• PetraO

Blir man full på glögg?

Kanske är en superdum fråga men kan man bli full på glögg? Om man värmer den dvs. Då borde väl alkoholen försvinna? 

• Svar på tråden Blir man full på glögg?
  • Aniiee

Jag gjorde (typ) glögg en gång när jag gick på universitet, och, ja... det var ju universitet. Så... den glöggen spetsades raskt med ren alkohol. Jag LOVAR att alla blev fulla på den. Men glögg från mataffären, typ Blossas? Nja..... den skulle nog inte jag bli full på ens. 

• TobiasOskarsson

Glögg ska man bli lite lullig på annars kan det va! Idag är den äntligen fredag och jag ska gotta mig på en flaska glögg hela kvällen! :D

• videofotografen

Låt inte glöggen bli varmare än 50 grader. Vid 70 grader avdunstar all alkohol. När man ex hembränner så låter man tempen gå upp till 76 grader vid kolonntoppen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    videofotografen skrev 2015-10-16 03:44:35 följande:

Låt inte glöggen bli varmare än 50 grader. Vid 70 grader avdunstar all alkohol. När man ex hembränner så låter man tempen gå upp till 76 grader vid kolonntoppen.

Nej, all alkohol avdunstar inte vid 70 grader. All alkohol försvinner inte ens när man kokar drycken några minuter. Det är en myt utan några som helst belägg.

Däremot minskar alkoholhalten, men att all alkohol försvinner är direkt felaktigt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • idasmat
    Ullebullen skrev 2015-10-15 16:04:38 följande:

Hallåååå vart kan man köpa glögg nu? GÅR det?? Måste ha i helgen nämligen!

Nu tror jag det finns. Såg några i matbutiken iallafall. :)
  • kallebakom

nån mer som blivit full på glögg då ? mer än jag då...70cl blossa röd = tjoho !!!

• karlskog
    kallebakom skrev 2015-11-15 15:05:20 följande:

nån mer som blivit full på glögg då ? mer än jag då...70cl blossa röd = tjoho !!!

Det är ju bara härligt! Idag är det riktigt glöggväder så ordnar nog det ikväll! Morbergs Svartvinbärsglögg med en skvätt cognac i.
  • PetraO
    Jennie med ie skrev 2014-12-04 19:39:49 följande:

TS hur tänker du kring Irish Coffee? Kan man bli full på det?

Nej, inte om man kokar spriten. 
  • klyban
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-16 09:53:54 följande:
    Nej, all alkohol avdunstar inte vid 70 grader. All alkohol försvinner inte ens när man kokar drycken några minuter. Det är en myt utan några som helst belägg.

Däremot minskar alkoholhalten, men att all alkohol försvinner är direkt felaktigt.
    Nä, den avdunstar mycket tidigare, plastisen har ju en arbetstemperatur på 47grader.
    Dock koka glögg/vin, så är det ett rätt svårt att få ur alkoholen och tar tid men helt borta blir den aldrig.
    Men kokar man upp en glögg och tar den när de kokat upp, så kommer ju den mesta alkoholen vara kvar.
  • Håkan på Öland
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-16 09:53:54 följande:

Hahaha... du har bevisligen aldrig sysslat med hembränning... hahaha.

Etanol har en kokpunkt strax över 78 grader C och genom att ha temperaturen i toppen av stigarröret vid 78 grader får man i princip ren etanol ur brännaren. Mäsken kan däremot hålla högre temperatur. 
    Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Håkan på Öland skrev 2016-11-30 10:45:31 följande:
    Hahaha... du har bevisligen aldrig sysslat med hembränning... hahaha.

Etanol har en kokpunkt strax över 78 grader C och genom att ha temperaturen i toppen av stigarröret vid 78 grader får man i princip ren etanol ur brännaren. Mäsken kan däremot hålla högre temperatur. 
    För det första så bör du lära dig att inte citera utan att källhänvisa. För det andra så är det andra förhållanden, att koka alkohol i en dryck som glögg i en kastrull är inte detsamma som att koka det i ett slutet destilleringssystem.

Ungefär som att tritium är radioaktivt men du kan utan problem ha en tritiumkapsel i nyckelknippan medan uran-235 också är radioaktivt men inte direkt lämpar sig för att ha i fickan.

All alkohol avdunstar inte vid etanolens kokpunkt, man kan minska alkoholhalten men inte ta bort den genom att koka några minuter. Några källor för detta:
    Augustin, J., Augustin, E., Cutrufelli, R. L., Hagen, S. R., & Teitzel, C. (1992). Alcohol retention in food preparation. Journal of the American Dietetic Association, 92(4), 486-488.
    Mateus, D., Ferreira, I. M., & Pinho, O. (2011). Headspace SPME?GC/MS evaluation of ethanol retention in cooked meals containing alcoholic drinks. Food Chemistry, 126(3), 1387-1392.
    Lättläst och relaterat till just glögg:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • klyban
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-11-30 11:21:46 följande:
    För det första så bör du lära dig att inte citera utan att källhänvisa. För det andra så är det andra förhållanden, att koka alkohol i en dryck som glögg i en kastrull är inte detsamma som att koka det i ett slutet destilleringssystem.

Ungefär som att tritium är radioaktivt men du kan utan problem ha en tritiumkapsel i nyckelknippan medan uran-235 också är radioaktivt men inte direkt lämpar sig för att ha i fickan.

All alkohol avdunstar inte vid etanolens kokpunkt, man kan minska alkoholhalten men inte ta bort den genom att koka några minuter. Några källor för detta:
    Augustin, J., Augustin, E., Cutrufelli, R. L., Hagen, S. R., & Teitzel, C. (1992). Alcohol retention in food preparation. Journal of the American Dietetic Association, 92(4), 486-488.
    Mateus, D., Ferreira, I. M., & Pinho, O. (2011). Headspace SPMEGC/MS evaluation of ethanol retention in cooked meals containing alcoholic drinks. Food Chemistry, 126(3), 1387-1392.
    Lättläst och relaterat till just glögg:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854....

Ta bort alkoholen helt kan man nästa sortera under omöjligt.
    Sen bör man vara medveten om att alkohol dunstar långt innan 78grader.
    Och visst är det så att det är väldigt stor skillnad på en kastrull och ett destilleringssystem.

Själv kokar jag aldrig glöggen, plockar den vid ¨80grader då det blir närmare drickbart då(värmemässigt).

Svar på tråden Blir man full på glögg?