• sparrisss

Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?

Hej!

Jag är gift med en amerikansk man och vi kommer antagligen att föda barn i USA och uppfostra barnet här. Jag är gravid, men vet ännu inte vilket kön det är.

Nu är det så att jag aldrig någonsin tänkt på att omskära mitt barn, men min man tycker att det är ett måste. Inte bara pga hygieniska skäl, utan för att en pojke kommer att bli utstött och anses "äcklig" om han inte är omskuren i USA eftersom nästan alla är omskurna här. Han berättade också om en klasskompis han hade när han var yngre som var jätteledsen för att hans föräldrar inte omskurit honom och att det inte är något man vill göra själv när man är äldre (för att man är rädd för smärtan). Tydligen är det bara hippies som inte omskär sina barn, eller mexikaner.

Det finns ju tillochmed ett sex and the city-avsnítt som handlar om att en av tjejerna träffar en inte-omskuren man och alla tjejerna förfasas över det, så det är väldigt starkt inrotat i kulturen här.

Detta har fått mig att tänka att det kanske är det bästa.. vill inte att min eventuella son ska få ännu en grej att ha komplex över när han når puberteten, finns redan så mycket saker som man kan vara osäker över i den åldern.

Ifall vi skulle flytta till Sverige så skulle inte en omskuren snopp anses lika äcklig som en inte-omskuren i USA. Vad skulle ni göra, med ert barns bästa i åtanke, om ni var i min sits? Förklara gärna varför ni röstar som ni gör också!

Skulle ni omskära er son ifall ni var i den här situationen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-13 05:38
    Min kommentar med hippies och mexikaner var mest menat som ett skämt, att det bara är dom som inte gör det... men mexikanerna är ju katoliker och omskär sig inte och hippies.. ja, dom är väl hippies. Självklart tycker jag inte att det är hippieaktigt att inte omskäras eftersom jag själv inte är för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?
  • jagärjagvemärdu
    Filiplopp skrev 2014-12-26 14:13:45 följande:
    Inte accepterat av de flesta. Barn omskärs inte normalt sett här. Eller har du en annan uppfattning? Har inte skrivit någonstans huruvida det är lagligt eller inte. Har du sett att jag gjort det? Försöker stötta ts i sin diskussion med sin amerikanska make.
    Du sa att enligt svensk kultur är det inte accepterat, men det är ju inte speciellt ovanligt eller så här. Har aldrig träffat på någon som reagerar på om man skulle ha omskurna söner (har dock inga barn). Fast du kanske är äldre än mig och bor på landet.
  • Filiplopp
    jagärjagvemärdu skrev 2014-12-26 16:41:22 följande:
    Du sa att enligt svensk kultur är det inte accepterat, men det är ju inte speciellt ovanligt eller så här. Har aldrig träffat på någon som reagerar på om man skulle ha omskurna söner (har dock inga barn). Fast du kanske är äldre än mig och bor på landet.
    Nej. Det skrev jag faktiskt inte. Läs om igen. Det var du som tolkade det. Jag skrev ts kultur.Skrev inte inte svensk kultur. Och med kultur menade jag ts släkt, vänner och omgivning. Nu råkar ju ts vara svensk. Men det kan hon inte hjälpa.Spöke
  • sparrisss
    TillFlorida skrev 2014-12-26 13:19:30 följande:

Det var tydligen 58% som omskars 2010.
    www.businessweek.com/news/2013-08-22/circumcision-rate-in-the-u-dot-s-dot-drops-as-societal-attitudes-waver

Kommer att spara den där länken ifall det blir en pojke. :) Tack.
    Filiplopp skrev 2014-12-26 13:26:07 följande:

Ni kommer ifrån olika kulturer. Du får förklara för din man att i din kultur i Sverige så är det inte acceptabelt. Och att du inte vill utsätta ditt barn för ett sådant ingrepp. Han får acceptera det. 
    Barn kan ha komplex för allt möjligt. Men att utsätta det för en operation som inte är nödvändig i dagsläget  är onödigt.
    I Sex and the city så diskuterar de om alla möjliga olika saker ur en humoristisk synvinkel. Att låta omskära sitt barn pga en humortvserie är lite väl dumt.

Fast vi har ett lite öppnare diskussionsklimat i vårt förhållande än att jag bara säger "såhär tycker jag, såhär är det, punkt." Fungerar inte riktigt så. Ifall jag verkligen sätter ner foten så kommer han antagligen att acceptera det, men jag vill gärna att vi möts på mitten någonstans och att han inte är jätteobekväm med beslutet, det är ju hans barn också.

Jag tycker att det känns väldigt obehagligt att omskära mitt barn ifall det inte används bedövning, gör ont, osv, som det står i den här tråden. Har inte sökt vidare information eftersom vi inte vet kön än (får antagligen reda på det om 6-8 veckor) och vet om jag ens behöver ta upp den här diskussionen. Än. Tycker fortfarande att det är intressant att diskutera och se era synpunkter på frågan.

• Filiplopp
    sparrisss skrev 2014-12-27 07:52:32 följande:
    Kommer att spara den där länken ifall det blir en pojke. :) Tack.
    Filiplopp skrev 2014-12-26 13:26:07 följande:

Ni kommer ifrån olika kulturer. Du får förklara för din man att i din kultur i Sverige så är det inte acceptabelt. Och att du inte vill utsätta ditt barn för ett sådant ingrepp. Han får acceptera det. 
    Barn kan ha komplex för allt möjligt. Men att utsätta det för en operation som inte är nödvändig i dagsläget  är onödigt.
    I Sex and the city så diskuterar de om alla möjliga olika saker ur en humoristisk synvinkel. Att låta omskära sitt barn pga en humortvserie är lite väl dumt.

Fast vi har ett lite öppnare diskussionsklimat i vårt förhållande än att jag bara säger "såhär tycker jag, såhär är det, punkt." Fungerar inte riktigt så. Ifall jag verkligen sätter ner foten så kommer han antagligen att acceptera det, men jag vill gärna att vi möts på mitten någonstans och att han inte är jätteobekväm med beslutet, det är ju hans barn också.

Jag tycker att det känns väldigt obehagligt att omskära mitt barn ifall det inte används bedövning, gör ont, osv, som det står i den här tråden. Har inte sökt vidare information eftersom vi inte vet kön än (får antagligen reda på det om 6-8 veckor) och vet om jag ens behöver ta upp den här diskussionen. Än. Tycker fortfarande att det är intressant att diskutera och se era synpunkter på frågan.

Svårt att mötas på mitten när det gäller omskärelse av små barn. Det blir antingen ja eller nej...
  • sparrisss
    Filiplopp skrev 2014-12-27 11:46:38 följande:
    Svårt att mötas på mitten när det gäller omskärelse av små barn. Det blir antingen ja eller nej...
    Eller så tar man bara bort en liiten bit. Nä, jag menade faktiskt att man diskuterar det fram och tillbaka tillsammans, lägger fram argument och kommer till en slutsats som känns okej för båda, efter att alla argument är framlagda. Ifall jag tillexempel säger hur många som inte omskärs idag och pratar om blod och eventuella komplikationer så kanske han är mer benägen att skippa det också.
  • Filiplopp
    sparrisss skrev 2014-12-27 23:40:07 följande:
    Eller så tar man bara bort en liiten bit. Nä, jag menade faktiskt att man diskuterar det fram och tillbaka tillsammans, lägger fram argument och kommer till en slutsats som känns okej för båda, efter att alla argument är framlagda. Ifall jag tillexempel säger hur många som inte omskärs idag och pratar om blod och eventuella komplikationer så kanske han är mer benägen att skippa det också.
    Ja. Så bör du göra.
  • sök själv

Googla det där på nätet. Jag har bara tittat lite på det. Det finns sidor speciellt mot omskärning av små barn. Enligt sådana sidor gör det så fruktansvärt ont på bebisen att bindningen till föräldrarna kan störas. Den amerikanska omskärelsen är större än den judiska och den lilla hud som är kvar kan bli för trång för stånd utan smärta om det misslyckas. Ollonet bedövas av slitningen mot kalsongerna under år framöver så att de inte har det lika skönt vid sex. Några av de känsligaste bitarna på snoppen kan åka med förhuden som enligt dem har fler känselmottagare än någon annan bit av penisen. Enligt dem blev det populärt i USA eftersom det försvårade onani som inte var så populärt under tidigt 1900-tal eller när det nu begav sig.

Sedan är de säkert också knäppa och överdrivna på sitt vis men det är säkert intressant att läsa båda sidorna i alla fall.

• sök själv

Det verkar som att de kan ta bort olika mycket, den judiska inte så mycket och den amerikanska nästan skalar av allt.

• rfoto

46% ökad risk för autism för barn under 10 år. Extra hög risk om tilltaget sker när barnet är yngre än 5 år. Rapport publicerades idag. Har inte hunnit läsa igenom hela.

• amerikanen

Omskär INTE jag är född i det västra landet o blev omskuren som barn nu går jag juh och undrar hur det skulle vara att ha förhud, förstör inte något som är helt. 

Mvh
    Amerikanen

• Iarwain
    rfoto skrev 2015-01-09 17:06:27 följande:

46% ökad risk för autism för barn under 10 år. Extra hög risk om tilltaget sker när barnet är yngre än 5 år. Rapport publicerades idag. Har inte hunnit läsa igenom hela.

Intressant, den är dock ännu inte publicerad. Så man får ta på de kritiska glasögonen.
    Ska läsa den jag med.
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2015-01-09 22:49:21 följande:
    Intressant, den är dock ännu inte publicerad. Så man får ta på de kritiska glasögonen.
    Ska läsa den jag med.
    Eller det var den visst, såg fel på datumet.

Hur som helst stannar mina kritiska glasögon på ett tag till.
  • Iarwain
    rfoto skrev 2015-01-09 17:06:27 följande:

Ser välgjord ut vid en första anblick.

Ska läsa ordentligt imorgon.
  • MEE83

Skulle nog låta han välja själv när han blev äldre. Inget stoppar honom från att göra det i tonåren om han känner sig tvingad att göra så för att bli accepterad i gemenskapen. Gör ni det när han är ett spädbarn så finns det ju liksom ingen återvändo.

Som en liberal så kan jag väl sammanfatta det med

Hans kropp=hans val.

Sedan är ju den generella trenden den att färre pojkar blir omskärda nu, speciellt i delstater som Kalifornien där invandringen av sk hispanics är stor och i den gruppen är det inte lika vanligt med omkärelse. Är din man vit så har han en poäng, då de flesta vita fortfarande är omskärda.

Men tänk på att det är en oåterkallelig medicinsk procedur(i alla fall vad jag). När det är gjort så är det gjort, då kan man inte göra det ogjort så hade jag varit pappa till en pojke i USA så hade jag hade låtit min son välja själv om han vill att hans kropp skall bli modifierad.

För övrigt så är det inga problem med att ha förhud som ung man i USA, min bästa kompis(vi har varit polare sedans första klass, alltså ca 25 år) har bott i USA i 10 år nästan, nu är han nyss hemflyttad, först pluggade han på Yale och sedan jobbade han i NYC, att få tjejer och sex har alltid varit hans minsta problem, att ha tid för förhållanden det har varit en annan femma dock. Det har varit 10 år med kortsiktiga förbindelser för honom, "tappat räkningen" ungefär.

• MEE83

Omskär han sig i äldre dar så är det inte heller en jätte grej, en annan väldigt nära vän fick göra det i 20-års åldern. Han hade för trång förhud, då hade han ändå haft ett fungerande sexliv i några år, 3 år kanske, visst, han gick runt som om han hade skitit sig i brallan i 2 veckor kanske, men han dog ju inte av det. Fördröjningsmedel är viktigt i början dock, det var det i alla fall för han. Gick för snabbt annars innan han vant sig.

• rfoto
    Iarwain skrev 2015-01-09 22:56:51 följande:
    Ser välgjord ut vid en första anblick.

Ska läsa ordentligt imorgon.
    Stämmer det borde liknande resultat ske vid andra människostympningar vid låga åldrar, t.ex. stympning av fingrar, tår osv.
  • Iarwain
    rfoto skrev 2015-01-10 20:39:46 följande:
    Stämmer det borde liknande resultat ske vid andra människostympningar vid låga åldrar, t.ex. stympning av fingrar, tår osv.
    Dock är denna typ av stympning lite svårare att få tillräckligt stor grupp att studera.

Jag har nu läst hela. Jag har vissa anmärkningar på studien som helhet, men hittar inga direkta felaktigheter i sammanfattningen.
  • Eolisa

Omskärelse är barnmisshandel - finns inga varianter av det som kan accepteras.
    Vi är, i det här landet, och i WHO och FN tämligen eniga om att omskärelse av flickor är misshandel och det är inte tillåtet. 
    Det finns ingen variant, där man säger att "ja, vi skär inte bort hela blygdläpparna och klitoris och syr igen - utan vi tar bara blygdläpparna -" och då är det väl OK?
    Att omskärelse av pojkar sen ibland misslyckas, att man destruerar penis, får skavsår på ollonet, och faktiskt i enstaka fall har "sluntit" och tagit en del av penis så att man varit tvungen att lägga urinröret på annan plats är naturligtvis ovanligt.
    Men att skära bort en del av ett könsorgan för att det har varit tradition som startade med någon religiös föreställning i historisk tid - det är ju orimligt! 

• rfoto
    Eolisa skrev 2015-01-10 22:26:19 följande:

Omskärelse är barnmisshandel - finns inga varianter av det som kan accepteras.
    Vi är, i det här landet, och i WHO och FN tämligen eniga om att omskärelse av flickor är misshandel och det är inte tillåtet. 
    Det finns ingen variant, där man säger att "ja, vi skär inte bort hela blygdläpparna och klitoris och syr igen - utan vi tar bara blygdläpparna -" och då är det väl OK?
    Att omskärelse av pojkar sen ibland misslyckas, att man destruerar penis, får skavsår på ollonet, och faktiskt i enstaka fall har "sluntit" och tagit en del av penis så att man varit tvungen att lägga urinröret på annan plats är naturligtvis ovanligt.
    Men att skära bort en del av ett könsorgan för att det har varit tradition som startade med någon religiös föreställning i historisk tid - det är ju orimligt! 

Det är vad jag vet inget parti i koalitionen som vill förhindra det. Enbart SD och V.
Svar på tråden Omskärelse för ett barn som växer upp i USA?