• Mallanmillis

Gravid och vikariat

Jag började jobba som sjuksköterska i juni och fick ett kontrakt tom. 31 december. Igår kom chefen och sa att jag gärna fick fortsätta om jag ville och visade ett nytt kontrakt fr.o.m. 1jan -15 till 27 sep -15. Saken är den att jag är gravid i v. 7 och är beräknad bf i slutet av maj.

Vet inte hur jag ska göra. Självklart vill jag fortsätta men känner mig så dum på något sätt som skriver på till sep. nästa år fast jag troligtvis bara kommer kunna jobba till senast april. Ska jag skriva på och sen berätta? Eller ska jag förklara som det är så att Chefen kan lägga kontraktet till juni istället? Någon som varit i en liknande sits???

• Svar på tråden Gravid och vikariat
  • Mallanmillis
    Dimisi skrev 2014-09-27 02:42:31 följande:

Kan du försäkringskassans regler om föräldrapenning? Ifall det inte påverkar din föräldrapenning om du blir utan jobb från januari, så kan du ju chansa och berätta. Men har du riktig otur så säger arbetsgivaren då nej till att förlänga ditt vikariat och sen kanske du dessutom får missfall. Nej, jag hade inte vågat chansa på det. 

Jag hade skrivit på nu, och väntat med att berätta till vecka 13. Jag ser alltid de första 12 veckorna som väldigt osäkra.

Förstår hur du menar. Egentligen tycker jag att det är för tidigt att berätta pga misfallsrisken. Sen vill man vara ärlig också . Detta ständiga dåliga samvete.

Tänkte också som ovan skriver att hon har erbjudit mig kontraktet och själv skrivit på bara jag som ska göra det också. Att om hon drar tillbaka det är den en stor tabbe för dem.

Åh nu vet jag inte hur jag ska göra :/
  • LillaSandy

Jag hade skrivit på och sen berättat tidigast i v 14 men väntat längre om det går. O då sagt att jag inte visste något då jag skrev på . Oärligt, ja.. och kanske själviskt.. men jag hade ändå gjort så för min egen skull.

• MMMR

Har bara läst din TS men var nyligen med om samma sak. Blev i somras erbjuden ett vikariat fram till årsskiftet 15/16 och hade precis fått reda på att jag var gravid. Jag resonerade så att det kändes alldeles för tidigt att berätta när jag inte ens visste om graviditeten skulle gå vägen. Så jag tackade glatt ja och berättade förra veckan (v15) att jag ska ha barn i mars. Chefen grattade glatt och det var inga bekymmer. Så mitt råd är att ta viket!

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Dimisi
    Ruter skrev 2014-09-27 03:17:27 följande:
    Fast nu skriver ju ts att hon redan fått erbjudandet samt ett avtal att skriva under. Om hon berättar att hon är gravid kan inte arbetsgivaren ta tillbaka erbjudandet och kontraktet då det i såfall begår ett uppenbart lagbrott då du inte får välja bort en person bara för att hon är gravid vilket hon har bevis för att de isåfall gör om det tar tillbaka erbjudandet om förlängt och ts skulle vinna om det blir en tvist om det. Så nej ts har inget på att förlora att vara ärlig och berätta att hon är gravid.
    Det tänkte jag inte på. Smart!

Ta en kopia på kontraktet, eller behåll det, innan du berättar, TS. 
  • Hedgehog

Jag började nytt jobb 1 sep. Gick de i början på juni, och tackade ja trots att jag var gravid. Jag har varit med om flera missfall och räknade inte me att graviditeten skulle gå hela vägen. Berättade för chefen för två veckor sedan, efter att ha jobbat en vecka. Sa att jag var gravid och de skulle komma att behövas en vikarie för mig vid årsskiftet. "Grattis!" Fick ja till svar. Så oväntat. Var då alltså i v 22... Haha. Sån lättnad! Hoppas o tror att de ska lösa sig lika smidigt för dig! Denna gången tänkte jag på mitt eget bästa, fast att det tog emot. Men det lönade sig. Gör de du med! Säg inget än.

• Ruter

En fundering bara ni som väntat med att berätta vad jobbar ni med? Vi båda jobbar som sjuksköterska och är i en väldigt utsatt situation med dementa personer som slåss omkring sig. Jag valde att berätta och hade då underbara kollegor som såg till att ta de patientrna som va mest våldsamma samt gick imellan och "skyddade" mig när de började slåss omkring när vi bara ville hjälpa dem.

• Demmpa

TS, om du hade haft en fast anställning, när hade du då berättat för chefen att du är gravid?

Jag har en kollega som häromåret blev gravid i samma stund som hon började provanställningen. Vi jobbar på ett företag där det finns rum/utrustning som har radioaktiv strålning, vissa ställen kan man få sin årsdos på några timmar. Hon berättade inte förrän i v12-13.

• MMMR
    Ruter skrev 2014-09-27 18:58:41 följande:

En fundering bara ni som väntat med att berätta vad jobbar ni med? Vi båda jobbar som sjuksköterska och är i en väldigt utsatt situation med dementa personer som slåss omkring sig. Jag valde att berätta och hade då underbara kollegor som såg till att ta de patientrna som va mest våldsamma samt gick imellan och "skyddade" mig när de började slåss omkring när vi bara ville hjälpa dem.

Jag jobbar med barn/ungdomar med grav autism så det förekommer mycket utåtagerande beteende på min arbetsplats också. Däremot visste några få nära kollegor innan jag berättade för chefen.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Smulan 89

Bara läst TS. Jag fick ett lärarvikariat i jan-jun. I feb plussade jag (äntligen, 10 mån efter missfall, hade inga barn ännu). Jag fick redan i v 9 säga som det var, då chefen undrade om jag ville ha klasserna även efter sommaren. Jag var beräknad till 25 okt, så jag jobbade bara till sommarlovet och sen fick klasserna en ny lärare. Det var bättre än att byta lärare under terminen tyckte både jag och chefen.
    Säg som det är så kommer ni säkert fram till en bra lösning =)

• Mallanmillis

Jag vill ju gärna kunna berätta det nu så att hon vet och antingen att jag står kvar på viket till sep eller att vi drar ner det till juni om hon går med på det. Men samtidigt vet man aldrig med misfall och då vill man inte stå där utan helt plötsligt. Hon vill säkert ha papprena snart också. Kommer gå som vikarie för en kollega som började läsa igen.

Svar på tråden Gravid och vikariat