• Lexa78

Utmätning av fordon..

Jag har en skuld på 300.000kr till Kronofogden. Det enda jag har som de kan utmäta av ngt större värde är min bil som har ett värde på ca.80.000 kr.
    Jag planerar att sälja den för jag är hur som helst i behov av pengar.
    Hur ska jag kunna kunna skydda bilen eller pengarna efter försäljningen?
    Skulle det hjälpa att skriva över bilen på min sambo eller vid försäljningen sätta in pengarna på min sambos konto? Sätter jag honom i trubbel isf? Tacksam för råd..

• Svar på tråden Utmätning av fordon..
  • de Robespierre

Har Fogden beslutat att utmätning skall ske? Betalar du till Fogden idag som ni har kommit överens?

• Lexa78

Den här skulden kommer från en anhörig vilket är värst, har aldrig haft skulder hos kf tidigare. Betalar jag inte senast nästa vecka så kommer de påbörja en utmätning och se över mina tillgångar. 

• Kjell2

Risken du tar är att kfm begär återvinning och tar bilen ändå, även om någon annan har köpt den. Samma sak om de kan spåra pengarna.

• de Robespierre
    Lexa78 skrev 2014-10-10 13:16:00 följande:
    Den här skulden kommer från en anhörig vilket är värst, har aldrig haft skulder hos kf tidigare. Betalar jag inte senast nästa vecka så kommer de påbörja en utmätning och se över mina tillgångar. 
    Har du kontaktat Fogden för att se vilka möjligheter du har att lägga upp en avbetalningsplan? Om man har en stor skuld så är det i princip omöjligt att lösa den på en gång. Vilket Fogden också vet.
  • Lexa78
    de Robespierre skrev 2014-10-11 12:33:09 följande:
    Har du kontaktat Fogden för att se vilka möjligheter du har att lägga upp en avbetalningsplan? Om man har en stor skuld så är det i princip omöjligt att lösa den på en gång. Vilket Fogden också vet.
    Jag har varit i kontakt med dom och talat om att jag dels är arbetslös och väntar barn i december. Jag kommer inte ha högre inkomst än grundnivån vilket är det lägsta man kan få. De sa själva att jag kommer inte att ha möjlighet att börja betala av förrän efter mammaledigheten. Enda tillgången jag har är bilen och där har jag sagt att den ligger på annons för försäljning. Kommer ansöka om skuldsanering.
  • de Robespierre
    Lexa78 skrev 2014-10-12 17:48:23 följande:
    Jag har varit i kontakt med dom och talat om att jag dels är arbetslös och väntar barn i december. Jag kommer inte ha högre inkomst än grundnivån vilket är det lägsta man kan få. De sa själva att jag kommer inte att ha möjlighet att börja betala av förrän efter mammaledigheten. Enda tillgången jag har är bilen och där har jag sagt att den ligger på annons för försäljning. Kommer ansöka om skuldsanering.
    Så länge du har en överenskommelse med Fogden och du följer den så skall du inte ha något att frukta. Om det vill ta din bil i utmätning så säg att du vill ha ett skriftligt beslut på det. Du kan även kräva att få er överenskommelse på pränt för framtida behov.
  • Anonym (blaha)

Kronofogden kan inte för en privatpersons räkning besluta om en avbetalningsplan. Det är endast den som man är skyldig pengar som kan bevilja en formell avbetalningsplan.

Ligger det en skuld hos Kronofogden är dom skyldiga att utreda vilka betalningsmöjligheter personen med skuld har. 

Finns bara bilen som tillgång kommer de utreda om den kan utmätas för att gå till din skuld. 

• de Robespierre
    Anonym (blaha) skrev 2014-10-14 21:04:39 följande:
    Kronofogden kan inte för en privatpersons räkning besluta om en avbetalningsplan. Det är endast den som man är skyldig pengar som kan bevilja en formell avbetalningsplan.

Ligger det en skuld hos Kronofogden är dom skyldiga att utreda vilka betalningsmöjligheter personen med skuld har. 

Finns bara bilen som tillgång kommer de utreda om den kan utmätas för att gå till din skuld. 
    True, men i slutändan innebär det också en överenskommelse med Fogden. Ett annat alternativ är ju att fordringsägaren drar tillbaka sitt krav från Fogden om den känner att skulden kan regleras på annat sätt. Men så verkar det inte vara i detta fallet.
  • elmadumle

Du kan sälja bilen eftersom kf ännu inte har beslagtagit den, vad du gör med pengarna är väl dín ensak men om du har en skuld till en släkting så skulle ialla fall jag betala dit, eftersom släktingen verkar ha lämnat skulden till kf? jag skulle skämmas om pengarna inte betalades till släktingen.

• Lexa78
    elmadumle skrev 2014-10-16 21:50:49 följande:

Du kan sälja bilen eftersom kf ännu inte har beslagtagit den, vad du gör med pengarna är väl dín ensak men om du har en skuld till en släkting så skulle ialla fall jag betala dit, eftersom släktingen verkar ha lämnat skulden till kf? jag skulle skämmas om pengarna inte betalades till släktingen.

Nu är den här skulden extremt komplicerad.

Det är inga lånade pengar utan det handlar om en arvstvist där jag är enda barnet, rättegångar och advokatkostnader ska vi inte tala om men någonstans räckte inte ekonomin till att försvara mig själv hela vägen fram :(
Svar på tråden Utmätning av fordon..