• MoaElis

När slutar valpar bitas?

Min valp är snart 6 månader och bits fortfarande, när brukar dom sluta med det? 

• Svar på tråden När slutar valpar bitas?
  • MoaElis
    Pajret skrev 2014-10-25 14:54:35 följande:
    Jo det är en uppfostrings fråga!! Herregud.
    När en valp biter så tar du tag i nosen och håller så att den slutar. Inte hårt eller så att det blir obehagligt utan så att den inte kan bita längre. Så förstår den till slut att den inte för göra så. Eller om du fått handen i munnen på den så håller du lätt om underkäken så tycker den att det inte är speciellt kul att bitas längre. Lovar dig, då slutar bitandet på några dagar. Klart att valpar måste få vara valpar, men du måste uppfostra dem det mest grundläggande från första början.
    Det är inga spädbarn direkt.....
    Men det är klart att det blir ett obehag för hunden om man håller i nosen. Det handlar inte om att de inte tål det, utan att jag vill skapa en bra relation till mina hundar. Valpar är valpar, och jag vet ju att de tillslut slutar bitas.

Nu har hon slutat bitas till största del, så "problemet" är löst :)
  • Pajret

Du kommer ha en bra relation till din hund om du samtidigt visar vart gränserna går och visar att det är du som bestämmer.
    Hur kan folk inte se det? Man måste vara alfa i packen och då får man visa vem som bestämmer.
    Jag behövde göra det i början när jag fick min hund och han lärde sig. Aldrig genom slag, skrik eller liknande om nu någon får för sig det. Utan genom att vara konsekvent och tydligt visa vad som är ok och inte. Och han lärde sig snabbt och är vår allra bästa vän idag. Vi kan lita på honom att inte ta mat från bordet. Inget bitande eller nafsande när man leker och hoppar inte upp på en när man kommer hem.
    Att köra på samma stil som med barn men fri uppfostran och eget ansvar har aldrig funkat på djur och det är knappt det funkar på barn.

Vet att jag kommer få påhopp från folk, men fri uppfostran är det mest vansinniga någon kunnat komma på. Värre ungar finns knappt och hundar som är "uppfostrade" på samma sätt är värre och går inte att lita på, då både barn och djur behöver gränser och någon som visar dem vad som är FEL och vad som är RÄTT. Tex att man inte bits!

• MoaElis

Men en valp är en valp, dom bits inte för att dom är ouppfostrade utan för att tänderna kliar eller för att dom blir busiga och leker på det sättet.

Mina hundar är allt annat än ouppfostrade, och då tränar jag med godis och lek. Jag vill ju att mina hundar t.e.x. ska komma till mig för att dom faktiskt vill, och inte för att dom är rädda för att jag ska straffa dom på något sätt. 

• Pajret
    MoaElis skrev 2014-10-26 16:09:40 följande:

Men en valp är en valp, dom bits inte för att dom är ouppfostrade utan för att tänderna kliar eller för att dom blir busiga och leker på det sättet.

Mina hundar är allt annat än ouppfostrade, och då tränar jag med godis och lek. Jag vill ju att mina hundar t.e.x. ska komma till mig för att dom faktiskt vill, och inte för att dom är rädda för att jag ska straffa dom på något sätt. 

Jag har inte sagt att en valp inte får vara en valp. Det jag har försökt att få fram är att man måste visa att det inte är ok att bitas på människor.
    Klart tänderna kliar, men de ska INTE nafsa på händer och ben. Det finns leksaker och pinnar för sånt. Det måste man ju uppfostra dem till.
    Och nej, min hund lyder inte mig blint. Han har väldigt mycket av sin egna personlighet. Men han vet vart gränderna går på vad han inte får göra.

• Apopan

Pajret: känns ju väldigt svart och vitt samt rätt okunnigt (då det strider mot allt vi vet om inlärning) och orutinerat, om en tror att en inte kan få en hund som sköter sig utan att hela tiden markera fel beteende. Samt om en tror att alla hundar reagerar likadant på korrigering. Det går ju alldeles utmärkt att bara visa rätt istället, och då slipper en alla möjliga negativa aspekter. Uppmuntra till rätt beteende. Jobba förebyggande och istället för att vänta på att korrigera när olyckan är framme.

Jag som kör drag med min hund, spår och lydnad, skulle aldrig få för mig att markera med annat än ignorering när hunden gjort fel när jag sysslar med detta. Min hund skulle inte vilja samarbeta med mig då, han är den typen. Skulle ta bort glädjen totalt också. Och detta är ju saker jag vill att han skall göra utav glädje.

Sedan har vi ju det här med att en del hundar tar korrigeringar "bra". Andra kan lätt käfta emot, och då har en en konfliktfylld relation. En tredje tar korrigeringar dåligt på det sättet att den visar rädsla genom att blir initiativlös och allmänt otrygg. Vidare så kan ju en hund som annars verkar ta en korrigering "bra" reagera på annat sätt under stress.

Sedan skulle jag hålla mig från att korrigera med händer eller koppel. För de flesta vill väl inte att min hund skall associera ens händer eller kopplet med något negativt? då det kan skapa problem i hantering, träning, promenerande och andra vardagliga situationer. Behöver hunden brytas ur ett beteende akut och inte reagerar på rösten (vilket inte ens behöver vara ett nej, utan.ett kommando om vad hunden ska göra istället), så kan en sonika stoppa hunden och visa rätt, eventuellt vänta ut beteendet (medan en håller i hunden) om hunden är blockerad och sedan jobba förebyggande. Jag kan tänka mig att du tycker detta är helt befängt, men jag lovat att detta fungerar alldeles utmärkt ;)

• MeAngeleyes

På min senaste hund så funkade det jättebra att skrika gällt när han bet mig. Så gör valparna själva när dom lessnat! Funkade varje gång!

Hade jag tagit tag lr knuffat undan honom så hade han blivit ännu värre då det kan trigga lekkampen ännu mer! Beror ju på vilken sorts hund du har såklart men testa!

• EmsSvanen92a

Som alla andra säger så slutar valpen att bita dig när den har förstått att det beteendet inte är okej. Från första dan mina valpar har kommit hem så har dem fått lära sig mina regler bl.a bit inte på något annat än dina leksaker. Det har dem lärt sig inom första veckan och jag har aldrig haft problem med en bitande hund.

Det där med att ersätta det hunden biter på med ett ben eller leksak har jag aldrig förstått mig på. (Däremot kan jag belöna med något om valpen släpper det den har vid tillsägelse.) Personligen tycker jag det är ett jävla daltande och hundar som jag träffat vars ägare kör denna metoden har ofta problem med bitande hundar även när dem är vuxna.

så säg till hunden klart och bestämt att så gör man inte här. Hunden kommer garanterat ifrågasätta dig då den inte är van vid att du bestämmer. Men det är bara att inte ge sig.

• Speakers Corner
    Pajret skrev 2014-10-25 21:43:03 följande:

Du kommer ha en bra relation till din hund om du samtidigt visar vart gränserna går och visar att det är du som bestämmer.
    Hur kan folk inte se det? Man måste vara alfa i packen och då får man visa vem som bestämmer.
    Jag behövde göra det i början när jag fick min hund och han lärde sig. Aldrig genom slag, skrik eller liknande om nu någon får för sig det. Utan genom att vara konsekvent och tydligt visa vad som är ok och inte. Och han lärde sig snabbt och är vår allra bästa vän idag. Vi kan lita på honom att inte ta mat från bordet. Inget bitande eller nafsande när man leker och hoppar inte upp på en när man kommer hem.
    Att köra på samma stil som med barn men fri uppfostran och eget ansvar har aldrig funkat på djur och det är knappt det funkar på barn.

Vet att jag kommer få påhopp från folk, men fri uppfostran är det mest vansinniga någon kunnat komma på. Värre ungar finns knappt och hundar som är "uppfostrade" på samma sätt är värre och går inte att lita på, då både barn och djur behöver gränser och någon som visar dem vad som är FEL och vad som är RÄTT. Tex att man inte bits!

Sätta gränser ja.
    Öppna för konflikt istället för samarbete Nej. 
    Straffa en hund som inte förstår vad den gjort för fel. Absolut inte. 
    Det du förespråkar är förlegat och något man körde med på brukshundsklubbarna när jag började gå dit, men det var på 60-70-talet, Idag vet man bättre än så. 

Det handlar om tillit att hunden ska lyda för att den ser dig som sin flockledare, en god flockledare använder inte våld och tvång.
    En god flockledare blir man genom att bygga på förtroende, intinativ som leder till positiva förstärkningar. 
    Våld och tvång knäcker det förtroendet och du kanske får en hund som lyder, men vem vill ha en hund som lyder av rädsla och inte för att den älskar och litar på sin ägare? 

Ts, jag skulle ha gjort som Apopan skrev i inlägg 7, Det har alltid funkat för mig och jag har haft hundar av alla sorter, från polarhundar till papillon och schäfrar till terriers med mera.
    Dom har varit mer eller mindre bitglada, men dom har alltid svarat väl på den här metoden. . 
  • Speakers Corner
    Apopan skrev 2014-10-27 10:20:44 följande:

Pajret: känns ju väldigt svart och vitt samt rätt okunnigt (då det strider mot allt vi vet om inlärning) och orutinerat, om en tror att en inte kan få en hund som sköter sig utan att hela tiden markera fel beteende. Samt om en tror att alla hundar reagerar likadant på korrigering. Det går ju alldeles utmärkt att bara visa rätt istället, och då slipper en alla möjliga negativa aspekter. Uppmuntra till rätt beteende. Jobba förebyggande och istället för att vänta på att korrigera när olyckan är framme.

Jag som kör drag med min hund, spår och lydnad, skulle aldrig få för mig att markera med annat än ignorering när hunden gjort fel när jag sysslar med detta. Min hund skulle inte vilja samarbeta med mig då, han är den typen. Skulle ta bort glädjen totalt också. Och detta är ju saker jag vill att han skall göra utav glädje.

Sedan har vi ju det här med att en del hundar tar korrigeringar "bra". Andra kan lätt käfta emot, och då har en en konfliktfylld relation. En tredje tar korrigeringar dåligt på det sättet att den visar rädsla genom att blir initiativlös och allmänt otrygg. Vidare så kan ju en hund som annars verkar ta en korrigering "bra" reagera på annat sätt under stress.

Sedan skulle jag hålla mig från att korrigera med händer eller koppel. För de flesta vill väl inte att min hund skall associera ens händer eller kopplet med något negativt? då det kan skapa problem i hantering, träning, promenerande och andra vardagliga situationer. Behöver hunden brytas ur ett beteende akut och inte reagerar på rösten (vilket inte ens behöver vara ett nej, utan.ett kommando om vad hunden ska göra istället), så kan en sonika stoppa hunden och visa rätt, eventuellt vänta ut beteendet (medan en håller i hunden) om hunden är blockerad och sedan jobba förebyggande. Jag kan tänka mig att du tycker detta är helt befängt, men jag lovat att detta fungerar alldeles utmärkt ;)

Så talar kunskap och erfarenhet.
    härligt att läsa. 
  • Lord Hans

Ta tag i käken och kläm åt. Hunden säger nog ifrån när det gör ont. Hundar följer naturens lagar, och förstår sig till skillnad från människor på hierarki. Om du daltar på med valpen som om den vore ett spädbarn kommer du ingen stans.

• MoaElis

Usch vad ledsen man blir av vissa svar, alltså för era eventuella hundars skull. Ja det är i alla fall skönt att det finns många vettiga människor också!

Svar på tråden När slutar valpar bitas?