• Anonym (Bollen)

Särbehandlas bonusdottern? långt ;)

Just nu är jag väldigt less på min sambo och "problemen" kring hans dotter.

Ska ge er en kort bakgrund innan ja presenterar "problemet".
    Jag och min sambo bor i hus, vi har två sovrum uppe och ett sovrum nere.
    Mina barn, son på 7 år och dotter på 4,5 år, är hos oss varannan vecka.
    Min sambo, låt han kallas för Anders, jobbar borta 4 veckor och är hemma 4 veckor. Hans dotter bor, när han är borta, hos sin mamma som bor i en annan kommun. När Anders är hemma så är dottern, på snart 5 år, hos oss varannan vecka.
    Det betyder att på 8 veckor så är mina barn hos oss 4 veckor och Anders dotter är hos oss 2 veckor.
    Fr.om nästa år, när hon börjar Förskoleklass kommer hon bara vara hos oss på helgerna. Vilket blir fre-söndag, två helger, på 8 veckor.

Min sambo Anders har ständigt dåligt samvete mot sin dotter, vilket jag förstår. Men detta är ett val han har gjort att jobba borta såhär och det är ingenting han heller vill ändra på, punkt!...

Just nu så bor min son uppe i ett eget rum och tjejerna delar rum då det bara skiljer drygt 4 månader mellan dem.
    Flickan, som vi kan kalla för Ida, är oftast mer orolig än lugn. Min dotter är en viljestark tjej som vet vad hon vill, hon har intressen och man kan klart och tydligt se vem hon är som person. Ida är det svårare med, hon vill ingenting och har inga intressen, hon liksom försvinner i bakgrunden. Men detta är inget nytt sen vi träffades, såhär har hon alltid varit.

Jag och Anders har vårt sovrum på nedervåningen.

Ida orolig. Vill gärna packa ner nallen i väskan som ska till mamma redan en av de första kvällarna hos oss och hon vaknar för det mesta varje kväll (i regel) efter 1-2 timmar och är tyst/gråter. Hon somnar aldrig på en gång utan det är alltid en massa "ska bara" innan hon kommer till ro.
    Anders menar att Ida har en "hälsa på känsla" när hon kommer då flickorna delar rum.

Vi har lyckats tyda att det finns 4 "problem".
    Det första är att Ida behöver få vara nära sin pappa
    Ida har hälsa på känsla nät hon kommer
    Hon behöver mera sömn, då flickorna stör varandra
    De gånger hon är ensam tycker vi inte om att lägga hon själv på övervåningen.

Så jag kom på den bästa lösningen just nu!
    Ida får flytta ner och ta vårt sovrum och vi flyttar in i vardagsrummet. Vi testar tänkte jag!

Så jag pratade med flickorna att det KANSKE, och jag lovar INGET, kan bli så att Ida får ett eget rum. "Skulle du vela ha det Ida?" Varpå svaret kommer innan jag hinner avsluta meningen "JAA, det vill jag!". Jag frågar sedan varför hon skulle vilja ha ett eget rum nere "för att höra pappa snarka".
    Varpå jag senare säger till min sambo att nu har ju Ida sagt klart och tydligt att hon vill ha ett eget rum och hon vill vara nära dig.

Men min sambo vägrar, för då särbehandlas hans dotter då mina barn får ha sina rum på övervåningen med inte Ida.
    Trots att vi genom att flytta ner henne, precis som hon själv vill, löser alla (förhoppningsvis) 4 problemen.
    Men icket.

Så nu, efter detta låååånga inlägg.
    Är det jag eller min sambo som är ute och cyklar?

Jag har varit så himla arg på han. Han sticker huvudet i sanden och skjuter upp alla problem för att han vill inte ta tag i dem.
    Nu har han sagt att han ska ringa och prata med en barnpedagog för att få veta om det är rätt beslut eller inte.
    Han gör detta till ett enda stort PROBLEM och PROJEKT och detta håller på att driva mig till vansinne! (Jepp, de gör det ;)  )
    Jag tycker att vi ska testa och ja skulle så gärna vela ge henne ett rum i present nät hon fyller åt, jag tror hon skulle bli överlycklig.
    Men som sagt...vi ser saken på olika sätt.
    Jag anser att han ser det på ett egoistiskt vuxen dåligt samvete sätt, medan jag ser det så att det här är vad hon vill och det är det bästa vi nånsin haft att gå på, och att vi inte har något att förlora på det genom att testa.
    Herregud, flickan ska ju bara få ett eget rum, som hon vill ha..!

Men men, upp till er att döma! låt mig få höra era åsikter. :)

• Svar på tråden Särbehandlas bonusdottern? långt ;)
  • Anonym (Tanka pappanärhet)

Dottern är ju så liten, fyller/fyllde 5 i år. Hon behöver sin pappa mer och trygghet hos er, det du säger om hälsa på känsla är viktigt. Hon säger samma med att höra sin pappa snarka. Vill hon sova inne hos er? Min 9 åring (har fyra barn) var en osäker och otrygg krabat som behövde sova i vår säng till 5 år. Skilsmässor är ibland oundvikliga men en del barn är lite sämre rustade för att vara ifrån sina föräldrar och förändringar, hon behöver kanske tanka sitt pappabatteri mer?

• Anonym (Tanka pappanärhet)

Glömde säga att jag tycker du har bra tankar och sätter bonusens bästa främst. Hatten av!

• Anonym (Bollen)
    cirkusmusen skrev 2014-11-08 22:19:49 följande:

Kan ni inte göra om allrummet på övervåningen till ett litet sovrum till Ida?

Jag har tänkt på det också, men det känns som att det hjälper inte närheten med pappan eller det bekymret att hon får sova uppe själv de gånger hon är ensam här. :)
    Anonym (Tanka pappanärhet) skrev 2014-11-08 22:26:29 följande:

Dottern är ju så liten, fyller/fyllde 5 i år. Hon behöver sin pappa mer och trygghet hos er, det du säger om hälsa på känsla är viktigt. Hon säger samma med att höra sin pappa snarka. Vill hon sova inne hos er? Min 9 åring (har fyra barn) var en osäker och otrygg krabat som behövde sova i vår säng till 5 år. Skilsmässor är ibland oundvikliga men en del barn är lite sämre rustade för att vara ifrån sina föräldrar och förändringar, hon behöver kanske tanka sitt pappabatteri mer?

Hon skulle nog helst vilja sova inne hos oss. Men vi har pratat om det och vi, främst Anders, sover så dåligt med barn i sängen, och i regel kommer det alltid ner minst 1 framåt småtimmarna. :)

Anders känner att han har lite tid med henne, vilket han har, dock har han just nu iag kvalitetstid med henne iaf då de får vara lediga 1 vecka ihop i sträck. Jag tror däremot att det är mycket det som stör Ida. Hon sin mamma har hon fasta rutiner, en mat-och-sov-klocka. :) och hos oss får hon plötsligt "lov" och ingen dag är den andra lik. På sommaren känns de inte som att det gör lika mycket, då hon även har lov hos sin mamma, men att komma från ett fast schema till inget schema alls verkar inte passa henne det minsta, och det känns svårt att göra nåt åt den biten. Jag har dock pratat med Anders om att han ska göra nåt sorts schema och följa det när hon är här, så att hon vet vad som kommer att hända på dagarna, det kanske också kan hjälp henne. Men han ids inte ta tag i det heller..

• Påven Johanna
    Anonym (Bollen) skrev 2014-11-08 23:09:20 följande:
    Jag har tänkt på det också, men det känns som att det hjälper inte närheten med pappan eller det bekymret att hon får sova uppe själv de gånger hon är ensam här. :)
    Anonym (Tanka pappanärhet) skrev 2014-11-08 22:26:29 följande:

Hon skulle nog helst vilja sova inne hos oss. Men vi har pratat om det och vi, främst Anders, sover så dåligt med barn i sängen, och i regel kommer det alltid ner minst 1 framåt småtimmarna. :)

Anders känner att han har lite tid med henne, vilket han har, dock har han just nu iag kvalitetstid med henne iaf då de får vara lediga 1 vecka ihop i sträck. Jag tror däremot att det är mycket det som stör Ida. Hon sin mamma har hon fasta rutiner, en mat-och-sov-klocka. :) och hos oss får hon plötsligt "lov" och ingen dag är den andra lik. På sommaren känns de inte som att det gör lika mycket, då hon även har lov hos sin mamma, men att komma från ett fast schema till inget schema alls verkar inte passa henne det minsta, och det känns svårt att göra nåt åt den biten. Jag har dock pratat med Anders om att han ska göra nåt sorts schema och följa det när hon är här, så att hon vet vad som kommer att hända på dagarna, det kanske också kan hjälp henne. Men han ids inte ta tag i det heller..

Vilken fjant som inte ens vill försöka vänja sig vid att dottern sover hos honom/er och heller inte ids ta tag i någon sort återkommande aktiviteter när hon är hos er. 

Den trötta köttsäcken hade inte jag varit attraherad av, kan jag ju säga. 
  • Anonym (Bollen)
    Påven Johanna skrev 2014-11-08 23:24:25 följande:
    Vilken fjant som inte ens vill försöka vänja sig vid att dottern sover hos honom/er och heller inte ids ta tag i någon sort återkommande aktiviteter när hon är hos er. 

Den trötta köttsäcken hade inte jag varit attraherad av, kan jag ju säga. 
    Skulle vi komma överens om att Ida ska sova hos oss, så skulle jag slå vad om att han skulle slå bakut den dagen nåt av mina barn skulle behöva den uppmärksamheten, för de räknas inte på samma sätt.. Ibland förstår jag mig bara inte på han..!

Jag har gett han förslag på att typ börja dagarna med att lämna mina barn på dagis och skola och sen att de har nån ute aktivitet, följt av lunch kl 11.00 och efter det en vilostund med bok i soffan och sen leka/spela spel eller nåt sånt innan det är dags för mina att komma hem.

Men det jag tror "skrämmer" han från att göra det är att om han gör ett schema så erkänner han att något är fel och då kan han inte sticka huvudet i sanden längre..
  • Påven Johanna
    Anonym (Bollen) skrev 2014-11-08 23:33:56 följande:
    Skulle vi komma överens om att Ida ska sova hos oss, så skulle jag slå vad om att han skulle slå bakut den dagen nåt av mina barn skulle behöva den uppmärksamheten, för de räknas inte på samma sätt.. Ibland förstår jag mig bara inte på han..!

Jag har gett han förslag på att typ börja dagarna med att lämna mina barn på dagis och skola och sen att de har nån ute aktivitet, följt av lunch kl 11.00 och efter det en vilostund med bok i soffan och sen leka/spela spel eller nåt sånt innan det är dags för mina att komma hem.

Men det jag tror "skrämmer" han från att göra det är att om han gör ett schema så erkänner han att något är fel och då kan han inte sticka huvudet i sanden längre..
    Jag har kanske missat något av tråden för jag förstår inte vad ditt förslag har att göra med det du skriver om i det första stycket. 
  • Anonym (Bollen)
    Påven Johanna skrev 2014-11-08 23:40:54 följande:
    Jag har kanske missat något av tråden för jag förstår inte vad ditt förslag har att göra med det du skriver om i det första stycket. 
    Nu hänger inte jag med på vad du menar. :)
  • Påven Johanna
    Anonym (Bollen) skrev 2014-11-08 23:43:55 följande:
    Nu hänger inte jag med på vad du menar. :)
    Jag förstår nu. Du har gett förslag på vad han och hans dotter kan göra innan dina barn kommer hem. 

Slår han bakut om/när dina barn behöver komma och sova med er så får du ju förstås kräva samma förståelse som du är beredd att ge.

Han beter sig barnsligt. 
  • Anonym (Bollen)

Jag började tänka om jag hade tjårvat om det nu? :D  ;)

Han ringde iaf en spec.pedagog i veckan, som ja samma saker som jag. "Att det är väl bara att prova". Detta var nog dock inte det svaret Anders hade hoppats på, han hade velat höra alla stora problem och konsekvenser det kunde ge. Han sa sedan att han går med på MITT förslag, men hela tonläget säger något helt annat. Han sa också att han ville prata med Ida en gång till innan vi börjar rodda i nåt. Då sa jag till han att om du ska prata med henne med den där inställningen så behöver du inte göra det alls, då det bara kommer att skapa en osäkerhet hos hon. Hon kommer att vilja få ett eget rum, men genom att läsa av pappa så borde hon inte vilja det..Så  då tyckte jag att vi kan bespara henne det och då tyckte han att de va väl bättre att jag pratade med henne istället, vilket jag gladeligen gör. :)

• SupersurasunkSara

Tror FL som vanligt har en bugg.
    Jag kunde inte heller lägga in bild utan att isf starta en ny tråd om jag inte skrev något först. Iaf, så här går det ju utmärkt att göra. Antingen är ni kvar där nere eller så flyttar ni upp och sonen ner. Visst får ni gå igenom henens rum om ni ska till kontoret men hur ofta är ni där när hon är där? (Med tanke på att snart är det enkom helger)

• SupersurasunkSara

Jag tillägger att man inte måste ha en vägg där om man inte har råd, man kan ha hyllor som 'vägg' bara man skruvar fast dem i väggen och varandra.

Ett ex:

Här har jag använt Ikeas 'Billy' som ex, de är lätta att få tag i även beg. Pilarna representerar vilket håll man vänder hyllplanen åt. Genom att vända den innersta ut mot hallen kan hon ha sängen där.

Tapetsera, måla, häng tyg eller täck baksidorna med tyg så blir det finare. Fäst vid varandra genom att skruva fast en bräda som går över allihopa ovanpå tex och sen i väggen med vinkeljärn. Helst också brädor/skiva på sidan som målas/tapetseras och går ända upp i taket så man kan fästa även där med vinkeljärn.

• Anonym (lisa)
    SupersurasunkSara skrev 2014-11-09 11:04:33 följande:

Jag tillägger att man inte måste ha en vägg där om man inte har råd, man kan ha hyllor som 'vägg' bara man skruvar fast dem i väggen och varandra.

Ett ex:

Här har jag använt Ikeas 'Billy' som ex, de är lätta att få tag i även beg. Pilarna representerar vilket håll man vänder hyllplanen åt. Genom att vända den innersta ut mot hallen kan hon ha sängen där.

Tapetsera, måla, häng tyg eller täck baksidorna med tyg så blir det finare. Fäst vid varandra genom att skruva fast en bräda som går över allihopa ovanpå tex och sen i väggen med vinkeljärn. Helst också brädor/skiva på sidan som målas/tapetseras och går ända upp i taket så man kan fästa även där med vinkeljärn.

Exakt så hade jag tänkt mig oxå.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (lisa) skrev 2014-11-09 11:19:26 följande:
    Exakt så hade jag tänkt mig oxå.
    Som sagt, då måste det ju vara bra

Alternativet är att en vägg byggs och att de klämmer in sin egen säng där och klättrar i den från fotändan. För iaf jag vill gärna sova 'osedd'
  • Anonym (byggom)

Går det inte att skapa 2 rum av Rum 1 och 2 rum av Rum 2? Så får ni alla plats på övervåningen och kan flytta kontoret till Rum 3 på nedervåning.

Vad är måtten på rummen på övervåningen?

Om Rum1 är stort nog för 2 barn att dela på nu borde det kunna gå att skapa 2 rum av det. På samma sätt borde man kunna slå ihop kontor och Rum 2 samt ta bort garderoben mellan allrummet och kontoret och skapa 2 rum av det.

Bara en tanke till för att röra till det ordentligt :)

• Anonym (Bollen)
    Anonym (byggom) skrev 2014-11-10 12:39:40 följande:

Går det inte att skapa 2 rum av Rum 1 och 2 rum av Rum 2? Så får ni alla plats på övervåningen och kan flytta kontoret till Rum 3 på nedervåning.

Vad är måtten på rummen på övervåningen?

Om Rum1 är stort nog för 2 barn att dela på nu borde det kunna gå att skapa 2 rum av det. På samma sätt borde man kunna slå ihop kontor och Rum 2 samt ta bort garderoben mellan allrummet och kontoret och skapa 2 rum av det.

Bara en tanke till för att röra till det ordentligt :)

Vi har pratat om att en dag ev bygga ut, men just nu så är ekonomin tajt då jag studerar utan lån. Så ombyggnationer är för tillfället inte aktuellt då det känns som att utgifterna är högre än inkomsterna redan som det är.. :)

Rummen ser stora ut, men de är inte "gigantiska". Rum 3 är ca 2,20x4 m. Delar vi av det som är upp så blir det ena 2.20 brett (om man tar bort förrådsutrymmet) och det andra blir ca 1.8 brett då det inte går att ta bort hela förrådsutrymmet på den sidan. (kojan).
    Garderoben i V-rummet är platsbyggd vilket innebär nytt tak, nya väggar och nytt golv. (vi har tidigare pratat om att ta bort den för att göra en WC uppe).
    Rum 2 är bättre att göra två rum av, men den kräver även att plocka bort befintligt fönster och sätta dit två nya.
    Så som sagt, just nu är det tajt ekonomiskt, och genom att flytta ned hon behöver vi inte lägga ut mer än några hundralappar i att köpa lite begagnade möbler till rummet. :)
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Bollen) skrev 2014-11-10 18:40:41 följande:
    Vi har pratat om att en dag ev bygga ut, men just nu så är ekonomin tajt då jag studerar utan lån. Så ombyggnationer är för tillfället inte aktuellt då det känns som att utgifterna är högre än inkomsterna redan som det är.. :)

Rummen ser stora ut, men de är inte "gigantiska". Rum 3 är ca 2,20x4 m. Delar vi av det som är upp så blir det ena 2.20 brett (om man tar bort förrådsutrymmet) och det andra blir ca 1.8 brett då det inte går att ta bort hela förrådsutrymmet på den sidan. (kojan).
    Garderoben i V-rummet är platsbyggd vilket innebär nytt tak, nya väggar och nytt golv. (vi har tidigare pratat om att ta bort den för att göra en WC uppe).
    Rum 2 är bättre att göra två rum av, men den kräver även att plocka bort befintligt fönster och sätta dit två nya.
    Så som sagt, just nu är det tajt ekonomiskt, och genom att flytta ned hon behöver vi inte lägga ut mer än några hundralappar i att köpa lite begagnade möbler till rummet. :)
    Samma med mitt förslag. Bygger ni inte en vägg utan använder hyllor bli det inte så dyrt.
    Använder man Billyhyllor kostar 3 st nya 1197 kr och begagnade blir säkert inte mer än ca halva priset. Lite trä och skruv på det, tapet, färg eller tyg. Och några saker från det gemensamma rummet kanske hon kan ta med? Iaf sina egna leksaker
Svar på tråden Särbehandlas bonusdottern? långt ;)