• Forumvärd

    Mjölk kan förkorta livet: Vad tror du om det?

    Igår kunde vi läsa i tidningarna och se på nyheterna om att mjölk tydligen inte är så bra som man har trott.
    Vi är väl uppväxta med att "mjölk är bra för benen" men så verkar det nu inte vara.
    En svensk undersökning visar nämligen att vi inte får starkare skelett av att dricka mjölk och det finns en risk att mjölkdrickandet förkortar våra liv.

    Vad tror du om det och hur mycket mjölk dricker du och din familj?

    Rösta och diskutera gärna i tråden! Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mjölk kan förkorta livet: Vad tror du om det?
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2014-11-03 11:40:13 följande:
    Fast det ligger ju inte precis i deras intresse som allt bygger på, nämligen nötkreaturs, att vi konsumerar deras mjölk.

    Jag skulle se positivt på en tydligt  minskad genomsnittskonsumtion och därmed en , enligt marknadens lagar, också en tydligt minskad uppfödning av mjölkkor.
    Och hur ska vi hålla landskapet öppet och behålla mångfalden och den floran och artrikedom som faktiskt de betande djuren bidrar till.
    Än intressantare är att de förhatliga biffdjuren ofta betar på mark som inte kan användas till något annat än just för att betas på.

  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2014-11-03 11:44:33 följande:
    Och hur ska vi hålla landskapet öppet och behålla mångfalden och den floran och artrikedom som faktiskt de betande djuren bidrar till.
    Än intressantare är att de förhatliga biffdjuren ofta betar på mark som inte kan användas till något annat än just för att betas på.
    Det är inte säkert vi behöver så pass mycket öppet landskap som en del menar. Om det finns andra metoder för det som är realistiska beror på hur de ekonomiska incitamenten ser ut. Alla öppna landskap är inte lika mycket biologiska nyckelmiljöer.

    Var inte så säker på det. Skog kan ge ekonomisk avkastning och visst finns det skogsmiljöer som tidigare varit betesmarker.
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2014-10-30 15:06:17 följande:
    Folk som avfärdar all fakta och forskning för att de inte VILL tro att det är onyttigt... ja vad ska jag säga, kan ju inte direkt tycka SYND om de som får cancer osv.
    Jag tror inte eller tycker att mjölk är nyttigt på nått sätt. MEN om man älskar att dricka mjölk så förstår ja att man gör det ändå och då skulle ja ändå tycka lite synd om den som blev sjuk.
  • Sven Erik Johansson
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-10-31 10:13:18 följande:
    Vilka effekter tänker du på då? Vilka ämnen är det du har i åtanke?
    Vad gällde sötningsmedel så var det tex ev. ökad cancerrisk som diskuterats jag tänkte på. Vill minnas tex det fördes en diskussion om aspartam för en del år sedan.
  • Mandel

    Det farliga har säkert med pastöriseringen att göra. Är ju liksom inte bara de onda bakterierna som dör då utan även de goda.
    Alltså dricker folk en sörja full med död

    Fram för hårda hygienregler/krav - finns redan, och så bort med kravet på pastöriserad mjölk!
    Laktosintoleransen skulle visst sjunka då med...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sven Erik Johansson skrev 2014-11-11 15:42:17 följande:
    Vad gällde sötningsmedel så var det tex ev. ökad cancerrisk som diskuterats jag tänkte på. Vill minnas tex det fördes en diskussion om aspartam för en del år sedan.
    Det fördes en diskussion ja, på grund av gravt undermålig forskning. Som jag skrev tidigare så är aspartam förmodligen något av det säkraste vi kan sätta i oss, det har studerats i hundratals om inte tusentals studier och bedömts som säkert att äta i i stort sett alla dessa.

    Samtliga organ av vikt (WHO, CDC, NHS, EFSAt och så vidare) säger att aspartam är säkert att äta.

    Att ta upp aspartam-cancer-kopplingen är lite som att ta upp MPR-vaccin-autism-kopplingen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gert
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 17:44:58 följande:
    Det fördes en diskussion ja, på grund av gravt undermålig forskning. Som jag skrev tidigare så är aspartam förmodligen något av det säkraste vi kan sätta i oss, det har studerats i hundratals om inte tusentals studier och bedömts som säkert att äta i i stort sett alla dessa.

    Samtliga organ av vikt (WHO, CDC, NHS, EFSAt och så vidare) säger att aspartam är säkert att äta.

    Att ta upp aspartam-cancer-kopplingen är lite som att ta upp MPR-vaccin-autism-kopplingen.
    I måttliga mängder kanske. Problemet är att folk får i sig aspartam i sjukliga mängder, tack vara godis- och läsksamhället.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gert skrev 2014-11-11 17:49:32 följande:
    I måttliga mängder kanske. Problemet är att folk får i sig aspartam i sjukliga mängder, tack vara godis- och läsksamhället.
    Nej, i mängder som är långt över det man normalt får i sig. EFSA rekommenderar exempelvis en daglig maxdos på 40 mg per kilo kroppsvikt. En vanlig läskburk innehåller omkring 200 mg aspartam. 40 mg * 70 kg kroppsvikt ger att maxdosen är 2800 mg per dag vilket alltså skulle innebära över 4,5 liter dagligen. Då ska man också komma ihåg att maxdoserna är konservativt satta, FDA har en något högre maxdos på 50 mg per kilo kroppsvikt och även denna är konservativt satt. Utöver det så har man inte sett några negativa effekter för doser som är 100 gånger högre normal konsumtion (detta på råttor, samma djur som användes för att koppla samman aspartam och cancer).

    Så jo, aspartam är säkert för all form av rimlig konsumtion, även om man dricker flera liter light-läsk om dagen.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gert
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 18:06:04 följande:
    Nej, i mängder som är långt över det man normalt får i sig. EFSA rekommenderar exempelvis en daglig maxdos på 40 mg per kilo kroppsvikt. En vanlig läskburk innehåller omkring 200 mg aspartam. 40 mg * 70 kg kroppsvikt ger att maxdosen är 2800 mg per dag vilket alltså skulle innebära över 4,5 liter dagligen. Då ska man också komma ihåg att maxdoserna är konservativt satta, FDA har en något högre maxdos på 50 mg per kilo kroppsvikt och även denna är konservativt satt. Utöver det så har man inte sett några negativa effekter för doser som är 100 gånger högre normal konsumtion (detta på råttor, samma djur som användes för att koppla samman aspartam och cancer).

    Så jo, aspartam är säkert för all form av rimlig konsumtion, även om man dricker flera liter light-läsk om dagen.
    Fast nu finns det studier som visar att sötningsmedel som aspartam kan leda till diabetes. Vilket är särskilt allvarligt då många barn med diabetes dricker lightläsk.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gert skrev 2014-11-11 18:25:08 följande:
    Fast nu finns det studier som visar att sötningsmedel som aspartam kan leda till diabetes. Vilket är särskilt allvarligt då många barn med diabetes dricker lightläsk.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes
    Ja, det är en intressant forskning som definitivt kan utmynna i ändrade rekommendationer när man studerat det vidare.

    För tillfället är det en enstaka studie som visserligen ger en fingervisning om hur det ligger till (precis som studien tråden handlar om) men i nuläget är det för tidigt att säga något (precis som för studien tråden handlar om).

    Som med allt annat bör sötningsmedel intas i måttlighet, det har du förstås helt rätt i.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Sven Erik Johansson
    Mandel skrev 2014-11-11 16:23:37 följande:

    Det farliga har säkert med pastöriseringen att göra. Är ju liksom inte bara de onda bakterierna som dör då utan även de goda.
    Alltså dricker folk en sörja full med död

    Fram för hårda hygienregler/krav - finns redan, och så bort med kravet på pastöriserad mjölk!
    Laktosintoleransen skulle visst sjunka då med...


    Det är andra saker också som har med själva grundinnehållet/grundsammansättningen av mjölk att göra som det handlar om.
  • Sven Erik Johansson
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 17:44:58 följande:
    Det fördes en diskussion ja, på grund av gravt undermålig forskning. Som jag skrev tidigare så är aspartam förmodligen något av det säkraste vi kan sätta i oss, det har studerats i hundratals om inte tusentals studier och bedömts som säkert att äta i i stort sett alla dessa.

    Samtliga organ av vikt (WHO, CDC, NHS, EFSAt och så vidare) säger att aspartam är säkert att äta.

    Att ta upp aspartam-cancer-kopplingen är lite som att ta upp MPR-vaccin-autism-kopplingen.
    Jag "tog inte upp" detta som centralt tema. Det nämndes först i en sidokommentar i en sidodiskussion i tråden. Vad gäller trådens egentliga tema så är det mitt intryck att en hög konsumtion av mjölkprodukter sådan som den svenska har en del negativa folkhälsoeffekter.
Svar på tråden Mjölk kan förkorta livet: Vad tror du om det?