• Ulf

Heter det En borr eller Ett borr?

Heter det En borr eller Ett borr?

Är detta dialektalt och beroende på var man kommer ifrån i landet?

Hur säger ni och var kommer ni ifrån?

Jag är från mellan Sverige och säger En borr.

(För övrigt är mitt tidsfördriv under Julen att utmana mina kompisar i appen Wordfeud Competitor Wordchallenge. Utmana mig gärna, jag är user Pers.

appsto.re/se/RAtO2.i )

• Svar på tråden Heter det En borr eller Ett borr?
  • L i n n

Jag säger ofta "ett borr" när det gäller verktyget. Jag jobbar i verkstad och kan få byta borr flera gånger om dagen så "ett borr" används ofta.

Sällan jag använder en borrmaskin, men då säger jag just "en borrmaskin".

• Ulf

Jag har jobbat i byggbranchen när jag var yngre och jag har endast vid ett fåtal tillfällen hört någon säga ett borr.

Annars säger de flesta en borr.

• Jag är bara jag

En borr. F.ö finns det många som säger "ett" apelsin så inte alls självklart att det heter "en" apelsin.

• L i n n

Då det är ett borrstål så känns det självklart att det heter "ett borr" :)

• Lord Hans

Båda är rätt eftersom det inte finns några regler när man ska använda en eller ett i svenska språket. Ett gris och en hus är också korrekt om man hävdar att det är en lokal dialekt. Det finns inga regler så ingen kan påstå att det är fel.

• Centurione
    Lord Hans skrev 2014-12-26 11:19:14 följande:

Båda är rätt eftersom det inte finns några regler när man ska använda en eller ett i svenska språket. Ett gris och en hus är också korrekt om man hävdar att det är en lokal dialekt. Det finns inga regler så ingen kan påstå att det är fel.

Det finns det väl visst! Det framgår i SAOB om den bestämda formen ska vara -en eller -et, och detta är ju direkt kopplat till om det ska vara en eller ett i obestämd form.
  • snedtak
    Centurione skrev 2014-12-26 12:28:15 följande:
    Det finns det väl visst! Det framgår i SAOB om den bestämda formen ska vara -en eller -et, och detta är ju direkt kopplat till om det ska vara en eller ett i obestämd form.
    Svenska Akademin get ut både SAOL och SAOB, men funktionen hos båda dessa är inte att vara något slags facit på vad som är rätt och fel utan de har en dokumenterande uppgift där man skildrar hur det svenska språket i stort ser ut just nu. Man tar alltså upp den mest utbredda varianten av svenskan.

Dialektala uttryck, facktermer och nyord kan alltså vara precis lika "rätt" utan att finnas med i SAOL/SAOB. En/ett apelsin, sylten/syltet, en/ett paket är exempel på ord som förekommer både med n- och t-genus utan att det ena är fel och det andra är rätt.
  • Centurione

Först måste jag erkänna att jag skrev fel i det inlägg du citerade: jag menade SAOL.

snedtak skrev 2014-12-26 12:49:24 följande:
    Svenska Akademin get ut både SAOL och SAOB, men funktionen hos båda dessa är inte att vara något slags facit på vad som är rätt och fel utan de har en dokumenterande uppgift där man skildrar hur det svenska språket i stort ser ut just nu. Man tar alltså upp den mest utbredda varianten av svenskan.

Dialektala uttryck, facktermer och nyord kan alltså vara precis lika "rätt" utan att finnas med i SAOL/SAOB. En/ett apelsin, sylten/syltet, en/ett paket är exempel på ord som förekommer både med n- och t-genus utan att det ena är fel och det andra är rätt.
    SAOB har den beskrivande rollen som du skriver om - alltså att beskriva språket som det faktiskt ser ut just nu. Men SAOL har en normerande funktion - att beskriva det KORREKTA språket. Dock råder det ytterst sällan någon tvekan om ifall det ska vara "en" eller "ett", så detta bör vara detsamma i både SAOB och SAOL (för det mesta som sagt). Har inte kollat vad det står om "borr", men att det heter EN gris och ETT hus finns det inte någon tvekan om.
  • snedtak
    Centurione skrev 2014-12-26 19:57:46 följande:

Först måste jag erkänna att jag skrev fel i det inlägg du citerade: jag menade SAOL.

SAOB har den beskrivande rollen som du skriver om - alltså att beskriva språket som det faktiskt ser ut just nu. Men SAOL har en normerande funktion - att beskriva det KORREKTA språket. Dock råder det ytterst sällan någon tvekan om ifall det ska vara "en" eller "ett", så detta bör vara detsamma i både SAOB och SAOL (för det mesta som sagt). Har inte kollat vad det står om "borr", men att det heter EN gris och ETT hus finns det inte någon tvekan om.
    Och som Svenska språkrådet bland annat svarar i sin frågelåda så är tex. både "en" och "ett" apelsin okej, även om "en" är det man kallar svensk standardspråk. Det innebär inte att de som säger "ett apelsin" säger fel. De talar bara inte svenskt standardspråk, vilket det faktiskt inte är många som gör helt och hållet. Ofta förekommer dialektala ord eller facktermer i en svensks vokabulär.

www3.sprakochfolkminnen.se/sprakladan/ShowSearch.aspx
    ---------------------------------------------------------------
    Om "borr" skriver Språkrådet såhär:

Heter det en borr eller ett borr?

Vi rekommenderar en borr.

Formen ett borr förekommer i fackkretsar, där man säger ett borr om borrstålet som man sätter i apparaten, medan hela apparaten kallas en borr. Den skillnaden är dock fackspråklig, i allmänspråket används en borr generellt.

Och vem säger att det är fel att tala fackspråk?

• Anonym (Borret)
    snedtak skrev 2014-12-26 21:09:01 följande:
    Och som Svenska språkrådet bland annat svarar i sin frågelåda så är tex. både "en" och "ett" apelsin okej, även om "en" är det man kallar svensk standardspråk. Det innebär inte att de som säger "ett apelsin" säger fel. De talar bara inte svenskt standardspråk, vilket det faktiskt inte är många som gör helt och hållet. Ofta förekommer dialektala ord eller facktermer i en svensks vokabulär.

---------------------------------------------------------------
    Om "borr" skriver Språkrådet såhär:

Heter det en borr eller ett borr?

Vi rekommenderar en borr.

Formen ett borr förekommer i fackkretsar, där man säger ett borr om borrstålet som man sätter i apparaten, medan hela apparaten kallas en borr. Den skillnaden är dock fackspråklig, i allmänspråket används en borr generellt.

Och vem säger att det är fel att tala fackspråk?

Att referera till källor hjälper inte med Centurione. Hen har alltid rätt oberoende om hen blir överbevisad.
  • snedtak
    Anonym (Borret) skrev 2014-12-26 21:11:49 följande:
    Att referera till källor hjälper inte med Centurione. Hen har alltid rätt oberoende om hen blir överbevisad.
    Det kanske hjälper TS

Ivf kan jag verkligen rekommendera att söka på random saker på Språklådan för man kan hitta alla möjliga guldkorn.
  • 160428

Jag säger en borr. Jag har inte reflekterat över om det är rätt eller fel förrän jag såg den här tråden. 

Scrapbooking, korttillverkning och pyssel: www.instila.se
  • Lirraann

Men de heter dock (ett borr) de är själva borren på borrmaskinen om man säger en borr så är de skälva borrmaskinen

• Åsa
    Lirraann skrev 2016-05-26 07:41:18 följande:

Men de heter dock (ett borr) de är själva borren på borrmaskinen om man säger en borr så är de skälva borrmaskinen

Se inlägg #19.
  • sextiotalist
    Lirraann skrev 2016-05-26 07:41:18 följande:

Det är så jag använt en och ett här. Jag har alltid hört ett borr om man avser själva borrstålet, en borr så är det borrmaskinen. Men det är det jag mött.
  • CarinaL26
    sextiotalist skrev 2016-05-26 11:56:42 följande:

Det är så jag använt en och ett här. Jag har alltid hört ett borr om man avser själva borrstålet, en borr så är det borrmaskinen. Men det är det jag mött.

Exakt så är det.
Svar på tråden Heter det En borr eller Ett borr?