• Äldre 8 Oct 14:39
    11907 visningar
    53 svar
    53
    11907

    FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?


    Brittany, 29, är nygift och kommer att dö den 1 november. Förklarar: ?Så kommer det att gå till?.


    www.familjeliv.se/foralder/1.3492236

    Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?
  • Äldre 8 Oct 23:07
    #41
    Ingram skrev 2014-10-08 23:01:44 följande:
    Men när folk inte kan det själv bör man då inte få hjälp med det? sedan skulle det dessutom underlätta för hela samhället om folk slapp göra det på egen hand.
    Underlätta för hela samhället,hur tänkte du nu?
  • Äldre 8 Oct 23:16
    #42
    +1
    Mammamamman skrev 2014-10-08 23:07:54 följande:
    Underlätta för hela samhället,hur tänkte du nu?
    Vi har människor som hoppar framför tåg och därmed traumatiserar tågförare och övrig personal, vi har människor som släpper ratten i trafiken, människor som tar livet av sig och hittas av en granne på vinden osv.
    Vore det inte bättre om man istället kunde få bort detta och att människor kunde välja att dö fridfullt?
    Dessutom borde det väl vara bättre att få dö lugn och fridfullt istället för att skära sig själv och förblöda?
  • Äldre 8 Oct 23:34
    #43
    Ingram skrev 2014-10-08 23:16:24 följande:
    Vi har människor som hoppar framför tåg och därmed traumatiserar tågförare och övrig personal, vi har människor som släpper ratten i trafiken, människor som tar livet av sig och hittas av en granne på vinden osv.
    Vore det inte bättre om man istället kunde få bort detta och att människor kunde välja att dö fridfullt?
    Dessutom borde det väl vara bättre att få dö lugn och fridfullt istället för att skära sig själv och förblöda?
    Ja det är en svår fråga,självklart ska man få bestämma själv,men det får inte bli så att många gamlingar känner press från anhöriga
  • Äldre 8 Oct 23:39
    #44
    Mammamamman skrev 2014-10-08 23:34:24 följande:
    Ja det är en svår fråga,självklart ska man få bestämma själv,men det får inte bli så att många gamlingar känner press från anhöriga
    Det tror jag visserligen aldrig skulle hända, men självfallet så ska man utreda varje enskilt fall men har personen inte ett värdigt liv och verkligen inte längre vill leva så ser jag inte riktigt varför samhället inte ska kunna hjälpa den att dö värdigt...
  • Stårsc­han
    Äldre 9 Oct 09:09
    #45
    Mammamamman skrev 2014-10-08 23:34:24 följande:
    Ja det är en svår fråga,självklart ska man få bestämma själv,men det får inte bli så att många gamlingar känner press från anhöriga
    Det här med press från anhöriga tror jag skulle vara väldigt väldigt ovanligt, med tanke på att vi inte längre lever i ett samhälle där gamlingarna vårdas i hemmet och går husfolket på nerverna. Förr var det nog vanligare att man önskade livet ur gaggiga och skröpliga gamlingar som inte klarade toalettbesöken själv.

    Däremot tror jag att det är många gamla som känner sig så bortglömda av sin familj att de inte har någon livslust kvar. En del kanske rentav har daglig kontakt med barn och barnbarn, men är för senila för att komma ihåg det när dörren stängts eller luren lagts på. Frågan är hur det skulle bli i sådana lägen? Är man så senil kan man knappast klassas som beräknelig, även om viljan är tydlig. Och om gamlingen skrivit avtal om dödshjälp tio år tidigare, när hon var klar i huvudet - vem ska ta beslutet om hon i dagsläget är precis så senil och olycklig som hon menade när hon ansökte om aktiv dödshjälp i det händelse hon skulle bli senil och olycklig? Det kommer att finnas stora gråzoner.
  • Äldre 9 Oct 12:26
    #46
    +1
    aktiv dödshjälp ska vara tillåten
  • Äldre 9 Oct 14:47
    #47
    -1

    Ja, men bara om en rad villkor är uppfyllda. Så som att patienten är klart och tydligt vid sina sinnens fulla bruk och själv tar beslutet, att patienten inte står under kraftig påverkan av någon annan som önskar att patienten ska dö, och att patienten fortfarande kan göra den slutgiltiga handlingen själv (ex svälja ner ett piller).

    Sen tänker jag nog att det likt sterilisering bör komma med vissa begränsningar. T.ex att aktiv dödshjälp inte ges till den som är under 25 och inte lider av en dödlig sjukdom. Dvs att aktiv dödshjälp inte ska distribueras till självmordsbenägna ungdomar som inte lider av något annat än just självmordstankar. 

  • Chrysa­belle
    Äldre 9 Oct 14:53
    #48

    Nej, det anser jag inte.

  • Äldre 9 Oct 14:58
    #49
    Lavish skrev 2014-10-09 14:47:29 följande:

    Ja, men bara om en rad villkor är uppfyllda. Så som att patienten är klart och tydligt vid sina sinnens fulla bruk och själv tar beslutet, att patienten inte står under kraftig påverkan av någon annan som önskar att patienten ska dö, och att patienten fortfarande kan göra den slutgiltiga handlingen själv (ex svälja ner ett piller).

    Sen tänker jag nog att det likt sterilisering bör komma med vissa begränsningar. T.ex att aktiv dödshjälp inte ges till den som är under 25 och inte lider av en dödlig sjukdom. Dvs att aktiv dödshjälp inte ska distribueras till självmordsbenägna ungdomar som inte lider av något annat än just självmordstankar. 


    Håller med dig på punkt och pricka.


    Tycker också att det ska finnas krav på detta. För skulle jag själv ligga och bli lam i hela kroppen så hade jag inte velat vara en "börda" och ta upp massa resurser på sjukhuset, Jag hade hellre velat få hjälp. 

  • Äldre 12 Oct 13:10
    #50
    Mammamamman skrev 2014-10-08 22:12:16 följande:
    Jag är för aktiv dödshjälp i dom fall där man lider av sjukdom som inte går att bota och som ändå leder till döden
    hela livet leder till döden för eller senare Tungan ute
  • Äldre 25 Oct 22:23
    #51
    Nr 3 på G skrev 2014-10-12 13:10:07 följande:
    hela livet leder till döden för eller senare Tungan ute
    Ja livet är en sjukdom som leder till döden
  • Wed 19 Jan 2022 08:08
    #53

    Nej vi ska självklart inte ha ihjäl andra människor.
    Speciellt inte om man ser till utvecklingen i de länder som har aktiv dödshjälp.
    I samtliga länder har förväntningarna och påtryckningarna ökat på att människor andra betraktar saknar livskvalitet ska ta livet av sig för det innebär ju mindre belastning på anhöriga och samhällsekonomi.
    Man har också visat att man blir mer och mer tillåtande. Det som från början varit otänkbart är idag fullt accepterat. Idag tillåts även deprimerade barn att begå assisterat självmord. Svaret borde givetvis varit behandling. Det farliga är alltså att acceptansen och förväntningarna ökar.

    Därför ska vi inte lagligt ta livet av andra människor.

  • Sat 26 Nov 2022 00:24
    #53

    Jag är för att samhället ska tillåta människor en värdig död. Jag förstår att det finns många som anser att "misstag kan ske" och att nån liten minoritet kan känna sig "tvingade" att ta livet av sig. Jag har aldrig gillat "minoritetstyranni" lika lite som majoritetstyrani. Jag anser att individen är det viktiga.


    Jag har varit för ända sen jag lärde mig tänka självständigt och problematisera mina tankar (vilket inte skedde förrän jag passerat 30-strecket, innan dess var jag mest uppfyld av känslor) Än mer övertygad blev jag efter att min mor, som fick aggressiv lungcanser för två år sedan. Den tog livet av henne på ett halvår. Cancern i lungan var liten som en ärta när den upptäcktes.

    När jag såg henne neddrogad av morfin den sista veckan stärktes jag i min övertygelse. Jag frågar mig vad skillnaden är mot att läkaren ordinerar en lämplig drink så att jag själv kan välja att dricka så att jag själv kan bestämma min tidpunkt än när han eller hon ordinerar morfin som avgränsar en från världen i princip samma sätt som döden gör?


    Jag kan nämna att min mor och jag ofta pratat om döden och vi var båda överens om att värdig död var det bästa för oss. Men, när jag nån månad innan hennes död frågade om hon ansåg att vi kunde "dra ur sladden" om hennes liv hängde på det så sa hon närmast förskräkt "Nej!"


    Hon hade ändrat sig när hon väl förstod att hon var i livets slutskede. Och det var precis lika okej. Ingen hade tvingat henne, ingen hade "dragit ur sladden" eftersom det var hennes, en individs vilja.

Svar på tråden FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?