• Alexi

Vilken typ av kalas och aktiviteter har era barn haft vid sex år?

Hur har era barns sexårskalas för kompisar sett ut?

Vi och dottern har mest tänkt liknande kalas som vid fem år, dvs rätt klassiskt barnkalas en eftermiddag med fika, fiskdamm men också lite lekar av något slag. Inser på Facebook att en del andra med sexåringar har mera typ diskokalas och lite på kvällen, dvs lite mer "storbarnsaktigt". 

Dottern är enda tjejen i klassen som fyller år på hösten och har inte blivit bjuden på något kalas som ev någon av killarna har haft så vi har inga andra kalas att jämföra än de kalas som var medan hon fortfarande gick i förskolan.

Det kalas vi ska ha nu i december ska vara hemma hos oss och ca 12-14 barn ska bjudas, dvs mindre än halva klassen.

När slutar man ha barnkalas och har mer storbarns?

• Svar på tråden Vilken typ av kalas och aktiviteter har era barn haft vid sex år?
  • aksj

Vi (och de flesta av dotterns vänner) har haft barnkalas både vi sex och sju år. Fika, tårta, kanske nån lek, men mest fri lek. Fiskdammen däremot har inte funnits kvar på nåt kalas utan oftast har det varit skattjakt för att få sin godispåse.

• Alexi
    aksj skrev 2014-11-09 20:46:48 följande:

Vi (och de flesta av dotterns vänner) har haft barnkalas både vi sex och sju år. Fika, tårta, kanske nån lek, men mest fri lek. Fiskdammen däremot har inte funnits kvar på nåt kalas utan oftast har det varit skattjakt för att få sin godispåse.

Aha, ok, man kanske bör fundera på fiskdammen då. Hur har skattjakten varit organiserad?
  • Dixie

Min 9-åring hade barnkalas, så visst kan man som 6-åring fortfarande ha det! När barnen fyllde 6 år hade min son fotbollsgala, vi träffades i parken och spelade fotboll och grillade korv och dottern maskerad!

Vi har kunnat vara utomhus på kalasen, men det kan ju vara svårt i dec - kanske ett pysselkalas där de tex får dekorera pepparkakor kan vara ngt?!

• Alexi
    Dixie skrev 2014-11-09 20:56:24 följande:

Min 9-åring hade barnkalas, så visst kan man som 6-åring fortfarande ha det! När barnen fyllde 6 år hade min son fotbollsgala, vi träffades i parken och spelade fotboll och grillade korv och dottern maskerad!

Vi har kunnat vara utomhus på kalasen, men det kan ju vara svårt i dec - kanske ett pysselkalas där de tex får dekorera pepparkakor kan vara ngt?!

Vi hade pyssel på femårskalaset faktiskt, mycket uppskattat.
  • pigglet

Vi har fortsatt med vanliga barnkalas, äldsta fyllde 12 i somras och hade fortfarande kalas. Men det kanske var sista?
    I andra kretsar har jag hört att barnen slutat med kalas redan vid typ 7-8 år. Så det kan nog vara väldigt olika.

• aksj

Skattjakt kan du t ex göra som att du tar bilder på olika ställen i lägenheten eller rita upp lägenheten med kryss i olika rum och så gömmer du dem i rummen. Första bilden på t ex badrummet och där får de leta upp nästa kort som är en karta med kryss vid soffan o s v till sista stället där godispåsarna ligger.

• Alexi

Men kör man EN skattjakt då för typ 12 barn. Dvs EN karta osv? Är de inte för många så alla inte ser vad som händer?

• Alexi
    pigglet skrev 2014-11-09 21:08:40 följande:

Vi har fortsatt med vanliga barnkalas, äldsta fyllde 12 i somras och hade fortfarande kalas. Men det kanske var sista?

I andra kretsar har jag hört att barnen slutat med kalas redan vid typ 7-8 år. Så det kan nog vara väldigt olika.

Men med fiskdamm och allt samma på femårskalas som 12-årskalas? Tycker de inte att det är barnsligt?
  • Flickan och kråkan

Min äldsta går i ettan. Han fyller sent så har inte haft sitt 7-årskalas ännu, men har varit på tre kalas à la "barnkalas" och ett som kallades födelsedagsdisco. "Barnkalasen" tyckte han var jättekul, discot som låg relativt sent på kvällen var han för trött för, tyckte var högljutt och.....nej . Har inte den "mognaste" av snart 7-åringar utan fortfarande en liten lekande pojke . Fiskdamm har det inte alltid varit, ibland skattjakt istället.

• Twixie

Jag gillar att ha tema på kalas, mest för att jag själv tyckt det varit roligt.

Nu senast var det agent-tema. Jag tycker det kan bli rätt mycket röj när man bara har fri lek så därför gillar jag att styra upp det. Det handlar mest om att styra upp med några barnlekar som kan passa med temat. Vi hade discokalas för något år sedan. Då hade vi discokula och lite mörkt i ett rum med musik som vi valt. Sedan körde vi lekar som dansstopp och annat som passade barnen ålder men som hade lite musiktema. Så det behöver inte vara så extremt bara för att det är tema på kalaset

De barn som inte vill vara med på lekarna får göra något annat

• sextiotalist

Vad jag minns så var det slut på mycket småbarnskalassaker när min grabb började skolan.
    Då blev det mer fest över det hela. Så vi hade lite mat istället, senare på eftermiddagen och längre tid. Fiskdammen fanns kvar första året, sedan fick barnen godispåsar ändå.
    När grabben gick i tredje klass, så slutade även detta, då var det mer party, grillat, tacos och sådant var uppskattat,
    Några lekar eller något annat har aldrig behövts, de har varit självgående precis hela tiden.

• Dixie
    Alexi skrev 2014-11-10 11:34:00 följande:
    Men med fiskdamm och allt samma på femårskalas som 12-årskalas? Tycker de inte att det är barnsligt?
    det är väl ingen som säger att allt är exakt likadant!? mina barns kalas har aldrig varit likadana från år till år, det har ju varit olika "tema" på dem och anpassat aktiviteterna efter det! 
  • pigglet
    Alexi skrev 2014-11-10 11:34:00 följande:
    Som föregående inlägg - allt är inte exakt lika. Just godispåsarna skippade vi där vid typ 11 år... Ett par år hade hon kalas med vattenkrig, ibland maskerad... Men kalasen har varit hemma, 2 timmar, med fika/mat och godis.

Och jo, vissa barn "gnällde" redan på 8-årskalaset att det var "barnsligt". En sådan attityd liksom... men de har fortsatt komma och sett ut som de roat sig ändå.
  • Lisa1976

Vi hade klassiskt barnkalas med korv&bröd, lekar och fiskdamm.
    Hans kompisar har haft på bushus, aeroseum i Göteborg, pyamaspartyn, sporthallsparty mm.

• Pojkmamma2

Hade 6års kalas för sonen förra helgen. Vi hade nog traditionellt barnkalas, fast med tema. Vi körde hans absoluta favoriter marvel avengers. Så de flesta barn var utklädda o så hade vi dekorerat med temat, körde lekar o gjorde om dem lite för temat. Tex björnen sover, vi körde typ "Spider-Man" "Hulken" osv sover. O lite fri lek. Sen även skattjakt. Var otroligt uppskattat av både honom o hans vänner :)

• Gladhannapanna

Vi har haft lite olika upplägg på kalasen, men lekar och skattjakt/fiskdamm har vi haft på alla. Disco, pyssel, nallekalas, utekalas osv . Nästa vecka har vi åttaårskalas; pyjamasparty med julpyssel

• Alexi

Tack för alla svar! Ni som haft skattjakt inomhus, hur har ni gjort mer i detalj?

• pigglet
    Alexi skrev 2014-11-17 18:19:07 följande:

Tack för alla svar! Ni som haft skattjakt inomhus, hur har ni gjort mer i detalj?

En variant är att man gör en bana med bilder, så klarar barnen det själva. Man ger dem först en bild på ugnen tex, och i ugnen ligger en bild på en säng, och under kudden ligger en bild på duschen osv...... ända tills de kommit fram till skatten.

Eller en skattkarta över huset/lägenheten. Vill man dra ut på det lite gör man kartan i olika delar, så får de först samla ihop delarna på något sätt. Tex genom att utföra uppdrag som att sjunga en sång, ställa sig på ett led sorterat efter hur lång man är, klara att pricka en boll i en hink 15 gånger (alla turas om)...
  • Alexi
    pigglet skrev 2014-11-17 20:05:49 följande:
    En variant är att man gör en bana med bilder, så klarar barnen det själva. Man ger dem först en bild på ugnen tex, och i ugnen ligger en bild på en säng, och under kudden ligger en bild på duschen osv...... ända tills de kommit fram till skatten.

Eller en skattkarta över huset/lägenheten. Vill man dra ut på det lite gör man kartan i olika delar, så får de först samla ihop delarna på något sätt. Tex genom att utföra uppdrag som att sjunga en sång, ställa sig på ett led sorterat efter hur lång man är, klara att pricka en boll i en hink 15 gånger (alla turas om)...
    Men är det kul fast det kanske är 12 barn att en får hitta pappret med den nya ledtråden, dvs att bara en i taget kan hålla i kartan osv?

Det där med uppdrag lät kul!
  • pigglet

Tja, ids man kan man ju dela upp dem i 2 grupper som får varsin karta/bana.

Svar på tråden Vilken typ av kalas och aktiviteter har era barn haft vid sex år?