• Anonym (123)

Nu höjs underhållet

Den 1 januari höjs underhållsstödet med 300 kr per barn. Hur påverkar det din familj? Jag har 3 barn och kommer alltså att få sammanlagt 10.800 kr/år mer i underhåll nu. Min sambo som betalar underhåll för 1 barn för istället betala 3.600 kr mer i underhåll nästa år för sitt barn.

Vad tycker ni?

Är det bra eller dåligt att underhållet höjs så pass mycket?

Hur påverkas er ekonomi?

www.vansterpartiet.se/nu-hojer-vi-underhallsstodet

• Svar på tråden Nu höjs underhållet
  • Anonym (Hm...)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-10-24 19:36:58 följande:
    I slutendan är ingen vinnare på riktigt i denna budget, bara mer eller mindre förlorare.

Största förloraren är hela samhället!
    Fast de personer som redan har en god ekonomi (kanske lever i ett tryggt förhållande) kommer väl absolut att som enskilda individer gynnas av detta? 

Jag tycker att det är lite tråkigt dock att man inte belyser den bidragsskyldige förälderns ekonomi. Många ligger trots allt på gränsen redan idag, och man behöver inte ha någon superlön för att komma upp i ett betalningsbelopp på 1273 kronor. Det kommer inte heller krävas någon jättelön att komma upp i 1573 kronor, så många kommer ju få ett högre betalningsbelopp med 300 kronor. Kan bli tufft om man har flera barn att betala för. 

Som sagt, lätt att glömma den andra föräldern också. 

Jag är kluven till det hela och hade hellre sett en höjning av bostadsbidraget då ekonomin för den sökande faktiskt avgör. Då tror jag pengarna oftare hade hamnat i rätt fickor. 
  • Anonym (Qwe)

Din Ts upplevs som -"Gott, nu får jag mer att spendera!" därav mitt inlägg och att jag jag frågade om konsekvens. Kanske missuppfattade när jag upplevde det som om det viktigaste var att du fick mer och är en vinnare...

Jag försöker se helheten, vad denna budget gör för hela samhället, vad konsekvenserna blir om 1 år, 5 år, 20 år... Jag ser bara förlust! Jag ser ökad arbetslöshet. Dyra åtgärdsprogram. Företagsflytt utomlands. Färra nystartade företag.

Jag är inte en av förlorare om jag ser till min privatekonomi. Jag är inte höginkomsttagare. Jag är inte arbetsgivare. Jag röker inte. Jag utnyttjar inte läxrut. Men jag blir en förlorare när pengarna som de lovat till skola och sjukvård uteblir på grund av dyra åtgärdsprogram för att hindra ökad arbetslöshet. När skatteintäkterna uteblir för stora svenska bolag flyttar utomlands. De önskade ökningarna av skatteinkomster för höjd arbetsgivaravgifter för unga uteblir för ingen anställer dem vilket igen leder till ökad arbetslöshet.

Många dumma beslut kommer starta en nedåtspiral som kommer snurra snabbare och snabbare...

Men visst, du får 10 000 mer om året fast vad förlorar du? Ja, det är inte ditt beslut men det är det faktum att du utgår från jag, inte vi som irreterat mig.

Ja, en del av min frustration och rädsla går ut över dig men detta är för att belysa att man ALDRIG ska utgå från sig själv jämt utan se en helhet!

Är det värt 10 000 om året? Nej!

• Anonym (123)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-10-24 20:58:31 följande:

Din Ts upplevs som -"Gott, nu får jag mer att spendera!" därav mitt inlägg och att jag jag frågade om konsekvens. Kanske missuppfattade när jag upplevde det som om det viktigaste var att du fick mer och är en vinnare...

Jag försöker se helheten, vad denna budget gör för hela samhället, vad konsekvenserna blir om 1 år, 5 år, 20 år... Jag ser bara förlust! Jag ser ökad arbetslöshet. Dyra åtgärdsprogram. Företagsflytt utomlands. Färra nystartade företag.

Jag är inte en av förlorare om jag ser till min privatekonomi. Jag är inte höginkomsttagare. Jag är inte arbetsgivare. Jag röker inte. Jag utnyttjar inte läxrut. Men jag blir en förlorare när pengarna som de lovat till skola och sjukvård uteblir på grund av dyra åtgärdsprogram för att hindra ökad arbetslöshet. När skatteintäkterna uteblir för stora svenska bolag flyttar utomlands. De önskade ökningarna av skatteinkomster för höjd arbetsgivaravgifter för unga uteblir för ingen anställer dem vilket igen leder till ökad arbetslöshet.

Många dumma beslut kommer starta en nedåtspiral som kommer snurra snabbare och snabbare...

Men visst, du får 10 000 mer om året fast vad förlorar du? Ja, det är inte ditt beslut men det är det faktum att du utgår från jag, inte vi som irreterat mig.

Ja, en del av min frustration och rädsla går ut över dig men detta är för att belysa att man ALDRIG ska utgå från sig själv jämt utan se en helhet!

Är det värt 10 000 om året? Nej!

Vad exakt grundar du ditt påstående på att jag skulle gotta mig över att underhållet höjs?

Jag har beskrivit vilken ekonomisk konsekvens det ger mig respektive min sambo men jag har inte uttalat mig om jag själv tycker att det är bra eller dåligt. Så du har ingen aning om vad jag personligen tycker eftersom jag inte har skrivit något alls om min personliga åsikt i denna fråga.

Jag blir riktigt förbannad på att du tar dig rätten att "ta ut din frustration" på mig eftersom du Omöjligt kan veta vad jag tycker om detta beslut. Snacka om att skjuta budbäraren. Brukar du ofta hitta på att människor har olika åsikter
  • Anonym (.l.l.l.)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-10-24 19:36:58 följande:
    I slutendan är ingen vinnare på riktigt i denna budget, bara mer eller mindre förlorare.

Största förloraren är hela samhället!
    hellre att ingen är riktig vinnare än att de som har det dåligt ställt blir riktiga förlorare som det blev med förra regerningen

Jag är iallafall glad att äldreomsorgen, pensionnärer, vården, enstamstående osv får de bättre, om det samtidigt innebär att de som har skott sig hittills blir griniga ja då ser jag det som en underbar härlig bonus

Tungan ute till alla missunsamma egoister därute som inte unnar de svagare grupperna att få de bättre, det är deras tur nu, jag unnar dom det av hela mitt hjärta
  • Anonym (oo)

I vårt fall är vi förlorare. Pappan vill ha sina vv, men pga att barnen mådde dåligt av det så lät han dom bo med mamma. Senare kom det fram att hon gråtit flera dagar innan de åkte och sa hur dåligt hon skulle må utan dom... Konstigt att barnen hade ont i magen och grät sig till sömns. Hon är fortfarande ensam och det är fortfarande synd om henne.

Det är mamman här som har råd att åka utomlands medans vi vänder på kronorna. För självklart har vi ett hus med fler rum så att barnen ska känna sig hemma. Min man är dubbelt straffad känner jag.

Jag förstår att det finns mammor som har det dåligt, men här är det inte så och därför känns det så orättvist!

Glad att ett underhåll närmar sig slutet iaf..

• Lilje

Med tonårsbarn som äter sin egen vikt om dagen säger jag inte nej till 600 extra i månaden. Tror dock inte det kommer kännas så mycket, vi klarar oss ändå.

• Anonym (Qwe)

De svagare? Fripassagerarna menar du? De som tror att man inte behöver kämpa, jobba hårt för att få det att gå runt? Är det dem du menar. Ja, att de äldsta och sjuka får det bättre är bra, riktigt bra. Tyvärr tror jag inte ett skit på att det kommer bli så, det kommer inte finnas några skatteintäkter för att finansiera detta. De röda bygger sin budget på att de tror att de får in mer intäkter på T.ex arbetsgivaravgifter för unga men jag tror att det istället kommer innebära högre kostnader eftersom du kommer stängas ut från arbetsmarknaden. De budgeterar att skatteintäkterna från de som tjänar mer än 50 000 kommer stuga men jag tror att detta kommer utebli då inkomsttagarna kommer skatteplanera för att slippa högre skatt. De bygger en budget på fantasiinkomster.

Anonym (.l.l.l.) skrev 2014-10-24 21:20:43 följande:

hellre att ingen är riktig vinnare än att de som har det dåligt ställt blir riktiga förlorare som det blev med förra regerningen

Jag är iallafall glad att äldreomsorgen, pensionnärer, vården, enstamstående osv får de bättre, om det samtidigt innebär att de som har skott sig hittills blir griniga ja då ser jag det som en underbar härlig bonus

så till alla missunsamma egoister därute som inte unnar de svagare grupperna att få de bättre, det är deras tur nu, jag unnar dom det av hela mitt hjärta

• Centurione
    Anonym (Qwe) skrev 2014-10-24 18:16:45 följande:

Får du underhållsbidrag? Från försäkringskassan? Ja, då höjs din inkomst. Betalar pappan till barnen har du tagit ut glädjen i förskott! Underhållsstöd och underhållsbidrag är inte samma sak!

Det hör ju ihop. Fk kräver pappan på underhållsstödet i efterskott. Sedan är det en annan sak, att ett par skilda föräldrar kan ha en privat överenskommelse om ett högre (eller lägre) belopp, helt utan att blanda in Fk.
  • Anonym (.l.l.l.)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-10-24 21:34:53 följande:

De svagare? Fripassagerarna menar du? De som tror att man inte behöver kämpa, jobba hårt för att få det att gå runt? Är det dem du menar. Ja, att de äldsta och sjuka får det bättre är bra, riktigt bra. Tyvärr tror jag inte ett skit på att det kommer bli så, det kommer inte finnas några skatteintäkter för att finansiera detta. De röda bygger sin budget på att de tror att de får in mer intäkter på T.ex arbetsgivaravgifter för unga men jag tror att det istället kommer innebära högre kostnader eftersom du kommer stängas ut från arbetsmarknaden. De budgeterar att skatteintäkterna från de som tjänar mer än 50 000 kommer stuga men jag tror att detta kommer utebli då inkomsttagarna kommer skatteplanera för att slippa högre skatt. De bygger en budget på fantasiinkomster.

Så du kallar våra ålderspensionärer som byggt upp vår välfärd och de ensamstående män och kvinnor som lämnats med allt ansvar för fripassagerare?
    ja du jädrar vad jag gottar mig åt att dessa människor får det lite bättre nu medans människor som du får det sämre

jag ska fälla lika många tårar över dig som du har fällt för de som har dragit hela lasset under de åren alliansen styrde, pensionärerna som fick mindre i pension för varje år medans man genomförde lättnader och avdrag för de som redan hade

jag skickar ett tack till SD (som jag annars avskyr) för det är tack vare dom som vi nu får en mänkslig politik

• Centurione
    Anonym (Hm...) skrev 2014-10-24 20:49:59 följande:
    Fast de personer som redan har en god ekonomi (kanske lever i ett tryggt förhållande) kommer väl absolut att som enskilda individer gynnas av detta? 

Jag tycker att det är lite tråkigt dock att man inte belyser den bidragsskyldige förälderns ekonomi. Många ligger trots allt på gränsen redan idag, och man behöver inte ha någon superlön för att komma upp i ett betalningsbelopp på 1273 kronor. Det kommer inte heller krävas någon jättelön att komma upp i 1573 kronor, så många kommer ju få ett högre betalningsbelopp med 300 kronor. Kan bli tufft om man har flera barn att betala för. 

Som sagt, lätt att glömma den andra föräldern också. 

Jag är kluven till det hela och hade hellre sett en höjning av bostadsbidraget då ekonomin för den sökande faktiskt avgör. Då tror jag pengarna oftare hade hamnat i rätt fickor. 
    Om en pappa har flera barn att betala för, så sätts ju beloppet till varje barn ner.

Dock håller jag med dig om detta med att det hade varit bättre att lägga dom pengarna i potten för bostadsbidraget. Och dessutom kunde de hiva i hela barnbidraget där också. För där är det som sagt redan behovsprövat. Känns knasigt att högavlönade ensamstående mammor, eller mammor som lever med en högavlönad man och har gemensam ekonomi, ska få så mycket.
  • Anonym (.l.l.l.)
    Centurione skrev 2014-10-24 21:45:29 följande:
    Om en pappa har flera barn att betala för, så sätts ju beloppet till varje barn ner.

Dock håller jag med dig om detta med att det hade varit bättre att lägga dom pengarna i potten för bostadsbidraget. Och dessutom kunde de hiva i hela barnbidraget där också. För där är det som sagt redan behovsprövat. Känns knasigt att högavlönade ensamstående mammor, eller mammor som lever med en högavlönad man och har gemensam ekonomi, ska få så mycket.
    Här håller jag med er båda, inkomstpröva barnbidraget så att de som behöver det får lite mer och de som inte behöver får mindre alternativt inget

Har aldrig förstått att barnbidraget inte redan är inkomstprövat
  • Brumma

Oj, det läste jag inte in i TS alls...
  • Brumma

• Anonym (123)
    Brumma skrev 2014-10-24 21:59:44 följande:

Tack!

Jag undrar verkligen vad anonym (Qwe) grundar sina påståenden om mina åsikter på.
  • Anonym (.l.l.l.)
    Anonym (123) skrev 2014-10-24 22:09:50 följande:
    Tack!

Jag undrar verkligen vad anonym (Qwe) grundar sina påståenden om mina åsikter på.
    det handlar nog mer om hans egen bitterhet över ett valresultat som inte ger honom fördelar längre (för självklart handlar det om det även om han hävdar motsatsen)

jag har inga barn men unnar alla ensamstående denna höjning, jag önskar bara att det blivit behovsprövat också så att det som behöver det får lite mer och det som inte behöver det får lite mindre eller inget alls
  • Anonym (123)
    Anonym (.l.l.l.) skrev 2014-10-24 22:17:50 följande:

det handlar nog mer om hans egen bitterhet över ett valresultat som inte ger honom fördelar längre (för självklart handlar det om det även om han hävdar motsatsen)

jag har inga barn men unnar alla ensamstående denna höjning, jag önskar bara att det blivit behovsprövat också så att det som behöver det får lite mer och det som inte behöver det får lite mindre eller inget alls

Det är möjligt att det beror på bitterhet.

Jag håller med om att underhållsstödet ska behovsprövas i de fall det är staten som ska betala ut pengarna. Men det är ju i första hand umgängesföräldern som ska betala underhåll och då bör ju föräldrarnas
  • Anonym (123)

Råkade skicka för snabbt :)

Jag tycker att underhållsstöd som betalas av oss skattebetalare ska vara inkomstprövat. Detta eftersom det är föräldrarna som ska försörja sina barn. Föräldrarna bör räkna ut underhållsbidrag enligt reglerna i föräldrabalken. Om föräldrarnas inkomster är för låga, ja först då bör de kunna ansöka om inkomstprövat underhållsstöd.

Jag tycker även att barnbidraget ska vara behovsprövat.

Så där anonym (Qwe), nu har jag berättat vilka åsikter jag har i denna fråga. Nu är det okej om du vill argumentera emot mig :)

• Lilje
    Anonym (123) skrev 2014-10-24 22:09:50 följande:
    Tack!

Jag undrar lite vad för barn Qwe har. Jag ser inget ovanligt i att en tonåring kostar 5200 i månaden eller mer. Men utgår ifrån att man får slänga ut dom när dom börjar äta mer än två prinskorv till middag.
  • Anonym (123)
    Lilje skrev 2014-10-25 09:27:15 följande:

Jag undrar lite vad för barn Qwe har. Jag ser inget ovanligt i att en tonåring kostar 5200 i månaden eller mer. Men utgår ifrån att man får slänga ut dom när dom börjar äta mer än två prinskorv till middag.

Mina barn är inte tonåringar ännu men jag kan tänka mig att matkostnader och kostnaden för hobbys mm ökar rejält då. Och jag kan även tänka mig att ett genomsnittligt barn troligen kostar betydligt mer än vad Qwe tror eftersom regeringen annars inte skulle ha höjt underhållsstödet.
  • Brumma
    Lilje skrev 2014-10-25 09:27:15 följande:

Personligen tycker jag det är mkt mer än vad en tonåring borde kosta i snitt. Det är DEFINITIVT mer än vad ett yngre barn kostar. För de som separerar när barnen är små borde det faktum att underhåll samt barnbidrag betalar större delen av vad ett barn kostar göra att man kan lägga undan en del till när barnet blir större, det borde ju inte komma som en nyhet att barn kostar mer ju äldre de blir...
Svar på tråden Nu höjs underhållet