• Anonym (fundersam)

Kan jag neka honom faderskap?

Gravid med en man som väljer att inte vara en del av min graviditet, men som däremot är intresserad av dekad vårdnad när barnet är fött vilket jag bestämt sätter mig emot då jag inte vill att han ska vara en del av barnets liv.

Kan jag neka honom faderskap? Kan jag säga att jag inte vet vem pappan är? Och har jag rätt att neka honom delad vårdnad?

• Svar på tråden Kan jag neka honom faderskap?
  • Anonym (tju)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-25 10:06:47 följande:

Gravid med en man som väljer att inte vara en del av min graviditet, men som däremot är intresserad av dekad vårdnad när barnet är fött vilket jag bestämt sätter mig emot då jag inte vill att han ska vara en del av barnets liv.

Kan jag neka honom faderskap? Kan jag säga att jag inte vet vem pappan är? Och har jag rätt att neka honom delad vårdnad?

Barnet har rätt till båda föräldrarna. Det är, som andra skrivet, inget du kan ta ifrån det!
  • Anonym (Anonym)

Fruktansvärt själviskt inlägg! Det är barnet (som inte själv valt att få komma till denna värld) som kommer bli lidande om TS inte mognar betydligt och sätter barnets behov och rättigheter framför sina egna!

• Anonym (nej)

Det är naturen som bestämmer vem som är barnets far och mor. Och det är lagen som fastställer det juridiskt.

Så vad tror du själv? Kan jag neka grannen faderskap för sitt barn liksom.

• Anonym (WTF)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-25 10:21:29 följande:

Råd från predikkärringar undanbedes.... Han är inte lämplig som far.

Jag och "pappan" har aldrig haft en relation, kommer aldrig ha det heller. Varför jag valt att behålla barnet är inte relevant, det var inte det jag ville ha råd om. Utan om jag helt enkelt kan neka honm vårdnad/faderskap..

Skulle du tänkt på innan du knullade med honom! Lika mycket hans barn som ditt, frågan är om han kan avsäga dig moderskapet?!?
  • Anonym (Klok)

Jag och "pappan" har aldrig haft en relation, kommer aldrig ha det heller. Varför jag valt att behålla barnet är inte relevant, det var inte det jag ville ha råd om. Utan om jag helt enkelt kan neka honm vårdnad/faderskap..

Ni har inte haft relation och han är inte lämplig som pappa? Ändå valde du att ha sex med honom och dessutom bli gravid. Hur bra är ditt omdöme och hur lämplig är du som mamma?

Med det sagt så NEJ, du kan inte neka honom det. Om du skriver på papper att fader är okänd då startas en utredning och om han träder fram så ja, självklart kommer han få vara involverad. Lagar finns för att barn ska ha rätt till båda föräldrar inte för att olämpliga föräldrar ska ta ut sina problem över barnet.
  • Anonym (P)

Nej det kan du inte och du är inte heller befogad att avgöra om han är en lämplig far eller ej.
  • Anonym (Varför)

Vad är det som gör att han är en olämplig pappa?? Du kan iallafall inte neka att han är pappan till erat barn, det finns faderskapstest you know..

Men däremot kan du säga att du inte vill ha delad vårdnad.. Då kommer dom göra utredning om han motsäger sig det.. Det var så dom berättade det för mig och min sambo förra veckan när vi skrev på papper angående vårat barn hehe..

Sen har pappan alltid rätt till umgängesrätt trots ni inte har delad vårdnad..

• cockoa
    Anonym (WTF) skrev 2014-11-25 11:35:21 följande:

Skulle du tänkt på innan du knullade med honom! Lika mycket hans barn som ditt, frågan är om han kan avsäga dig moderskapet?!?

Bra skrivet
  • cockoa

Du verkar vara en riktigt kass morsa som beter sig som du gör.

• Nomanisanisland

Frågan är felställd: barnet har rätt till sin far.
  • Anonym (nej)
    Nomanisanisland skrev 2014-11-29 21:42:47 följande:

Frågan är felställd: barnet har rätt till sin far.

Ännu mer korrekt: barnet HAR en far.
  • Anonym (Anonym)

TS borde hoppa runt av glädje istället att pappan vill ta sitt ansvar. Låter nästan som att hon vill straffa killen för att han "valt att inte vara delaktig i graviditeten" , mao valt bort henne.

• yodi
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-25 10:06:47 följande:

varför skaffa barn med någon du inte vill ska vara en del av barnets liv?
    såvida han inte är farlig för barnet så nej, du kan inte neka honom faderskap.

visst kan du hävda att du inte vet vem pappan är, men då mannen vet att han är pappa är det tämligen lätt för honom att själv ge den informationen till myndigheterna och dom kommer då att kräva ett faderskaps test som du inte kan neka till.  och det kan vara till naktdel för dig om det kommer fram att du ljuger.

och du behöver inte skriva på om delad vårdnad men det är bara för honom att dra det till rätten.
  • fluu

Nej, det kan du inte och du bör inte göra så mot ditt eget barn! Barnet kommer växa upp och själv förstå och då klandra DIG för att hen inte har en pappa.
    Man får bara hoppas att barnets pappa inte ger sig om ts sätter sig på tvären.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Drottningen70

Ytterligare en dumjävel som HELT verkat missat att det handlar om BARNET rätt. Om man redan på förhand vill beröva sitt barn en pappa, som faktiskt VILL vara delaktig borde man ha gjort abort, för om man är så egoistisk gentemot sitt BARN, så ska man fan inte bli förälder.

• Anonym (Hades)

Ytterligare en bitter kvinna som försöker straffa en man för att han inte vill ha henne.

Det finns ingen motsättning mellan att han försakar henne men inte kan tänka sig att ha ett barn här i världen som han inte har en relation till.

• Anonym (Suck)

Nej det kan du inte TS. Varför skaffa barn med någon dom inte är lämplig som far?

Svar på tråden Kan jag neka honom faderskap?