Centurione skrev 2014-12-26 19:57:46 följande:
Först måste jag erkänna att jag skrev fel i det inlägg du citerade: jag menade SAOL.
SAOB har den beskrivande rollen som du skriver om - alltså att beskriva språket som det faktiskt ser ut just nu. Men SAOL har en normerande funktion - att beskriva det KORREKTA språket. Dock råder det ytterst sällan någon tvekan om ifall det ska vara "en" eller "ett", så detta bör vara detsamma i både SAOB och SAOL (för det mesta som sagt). Har inte kollat vad det står om "borr", men att det heter EN gris och ETT hus finns det inte någon tvekan om.
Och som Svenska språkrådet bland annat svarar i sin frågelåda så är tex. både "en" och "ett" apelsin okej, även om "en" är det man kallar svensk standardspråk. Det innebär inte att de som säger "ett apelsin" säger fel. De talar bara inte svenskt standardspråk, vilket det faktiskt inte är många som gör helt och hållet. Ofta förekommer dialektala ord eller facktermer i en svensks vokabulär.
www3.sprakochfolkminnen.se/sprakladan/ShowSearch.aspx
---------------------------------------------------------------
Om "borr" skriver Språkrådet såhär:
Heter det en borr eller ett borr?
Vi rekommenderar en borr. Formen ett borr förekommer i fackkretsar, där man säger ett borr om borrstålet som man sätter i apparaten, medan hela apparaten kallas en borr. Den skillnaden är dock fackspråklig, i allmänspråket används en borr generellt.
Och vem säger att det är fel att tala fackspråk?