• mammavetintevadgöra

Göra läsläxa VARJE dag

Barnens skola har gått ut med önskemål om att alla barn ska göra läsläxan varje dag.
    Vi gör läsläxan 1-2 gånger sen har vi högläsning och barnen läser själva på sina rum eller för oss som föräldrar.
    Nu undrar jag hur många gör samma läsläxa med sina barn varje dag?

• Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-11-12 09:31:08 följande:
    Jag hade knäckt läskoden redan innan jag börajde skolan, läste Kittyböcker i första klass och hatade högläsning (och har alltid hatat att läsa innantill) så högläsning för mig var varken nödvändigt eller att jag gillade det
    Jag avskyr det lika mycket fortfarande, så jag vägrar att skriva ner tal i förväg, föredrag i förväg (men fixar det gallant ändå)
    Om man har ett barn som verkligen hatar att högläsa så skulle jag tipsa om att som förälder tyst läsa det barnet läst så att man kan jobba med förståelsen tillsammans ändå.
  • Duckan

Vi gör själva läxan en kväll i veckan. Sen läser hon på egen hand och i sina lekar så hon läser varje dag ändå.

• sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-11-12 09:54:28 följande:
    Om man har ett barn som verkligen hatar att högläsa så skulle jag tipsa om att som förälder tyst läsa det barnet läst så att man kan jobba med förståelsen tillsammans ändå.
    Just det, det finns många sätt, själv behövde jag inte den hjälpen, eftersom just läsning (tyst) har varit en av mina starka sidor.
    Hade alltid max på alla läsförståelseprov (och dessutom snabbast).

Det viktigaste är att man hittar det sättet som barnet lär sig läsa bäst på och det kan skilja från barn till barn.
    Och inte minst, att få barnet att hitta läsglädjen, läsglädjen är grunden för att läsningen ska få både flyt och fungera. Saknar man den grundläggande läsglädjen så är det jättesvårt att ta till sig tyngre och tråkigare texter.
  • glassen

Vi gör läsläxan 5 dagar i veckan. Fredag och lördag får han oftast ledigt.

• Duckan

En fråga, ni som läser läxa 5 dagar i veckan, hur omfattande läsläxa har era barn i åk 1?
    Här är det ett kapitel som är väldigt kort och så ska de skriva en mening och/eller rita en bild som kapitlet handlar om.

• Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-11-13 09:07:59 följande:

En fråga, ni som läser läxa 5 dagar i veckan, hur omfattande läsläxa har era barn i åk 1?
    Här är det ett kapitel som är väldigt kort och så ska de skriva en mening och/eller rita en bild som Tkapitlet handlar om.

Texterna är i min sons skola individuella och läxan innebär att de ska högläsa 15 minuter/dag. Hur mycket text varje barn arbetar med är alltså individuellt.
  • Duckan

Jo, så är det uppdelat här också Flickan och kråkan, men det är ändå extremt korta kapitel.
    Dottern blir nästan sur när jag ber henne läsa ännu en gång så då väser hon fram texten mellan tänderna utan problem alls. Känns som att hon kanske har en för lätt text? Läraren har säkert koll på hennes läsförmåga, men som sagt, texten i läxan är inga problem och därav tjatar jag inte om det varje dag då hon läser annat istället.
    Bör jag tänka om?

• Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-11-13 09:18:40 följande:

Jo, så är det uppdelat här också Flickan och kråkan, men det är ändå extremt korta kapitel.
    Dottern blir nästan sur när jag ber henne läsa ännu en gång så då väser hon fram texten mellan tänderna utan problem alls. Känns som att hon kanske har en för lätt text? Läraren har säkert koll på hennes läsförmåga, men som sagt, texten i läxan är inga problem och därav tjatar jag inte om det varje dag då hon läser annat istället.
    Bör jag tänka om?

Vad jag menar är att i och med att de får individuella texter så behöver de inte läsa om, om det inte finns behov. Min son tar hem en bok (de sista veckorna har han kommit hem med lasse-maja-böcker) och sedan läser han ungefär ett kapitel om dagen. Han läser inte om samma text flera gånger om det inte är så att jag märker att han läser tokigt, vilket han gör lite titt som tätt för att han inte har koll på skiljetecken ordentligt ännu. Då får han läsa om meningen/meningarna och så pratar vi om textavsnittet.

Hans lillebror har också knäckt läskoden, men han har ju inte kommit så långt så för hans del så är det bra att läsa korta enkla texter.....många gånger om igen. Han gillar ju det också för då känner han igen och blir uppmuntrad. För en god läsare blir det mest tjatigt.

Jag tycker att du och dottern läser den bestämda läsläxan tills hon har flyt...oavsett hur många gånger som krävs. Tar det en eller två gånger, så lämna det där och gå vidare till någon annan text/bok. Det viktiga är ju att hon läser regelbundet inte att traggla en välkänd text om och om och om igen av principsak .
  • Duckan

Flickan och kråkan, hon läser massa annat som inte är läxan. I sina lekar är hon ofta fröken och har högläsning för sina barn så hon övar utan att tänka på det.

• Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-11-13 09:35:23 följande:

Flickan och kråkan, hon läser massa annat som inte är läxan. I sina lekar är hon ofta fröken och har högläsning för sina barn så hon övar utan att tänka på det.

Sitt då för allt i världen inte och traggla en enkel läsläxa om och om och om igen.  Läs den en gång om det räcker och sedan läser ni annat som ni tycker är kul och intressant .
  • Flickan och kråkan

Och så skulle jag nog prata med läraren om lite mer utmanande läsläxor.....om du tror att det är något hon skulle gilla.

• Duckan

Flickan och kråkan, har tänkt på det. Vill dock inte vara den där mamman som tror mer om sitt barns förmåga än vad denna faktiskt har eftersom läraren borde ha mer koll än jag.

• cloudberry79

Vi läser läsläxan några gånger varje vecka, men varierar med andra texter under tiden.

Just NO.
  • Mercurialis
    chrissandra skrev 2014-11-13 09:47:21 följande:

Vad har era barn för läseböcker?
    I åk 1-3.

Min 7-åring får med sig Lasse-Maja-böcker hem som sin läsläxa.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan
    chrissandra skrev 2014-11-13 09:47:21 följande:

Vad har era barn för läseböcker?

I åk 1-3.

Här har de ingen gemensam läsebok/lärobok utan de får individuella böcker. Min son får kapitelböcker. Lätt-att-läsa-böcker på olika nivåer finns det också att välja bland.
  • Mandelskorpan

Vad säger barnet själv om läsläxan?

Min 7-åring är väldigt stolt över sina läxor. Hon vill läsa den varje dag och läser för någon oss eller för sina småsyskon. Hon har lätt för att läsa men jag ser det mycket som att befästa vanan att man gör sin läxa varje dag. De har bara 1-2 sidor att läsa kan tilläggas så det tar ju inte många minuter.

Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag