Familjer med mer än 1 barn... hur sover ni?
Som rubriken lyder... Visst måste det finnas fler som sover lite huller och buller.... Eller är det så att det sovs "som det ska"? Var och en i sin säng? Hur många barn och hur gamla är barnen?
Som rubriken lyder... Visst måste det finnas fler som sover lite huller och buller.... Eller är det så att det sovs "som det ska"? Var och en i sin säng? Hur många barn och hur gamla är barnen?
Två barn. De lägger sig 18.30-07.00 och sover till va 7.00
0 år: I sin säng i eget rum halva natten, mellan oss och ammar halva natten.
2 år: Somnar med någon av oss, sover själv i eget rum till 5-6 tiden, sover en stund till med pappa som lägger sig där.
Två barn snart 4 och 6 år. De somnar i sina sängar i sina rum och kommer sen in till oss på natten, någon gång mellan kl 23 och 05... Vi har 180+105 cm säng så det är gott om plats.
Fyra söner, 8 år, 6 år, snart 4 år o 1,5 år.
De tre stora barnen kommer in till oss om de haft mardrömmar, sover då på en madrass mellan min o minstingens säng.
Minstingen kommer över till min o pappans säng varje natt men jag är så borta i sömnen så märker inte ens det
Har två barn. En kille på 2,5 år och en tjej på 14 månader. Sonen somnar i sin säng ca 19 kommer till oss vid 3 tiden. Dottern sover från 18.30- 07 bara i sin säng!
Barnen som är 4 och 6 år har varsitt rum men 6-åringen vill inte sova ensam i sitt rum så hon sover i soffan i 4-åringens rum. Vi bråkar inte kring det utan låter henne sova där.
Pojke, 3 år. Somnar 19.30 och kommer i regel över till vår säng någon gång under natten. Oftast runt 3-tiden, men även tidigare/senare.
Pojke 3månader sover i egen säng fram till 5-amningen. Då orkar jag inte kliva upp å amma utan tar över honom till oss och liggammar.
Två barn som är 1 år respektive 4,5 år. Båda två somnar själva i sina egna sängar och sover kvar där hela natten. 1-åringens spjälsäng står inne i vårat sovrum. Oftast vaknar hon någon gång per natt och vill ha nappen. 4-åringen kan vakna ibland och behöva kissa.
Skönt att alla sover tryggt i sina egna sängar tycker jag. Enda nackdelen är som t.ex nu i helgen då 1-åringen var sjuk och vaknade ledsen mitt i natten. Hon kunde ej somna om och la henne i vår säng, men då kunde hon ändå inte sova, bökade runt, kom inte till ro. Fick sitta bredvid hennes säng tills hon somnade om. Hade då föredragit att själv få slumra till i sängen bredvid henne istället.
Två barn 6 och 2 år. De har varsitt rum och kvällarna börjar alltid med att de somnar i egna sängar. Många nätter fortsätter det så också.
Just nu är vi inne i en period då den minsta drömmer mardrömmar och kommer in till oss någon gång under natten varje natt. Ibland redan när vi vuxna lägger oss. Han sover då resten av natten tillsammans med oss.
Vissa nätter kommer även den äldsta in. Då brukar det sluta med att min sambo tröttnar på att trängas och går och lägger sig i något av barnens sängar. Eftersom jag sover tungt händer det att jag vaknar på morgonen och blir förvånad över att det är barnen jag sover tillsammans med.
Har en son som är 7 år och han sover alltid i egen säng i sitt rum hela natten. Har han gjort sen han var 1 år. Han vill vara ifred för att kunna sova bra.
Har också en son på 3 år som faktiskt idag för första gången somnat i sitt eget rum. Fram till för ett par månader sedan så sov han hela natten i vår säng mellan oss. Han började då sova i en växasäng i vårt sovrum. Så det har skett gradvis.
Har två barn.
4-åring som sover ca 20-06.30. Första delen av natten i sin säng och andra delen av natten i egen säng som står bredvid vår.
1-åring som sover ca 20-05.30. Sover oftast hela natten i egen säng i vårt rum men kommer över till oss vid uppvak eller drömmar.
Vi har två barn, snart fyra år och drygt sju år gamla. Fyraåringen somnar i dubbelsängen, men bärs över till sin egen säng i sitt eget rum när vi går och lägger oss. Sen sover hon i sin säng ungefär fyra nätter av fem. Det händer att hon kommer in till oss om hon blir törstig, har drömt en mardröm eller behöver gå på toaletten. När det händer brukar hon sova med oss resten av natten.
Sjuåringen somnar i sin egen säng i sitt rum men vaknar ibland på nätterna av mardrömmar. Då brukar hon vandra över till oss och sova resten av natten i vår dubbelsäng.
Att vara tre i dubbelsängen funkar ok, men dr nätter när båda barnen vill sova med oss brukar jag gå och lägga mig i stora dotterns säng för att få sova lite i alla fall. Har svårt att sova när det blir för trångt.
Har två barn 8 och 4,5.
En vuxen sover inne hos 8- åringen. Han behöver extra trygghet och närhet. 4,5 åringen somnar i sin säng, men kommer in i dubbelsängen på småtimmarna varje natt.
4,5- åringen somnar ca 19.30 och vaknar vid runt 06. 8- åringen somnar ungefär en timme efter lillebror och väcks vid lite efter 06 på morgonen.
Vi sover alla bra. Barnen får närheten de behöver på nätterna.
Vi får väl se hur länge den store vill ha sovsällskap. Så länge lillebror kommer in till dubbelsängen så är det faktiskt bättre så här. Det blir för trångt med två vuxna och en snurrande och sparkande unge.
Vi har tre barn som är 15 månader, 5,5 år och snart 7 år. Fram till i somras då vi flyttade sov vi allihopa tillsammans i en stooooor säng. Hade breddat vår dubbelsäng med en vanlig 90-säng och en vanlig 120-säng, så 390-bred totalt. Vi har sovit så....alltid....sedan första barnet föddes. Alla barnen somnades i den gemensamma familjesängen och sov där.
Numera - sedan ungefär tre månader tillbaka - sover de två äldsta i sina egna sängar i sina egna rum. Vår yngsta samsover med oss och kommer nog att göra det länge till. De äldsta vaknar ibland på natten och vill då att man kommer in till dem och ligger med dem en stund tills de somnar om (vilket de gör omgående).
Ibland kommer någon av de stora och kryper ner hos oss föräldrar och lillebror vid 05-06-snåret. Kommer båda så att vi blir 5 i vår dubbelsäng, så blir det trångt . I morse kom vår äldsta in vid 05.30, såg att hans 5-årige lillebror redan klämt sig in (han kom vid 05) och konstaterade att nej.....han ville hellre ligga och mysa en stund i sin egen säng innan det var dags att gå upp
.
Två barn (4 och 8 år) som sover hela natten i sin egen säng i eget rum. 4-åringen sov de första 8 månaderna ca inne hos oss, medan 8-åringen har sovit i egen säng sedan hon var 2 veckor.
De vaknar ytterst sällan på nätterna, skulle de göra det så går de bara upp och kissar och sen tillbaka till sin säng igen.
Tack för alla svar! Kul att läsa!
Vi har tre barn.
4 åringen har i stort sett ALDRIG sovit i egen säng. Vi till och med nattar henne i vår säng.
Snart 2 åringen har i stort sett ALLTID sovit i egen säng... Fram till att hon blev "så stor" och förstod att 4 åringen faktiskt låg i vår säng så då vägrade hon sig egen säng så vi nattade henne i vår säng men bars över i sin säng som står bredvid vår säng men sen blev det plötsligt att vi inte gjorde det så nu plötsligt har det blivit så att 4 åringen och snart 2 åringen sover med pappa i vår säng och jag och 6 månaders tjejen sover på 4 åringens rum. Jag får ha sängen för mig själv fram till ca 5 tiden då vill hon ha mat så då lyfter jag upp henne från insatsen jag har bredvid sängen sen får hon bli i sängen och liggammas ????. Bekymret blir nu när hon börjar bli större och inte kan ligga i insatsen mer... Då måste hon ligga i sin spjälsäng... Som ci har som "vägg" bredvid vår säng så ingen ska ramla av sängen ;).
Vilken röra
2 barn, pojke snart 4 år och flicka på 14 månader. Flickan lägger sig klockan 19:30 och sover till 7-8 nästa morgon.
Pojken lägger sig kvart över åtta, ligger och tittar i böcker tidningar en liten stund och sover därefter till ca 07:30 nästa morgon. Båda somnar själva och sover hela natten i sina sängarna.
Vi har haft fasta "läggningsrutiner" från det att barnen mycket små, båda har sovit i spjälsängen sedan de var nyfödda, sonen i eget rum från ca 6 veckors ålder (dessförinnan sov jag i hans rum) och dottern från 4 månader (då vi flyttade till ett hus där barnen fick var sitt sovrum).
Oftast somnar barnen i sina sängar på veckordagarna. Det innebär att den minsta sover i sin säng men i vårt sovrum. Övriga i egna rum.
Innan morgonen gryr så har alla utom en hamnat i vår dubbelsäng och jag har antingen varit vis nog att ta mig en egen säng redan från kvällen (vi har gästsäng) eller helt enkelt flytt fältet under natten.