• Gott svart kaffe

Sidoplanka -ok vid delade magmuskler?

Måste bli starkare i bål, rygg och armar och har därför börjat med lite övningar. Har sedan första graviditeten delade magmuskler och efter tredje barnet är delningen som mest på ca 3 cm runt naveln och lite ovanför. Crunches och likn magövn är därför uteslutna. Även med vanliga plankan tror jag buktrycket blir för stort.

Men sidoplankan borde väl vara ok? Gjorde den igår och kändes bra. Fick en härlig träningsvärk. Vad säger ni, visst är sidoplankan ok vid delade magmuskler?

• Svar på tråden Sidoplanka -ok vid delade magmuskler?
  • linn74

Hej, jag har inget svar,men gick in på tråden, för jag har oxå delade magmuskler o tänkte du kanske har tips o råd..Hur ska man göra nu? Kommer det gå tillbaks av sej självt? eller är det bara att gilla läget.? Hmm vet bara att situps o plankan ska undvikas, men vad får man göra o vad bör man göra för att minska delningen? Om det nu går... fick bebben för 6 mån sedan..

• Gott svart kaffe

Sök på Tupler-metoden. Ska tydligen vara väldigt bra för delade magmuskler. Har kört lite med den men inte så mkt som man ska.

För att svara på min egen fråga tror jag att sidoplankan är ok eftersom buktrycket inte blir lika högt som vid vanliga plankan.

• Gott svart kaffe

Mina magmuskler kommer aldrig gå ihop. Det tror jag faktiskt inte. 3 cm är en del. Så länge man inte får besvär (t.ex med ryggen) så tror jag inte det är någon fara. Dock ska man vara försiktig med vanliga situps osv.

Det har ju bara gått ett halvår sedan din förlossning så det finns ju chans att dina muskler ska gå ihop helt. Själv har jag fått tre ganska rejäla barn så magmusklerna har verkligen tvingats isär varje gång och de gick heller aldrig ihop helt efter första förlossningen.

• linn74

Hej,
    okej ska googla på det. Har en dotter oxå men vid den graviditeten delades de inte..
    Pratade med en sjukgymnast igår som inte kunde säga när eller om det blir som innan...Ja han nämnde typ bara det du skrev att man ska undvika vanliga situps jo just det,inte lyfta tungt heller o lyfta nära kroppen var hans enda råd.Jag har inte mätt hur stor delningen är...o ibland funderar vi på ett barn till. Kände du av ngt speciellt fysiskt under dina graviditeter pga dina delade magmuskler?
    /L

Svar på tråden Sidoplanka -ok vid delade magmuskler?