• Maggie Puh

När är dottern redo för att cykla med mig?

Hej! Min dotter på 4 år lärde sig cykla utan stödhjul för ca 1 mån sedan. Hon klarar av svängar, bromsa och väja för gående. Hon stannar ALLTID vid vägar (övergångsställen/korsningar). 

Nu är det så att jag inte hänger med henne när hon får upp farten på sin lilla 12" cykel. När är hon/jag redo för att hon ska cykla på sin cykel och jag på min samtidigt. Kommer ha henne framför mig så jag kan säga vad hon ska göra. 

Innan vi kommer starta med detta kommer jag köpa cykelflagga så bilar ser henne (för tillfället får hon bara cykla på trottoaren).

Vid vilken ålder började era barn cykla med er? Tacksam för svar.

• Svar på tråden När är dottern redo för att cykla med mig?
  • Alexi

Varför skulle det vara farligare eller svårare att ni cyklar båda två än att du springer bredvid och inte hinner med? Så länge som ni undviker stora vägar och du litar helt på att hon lyssnar på dig så är det väl bara att cykla på.

• cosinus

4 brukar funka bra.

Min son som lärde sig cykla vid 3 år gick inte att cykla bredvid, han var för disträ och gick inte alls lita på så där fick man kuta och hugga fast honom.

Men vid 4 kunde man cykla bredvid, hela tiden dock pratades. "akta blomlådan, tänkt på att bromsa i backen, stannar vid vägen o s v"

• Alexi
    cosinus skrev 2014-09-22 09:30:07 följande:

4 brukar funka bra.

Min son som lärde sig cykla vid 3 år gick inte att cykla bredvid, han var för disträ och gick inte alls lita på så där fick man kuta och hugga fast honom.

Men vid 4 kunde man cykla bredvid, hela tiden dock pratades. "akta blomlådan, tänkt på att bromsa i backen, stannar vid vägen o s v"

Skönt att man är flera som låter som en radiokommentator när man är ute och cyklar.
  • cosinus
    Alexi skrev 2014-09-22 10:03:11 följande:
    Skönt att man är flera som låter som en radiokommentator när man är ute och cyklar.
    Hahaha, jo vid 4 är man aldrig tyst. Vid 5 däremot brukar det ju funka riktigt bra med lite eget vett.

Helt OT men min 10-åring som alltid varit jätteförsiktig på cykel och inte cyklade som 4-åring utan först när hon var fem och i princip aldrig ramlat klagade en dag på ont i foten. Då de haft friluftsdag trodde jag att hon trampat snett men nä.

"Jo mamma du förstår, jag rågade bara stoppa in foten i framdäcket när jag cyklade så jag gjorde en volt." Häpp, tur man slipper se allt ungarna hittar på när de blivit lite större :)
Svar på tråden När är dottern redo för att cykla med mig?