• Anonym (Hur fan orkar du?)

Varför så jävla bitter?

Hur orkar du? När ska detta sluta? Varför så jävla bitter? Okej, han träffade en ny, MIG, men det var DU som tog ut skilsmässa, INNAN han träffade mig. Sen att han ville fullfölja skilsmässan, trots att du ångrat dig, det är väl ändå varken mitt eller barnens fel? Okej, jag var ung, men jag är så fan mycket mer mogen än vad du är! Aldrig att jag hade låtit mina barn lida för att jag avskydde mitt ex, vilket är helt uppenbart att du gör. Fast å andra sidan avskyr jag inte mitt ex, utan kan ha en normal relation till honom, TROTS att han skaffat barn med en annan och trots att han lämnade mig. Kan du inte bara leva ditt liv tillsammans med din nya och vara glad och lycklig som vi andra försöker vara? Men nej, glömde, han höll ju på att dra han också, eftersom du behandlar honom lika illa som du behandlade OCH behandlar pappan till dina barn.

Du kan aldrig trycka ner oss, du kommer aldrig vinna över oss! Det är barnen du skadar, det är dem du gör illa. Ser du inte hur dåligt de mår av hur du beter dig? Även om de inte minns allt, är jag helt övertygad om att allt ligger och gror långt inne för att en dag, när du som minst anar det, poppa upp till ytan och bli verklighet igen. Hur tror du det känns för barnen, allt du säger, allt du gör? Hur kan du ens vara förvånad över att barnen mår som de gör med allt skit du slagit i dem genom åren och med allt du gjort mot dem? Jag hoppas de en dag förstår och slutar anklaga sin far för allt som hänt, för DET ÄR INTE HANS FEL!! Sluta hata honom, för han vill inget annat än sina barns bästa.

11 år har gått. Ska vi ha det såhär 11 år till eller satsar du på "tills döden skiljer oss åt"? Nästa umgänge är om 2 veckor och du har redan börjat bråka om det... Hur orkar du?

• Svar på tråden Varför så jävla bitter?
  • Anonym (yes)
    Brumma skrev 2014-10-15 20:02:13 följande:
    För att ngt brister när man inte klarat av att få det man tänkt sig och nu får ngn annan det? Ngt brister när man separerar för att man får dra hela lasset själv - o så visar det sig att pappan visst kan dra lasset, bara man själv inte är med...

Jag har sett det hända med flera kvinnor i min närhet..fullt vettiga normala kvinnor - till de separerat o de förvandlas till bittra ex...
    Det här är faktiskt väldigt intressant. Har du nån teori om varför männen fungerar på det här sättet? Alltså låter kvinnan dra hela lasset tills hon tröttnar och drar, och först då visar att de faktiskt kan. Eller kanske nån man som känner sig träffad kan svara?
  • Anonym (Är det alltid biomammans fel?)
    Brumma skrev 2014-10-15 19:49:17 följande:
    Oj vad jag tror att dina åsikter bygger på förutfattade meningar och inte på hur det är i verkligheten. .. faktiskt tror jag väldigt få bonusar vill ta över mammans roll. Däremot är vi många som har en "mammaliknande" roll då barnet bor hos oss. Självklart är man med och "lägger sig i", de flesta lever som en familj - där alla barn bara inte råkar vara ens gemensamma. Att säga att man är en bättre mamma behöver faktiskt inte springa ur svartsjuka utan faktiskt vara rena rama sanningen. Man blir inte en bra mamma - en bra människa - automatiskt bara för att man råkar föda ett barn. Dåliga föräldrar finns det överallt, både bland biologiska och bonusar...
    Men jag vågar ändå påstå, att bara uttrycket "jag är med säkerhet en bättre mamma" omedelbart diskvalificerar!

Jag menar inte att bonusmamma "lägger sig i". Jag menar att hon "tar över". 
    Med biopappans välsignelse.
    Mandel skrev 2014-10-15 19:32:13 följande:

Efter att ha varit med om två vänners separationer och sett vad som hänt och vilka känslor som varit i svallning, så är jag inte ett dugg förvånad över det som ts skriver.

Om ena personen under ett mångårigt förhållande har bönat och bett och försökt med alla knep att få den andre att ta ansvar för hem, barn, förhållande osv. så tro sjutton att den personen blir bitter när den andre personen sedan fixar det galant bara man är ute ur hemmet.
    Kommer det sedan en ny partner som får uppmärksamhet - det man själv suktat efter i flera år, så är det väl inte konstigt att den som inte fick någon bekräftelse nu blir avis?

Som vuxen och med barn i bilden så ska man självklart göra allt i sin makt för att lägga dessa känslor åt sidan, men jag förstår om det är svårt!

Mandel skrev 2014-10-15 19:48:39 följande:
    Nej, man drar inte i barnen, men jag kan ändå förstå resonemanget hos "kvinnan".

Nu vet vi ju inte den verkliga orsaken till att de bröt upp, men om det ex beror på att pappan satt och spelade tv-spel all sin lediga tid och mamman fick fixa allt så är det inte konstigt att hon ändå anklagar pappan för det som hänt även om det var hon som fick nog och lämnade.
    Hade han BARA tagit sitt ansvar så hade de kanske inte separerat?
    = hon anser att han har skulden till skilsmässan.

Hade han visat lika stort intresse för henne som han gör för den nya så hade hon kanske inte valt att lämna? Alltså hans fel att hon gick.
    Alltså är pappa elak/dum och det är han som har gjort så det har blivit som det är.
    Barnen får leva med separerade föräldrar för att pappa inte har tagit ansvar. 
    Hans fel...

Behöver så klart inte vara så här, men jag misstänker att hennes resonemang inte är så olikt det jag skriver
    Och här bekräftas ännu en fördom:
    Det går först upp för pappan att han är pappa efter skilsmässan. Så är barnen plötsligt viktigare än tv-spelet!

På sätt och vis, är ju hennes resonemang logiskt. Det är inte hennes fel. Det är inte barnens fel. Så, who's left to blame? 

Jag har också sett stora personlighetsförändringar efter skilsmässor. Och det är alltså mest mannen som har ändrat sig. 
  • Brumma
    Anonym (liknande situation) skrev 2014-10-15 20:13:09 följande:

Möjligt, men det är ändå tragiskt och ett stort svaghetstecken....som får barnen att komma i kläm. 

Absolut. Varken jag eller Mandel påstår att det är okej, bara en möjlig förklaring.
  • Anonym (T)

Men hur många bonusmammor "tar över"? O vem "tar de över" ifrån?

Klart man kan säga att man är bättre mamma, det finns ju jätte många människor som är bättre mammor o pappor än vad vi är i vår familj. Alla gör ju på sitt sätt.

Biomamman eller jobbarkompisen? Jag anser inte att man är en bra förälder om man låter sitt barn styra 100% och framhäva att barnet aldrig gör fel.

Anser att man är dålig mamma när man hjälper barnet att göra tvärtemot vad pappa sagt o bett om på pappas vecka pappas regel. Man är en dålig mamma om man inför barnet svartmålar pappan o dennes fru.

Vad tycker du? Låter det som en bra mamma?

• Brumma
    Anonym (yes) skrev 2014-10-15 20:16:57 följande:

Det här är faktiskt väldigt intressant. Har du nån teori om varför männen fungerar på det här sättet? Alltså låter kvinnan dra hela lasset tills hon tröttnar och drar, och först då visar att de faktiskt kan. Eller kanske nån man som känner sig träffad kan svara?

Kan ju svara för mig själv.... jag drar ett mkt större lass än min man gör med barnen. Gjorde även så när bonus var liten. Inte för att min man inte vill eller kan, utan snarare för att jag TAR mer plats med barnen alldeles av mig själv. Jag har mitt sätt att möta barnen och min man har sitt. Inget säger att mitt är bättre - men jag tycker såklart det :D

Faktum är att jag tror det är rätt vanligt. Många kvinnor nästan utesluter mannen och klagar sedan på att han inte gör ngt. Men man har ju tillåtit beteendet. Och när man sedan tröttnar är det försent. När jag började arbeta och min man istället var hemma så - hör o häpna, tog han ansvaret o fixade allt som jag fixat tidigare. Inte på mitt sätt utan på sitt eget ;)

Nu försöker jag tänka på att backa men han får ibland säga ifrån att "han kan själv".

Nu svarar ju detta inte för alla - varken kvinnor eller män, men jag kan ju bara svara utifrån mig själv...
  • Anonym (T)
    Brumma skrev 2014-10-15 20:33:57 följande:

Kan ju svara för mig själv.... jag drar ett mkt större lass än min man gör med barnen. Gjorde även så när bonus var liten. Inte för att min man inte vill eller kan, utan snarare för att jag TAR mer plats med barnen alldeles av mig själv. Jag har mitt sätt att möta barnen och min man har sitt. Inget säger att mitt är bättre - men jag tycker såklart det :D

Faktum är att jag tror det är rätt vanligt. Många kvinnor nästan utesluter mannen och klagar sedan på att han inte gör ngt. Men man har ju tillåtit beteendet. Och när man sedan tröttnar är det försent. När jag började arbeta och min man istället var hemma så - hör o häpna, tog han ansvaret o fixade allt som jag fixat tidigare. Inte på mitt sätt utan på sitt eget ;)

Nu försöker jag tänka på att backa men han får ibland säga ifrån att "han kan själv".

Nu svarar ju detta inte för alla - varken kvinnor eller män, men jag kan ju bara svara utifrån mig själv...

Väldigt bra skrivet tror precis som du skriver.

Jag vet också att det finns karlar o kvinnor som sagt nej till hund eller barn eller större hus eller altan eller pool exempelvis

Sen är det nästan det första de skaffar när de träffar en annan kvinna eller man. Konstigt men inte ovanligt.
  • Anonym (liknande situation)
    Men vem jobbar mest? Bara för att man sköter mer i hemmet kanske mannen måste jobba mer för att finansiera hela karusellen? 

Jag tror betydligt fler pappor vill vara mer föräldralediga å hemma med sina barn än vad de har möjlighet till, för att mamman kanske är arbetslös, eller helt enkelt vill vara hemma å inte jobba!!

Sen är ju frågan om kvinnan faktiskt ser allt mannen gör!?

Att generalisera att det är kvinnan som alltid dra största lasset är en väldigt ske bild. 

Att mannen klarar det alldeles utmärk utan "kärringen" visar på att han klarar det för att han måste helt enkelt! Till skillnad mot kärringen som inte klarar av att vara stark!
  • My Little Man
    Brumma skrev 2014-10-15 20:33:57 följande:

Jag tänker lite som dig Brumma.

Tänkte precis på en annan tråd här på 'känsliga rummet' där en kvinna var förtvivlad för att mannen inte engagerar sig. Intrycket jag fick av den situationen, och jag tror inte att det är unikt, var att kvinnan tog på sig en massa ansvar, uran att egentligen ställa krav på mannen och sätta hårt mot hårt.

Har man maten klar till gubben kommer hem varje dag, man tycker det är jätteviktigt att alla barnen har minst två aktiviteter var på kvällen, man tvättar alla kläder därför att man inte orkar tjata mer...ja då behöver ju inte pappan. Och om relationen blir sämre på annat sätt med, som en följd av detta eller av helt andra orsaker, så motiverar det kanske inte mannen att ta tag i saker. Och kvinnan fortsätter -"för annars blir det inte gjort och jag orkar inte ha det så stökigt i mitt hem". Sen, när skilsmässan är ett faktum och barnen bor varannan vecka/helg, är ju såklart mannen tvungen att göra saker själv. Men kanske känns det även enklare och roligare med eftersom han själv väljer vad, när och hyr mycket? Sen träffar han kanske en ny och blur lika kär (eller mer) som han var i exet och allt känns ännu roligare. Hans nya kanske vill hjälpa till med? Få ta del i barnens liv, vara ett stöd osv. Och hon tar sin självklara del av husarbetet när de flyttat ihop.

Alltså, det är kanske inte så svårt att förklara ändå? Kan förstå att ett ex blir förvånad och lite bitter, men borde hon inte heller bli glad när lite tid har passerat? Det är ju bra för barnen, och då underlättar det ju i hennes mammaroll.
  • Brumma
    My Little Man skrev 2014-10-15 21:13:27 följande:

Jag tänker lite som dig Brumma.

Tänkte precis på en annan tråd här på 'känsliga rummet' där en kvinna var förtvivlad för att mannen inte engagerar sig. Intrycket jag fick av den situationen, och jag tror inte att det är unikt, var att kvinnan tog på sig en massa ansvar, uran att egentligen ställa krav på mannen och sätta hårt mot hårt.

Har man maten klar till gubben kommer hem varje dag, man tycker det är jätteviktigt att alla barnen har minst två aktiviteter var på kvällen, man tvättar alla kläder därför att man inte orkar tjata mer...ja då behöver ju inte pappan. Och om relationen blir sämre på annat sätt med, som en följd av detta eller av helt andra orsaker, så motiverar det kanske inte mannen att ta tag i saker. Och kvinnan fortsätter -"för annars blir det inte gjort och jag orkar inte ha det så stökigt i mitt hem". Sen, när skilsmässan är ett faktum och barnen bor varannan vecka/helg, är ju såklart mannen tvungen att göra saker själv. Men kanske känns det även enklare och roligare med eftersom han själv väljer vad, när och hyr mycket? Sen träffar han kanske en ny och blur lika kär (eller mer) som han var i exet och allt känns ännu roligare. Hans nya kanske vill hjälpa till med? Få ta del i barnens liv, vara ett stöd osv. Och hon tar sin självklara del av husarbetet när de flyttat ihop.

Alltså, det är kanske inte så svårt att förklara ändå? Kan förstå att ett ex blir förvånad och lite bitter, men borde hon inte heller bli glad när lite tid har passerat? Det är ju bra för barnen, och då underlättar det ju i hennes mammaroll.

:)

Kan ju än en gång se till mig själv... nu arbetar jag och pappan är hemma med barnen. Och när jag kommer hem står maten oftast o puttrar på spisen, diskmaskinen är fylld och leksakerna upplockade iallafall en gång från golvet. Klart det är skönt att bara sjunka ner efter jobbet o njuta :) Och visst är det lätt att fastna i bekvämligheten. .. nu delar vi upp mkt så det jag tog när jag var hemma tar nu han. Och jag gör ju annat. Förutom tvätten då - den FÅR han inte ta eftersom han tvättar "fel" (enligt mig) :D
  • Mandel
    Anonym (liknande situation) skrev 2014-10-15 19:52:03 följande:
    Men ÄVEN om det BARA skulle varit mannens fel så varför ska man beklaga detta över till sina barn så att de blir osäkra på vad de ska våga känna och tycka om sin pappa? 
    Det skrev jag att jag inte tycker är ok, men i kärlek och krig är allt tillåtet...

Är kanske inte heller konstigt att man vill ha lite medhåll om man anser sig orättvist behandlad. 
    Är man bitter så ältar man och vill gärna anklaga andra för det som har hänt.
    Hon vill kanske även ta bort pappans "stjärnstatus" eftersom han inte förtjänat den tidigare?
    Han brydde sig kanske inte om barnen tidigare, men nu ska han göra det varannan vecka och fixar det galant. Inte konstigt att hon surar.

Fortfarande inte ok att dra in barnen, men jag förstår att det blir så.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Makens svar på den är att männen har kontrollerande kärringar så de törs inte göra något för då får de bara skäll.
    Först när kvinnan är ute ur bilden kan mannen vara pappa på sitt vis och då fungerar det. De får då göra som de vill.

Jag personligen har svårt för att tro att så många män är så totalt hunsade av sina kvinnor att de inte ens törs lyfta ett finger hemma. Vad är de för mesproppar? Som inte törs stå upp för sin rätt att vara förälder och stå upp för sin skyldighet att ta ansvar för barn, familj, relation och hem?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BioBonus

Jag kan förstå "min" biomammas bitterhet och hat. Jag försvarar inte att den tar över hennes liv, men jag förstår den.
    Allt hon ville ha i livet var en familj. De hade svårt att få barn, det tog många år. Men så äntligen kom det så hett efterlängtade. Men min make lämnade henne när bonus ff var ganska liten (3). Och hon förlorade allt det hon ville ha.
    Nu ser hon mig leva det livet sen många år som hon så hett eftertraktade. Det är med mig han delar sitt barns uppväxt, inte med henne. Det är med mig han delar sin vardagliga föräldraroll, inte med henne. Jag "har" den familj hon trodde var hennes. Och jag förstår att det gör ont.
    Jag förstår dock inte hur man kan välja att inte gå vidare efter sju år. Hur man kan slösa bort sitt liv på anklagelser och smutskastning. Livet är kort. Men jag tror att det kan vara "lättare" att behålla den varma filten, bitterheten, på och fortsätta anklaga alla andra för det som är fel i ens liv, än att själva ta ansvar för hur det blir framöver. Att tycka synd om sig själv blir en tröst. en trygghet.
    Men jag vet förstås inte - för jag känner inte så många bittra människor, och jag tror knappast mamman har lust att dela sina tankar med mig :)

• Anonym (aaa)
    BioBonus skrev 2014-10-16 10:32:14 följande:

Jag kan förstå "min" biomammas bitterhet och hat. Jag försvarar inte att den tar över hennes liv, men jag förstår den.
    Allt hon ville ha i livet var en familj. De hade svårt att få barn, det tog många år. Men så äntligen kom det så hett efterlängtade. Men min make lämnade henne när bonus ff var ganska liten (3). Och hon förlorade allt det hon ville ha.
    Nu ser hon mig leva det livet sen många år som hon så hett eftertraktade. Det är med mig han delar sitt barns uppväxt, inte med henne. Det är med mig han delar sin vardagliga föräldraroll, inte med henne. Jag "har" den familj hon trodde var hennes. Och jag förstår att det gör ont.
    Jag förstår dock inte hur man kan välja att inte gå vidare efter sju år. Hur man kan slösa bort sitt liv på anklagelser och smutskastning. Livet är kort. Men jag tror att det kan vara "lättare" att behålla den varma filten, bitterheten, på och fortsätta anklaga alla andra för det som är fel i ens liv, än att själva ta ansvar för hur det blir framöver. Att tycka synd om sig själv blir en tröst. en trygghet.
    Men jag vet förstås inte - för jag känner inte så många bittra människor, och jag tror knappast mamman har lust att dela sina tankar med mig :)

Intressant... jag tror att "min" biomammas bitterhet är lite samma typ av känsla. Jag har något som hon inte har. Hennes ex-man är lyckligt gift (med mig) och vi har kärlek och fler barn och bostad vi trivs med och... lycka.

Då glömmer hon att det var hon som ville skiljas för att hon hittat en ny (som hon fortfarande är tillsammans med men de verkar allt annat än lyckliga). Hon ser bara att hennes ex är lycklig nu och det är inte hon. Och kan inte se sin egen del i det, sitt eget ansvar för att få in lite lycka i sitt liv. Utan hon är olycklig och det är då exets (min mans) fel.

Och så ser hon att barnen, deras barn, mår bra hos oss med sina nya "syskon". Och då blir hon ännu mer arg/rädd/bitter.

Så långt kan jag till viss del förstå henne även om jag tycker att det är väldigt tråkigt att hon lägger skulden för sin egen olycka hos andra människor istället för att ta ansvar för sitt eget liv.

Men att hon pratar skit om oss, min mans nya stora familj, både till honom men mest av allt till barnen - det kommer jag aldrig att kunna förstå. Att hon kan TÄNKA det hon säger, visst... men säga det till barnen - det är så långt ifrån ok som man kan komma.
  • Anonym (liknande situation)
    Anonym (aaa) skrev 2014-10-16 13:46:19 följande:
    Intressant... jag tror att "min" biomammas bitterhet är lite samma typ av känsla. Jag har något som hon inte har. Hennes ex-man är lyckligt gift (med mig) och vi har kärlek och fler barn och bostad vi trivs med och... lycka.

Då glömmer hon att det var hon som ville skiljas för att hon hittat en ny (som hon fortfarande är tillsammans med men de verkar allt annat än lyckliga). Hon ser bara att hennes ex är lycklig nu och det är inte hon. Och kan inte se sin egen del i det, sitt eget ansvar för att få in lite lycka i sitt liv. Utan hon är olycklig och det är då exets (min mans) fel.

Och så ser hon att barnen, deras barn, mår bra hos oss med sina nya "syskon". Och då blir hon ännu mer arg/rädd/bitter.

Så långt kan jag till viss del förstå henne även om jag tycker att det är väldigt tråkigt att hon lägger skulden för sin egen olycka hos andra människor istället för att ta ansvar för sitt eget liv.

Men att hon pratar skit om oss, min mans nya stora familj, både till honom men mest av allt till barnen - det kommer jag aldrig att kunna förstå. Att hon kan TÄNKA det hon säger, visst... men säga det till barnen - det är så långt ifrån ok som man kan komma.
  • Anonym (Honey)
    Anonym (Suck) skrev 2014-10-15 03:58:35 följande:

Kan inte folk bara skaffa barn med EN person? Typ vänta med att gifta sig och yngla av sig tills relationen är trygg? Jag förstår inte hur folk orkar med att skaffa en massa ungar med partners dom knappt känner och sedan springa runt och skrika och gorma av svartsjuka och intriger. *suck* Det är ju barnen som lider! Dom har inte valt detta!

Du är säkert precis lika "hemsk" som biomamman. Du är inte en opartisk person och du är säkert en stor del i problemet du också.

Men att skriva ett omotiverat, anonymt, hatbrev på familjeliv löser säkert allt.

Fast det har ju med psyket att göra det står fritt fram att bete sig normalt ..(-:
  • Anonym (trist)

Du låter både olycklig och bitter ts

• BioBonus
    Anonym (trist) skrev 2014-10-17 13:15:48 följande:

Du låter både olycklig och bitter ts

Jag tror du har en poäng där - det är svårt att inte"trilla dit" och själv bli bitter och olycklig om man hela tiden lever med andra som är det och som låter det gå ut över dig.
    Det gäller att försöka hitta ett förhållningssätt som gör att man inte själv går under av andras hat. Det ÄR tufft att leva i en vardag där det finns människor som motarbetar en, oavsett i vilken situation det är.

Och jag tror att ett bra sätt att hantera det är att spy ut sin frustration som TS gör här, ta ett djupt andetag, ta sin make i handen och känna att "vi har det trots allt bra och vi får trots allt det här att fungera. Nu går vi vidare."
  • Anonym (Honey)
    Mandel skrev 2014-10-16 06:46:13 följande:

Makens svar på den är att männen har kontrollerande kärringar så de törs inte göra något för då får de bara skäll.

Först när kvinnan är ute ur bilden kan mannen vara pappa på sitt vis och då fungerar det. De får då göra som de vill.

Jag personligen har svårt för att tro att så många män är så totalt hunsade av sina kvinnor att de inte ens törs lyfta ett finger hemma. Vad är de för mesproppar? Som inte törs stå upp för sin rätt att vara förälder och stå upp för sin skyldighet att ta ansvar för barn, familj, relation och hem?

Utskällningar varje dag ja pain in the as.....
Svar på tråden Varför så jävla bitter?