Duckan skrev 2014-11-13 09:18:40 följande:
Jo, så är det uppdelat här också Flickan och kråkan, men det är ändå extremt korta kapitel.
Dottern blir nästan sur när jag ber henne läsa ännu en gång så då väser hon fram texten mellan tänderna utan problem alls. Känns som att hon kanske har en för lätt text? Läraren har säkert koll på hennes läsförmåga, men som sagt, texten i läxan är inga problem och därav tjatar jag inte om det varje dag då hon läser annat istället.
Bör jag tänka om?
Vad jag menar är att i och med att de får individuella texter så behöver de inte läsa om, om det inte finns behov. Min son tar hem en bok (de sista veckorna har han kommit hem med lasse-maja-böcker) och sedan läser han ungefär ett kapitel om dagen. Han läser inte om samma text flera gånger om det inte är så att jag märker att han läser tokigt, vilket han gör lite titt som tätt för att han inte har koll på skiljetecken ordentligt ännu. Då får han läsa om meningen/meningarna och så pratar vi om textavsnittet.
Hans lillebror har också knäckt läskoden, men han har ju inte kommit så långt så för hans del så är det bra att läsa korta enkla texter.....många gånger om igen. Han gillar ju det också för då känner han igen och blir uppmuntrad. För en god läsare blir det mest tjatigt.
Jag tycker att du och dottern läser den bestämda läsläxan tills hon har flyt...oavsett hur många gånger som krävs. Tar det en eller två gånger, så lämna det där och gå vidare till någon annan text/bok. Det viktiga är ju att hon läser regelbundet inte att traggla en välkänd text om och om och om igen av principsak

.