring så är det ju faktiskt så att du har en hund som helt utan förklaring biter barn. Sådana hundar är ju farliga.

Ett litet rivsår på kinden låter som ett litet valpnafs... vilket faktiskt inte är riktigt lika illa.... Men jag tror du måste försöka ta reda på vad som verkligen hände.... Innan du vet hur du ska gå vidare.

Sen undrar jag lite; är det barnet eller hunden som är två år?
  • jennyyyvv
    Lönnsirap skrev 2014-09-13 17:38:48 följande:
    Fast du förstod ju inte vad som hände. En hund som biter ett barn är väldigt märkligt. Hittar man ingen förklaring så är det ju faktiskt så att du har en hund som helt utan förklaring biter barn. Sådana hundar är ju farliga.

Ett litet rivsår på kinden låter som ett litet valpnafs... vilket faktiskt inte är riktigt lika illa.... Men jag tror du måste försöka ta reda på vad som verkligen hände.... Innan du vet hur du ska gå vidare.

Sen undrar jag lite; är det barnet eller hunden som är två år?
    ja vi blev väldigt chockade över vad som hände eftersom det inte är alls likt honom.. 

tivsåret är bara max 2mm alltså väldigt litet så tror inte direkt att det var att han ville skada honom. lillkillen och hunden hade busat bara 10min innan och nu tror vi lite att de va att han bara ville fortsätta leka fast vi vet inte riktigt. det var iaf inte "attack" .

barnet är 5år och hunden är snart 2år (ca 1 och ett halvt)
  • Lönnsirap

Min tolkning är: din unghund nafsar/"kommer åt med tänderna" på en femåring som den leker med.

Du har ingen aning om varför och uppenbarligen blir du så orolig över barnet att ni behöver åka till sjukhus och kolla upp skadan, som bara är ett par millimeter.

En hund på 1½ av liten ras är ofta att betecknas som vuxen... Alla hundar över året brukar man se som unghundar. Det är alltså inte en valp... utan en hund som borde börjat få erfarenhet. Och ni som hundägare borde dessutom känna till att hundar och barn inte kan leka ensamma.... Ni borde rimligtvis ha sett vad som hänt.

• MrsEnglund

Eftersom det är svårt i efterhand att försöka analysera varför det skedde, är det omöjligt att säga vad det var.

Men det är en ung hund som troligtvis inte vet hur man beter sig mot människor än. Han kanske ville leka, och alla hundar behöver lära sig att man inte leker på samma sätt med människor som med hundar. De biter ju varandra o har sig.

Det kanske räcker helt enkelt att ordentligt markera att minsta lilla tänder mot människoskinn är big nono.

Vår Bullterrier fick värsta skäms-looken om han råkat få tänderna i skinn av misstag, tex ta en godis eller vid lek.

• realisten

Att en sådan sak händer är givetvis tragiskt men innan folk börjar gapa om avlivning och att det är fel på hunden kanske man först och främst ska försöka gå till botten med vad som verkligen hände.

Att en hund helt oprovocerat biter är ytterst ovanligt kan det ha hänt något innan som utlöste detta? Har ni undersökt hunden hos veterinär? 

En hund är ett djur har det hänt något som utlöst detta tidigare så gör inte hunden någon värdering av om det är ett annat djur, Barn, eller vuxen som den biter. Hunden agerar alltid på ett sätt som är naturligt för hundar. Hunden resonerar inte med sig själv och från går sina naturliga beteenden för att det är ett barn. Tror ni det om era hundar så har ni förmänskligat hunden till en nivå som är skrämmande!

Sen finns det hundar som har medfödda mentala brister och på grund av det är farliga och då är det illa. Sen finns det hundar som är rädda för barn och då är det upp till ägaren att se till att hålla hunden borta från barn.

Bara för att hunden har bitit ett barn så behöver det inte alltid vara fel på hunden det kan finnas ett tusentals olika faktorer som spelat in. Så innan man beslutar om avlivning bör man gå till botten men allting.

Sen är det självklart beklagligt att sådant händer men man ska alltid ha i baktanke att ingen hund som är frisk mentalt biter någon helt oprovocerat. 

• DeathByPickles

Jag tycker verkligen inte att det här låter som ett 'bett' eller ens en tillrättavisning - det är en ung hund och han/hon hade precis lekt med barnet.  Jisses, min terrier slog ut en halv tand på mig för ett par veckor sedan - allt i glad lek och välmening.

Kan du inte beskriva händelsen lite mer i detalj, TS?

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Dexter dot com

Hade hunden velat barnet illa så hade hunden verkligen bitit och då hade det blivit skador, inte ett mmstort märke. Förmodligen var det ett glädje/leknafs som tog lite illa.
    Personligen skulle jag hålla lite extra koll på hunden när det är barn i närheten men jag tror absolut inte hunden är aggressiv eller ville skada barnet.
    Hundar gör felbedömningar i lek ibland och skador uppstår. Jag får både blåmärken och märken efter tänder när jag busar och kampar med hundarna och skulle väl aldrig ens tro att dom gör det med vilje.

• AXXE

Hej TS!
    Jag skriver inte här för att döma dig på något sätt. Din hund är ingen valp längre, han klassas som unghund, knappt det, han är ju fullvuxen och könsmogen. Ta kontakt med uppfödaren till hunden, är det en seriös uppfödare kan ni göra det för att få stöd och råd. Min hund har markerat mot min mans syskonbarn när dom varit för påträngande men jag har ALDRIG släppt blicken från barnen och hunden. Aldrig någonsin och därför har det heller inte hunnit hända något allvarligt. Min hund är också liten, väger bara sju kilo, men det spelar ingen roll för du vet aldrig. Din hund kan vara världens snällaste men vad spelar det för roll, dom kan bitas ändå. Och jo, hundar kan visst bita oprovocerat. Men nu till saken, jag tycker inte alls att du ska avliva din hund men däremot tror jag att ni behöver hålla bättre koll på hunden nästa gång den är i närheten av barn. Ta inte för lätt på det här, när du skriver förminskar du barnets skada och säger att det inte var så farligt. Man blir väldigt rädd när man är liten och bara det att det faktiskt blev en rispa i kinden är anledning nog att barnet ska bli rädd för hundar resten av livet. Ta det på allvar och prata med en kunnig hundtränare. Slappna inte av bara för att du känner din hund. Andra känner inte din hund som du gör.

Jag är ingen hundexpert men har haft hund hela mitt liv.

Lycka till.

Svar på tråden MIN HUND BET?!