• mammavetintevadgöra

Göra läsläxa VARJE dag

Barnens skola har gått ut med önskemål om att alla barn ska göra läsläxan varje dag.
    Vi gör läsläxan 1-2 gånger sen har vi högläsning och barnen läser själva på sina rum eller för oss som föräldrar.
    Nu undrar jag hur många gör samma läsläxa med sina barn varje dag?

• Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag
  • Flickan och kråkan
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 22:21:44 följande:

Barnen kommer också alltid och frågar om det är något om de inte förstår när de läser själva

Fast det kan/ska ni inte nöja er med. Det krävs en skicklig läsare med med goda lässtrategier för att verkligen förstå att man inte förstår. Jag har ganska få tonårselever som har nått så långt. De förstår det explicita men inte det implicita.
  • mammavetintevadgöra

Jag kämpade som en tok med min sons läsning hela fyllas och halva 1:an. Det slutade alltid med att vi båda satt o grät för att läsningen inte funkade. Efter jul i 1:an fick han äntligen extrastöd svenska ( efter mycket tjat från mig, skolan tyckte vi kunde ta det lugnt). Den läraren konstaterade att han vara kunde 12 bokstäver och inte visste att en grupp bokstäver bildade ett ord. Sen gick det fort, redan i mars läste han läxan utan problem och i april ville han börja läsa lättlästa kapitelböcker

• mammavetintevadgöra

Givetvis litar jag inte på att barnen klarar läsningen själva. Jag menade bara att på så sätt " fudkar" de inte o hoppar över svåra ord utan vill lära sig. Jag frågar alltid vad boken handlade om. ., vem som gjorde vad och varför och låter dem berätta om boken. Likadant när vi läser högt för dem går de återberätta lite om vad vi läst.

Flickan och kråkan skrev 2014-11-11 22:26:49 följande:

Fast det kan/ska ni inte nöja er med. Det krävs en skicklig läsare med med goda lässtrategier för att verkligen förstå att man inte förstår. Jag har ganska få tonårselever som har nått så långt. De förstår det explicita men inte det implicita.

• Flickan och kråkan
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 22:31:09 följande:

Givetvis litar jag inte på att barnen klarar läsningen själva. Jag menade bara att på så sätt " fudkar" de inte o hoppar över svåra ord utan vill lära sig. Jag frågar alltid vad boken handlade om. ., vem som gjorde vad och varför och låter dem berätta om boken. Likadant när vi läser högt för dem går de återberätta lite om vad vi läst.

Ja, men har de kommit så långt så ska de givetvis inte läsa en kort läsläxa om och om igen. Det tror jag inte läraren har för syfte heller. Läs tills de kan läxan med flyt och läs sedan annat men låt dem högläsa varje dag för er för att jobba med intonation, inlevelse och liknande. Santala om det lästa (inte alls sanna sak nör man shälv inte läst). Och se till att föräldrarna pratar med läraren så att det inte blir onödigt tjafs pga missförstånd. Låter inte som en svårknäckt nöt .
  • mammavetintevadgöra

Jodå jag begriper

Tack snälla för hjälpen!

Som sagt anledningen till att jag startade tråden var att jag och sambon tycker att det viktiga är ATT de läser sen är vad mindre viktigt. Medan exet hat snöat in sig på att samma läxa.ska läsas 7*15 minuter " för det har skolan sagt"

Att upprepa samma text så många gånger ser jag inget värde i. Då tycker jah det är bättre med variation.

Syftet med läsningen är ju inte att man ska lära sig en text utantill

• Curious

Det viktiga med läsläxan under den tidiga läsinlärningen är att barnen läser högläsning och inte blir sittandes själva och läser tyst. Självklart kan de läsa själva också men man får inte glömma högläsningen som är jätteviktig eftersom de då hör vad de själva läser. De blir medvetna om vilka ord de läser och hur de hänger ihop i meningar på ett helt annat sätt genom högläsning.

• cosinus

Inte varje dag men varje vardagskväll. De får läsläxan på måndag och den ska in på fredag så måndag-torsdag läser barnen högt för oss. Dottern som går i fyran har ingen på svenska längre men väl engelska och sonen som går i tvåan har ju då svenska. Än så länge går den fort men jag minns att jag var rätt less på läsläxan i 3an då den kunde ta 15-20 min per kväll att ta sig igenom

• Gladskit

Vi gör det varje dag för jag anser att min son behöver öva.
    Särskilt som han är lite kaxig av sig och tror att han har koll och börjar gissa vad ord betyder. Så för mig är det viktigt.
    De har läsläxan hemma i en vecka och vi läser nästan varje eftermiddag.

• sextiotalist
    Curious skrev 2014-11-12 01:48:08 följande:

Det viktiga med läsläxan under den tidiga läsinlärningen är att barnen läser högläsning och inte blir sittandes själva och läser tyst. Självklart kan de läsa själva också men man får inte glömma högläsningen som är jätteviktig eftersom de då hör vad de själva läser. De blir medvetna om vilka ord de läser och hur de hänger ihop i meningar på ett helt annat sätt genom högläsning.

Jag hade knäckt läskoden redan innan jag börajde skolan, läste Kittyböcker i första klass och hatade högläsning (och har alltid hatat att läsa innantill) så högläsning för mig var varken nödvändigt eller att jag gillade det
    Jag avskyr det lika mycket fortfarande, så jag vägrar att skriva ner tal i förväg, föredrag i förväg (men fixar det gallant ändå)
Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag