• Ascendere

    Spice - ett argument för eller emot legalisering?

    Stått mycket i tidningarna om Spice den senaste tiden, verkar ju vara alltför vanligt bland våra unga och rentav livsfarligt att använda då man inte kan veta vad det är man köpt utan att prova, varpå man riskerar att överdosera. 
    För till skillnad mot cannabis är det tydligen möjligt att överdosera Spice. 
    Då undrar jag, det är ju klart obra att våra unga drar i sig sån skit som de köpt av något lågliv som uppenbarligen skiter i andra människors väl och ve. 
    Samtidigt är det uppenbart att våra unga alltid kommer att vilja bli höga, lagligt eller olagligt.

    Så här undrar jag, är inte Spice ett lysande exempel på hur fel vår restriktiva narkotikapolitik slår? Alla dessa ungdomar som köper och använder Spice, skulle de inte hellre ta cannabis om det var lagligt? 
    Då får man tänka på att cannabis har använts av människor i åtminstone 4000 år, så man har ju ganska bra koll på biverkningar och risker vid det här laget. 
    Spice har funnits en handfull år och kan innehålla lite vad som helst som försöker likna en cannabismolekyl, med biverkningar som ingen riktigt vet om.
    Ungefär som om man kunde köpa helt otestad medicin på apoteket för att den verksamma molekylen liknar den i tex Alvedon. Helt vansinnigt med andra ord. 

    Så ni som är för en restriktiv narkotikapolitik, kan ni förklara hur ni ser på problemet med att ungdomar hellre väljer farliga okontrollerade substanser än kontrollerade substanser som ändå måste betraktas som mycket säkrare, men självklart inte utan risker, i sin vilja att berusa sig?

  • Svar på tråden Spice - ett argument för eller emot legalisering?
  • Carnitas
    StevenDiese skrev 2014-11-09 18:45:12 följande:
    Ok. Visst. Men vi vet inte vad som händer med priset när det ska skattas på det. (Och förmodligen betala sjukvård för missbruk).

    Kostnad för tillverkning på cannabis är väldigt låg.
    Även med en hård beskattning, så kan hålla ett lägre pris om man så önskar.
    Är man dum och håller ett högre pris, så kommer den illegala marknaden inte försvinna.
    Det gör den kanske inte helt ändå, dock kommer vara en parentes mot vad den är idag.
    Därmed stora mängder pengar in i kassan, för sjukvård tex.


    Sen även många besparingar i rättsväsendet, som nu minst pyntar ~20miljarder(2010 siffror har jag för mig).
    Cannabis är en drog med relativt låga skadeverkningar, så kostnaden för cannabis.
    Kommer inte ens komma nära vad tex alkohol eller tobak skapar.

  • Carnitas
    StevenDiese skrev 2014-11-09 19:22:49 följande:
    Vad som helst som är relevant. Men ge mig inte 500 sidor.

    2 st bra, trovärdiga faktagranskade länkar.
    Du fick länkar, och sen försvann :/
  • StevenDiese
    Carnitas skrev 2014-11-16 17:25:16 följande:
    Du fick länkar, och sen försvann :/
    Försvann inte. Glömde av att läsa bara. Tack för påminnelsen. Ska försöka kolla ikväll.
  • Carnitas
    StevenDiese skrev 2014-11-16 17:48:02 följande:
    Försvann inte. Glömde av att läsa bara. Tack för påminnelsen. Ska försöka kolla ikväll.
    Toppen, ska själv läsa igenom vad han gav dig.
    Så jag är på samma plan som vad för informations som getts.
  • FiaMedFunkk
    Thyla skrev 2014-11-10 06:31:20 följande:
    Förstör? Snarare realist, än hjärntvättat optimist.

    Det finns en rysk drog som kallas krokodil, den löser upp hud och muskler.
    Bland annat gjord på bensin.
    Spice däremot gör personen exstremt mkt dummare, då utgår jag från beteende av mina patienter.
    Du kanske ska kolla upp vad du pratar om?
    Jag vet vad Krokodil är, sett dokumentären som Vice gjorde. Sjukt skrämmande att folk villigt utsätter sig för den skiten.

    Alltså Spice är liksom ingen one-stop-shop, utan ett samlingsnamn över syntetiska cannabinoider. Vissa är sämre än andra och folk överdoserar, så de hamnar i ett redlöst tillstånd. Men att bli dum av Spice får du nog bekräfta med en pålitlig källa, eftersom cannabinoider inte har den egenskapen att fördumma människor.
  • StevenDiese

    Usch det var mycket läsning i Harvardrapporterna. Lite segt i mobilen.

  • Thyla
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-16 20:51:52 följande:
    Jag vet vad Krokodil är, sett dokumentären som Vice gjorde. Sjukt skrämmande att folk villigt utsätter sig för den skiten.

    Alltså Spice är liksom ingen one-stop-shop, utan ett samlingsnamn över syntetiska cannabinoider. Vissa är sämre än andra och folk överdoserar, så de hamnar i ett redlöst tillstånd. Men att bli dum av Spice får du nog bekräfta med en pålitlig källa, eftersom cannabinoider inte har den egenskapen att fördumma människor.
    Som exempel; en av mina patienter med missbruk av spice stannade i sin utveckling vid ca 15 år. Hash har även den tendensen.
    Spice är bland annat gjort på aceton och narkotikaklassat material; men menar du att det är smart att röka sådant som fuckar upp neurotransmittosubstanserna och bli beroende av droger? En farligt använding börjar bli när man inte tycker att en drog gör nån skada- det är början på ett missbruk.
  • Svt
    Thyla skrev 2014-11-22 06:21:22 följande:
    Som exempel; en av mina patienter med missbruk av spice stannade i sin utveckling vid ca 15 år. Hash har även den tendensen.
    Spice är bland annat gjort på aceton och narkotikaklassat material; men menar du att det är smart att röka sådant som fuckar upp neurotransmittosubstanserna och bli beroende av droger? En farligt använding börjar bli när man inte tycker att en drog gör nån skada- det är början på ett missbruk.
    Du har ingen aning om vad du pratar om. Det kan vi belägga med en rad forskningsartiklar, om du vill.
  • Thyla
    Svt skrev 2014-11-22 06:24:30 följande:
    Du har ingen aning om vad du pratar om. Det kan vi belägga med en rad forskningsartiklar, om du vill.
    Kul, jag visste den frågan skulle komma. Jag antar att du röker, eller gör spice och/eller marjuanna? Varför annars denna okunskap?
    Since most synthetic cannabinoids are not currently found using
    routine toxicology screening tests, health care providers, especially
    those working in emergency care settings, should be constantly on
    alert for Spice-induced toxicity despite negative drug-screening re-
    sults. Limited data are currently available on the pharmacodynamics
    and pharmacokinetics of synthetic cannabinoids. While it is widely
    known that most Spice drugs are potent CB1 agonists, exact molecu-
    lar mechanisms underlying their toxic effects remain to be deter-
    mined. These compounds and their metabolites have been found to
    possess higher binding af
    fi
    nity for cannabinoid receptors than mari-
    juana, which implies greater potency, greater adverse effects, and
    perhaps a longer duration of action. Clearly, Spice is not a safe alterna-
    tive to marijuana. The wide abuse of Spice highlights the urgent
    need for further evaluating the synthetic cannabinoids effects
    in
    vivo
    to: (1) improve our understanding of how these compounds in-
    teract with cannabinoid and non-cannabinoid receptors in both the
    brain and periphery, (2) better characterize the pharmacology and
    toxicology, (3) properly delineate drug scheduling and legislation,
    (4) develop treatments for intoxication, and (5) implement effec-
    ac.els-cdn.com.login.libraryproxy.his.se/S0278584612000899/1-s2.0-S0278584612000899-main.pdf&acdnat=1416634270_ce209ec1b6ab20abc0f6b09e43522b0a


  • Thyla

    spice drugs are more than harmless herbal blends: a review of the pharmacology and toxicology of synthetic cannabinoids
    Seely, Lapoint, , Moran, , Fattore (2012)

    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278584612000899

    ni hittar artiklen på sciencedirecte

    "there is mounting evidence identifying several synthetic cannabinoids as causative agents responsible for psychoactive and adverse physical effects. This review provides updates of the legal status of common synthetic cannabinoids detected in Spice and analytical procedures used to test Spice products and human specimens collected under a variety of clinical circumstances"

    annars har ni internetmedicin

  • Svt
    Thyla skrev 2014-11-22 06:42:10 följande:
    Kul, jag visste den frågan skulle komma. Jag antar att du röker, eller gör spice och/eller marjuanna? Varför annars denna okunskap?
    Since most synthetic cannabinoids are not currently found using
    routine toxicology screening tests, health care providers, especially
    those working in emergency care settings, should be constantly on
    alert for Spice-induced toxicity despite negative drug-screening re-
    sults. Limited data are currently available on the pharmacodynamics
    and pharmacokinetics of synthetic cannabinoids. While it is widely
    known that most Spice drugs are potent CB1 agonists, exact molecu-
    lar mechanisms underlying their toxic effects remain to be deter-
    mined. These compounds and their metabolites have been found to
    possess higher binding af
    fi
    nity for cannabinoid receptors than mari-
    juana, which implies greater potency, greater adverse effects, and
    perhaps a longer duration of action. Clearly, Spice is not a safe alterna-
    tive to marijuana. The wide abuse of Spice highlights the urgent
    need for further evaluating the synthetic cannabinoids effects
    in
    vivo
    to: (1) improve our understanding of how these compounds in-
    teract with cannabinoid and non-cannabinoid receptors in both the
    brain and periphery, (2) better characterize the pharmacology and
    toxicology, (3) properly delineate drug scheduling and legislation,
    (4) develop treatments for intoxication, and (5) implement effec-
    ac.els-cdn.com.login.libraryproxy.his.se/S0278584612000899/1-s2.0-S0278584612000899-main.pdf&acdnat=1416634270_ce209ec1b6ab20abc0f6b09e43522b0a
    Okej, missade jag avsnittet om att Spice var gjort på aceton, eller utelämnade du helt enkelt detta?
  • Carnitas
    Thyla skrev 2014-11-22 06:21:22 följande:
    Som exempel; en av mina patienter med missbruk av spice stannade i sin utveckling vid ca 15 år. Hash har även den tendensen.
    Spice är bland annat gjort på aceton och narkotikaklassat material; men menar du att det är smart att röka sådant som fuckar upp neurotransmittosubstanserna och bli beroende av droger? En farligt använding börjar bli när man inte tycker att en drog gör nån skada- det är början på ett missbruk.

    Du säger du har patienter, då borde du ha den kunskapen att det är inte drogen i sig som gör så man "stannar" i växten.
    Antar du nu menar det mentala.


    Om man röker 24/7, sitter i en soffa och inte gör ett jävla skit.
    Så är det mycket uppenbart att man inte  kommer utvecklas som människa, ser detta beteende på en del som spelar mycket data.
    De är också mentalt efterblivna för sin ålder.


    Enda man kan se om man börjar röka i unga år och mer än en gång, är att man får någon poängtapp på sitt IQ.
    Sen om det har den allra minsta betydelse kan man debattera.

  • Carnitas
    Thyla skrev 2014-11-22 06:21:22 följande:
    Som exempel; en av mina patienter med missbruk av spice stannade i sin utveckling vid ca 15 år. Hash har även den tendensen.
    Spice är bland annat gjort på aceton och narkotikaklassat material; men menar du att det är smart att röka sådant som fuckar upp neurotransmittosubstanserna och bli beroende av droger? En farligt använding börjar bli när man inte tycker att en drog gör nån skada- det är början på ett missbruk.
    Glömde det där med acetonet, du är medveten att det bara är ett lösningsmedel som man värmer bort.
    Och ahr man använt ren aceton, ja, då säger det sig själv att det är borta när det är torrt.
  • Carnitas
    Thyla skrev 2014-11-22 06:42:10 följande:
    Kul, jag visste den frågan skulle komma. Jag antar att du röker, eller gör spice och/eller marjuanna? Varför annars denna okunskap?
    Since most synthetic cannabinoids are not currently found using
    routine toxicology screening tests, health care providers, especially
    those working in emergency care settings, should be constantly on
    alert for Spice-induced toxicity despite negative drug-screening re-
    sults. Limited data are currently available on the pharmacodynamics
    and pharmacokinetics of synthetic cannabinoids. While it is widely
    known that most Spice drugs are potent CB1 agonists, exact molecu-
    lar mechanisms underlying their toxic effects remain to be deter-
    mined. These compounds and their metabolites have been found to
    possess higher binding af
    fi
    nity for cannabinoid receptors than mari-
    juana, which implies greater potency, greater adverse effects, and
    perhaps a longer duration of action. Clearly, Spice is not a safe alterna-
    tive to marijuana. The wide abuse of Spice highlights the urgent
    need for further evaluating the synthetic cannabinoids effects
    in
    vivo
    to: (1) improve our understanding of how these compounds in-
    teract with cannabinoid and non-cannabinoid receptors in both the
    brain and periphery, (2) better characterize the pharmacology and
    toxicology, (3) properly delineate drug scheduling and legislation,
    (4) develop treatments for intoxication, and (5) implement effec-
    ac.els-cdn.com.login.libraryproxy.his.se/S027...


    Spice och cannabis har inget med varandra att göra, mer än att de sätter sig på CB-receptorerna.
    Spice har många medicinska fördelar, finns en uppsjö av forskning i Israel tex.
    Som har intresserat sig för de syntetiska cannabinoiderna en hel del.

    Problemet med spice i Sverige, är för att skitungar tillverkar det till ett rökbart material.
    Och gör det så in i helvete starkt, att man redan vid små mängder rökmaterial, ger en massiv överdos.
    Detta hade aldrig skett om spice var lagligt, och diskutionen om spice vi har nu, hade aldrig existerat.

    Du verkar clue less.
    Antar det är skolmedicinen som ställt till det för dig, då den är en förlängning av statens narkotikapolitik.
    Och här är forskning och fakta inte välkommet inslag, ja om det inte säger det är livsfarligt.
    Men man ser nu att läkare rökar en hel del cannabis, inte konstigt.
    De har tillgång till forskning på detaljnivå, och är tillräckligt smarta att bilda sig en egen uppfattning.
    Än en färdig "sanning" från stat.

Svar på tråden Spice - ett argument för eller emot legalisering?