• fokini

Vilken barnvagn har ni valt som bor i Stockholms innerstad?

Väntar mitt andra barn nu i slutet av november och kollar barnvagnar i djungeln. (Min dotter är 9 ½ år så det finns inget kvar efter henne.)
    Har nördat in på olika faktorer som snökörning, stadskörning, att den är smidig i kollektivtrafiken på bussar/tunnelbana m.m.

På grund av det där med vinter och snö är jag lite tveksam till små framhjul som på  t.ex. Bugaboo eller Brio go när man ska streta uppför backen dagligen. De kanske dock funkar utmärkt? Jag är i dagsläget mer inne på en mer rejäl, "traditionell" Brio eller Emmaljunga.  Samtidigt ska ju vagnen inte ska vara för klumpig i affärer eller på bussar...

Vilken vagn har ni andra valt som bor i Stockholms innerstad som fungerar bra även på vintern? Tacksam för alla tips och synpunkter!

• Svar på tråden Vilken barnvagn har ni valt som bor i Stockholms innerstad?
  • Frontline

Gäller det bara dom som bor i Stockholm?

Resten av landet får även dom med snö fast det kanske är skillnad...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • isolande

Jag har haft en Nitro City i Stockholms innerstad. Världens bästa vagn. Jag hade så man kunde byta ut de små framhjulen till två fasta större.

Numera har dock emmaljunga en super Nitro med större svängbara och låsbara framhjul. Den skulle jag köpt om jag fick barn idag Glad.

• fokini
    Frontline skrev 2014-10-17 10:08:14 följande:
    Gäller det bara dom som bor i Stockholm? Resten av landet får även dom med snö fast det kanske är skillnad...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

Hahaha, är det sant? Du får mer än gärna skriva dina synpunkter med, även om jag specifikt var nyfiken på Stockholmarnas val. Snön smälter lite fortare i innerstan än utanför trots allt och det finns många trånga hissar från 30-talet, väldigt vanligt med kollektivtrafik istället för att ta bilen kors och tvärs, därav min frågeställning. Känner du dig diskriminerad får du som sagt var mer än gärna svara ändå.
  • fokini
    isolande skrev 2014-10-17 11:08:18 följande:
    Jag har haft en Nitro City i Stockholms innerstad. Världens bästa vagn. Jag hade så man kunde byta ut de små framhjulen till två fasta större. Numera har dock emmaljunga en super Nitro med större svängbara och låsbara framhjul. Den skulle jag köpt om jag fick barn idag .

Ska kolla, tack!
  • Detoxtjejen

Jag har en teutonia fun till ett barn som föddes i dec 2012 och den vintern var extremt snörik. Framhjulen är låsbara och då gick det bra. Har nu en liten bugaboo Bee, men kommer ta fram teutonian i vinter om det blir mkt snö.

Teutonia fun är den smalaste vagn som finns och går in i små hissar och trånga bussar och kvartersbutiker.

• fokini
    Detoxtjejen skrev 2014-10-17 12:54:40 följande:
    Jag har en teutonia fun till ett barn som föddes i dec 2012 och den vintern var extremt snörik. Framhjulen är låsbara och då gick det bra. Har nu en liten bugaboo Bee, men kommer ta fram teutonian i vinter om det blir mkt snö.

Teutonia fun är den smalaste vagn som finns och går in i små hissar och trånga bussar och kvartersbutiker.
    Super!
  • Rainbow Dash

Vi har också haft en teutonia fun och den är supersmidig i innerstan. Dock tror jag inte att det är den smalaste vagnen nu för tiden det har gjorts så många nya modeller. Emmaljunga Viking tror jag är snäppet smalare och den är super i övrigt med. Om jag skulle köpa ny vagn nu hade det troligtvis blivit en sån.

Tycker annars att var och varannan kör bugaboo i Stockholm. Verkar vara en himla poppis vagn. Tror det är donkey modellen men även cameleon är populär.

• Gladhannapanna

Skulle jag köpa vagn nu skulle det helt klart bli en Kronan!!!! Vi hade deras sulky när femåringen var liten och den var verkligen jättebra!

• Detoxtjejen
    Rainbow Dash skrev 2014-10-17 21:31:18 följande:

Vi har också haft en teutonia fun och den är supersmidig i innerstan. Dock tror jag inte att det är den smalaste vagnen nu för tiden det har gjorts så många nya modeller. Emmaljunga Viking tror jag är snäppet smalare och den är super i övrigt med. Om jag skulle köpa ny vagn nu hade det troligtvis blivit en sån.

Tycker annars att var och varannan kör bugaboo i Stockholm. Verkar vara en himla poppis vagn. Tror det är donkey modellen men även cameleon är populär.

Du har rätt om Viking. 1 cm smalare än teutonia fun. Men inte så snygg!
  • Elite89

Brio go finns det ju typ vinterhjul att köpa till för snöiga dagar :) jag har både en brio go och en brio happy och tycker happyn är jätte klumpig att köra i stan. Brio go är super smidig och skön att köra så länge man inte kör på typ grusvägar och så.

• Fairydust

Bugaboo Buffalo! Större framhjul än cameleon, som jag hade till mitt första barn, är supernöjd!

• Missimissi

Helt klart en Buffalo ! Lite trist bara att alla har en sån och framhjulen gör det ju lite svårare att få plats i sekelskifteshissar. Hade själv/har en cameleon som jag hade snöhjul på på vintern men hade Buffalo funnits då hade jag nog köpt en sån eller ev en dinkel mono. ( ev en kronan city om jag ville vara lite mer speciell)

• Maddi

Hade jag inte vilja haft ergonomisk sittdel så skulle jag ha köpt emmaljunga super nitro, men större framhjul än nitro. 

Ergonomisk sittdel skulle de ha blivit någon bugaboo,då emmaljunga viking känns som en billig kopia av bugaboo

Svar på tråden Vilken barnvagn har ni valt som bor i Stockholms innerstad?