• Jamilia

Stor åldersskillnad mellan syskon

Hej alla! Snälla, skriv litegrann vad ni upplevt som positivt med att ha större åldersskillnad mellan syskon! Låter som att många lyckas skaffa syskon med bara 1,5 till 2 år emellan! Vi kämpar med syskon och kommer förmodligen få minst 4 år emellan! Vad är positivt med lite större åldersskillnad, peppa mig lite, tack!!!

• Svar på tråden Stor åldersskillnad mellan syskon
  • Loe

Vi försökte i ett år utan att lyckas. Det var hemskt och det kändes som att ALLA andra blev gravida, vilket var i princip sant för makens tre systrar fick barn under en två månadersperiod (juli-aug) innan vi ens fick ett plus. Men i oktober fick vi äntligen plus och dotterna skulle då hinna fylla fyra innan bebisen kom. Kände mig stressad över det men för ca två veckor sen fick vi veta att vi väntar tvillingar och då känns det såååå skönt att ha en stor tjej som kan gå på toa själv med lite stöttning, som inte behöver åka vagn och som man kan prata med och berätta om varför mamma är extra trött och måste träffa doktorn lite då och då. Och att mamma älskar henne fast hon får vara lite mer med pappa nu när mamma måste få vila. Hon tycker att tjejerna ska heta snövit och törnrosa...... :)

• Jamilia

Tack för alla trevliga inlägg!

Och gott nytt 2015!

• Blåsippan84

Hoppar in lite i denna tråd med en fråga, hoppas det är ok . Vi väntar nu vårt andra barn. Storebror kommer vara 6 år när bebisen föds i sommar. Undrar hur er föräldraledighet var, ni som har nästan lika stor åldersskillnad? Alla jag känner har barnen väldigt tätt. Kommer inte känns någon som är ledig samtidigt. Om man träffar några mammor på öppna så lär syskonen vara runt 2-3 år och sonen kommer ej känna så mkt utbyta av det .

Då vi även flyttade i somras och han inte leker med så många i hans åldersgrupp på dagis så funderar jag på detta när han börjar förskoleklass och hämtas innan fritids. Kanske svårt att komma in i klassen då med nya kompisar?

Vi är jätte glada över syskonet som komma skall och sonen är så stolt!! Men ändå funderar man en del. Mammans lott i livet

• Solros78
    Blåsippan84 skrev 2015-01-06 13:25:16 följande:

Hoppar in lite i denna tråd med en fråga, hoppas det är ok smile1.gif . Vi väntar nu vårt andra barn. Storebror kommer vara 6 år när bebisen föds i sommar. Undrar hur er föräldraledighet var, ni som har nästan lika stor åldersskillnad? Alla jag känner har barnen väldigt tätt. Kommer inte känns någon som är ledig samtidigt. Om man träffar några mammor på öppna så lär syskonen vara runt 2-3 år och sonen kommer ej känna så mkt utbyta av det smile5.gif .

Då vi även flyttade i somras och han inte leker med så många i hans åldersgrupp på dagis så funderar jag på detta när han börjar förskoleklass och hämtas innan fritids. Kanske svårt att komma in i klassen då med nya kompisar?

Vi är jätte glada över syskonet som komma skall och sonen är så stolt!! Men ändå funderar man en del. Mammans lott i livet smile5.gif

Jag skulle starkt rekommendera dig att se till att sonen får rätt till fritids, genom dispens eller studier. Många jag känner har berättat om hur utanför de få barn blir som inte går på fritids, det är ju där gemenskapen skapas och det är ganska många timmar per vecka de är där.
  • Acinorev

Det skiljer 8 och 10 år mellan våra äldsta barn och deras syster som nu är 5 månader. Och jag fullkomligt ÄLSKAR åldersskillnaden. De äldre barnen är så delaktiga och man får liksom allt det goda på en och samma gång.

• Jamilia
    Acinorev skrev 2015-01-13 23:47:50 följande:

Det skiljer 8 och 10 år mellan våra äldsta barn och deras syster som nu är 5 månader. Och jag fullkomligt ÄLSKAR åldersskillnaden. De äldre barnen är så delaktiga och man får liksom allt det goda på en och samma gång.

Låter hur bra som helst!
  • Smulu

Vad roligt det är att läsa om fler som har många år mellan sina barn.

Min stora tjej kommer vara 7 år äldre än lillasyskonet.

Hon kommer inte gå på fritids men jag har lovat henne att ta med kompisar hem efter skolan minst en dag i veckan.

Terminerna är jag inte så nervös över däremot sommarlovet. Juni juli augusti. Men det finns förhoppningsvis nån sommar aktivitet att gå på.

• Jamilia
    Smulu skrev 2015-01-20 21:19:28 följande:

Hon kommer inte gå på fritids men jag har lovat henne att ta med kompisar hem efter skolan minst en dag i veckan.

Terminerna är jag inte så nervös över däremot sommarlovet. Juni juli augusti. Men det finns förhoppningsvis nån sommar aktivitet att gå på.

ok! Vad mysigt att få ett litet syskon, hoppas att din stora flicka oxå är förväntansfull! Hur har det varit att inte ha ett syskon till henne hittills, har hon lekt och pysslat själv hemma? Såklart har hon det, blev lite dum fråga egentligen! undrar lite hur det känns att ha ett barn nämligen! Om man känner som förälder att det fungerar bra el om man hade önskat nån lekkamrat!
  • Acinorev
    Smulu skrev 2015-01-20 21:19:28 följande:

Precis så har vi också det. Inget fritids och kompisar när de vill och det funkar. Stor fördel då det kommer till större barn och vänner. De sköter ju sig själva och försvinner in i sin egen värld. :)
  • Smulu

Hon har gått på dagis och nu i förskoleklassen och så fritids efter.

Där har hon fått kompisar. Däremot när bebis kommer så får hon inte gå på fritids längre.

Hon har haft kompisar med hem ibland och ibland lekt själv hemma. Lite beroende på :)

Det har funkat jätte bra att bara ha ett barn, syskon får hon för att jag fick sån bebislängtan!!

Jamilia skrev 2015-01-20 21:30:54 följande:

ok! Vad mysigt att få ett litet syskon, hoppas att din stora flicka oxå är förväntansfull! Hur har det varit att inte ha ett syskon till henne hittills, har hon lekt och pysslat själv hemma? Såklart har hon det, blev lite dum fråga egentligen! undrar lite hur det känns att ha ett barn nämligen! Om man känner som förälder att det fungerar bra el om man hade önskat nån lekkamrat!

• Jamilia
    Smulu skrev 2015-01-21 07:33:27 följande:

Hon har gått på dagis och nu i förskoleklassen och så fritids efter.

Där har hon fått kompisar. Däremot när bebis kommer så får hon inte gå på fritids längre.

Hon har haft kompisar med hem ibland och ibland lekt själv hemma. Lite beroende på :)

Det har funkat jätte bra att bara ha ett barn, syskon får hon för att jag fick sån bebislängtan!!

OK, kul att höra att det funkar bra med ett barn! Är mest jag som är lite orolig att vi inte ska lyckas skaffa syskon t vår tjej, verkar ha svårt för att bli gravid! Men såklart funkar det bra utan syskon, det vet jag ju innerst inne! Men det låter väldigt mysigt med en liten till som ni nu väntar! håller tummarna att det händer för oss oxå!
  • Jamilia

Jag pratade syskon med en kompis nyligen och vi kom in på detta med åldersskillnad syskon emellan! Hon sa ngt i stil med att det får bli max 4 år emellan barnen, annars kan de inte leka ihop osv osv. Kände mig plötsligt så stressad då över att det snart är "för sent" för oss.... Ja, det är det ju naturligtvis inte egentligen, hon menade väl att om barnen ska kunna leka ihop på samma nivå så är 4 års skillnad max på ngt sätt!

• Jamilia

Sen får ju barn idag träffa otroligt mkt folk på förskola, skola och fritids! De blir ju inte direkt ensamma även om de inte har syskon! Kan kanske va skönt med lite lugn o ro för sig själv på kvällarna!

• Blåsippan84
    Jamilia skrev 2015-01-22 00:23:10 följande:

Jag pratade syskon med en kompis nyligen och vi kom in på detta med åldersskillnad syskon emellan! Hon sa ngt i stil med att det får bli max 4 år emellan barnen, annars kan de inte leka ihop osv osv. Kände mig plötsligt så stressad då över att det snart är "för sent" för oss.... Ja, det är det ju naturligtvis inte egentligen, hon menade väl att om barnen ska kunna leka ihop på samma nivå så är 4 års skillnad max på ngt sätt!

Att folk alltid ska lägga sig i hur många år det "ska" vara mellan barnen. Mellan min syster och mig är det 6,5 år. Hon lekte med mig tills hon var ca 14 år. Hon tyckte det var kul att ha anledning att gå till lekplats eller leka med Barbie. Sen hade vi kul på sommaren iaf och badade och gick på nöjesfält under semestrar. Och idag har vi mkt kul ihop. Vi fick vårt första barn samtidigt, jag var 25 och hon 32. Idag känns ingen skillnad. Var mest när vi var runt 10-15 år som det kändes. För då var hon "vuxen". Men inte fel med att ha sådan förebild . När jag var 18 och hon 25 så åkte vi på charter och så vidare.

Finns både för och nackdelar med nåde att skaffa tätt och inte. Min man har tätare men han hörs inte alls med sin bror om det inte är någon födelsedag på g eller liknande. Så bara för man får tätt behöver inte betyda att man blir nära.
  • metervara
    Blåsippan84 skrev 2015-01-06 13:25:16 följande:

Hoppar in lite i denna tråd med en fråga, hoppas det är ok . Vi väntar nu vårt andra barn. Storebror kommer vara 6 år när bebisen föds i sommar. Undrar hur er föräldraledighet var, ni som har nästan lika stor åldersskillnad? Alla jag känner har barnen väldigt tätt. Kommer inte känns någon som är ledig samtidigt. Om man träffar några mammor på öppna så lär syskonen vara runt 2-3 år och sonen kommer ej känna så mkt utbyta av det .

Vi är jätte glada över syskonet som komma skall och sonen är så stolt!! Men ändå funderar man en del. Mammans lott i livet

• metervara

Oj, råkade skicka lite snabbt!

Vi har 5 år mellan våra barn. Enda nackdelen har varit att ju äldre den yngsta blir desto svårare att ha med henne på den äldstas aktiviteter. Sen på öppna förskolan så är det mest yngre barn men vår 5åring har ändå tyckt att det varit roligt där. Tycker det är kanon med större åldersskillnad men å andra sidan vet jag ju inget annat heller :)

• lördagsgodis

Vi har två barn som blir 8 och 6 år i år, dom ska få ett syskon till hösten och jag tycker det ska bli roligt att se deras relation till ett småsyskon nu när dom är äldre. Själva har dom ju ingen uppfattning om att det funnits en tid utan varandra men nu kommer dom komma ihåg allt det nya och förhoppningsvis glädjas åt tillskottet i familjen.

Svar på tråden Stor åldersskillnad mellan syskon