• Alexi

Vilka typer av böcker har era barn börjat med att läsa?

När era barn precis börjat läsa, kommit så långt att de kan ljuda sig igenom fler och fler ord och börja förstå vad de läser, vad har de då läst för böcker? Det måste ju vara enkla ord och inte för mycket text men ändå något som är kul att läsa. Känns ju lite fånigt att ta fram småbarnsböckerna som Totte och liknande...

• Svar på tråden Vilka typer av böcker har era barn börjat med att läsa?
  • Archandra

Min dotter läste Lilla spöket Laban-böckerna. Det finns (eller fanns i alla fall) Labanböcker som riktar sig mot de som precis börjat läsa själva. Hon läste också Barbapappa-böckerna för sin lillasyster.

• Alexi
    Archandra skrev 2014-09-29 20:55:39 följande:

Min dotter läste Lilla spöket Laban-böckerna. Det finns (eller fanns i alla fall) Labanböcker som riktar sig mot de som precis börjat läsa själva. Hon läste också Barbapappa-böckerna för sin lillasyster.

Ok, det låter ju jättebra med Labanböckerna! Ska genast googla!

Barbapappaböckerna tycker jag är jättekonstiga så de undviker vi nog.
  • Nyfiken gul

min 6-åring har läst ganska länge och han läser gärna Alfons-böckerna och böcker med Nalle Puh funkar också. 

Sen gillar han serietidningar , Gustaf och Tom & Jerry är favoriter .  Serier är ganska bra för det är korta snabba repliker och underfundiga bilder som förstärker läsningen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Flickan och kråkan

Det finns ju ett par "lätt-att-läsa"-serier. Min mellanson har precis börjat med "extra-lätt-att-läsa" som enbart är stora bokstäver. Googla "lätt att läsa".

• Duckan

Min dotter leker ofta att hon är fröken och då läser hon för sina barn ur de böcker som jag läste för henne för lite sen. Ibland läser hon högt för mig ur tex Lasse-Majas detektivbyrå.

• Stårschan

Den älsdsta, som lärde sig läsa när hon var fyra, läste glatt Totte och Malin, Petter och hans fyra getter och sånt. Den yngre, som inte lärde sig förrän i skolan, tyckte att det var kul att läsa böcker med roliga historier, typ Bellmanhistorier och sånt. Och gåtor. Korta enkla texter med fyndig poäng.

• LillaNovaK

Vilken ålder är barnet? Min dotter tyckte mycket om en serie som heter "Klass 1B." Rekommenderas fr.o.m. Förskoleålder.

• Alexi

Hon går i förskoleklass nu, fyller sex om några månader. Men nu har jag varit förbi bokhandeln och köpt två böcker ur serien extra-lätt-att-läsa som jag inte visste om fanns, tack för era tips!

• pigglet

Extra lätt att läsa, där gillar jag serien om Axel och Omar, jag tror den börjar med Nya kompisar. Solskensgatan1. Eller vad den nu kan heta.

Sedan har yngsta gillat djurböckerna, också i extra lätt att läsa. Poppes pinnar, Kattas ungar osv.

När de kommit så pass långt att de kan läsa hela meningar med vanliga bokstäver är klass 1B superbra. Finns också en serie som heter Riddarskolan.

Ett tips är att börja låna på biblioteken, de här böckerna läser de ofta ut snabbt och de har inte så där superlång livslängd.

• Alexi
    pigglet skrev 2014-09-30 21:11:12 följande:

Extra lätt att läsa, där gillar jag serien om Axel och Omar, jag tror den börjar med Nya kompisar. Solskensgatan1. Eller vad den nu kan heta.

Sedan har yngsta gillat djurböckerna, också i extra lätt att läsa. Poppes pinnar, Kattas ungar osv.

När de kommit så pass långt att de kan läsa hela meningar med vanliga bokstäver är klass 1B superbra. Finns också en serie som heter Riddarskolan.

Ett tips är att börja låna på biblioteken, de här böckerna läser de ofta ut snabbt och de har inte så där superlång livslängd.

Ja det var just den serien jag köpte ur, Axel och Omar. Dottern läste hela boken högt, jag var sjukt imponerad.
  • Gladskit

Min son är inte jättesugen på att läsa själv än...
    Han kan och jag tycker det är viktigt så jag peppar allt jag kan men det går trögt.
    Men vi läser varje kväll vid läggning och då har vi gjort så att han läser första sidan, sen läser någon av oss föräldrar resten av kapitlet. Då får han lite övning i alla fall. Samt att han gärna bläddrar i tidningar efter skolan, vi försöker få in läsningen där också.

När vi började med kapitelböcker läste vi Emil och Karlsson på taket. Nu är vi helt inne på Sune så dem har vi börjat med från början.
    Jag brukar också läsa nyhetsbrev mm med tips om läsning för barn, och försöker hitta sånt han är intresserad av. Han följer med mig till biblioteket ett par gånger i månaden också.

• Gladhannapanna

Vår femåring är väldigt läsintresserad och vi har lånat "extra lätt att läsa"-böcker på biblan. Storasyster är en bokmal så vi lånar en hel del böcker, skulle bli ruinerade annars! Går även till röda korset och handlar böcker billigt!

Ett tips är att gå tlll Akademibokhandeln och be om ett läskort för läsborgarmärket. Det finns tre märken, vitt, rött och svart. Det första får man när man läst fem böcker, sedan får man nästa när man läst ytterligare fem böcker och likaså med det sista. Man behöver inte köpa böckerna hos dem. En jättebra morot för båda våra tejejer. 

Svar på tråden Vilka typer av böcker har era barn börjat med att läsa?