• maalinss

Hur får jag min son att sova hela nätter

Nu behöver jag alla tips och trix jag kan få för att få min lille att sova i sin egna säng. Det är alltså inga problem att lägga honom där MEN han vaknar på nätterna och då kan han aldrig somna om, om inte jag eller min sambo tar honom till vår säng. 

Så, hur ska jag få min son att sova hela nätter?
    Alla svar uppskattas!

• Svar på tråden Hur får jag min son att sova hela nätter
  • phillipha

Varför kan han inte få sova hos er? Om ni inte klarar av att sova i samma säng alla så ta in en madrass/hans säng till er = alla får sova och ingen är vaken!

Betänk att vi människor är det enda däggdjur som av någon underlig anledning menar att åra små ska sova själva utan oss på en avskilld plats! Inte ens vi vuxna vill ju sova själv....

• Alexi

Våra barn är 4 och 6 år och sover hela natten men de byter från sin säng till vår säng varje natt (fyraåringen) och de flesta nätter (sexåringen). Ser inget som helst problem med detta, ofta märker vi inte ens att de kommer in.

• Kiiwii

Hur gammal är han? Jag tänker som så att vissa barn, vissa perioder har mer närhetsbehov och kanske drömmer mycket exempelvis. Tryggheten är ju hos föräldrarna så det är ju klart att han vill sova hos er. Det är väldigt vanligt att barn vill sova hos sina föräldrar, ni är långt ifrån ensamma.

Vår dotter, två år, somnar direkt i sin säng men vaknar ofta senare på natten och vill gärna sova vidare i vår säng. Perioder är det varje natt, periodvis aldrig och mittemellan. Jag förstår att man kanske själv inte får sova så bra med barn i sängen som rör sig mycket och tar mycket plats och jag hade gärna sett att hon sov enbart i sin säng. Men jag tänker att hon mår bäst av att sova nära oss ibland så hon får göra det. Minst krångel. Skulle ju ta sån tid att få henne somna i sin säng och så skulle hon säkert bli ledsen osv.

Men ni kan ju kanske fundera på hur det ser ut i rummet, behövs en myslampa av nåt slag, kan man göra iordning i ert rum på nåt vis så han kan sova hos er utan att er sömn störs? Förr eller senare sover alla barn tryggt i sina rum, men under småbarnstiden tror jag nog nästan att man får räkna med att ha dem i sängen :).

• maalinss

Tack för alla svar!

Min son ska fylla 3 år nu i feb, och han sover redan inne hos oss, i samma rum Bara en meter ifrån våran säng. Vi har myslampa och satt upp hans favorit leksak och han har sina gosedjur som han vill ha osv.

Självklart kan han sova i vår säng men känner ändå att ingen av oss sover särskilt bra. Visst får han komma upp till oss på nätterna om det är så eller att jag går oh lägger mig med honom. 

Men jag får nog kämpa vidare!

• phillipha

Kan ni inte ställa en madrass brevid er! Alltså flera sängar i bredd. Vi har gjort så, har tre 90 sängar brevid varandra. Alla fr.plats att sova.

Annars får du nog bara ta honom tillbaka till hans säng varje gång han vaknar. Till slut kommer han förstå.

• maalinss

Vi hade så förut men det blev väldigt trångt i rummet ås vi kom knappt ut från de men ja, vi får fortsätta kämpa han kommer nog förstå s"småningom inget att stressa fram. Tack <3

• VIDE MI

Är lite i samma situation med min tvååring, men han somnar lätt om. Men problemet är snarare att maken och jag skulle hemskt gärna vilja ha lite mer egentid i vår säng, ligga nära, eller se på tv liggande på min mans bröst. Men sonen är omöjlig att flytta över när mannen är hemma. Är jag själv går det hur lätt som helst.

• maalinss

Det är ju just det där med lite "egentid" med mys o sådär. Men min kan ju somna i sin säng men vaknar nästan alltid vid samma tid på natten. Tyvärr. Men, vi får fortsätta att kämpa! Lycka till!

• phillipha

Jag har aldrig förstått det där.med mys/barn i sängen. Mysa gör vi även om barnen är där dvs vi ligger nära, kramas pussas mm. Det gör vi även i soffan när barnen är med

Sex har vi på en plats utan barn men sällan i just sängen. Sex går ju att ha var som.

• gossensmamma

Vår fyraåring somnar utan problem i sin egen säng, men kommer alltid in till oss nån gång under natten och somnar då snabbt om i våran säng. Eftersom jag själv är väldigt lättväckt sover jag inte alltid så himla bra jämte sonen, men tänker att det är en del av att ha ett litet barn. Jag sov själv i mina föräldrars säng, just för att jag behövde tryggheten det gav.

Just nu är sonen inne i en period när han tänker mycket på saker som är läskiga och har blivit mer mörkrädd än förut. Därför har han alltid nån lampa tänd på sitt rum, men vill ändå komma in till oss när han vaknar.

En kompis berättade en gång att hennes svåger blivit förbjuden att gå in i sina föräldrars sovrum när han vaknade på natten. Dörren dit in var stängd, och han fick absolut inte gå in där. Fortfarande som vuxen minns han det och hur rädd han kunde vara på nätterna. Brukar tänka att så vill jag inte att min son ska minnas att det var för honom.

• Binan

Vi har en 120 säng till sonen på 4,9 år som vaknar varje natt. En av oss går in och lägger oss där när han vaknar och hämtar en av oss så får vi varannan natt ostörd.

• maalinss

Klart det är mysigt när barnen är hos en i sänge och jag syftade inte på sex... men tänker mer att dom kanske ska lära sig att sova ensama? Och självklart får ju min son komma på nätterna med......

• gossensmamma
    maalinss skrev 2014-12-16 21:37:26 följande:

Klart det är mysigt när barnen är hos en i sänge och jag syftade inte på sex... men tänker mer att dom kanske ska lära sig att sova ensama? Och självklart får ju min son komma på nätterna med......

Eftersom det finns väldigt få tonåringar som sover hos sina föräldrar, så kan du känna dig trygg med att din son så småningom kommer "lära sig" att sova ensam.
Svar på tråden Hur får jag min son att sova hela nätter