Pappan vill börja studera, med fyra småbarn...
Jag känner mig lite bekymrad över min sambos önskan om att få börja studera. Väntar mitt andra barn nu och mitt första är bara 8 mån i skrivande stund. Dessutom har min sambo två små barn på 3,5 år som bor hos oss ca en vecka per mån. (De går då ej på dagis, modern bor långt härifrån).
Min sambo trivs inte med sitt yrkesval och önskar läsa till läkare. Jag vill såklart att han ska må bra men känner stor oro inför hur min situation skulle komma att se ut. Min sambo tjänar dubbelt så mkt som mig i dagsläget så detta skulle innebära stor ekonomisk förlust. Han planerat jobba 50 procent och studera på heltid samtidigt! Jag kommer ju få ta allt med barnen... Han tror inte det kommer bli så men jag trior han har en litenromantisk bild av hur det är att studera till läkare...!?
Jag har inget emot att vara hemma med mina barn, men en vacker dag kommer de ju börja på dagis och då kommer jag bli tvungen att jobba heltid för att vår ekonomi ska hålla om pappan bara jobbar halvtid. Och på kvällarna kommer ju han sitta med huvudet i läxböckerna... Vi har ett stort hus med stor tomt, hund och häst. Hästen är min och är här för att stanna. Har haft honom sedan han föddes och han är som en son för mig, vilket min sambo vet, jag flyttar hellre härifrån än gör mig av med honom. Han fanns med i bilden långt innan vi träffades, men innebär såklart en stor utgift för mig. (Vi har delad ekonomi).
Vad tycker ni jag ska säga till min sambo? Är jag egoistisk om jag vägrar honom denna möjlighet? Jag skulle vilja att han väntar med studerandet minst tre år så att våra barn är gamla nog att klara de enklaste sysslorna själva och jag kan gå tillbaka till heltidsarbete med gott samvete.
Vad är er spontana reaktion när ni läser detta? Tacksam för tips och idéer