• Anonym (Mamma)

Han har betett sig illa och döttrarna vill inte

Hur ställer sig familje-/tingsrätten till om pappan försöker att tvinga igenom umgänge trots att döttrarna inte vill pga att han betett sig illa (fysisk och psykisk misshandel av flickvänner) och är rädd för honom?
    Det här med rädsla har dom inte sagt rakt ut men har kommit fram när jag frågat dom någonting eller då dom bett mig att säga till honom saker. Dom håller alltså skenet uppe när dom är hos honom och därav tror han att jag ljuger när jag säger att dom inte vill komma. När dom kommer hem igen verkar dom så tacksamma och det frågas aldrig någonsin efter biopappan.
    Hur ska jag nu göra när döttrarna inte vill iväg men pappan påstår att jag ljuger eftersom inte jag tycker om honom och säger för hundrafemtioelfte gången att han ska kontakta myndigheter???

Jag har ensam vårdnad och barnen bor på heltid hos mig. Dom är 10 och 7 år gamla.

• Svar på tråden Han har betett sig illa och döttrarna vill inte
  • Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-09-22 15:33:41 följande:

Finns detta datum skriftligt? Annars får han svårt att bevisa det. Även om det finns så får han ju begära handräckning vilket sällan sker vad jag vet.

HAN får dra in myndigheterna om han vill ha barnen. Du måste prioritera att lägga din energi på att hjälpa dina barn. Skit i honom och hans fjanterier även om det är svårt.

Jag skrev datumet i ett sms till honom samt att det var om barnen ville. Den ena dottern har nu bestämt saker med en kompis denna helgen och det känns som att det är för att hon ska kunna ha något att skylla på om det börjar att tjatas för hon vet ju att vi hade preliminärbokat att dom skulle iväg då.

Det roliga är ju att han själv tidigare skrivit att när dom är 12 år så får dom bestämma själv men eftersom den lagen är borta sedan länge så har han ju mer eller mindre redan godkänt i skrift att dom själva ska få bestämma om och när dom vill komma. Han var nog dock inte beredd på att det skulle bli så snart.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-22 15:45:07 följande:
    Jag skrev datumet i ett sms till honom samt att det var om barnen ville. Den ena dottern har nu bestämt saker med en kompis denna helgen och det känns som att det är för att hon ska kunna ha något att skylla på om det börjar att tjatas för hon vet ju att vi hade preliminärbokat att dom skulle iväg då.

Det roliga är ju att han själv tidigare skrivit att när dom är 12 år så får dom bestämma själv men eftersom den lagen är borta sedan länge så har han ju mer eller mindre redan godkänt i skrift att dom själva ska få bestämma om och när dom vill komma. Han var nog dock inte beredd på att det skulle bli så snart.
    Den lagen har aldrig ens funnits Efter mognad ska barnen få säga sitt, men det är inte säkert att rätten lyssnar. Däremot så hämtas inget barn mot sin vilja efter 12 års ålder.
  • Anonym (Stackars barn.)

Du kanske ska sluta snacka illa om pappan inför barnen och sluta visa din ovilja mot att de åker dit?!
    Att han varit en skitstövel mot dig innebär inte att han är en skitstövel mot sina barn!
    Klart de säger till dig att de inte vill åka dit om du uppmuntrar dem och så tydligt visar att du inte vill att de ska åka dit.

Om de inte ens sett misshandel så måste det ju vara något DU har sagt till dem?!

• Anonym (men)
    Anonym (Stackars barn.) skrev 2014-09-22 16:31:34 följande:

Du kanske ska sluta snacka illa om pappan inför barnen och sluta visa din ovilja mot att de åker dit?!
    Att han varit en skitstövel mot dig innebär inte att han är en skitstövel mot sina barn!
    Klart de säger till dig att de inte vill åka dit om du uppmuntrar dem och så tydligt visar att du inte vill att de ska åka dit.

Om de inte ens sett misshandel så måste det ju vara något DU har sagt till dem?!

Helt rät!
  • Anonym (W)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-22 12:15:16 följande:

Dock så har dom ju inte sett honom slå någon annan än mig när vi var ihop men dom har bråkat när barnen varit där och när vi träffade hans ex berättade hon om exakt samma typ av misshandel som han gjorde emot mig så det finns inga tveksamheter alls.

Vi har inget avtal men eftersom vi hade en avtalat datum nu och barnen inte vill åka så skyller han på att det är jag som ligger bakom och att det är umgängessabotage.

Äldsta dottern till och med smsade honom igår efter att jag sagt att han blev arg på mig men då skyllde han återigen på mig att det är jag som tvingat henne osv. Och så detta jäkla tjat om att dra in myndigheter.

Efter ni var ihop har han haft umgänge. Dvs du bedömde inte att barnen behövde skyddas då, så varför behöver de skydd nu?

Du engagerar dig inte i att barnen ska åka för umgänge genom att strunta i att uppmuntra dem, som är din skyldighet som boförälder.

Varför i hela Helsingland säger du till barnen att han blev arg på dig? Tror du att det uppmuntrar dem att vilja träffa pappa?

Så din plan är att de aldrig mer ska ha umgänge och ingen relation med sin pappa?
  • Anonym (W)
    SupersurasunkSara skrev 2014-09-22 15:47:16 följande:
    Den lagen har aldrig ens funnits Efter mognad ska barnen få säga sitt, men det är inte säkert att rätten lyssnar. Däremot så hämtas inget barn mot sin vilja efter 12 års ålder.

Lova inte för mycket iom ts barn är 7&10.
  • Anonym (Mamma)

Kan ju upplysa om att jag i princip aldrig pratar om pappan så att jag skulle hålla på att snacka en massa skit är befängt. Barnen vet att vi inte kommer överens och munhuggs så fort vi ses så därav har jag sen en tid bestämt att all kommunikation oss emellan sker per sms.

Det finns en massa andra saker som kan ligga till grund för att barnen inte vill iväg också, att pappan sitter mycket vid datorn när dom är där och att det ständigt är samma runda dom kör, farmor ena dagen, farfar nästa och pappans totala ointresse i hur det går för barnen i skolan och dyl. Äldsta har kommit till mig och ifrågasatt det vid mer än ett tillfälle och tycker att det är tråkigt. Även pappans ointresse i att engagera sig det minsta i yngsta barnets problematik (diagnos + inlärningssvårigheter) har gjort att den äldsta reagerat ganska kraftigt på att inte han vill lära sig mer då det är väldigt viktigt i våran familj.

Det kan alltså vara betydligt fler saker som kan ligga bakom till att dom inte visar så stort intresse och jag har påpekat detta för honom och försökt att uppmuntra men det har inte skett den minsta förändring.

• Bonanza

Stackars barn. Vet inte alls vad du har för rättigheter, men självklart är föräldrar som misshandlat den andra föräldern helt inkompetenta och har ingen rätt till sina barn längre. Förstår om dina barn aldrig mer vill se sin "pappa" och han har bara sig själv att skylla. 

enligtellen.blogspot.com - "en annan sida av Bonanza"
  • SupersurasunkSara
    Anonym (W) skrev 2014-09-23 07:49:56 följande:

Lova inte för mycket iom ts barn är 7&10.
    Vad har jag lovat? Jag skrev att barn får bestämma efter mognad. Om TS barn är mogna nog får rätten bestämma.
  • SupersurasunkSara
    Bonanza skrev 2014-09-23 09:37:23 följande:

Stackars barn. Vet inte alls vad du har för rättigheter, men självklart är föräldrar som misshandlat den andra föräldern helt inkompetenta och har ingen rätt till sina barn längre. Förstår om dina barn aldrig mer vill se sin "pappa" och han har bara sig själv att skylla. 

Fast så är det ju inte enligt lag. Även en pedofil som inte gett sig på sina egna barn har rätt till umgänge i många fall.

En person som slår vuxna även om den vuxne är barnens andra förälder är inte per automatik olämplig.
    Personligen tycker jag att om barnen sett misshandeln så ska de inte tvingas till den som misshandlat, men det beror ju på, om barnen ändå vill så blir det ju som att de straffas om de inte får träffa den föräldern.
  • Bonanza
    SupersurasunkSara skrev 2014-09-23 09:45:35 följande:
    Fast så är det ju inte enligt lag. Även en pedofil som inte gett sig på sina egna barn har rätt till umgänge i många fall.

En person som slår vuxna även om den vuxne är barnens andra förälder är inte per automatik olämplig.
    Personligen tycker jag att om barnen sett misshandeln så ska de inte tvingas till den som misshandlat, men det beror ju på, om barnen ändå vill så blir det ju som att de straffas om de inte får träffa den föräldern.
    Jag vet att det inte är så enligt lag. Det är helt sjukt och bör ändras.

Och jo, en förälder som slår den andra föräldern är per automatik olämplig. Så klart.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (W) skrev 2014-09-23 07:33:43 följande:

Efter ni var ihop har han haft umgänge. Dvs du bedömde inte att barnen behövde skyddas då, så varför behöver de skydd nu?

Du engagerar dig inte i att barnen ska åka för umgänge genom att strunta i att uppmuntra dem, som är din skyldighet som boförälder.

Varför i hela Helsingland säger du till barnen att han blev arg på dig? Tror du att det uppmuntrar dem att vilja träffa pappa?

Så din plan är att de aldrig mer ska ha umgänge och ingen relation med sin pappa?

Därför att det var min skyldighet, inte för att jag ville och barnen tyckte att det var roligt för dom är fick alltid saker osv. Han lovade mig dyrt och heligt att han slutat med all skit och jag mitt dumma nöt hoppades ju så innerligt för barnens skull att det var så. Men så helt plötsligt för ett par år sedan fick jag ifrån barnen höra att pappan och hans flickvän bråkade allt mer och när jag vid tillfälle tog upp det med honom så försäkrade han mig åter igen om att det inte var något våld inblandat.

Ett halvår senare efter att det tagit slut med tjejen tar jag kontakt med henne och då bekräftar hon via sms att han utövat fysisk och psykisk misshandel mot henne. Därav så har jag nu börjat att bli mer observant och när döttrarna nu åter igen påstår att det bråkas med nästa tjej så känns han inte ett dugg tillförlitlig och därav känner jag att jag måste börja att lyssna mer på barnen och deras vilja.

Jag tycker inte att jag reagerar konstigt på något sätt speciellt inte då det är min skyldighet som ensam vårdnadshavare att se till så att de inte kommer till skada.
Svar på tråden Han har betett sig illa och döttrarna vill inte