• FCBJ

sätta en bebis upp med stöd

Jag googla på när barn kan lära sig att sitta och stötte då på en sida där det varnades för att låta barn sitta upp om de inte själva lärt sig sitta. Detta för att de senare i livet isåfall kan få problem med ryggen. Det stod att barn som lärt sig sitta före de lärt sig krypa lär sig aldrig att krypa utan väljer att ta sig fram på baken istället.

Min bebis avskyr att ligga på rygg (och mage också för den delen). Hon vill hela tiden sitta upp. Hitintills har babysittern funkat, men nu visar hon även i den att hon vill sitta mer upprätt. Tog därför upp barnstolen och hon tycker om att sitta i den och leka med leksaker på bordet. Hon kan inte sitta själv (är 5 mån) så jag stöttar upp på sidorna.

Efter att ha läst artikeln så blir jag lite fundersam om det kanske är dumt att låta henne sitta. Det är inga jättelånga stunder utan kanske 1-2 gånger om dagen medan vi äter mat.

Hur har ni gjord som också har barn som helst vill sitta fastän de egentligen inte ännu kan?

• Svar på tråden sätta en bebis upp med stöd
  • Ruter

Sonen va likadan. ville inte alls ligga. Började vid 3 mån att sitta med vid köksbordet i en barnstol och satt bredvid oss i soffa m.m dock lärde han Sig sitta själv vid 5 månader och krypa vid 6 mån. Läste också att de skulle åka på rumpan fram om de lärt sig sitta först men sonen kryper riktigt. Vet dock några barn som börja med att åka på rumpan fram men lärt sig krypa efter några månader

• Emy88

Min dotter visade att hon ville sitta upp vid fyra månader så då stöttade jag upp och så fick hon sitta så, mycket korta stunder. Vid 4,5 månad kunde hon sitta helt själv och för oss stämde det att hon aldrig lärde sig krypa ordentligt men hon tog sig inte fram på rumpan heller utan började gå direkt istället vid 9-10 månader.

• Flickan och kråkan

Som jag har förstått det så ska man vara försiktig med att just sätta bebisar upp som inte kan sitta själva. Låter egentligen ganska logiskt. Det handlar troligtvis om att det blir felbelastning. Ryggen klarar ju inte att hålla upp kroppen själv ännu då. Vi har haft en bumbo innan de kunnat sitta själva som stöttar upp kroppen på hyfsat  rätt sätt.....så det är väl kanske snarast det det handlar om.....att de måste ha rätt stöttning. Man kan ju ha dem sittande i knä eller i famnen. De brukar ju i den åldern tala om själva när det är obekvämt. 

Att barn som lär sig sitta innan de lär sig krypa aldrig kryper, var nog det dummaste jag hört på länge . Jag har tre barn som alla lärt sig både sitta innan de krupit. Och det är väl förresten det vanligaste? I alla fall att de sitter med stöd (alltså när de kan sitta genom att stötta sig själva).

• cosinus

Min äldsta satt först och kröp sen, hon utvecklade dock också en rumphasstil som hon använde när hon ville förflytta sig med tummen i munnen :) Men mest kröp hon eftersom det gick fortare.

Killarna i mitten har krypt långt innan de suttit själva. De har aldrig velat vara stilla och den ena visste jag inte ens om han kunde sitta själv föränn han var över 9 månader och dyngförkyld och inte orkade krypa runt hela tiden. Då satt han. Men självklart hade han suttit i matstol och sånt långt innan.  Den yngre kröp och satte sig upp överallt och ägnade 1-2 veckor åt att ramla bakåt eftersom han inte kunde sitta innan han fick till det. Men även han satt extremt lite frivilligt i början.

Yngsta kröp också innan hon satt, men när hon väl lärt sig så satt hon ibland och ibland kröp hon runt. Ingen av mina har haft bumbo, jag gillar dem i teorin men mina har varit så små och spinkiga att de inte fått stöd i bumbon innan de för länge sedan velat ta sig ur den och krypa iväg.

• Mellanmjölkens land

Bägge mina har kunnat sitta utan stöd innan de kröp men de lärde sig krypa vid ca 6 mån ändå så det stämmer inte för alla barn iaf!

Svar på tråden sätta en bebis upp med stöd