• carlrei

Vem köper Crocs till sina barn egentligen?

Detta är verkligen inget påhopp, utan jag och mina vänner är otroligt nyfikna varför man köper Crocs tofflor eller stövlar till sina barn? Är det barnen som tjatar eller är det av komfortsjäl man köper dom? Är dom verkligen så fula som många verkar tycka, eller är de nya designerna på deras tofflor och stövlar i trend?

Vi är nämligen några studenter på Handelshögskolan i Göteborg, och undrar om ni också har lust att svara på vår korta enkätundersökning om just varför människor köper Crocs, HÄR

Är sjukt intresserade av detta ämne även på ett personligt plan, så alla åsikter uppskattas starkt!

• Svar på tråden Vem köper Crocs till sina barn egentligen?
  • Stårschan
    Indianica skrev 2014-09-23 19:01:22 följande:

Jag använder Crocs som inneskor, eftersom de är billiga och sköna (märkesvarianten håller i en evighet så¨i längden blir de billiga). Vore de inte så osnygga skulle jag lätt använda dem som arbetsskor också.

När mina barn var små, typ för 6-7 år sedan hade "alla" barn i deras ålder Crocs,det sågs som enkla sandaler, lätta för barnen att bara hoppa i och ur sommartid. Däremot blir de väldigt hala på fuktigt gräs och fullständigt livsfarliga då, så ur den synvinkeln är de värdelösa.

Nu är jag lärare och när jag idag pratar med barn om Crocs (ur miljösynvinkel) brukar dock många barn inte veta vad Crocs är för något....så jag tycker populäriteten verkar sjunka drastiskt?

Jag tror inte att mina barn heller vet vad Crocs är. Foppatofflor däremot vet de precis vad det är. Kanske frågan var felställd?
  • Stårschan
    LillaNovaK skrev 2014-09-23 23:23:43 följande:
    Jag köper faktiskt äkta Crocs till mina barn av den enkla anledningen att originalen är betydligt smalare och nättare. Mina barn har väldigt smala fötter och då är passformen så mycket bättre. 
    Det var ju en begriplig anledning. Tack!
  • No Logo

Vi köper originalet. Håller forever, kan ärvas eller ges bort när de är urvuxna. Köpte fejk en gång och när hälremmen gick sönder dag 2 returnerade jag dem och återgick till original igen. Många kopior luktar dessutom ofta starkt av kemikalier vilket avskräcker mig.

• Alexi

Vi har de billiga varianterna här hemma i trädgården och när vi badar (vi vuxna) i havet. Skulle aldrig låta mina barn gå i sådana tofflor i skolan, på stan, vid lek osv, urdåliga skor för att springa och leka i ju.

• carlrei
    Drottningen70 skrev 2014-09-23 21:50:19 följande:

Och nej, givetvis köper vi inte "äkta crocks" känns verkligen som om det skulle vara att kasta pengarna i sjön..

Tror du inte det är stor skillnad på Fejk och riktiga Crocs då? Tänker på alla skandaler jag läst om typ giftiga kemikalier i plasten, och tofflor som smälte och gav barn brännskador.
  • chobokid

Köper bara äkta Crocs. Det är mycket stor skillnad mellan äkta och oäkta Crocs. Vi har köpt bara sandaler, de håller verkligen i flera år. 

• Penida

Vi köper crocs (äkta) eftersom vi tycker sandalerna är toppen.

Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

Jag fattar inte, varför betalar man mer pengar för originalen? Jag brukar köpa till barnen på typ din sko, och de används ju bara i trädgården och på badstrand typ. Vi vuxna har dem på tomten och ut till garaget. Vad är anledningen till att man köper de dyrare?

• DeniseLinde

Jag kan inte använda crocs då de är alldeles för mjuka. Jag (och många med mig, även om de kanske inte vet om det) behöver skor med hård sula. Jag får ryggproblem annars.
    Av denna anledning köper jag inte heller crocs till mitt barn. Jag vill inte riskera att barnet börjar gå fel med fötterna och benen i vuxen ålder. Ej heller riskera ryggvärk i vuxen ålder.

Så, jag köper endast skor med hård sula (sover bara i medium eller hård säng också - av samma anledning).

Jag är 165 cm och väger 50 kg - alltså "normalt". Så det har inget med nått sånt att göra heller.

• cosinus

Mina ungar bor i sina crocs på sommaren. Vi köper orginal även om vi provat kopior men jag tycker dels de går sönder, remmar släpper och så är många modeller stenhårda eller luktar illa.

Från sexårs har de även crocs som inneskor på skolan. Nu i fyran har dock äldsta tjejen valt typ birkenstock-kopior (pax).

Det enda jag är lite observant på är att inte sätta crocs på ungarnas fötter på asfalt när de är små. Granntjejen slog loss två framtänder när hon stöp för att crocsen liksom sög fast i asfalten och en av mina stöp också handlöst vid 2 års ålder men räddades ena gången av cykelhjälmen och andra gången bara för att han hade tur. Efter det så har mina bara fått ha crocs på badstranden i den åldern.

• Ellie
    Alexi skrev 2014-09-26 07:57:51 följande:
    Jag fattar inte, varför betalar man mer pengar för originalen? Jag brukar köpa till barnen på typ din sko, och de används ju bara i trädgården och på badstrand typ. Vi vuxna har dem på tomten och ut till garaget. Vad är anledningen till att man köper de dyrare?
    Jag går i mina crocs hela dagarna på jobbet. Mina förra hade jag i 7 år, men sedan tyckte jag det var dags för nya. Omkring 6 kronor per månad i 7 år tycker jag var väl spenderade pengar, eftersom de är de enda skor jag hittills provat som jag inte får ont i rygg eller knän av på jobbet. Jag tvivlar på att kopiorna skulle klara denna belastning lika bra.
  • violan
    Ellie skrev 2014-09-23 19:57:05 följande:
    Tycker inte du de andas dåligt? Mitt barn får svett-blöta fötter i stövlarna även om hon har dem inomhus.

Det vet jag inteom jag ska vara ärlig, hon har dem bara på dagis. Men det blir nog inte crocs nästa gån det är dags att köpa stövlar.
  • Funderingar01

Våra barn använder stövlarna för att de är lätta (väger lite), rymliga för våra barns breda fötter, lätta att dra på sig själv med handtagen som finns på sidan, oc är testade bäst i test på testfakta, tror jag det var.

Använder även sandalerna på sommare då de väger lite, är lätta att ta på,lätta att tvätta av , passar våra barns fötter. Vi brukar alltid ha ett par av dessa och ett par "riktiga" sandaler (mer skoliknande), men i somras använde de bara crocsen, trots pushning av oss.

• Funderingar01

Vill tillägga att det är riktiga crocs vi köper och inte billiga kopior. Detta pga av alla gifter som finns just i dessa billiga produkter, och med tanke på det är det bättre med crocs tofflor.

Svar på tråden Vem köper Crocs till sina barn egentligen?