• sandraA81

Vem tar hand om mitt barn?

Är helt ny medlem, vet inte om jag postade detta under rätt rubrik.

Jag har en son på 12 år, som jag har ensam vårdnad om.   Hans pappa flyttade när jag var gravid, och bor över 60 mil härifrån.    Han har träffat sonen vid några tillfällen, men aldrig tagit ansvar.  Han har förstört sitt liv med hjälp av droger, och senast för några månader sedan var han inlagd på avgiftning....   

Jag är livrädd för vad som skulle hända min son om jag dör!   Vill inte på några villkor att han hamnar i Malmö hos sin pappa, som inte kan ta hand om honom...  Han har hela sitt liv här, och han känner inte sin pappa.
    Jag har hört så mycket olika vart han kommer hamna, en del säger att han automatiskt kommer få flytta till sin pappa...    
    Hans pappa skulle säkert gärna ta sig an honom, men han har missbrukat bla heroin i över 10 år, och har ingen självinsikt.   Dock lyckas han ofta dupera folk omkring sig, inte minst socialsekreterare etc....

• Svar på tråden Vem tar hand om mitt barn?
  • Anonym (lottA)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-01 15:54:51 följande:

Men det är okej att anklaga människor som

Berättar fakta för att ägna sig åt skitsnack?

Men varför ska socialtjänsten över huvud taget lägga sig i folks liv om det inte finns några misstankar om att någon far illa?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 15:57:45 följande:

Men varför ska socialtjänsten över huvud taget lägga sig i folks liv om det inte finns några misstankar om att någon far illa?

Ett barn som står utan vårdnadshavare när en förälder dör måste ju hanteras på något sätt inte sant? I sverige säger lagen att det hanteras på ett visst sätt. Det är liksom inte socialtjänsten som stiftar dessa lagar det måste du väl ändå förstå. Ett system där barn kan ges bort, eller överlåtas utan myndigheters insyn är inte eftersträvansvärt utan sätter barn i ett rättslöst läge.
  • Brumma
    Anonym (lottA) skrev 2015-01-01 15:57:45 följande:

Ett barn är ingen ägodel som går att testamenteras bort. Barnets bästa måste naturligtvis gå först och socialtjänsten finns till för att säkerställa att så är fallet.
  • Anonym (glad påsk)
    Brumma skrev 2015-01-01 16:29:36 följande:

Ett barn är ingen ägodel som går att testamenteras bort. Barnets bästa måste naturligtvis gå först och socialtjänsten finns till för att säkerställa att så är fallet.

Det är i första hand vårdnadshavaren som ska säkerställa att barnen har det bra. Varför? Jo, för att vårdnadshavaren anses bäst lämpad och kompetent för det.

Om en vårdnadshavare har mandat att fatta beslut om allt annat, varför inte om vem som ska ta över vårdnaden av barnet vid ett eventuellt dödsfall?
  • Brumma
    Anonym (glad påsk) skrev 2015-01-02 10:19:59 följande:

Det är i första hand vårdnadshavaren som ska säkerställa att barnen har det bra. Varför? Jo, för att vårdnadshavaren anses bäst lämpad och kompetent för det.

Om en vårdnadshavare har mandat att fatta beslut om allt annat, varför inte om vem som ska ta över vårdnaden av barnet vid ett eventuellt dödsfall?

Det kan vara en så enkel sak som att man tilldelats ensam vårdnad pga extrema samarbetdsvårigheter och har ett agg mot den andra föräldern så man gör allt för att förstöra. ..

att vara vårdnadshavare gör en inte till en människa som står över mänskliga känslor. Konflikter mellan separerade föräldrar är inye ovanligt men innebär INTE per automatik att den andra föräldern på ngt sätt är en sämre förälder, bara att det pga ngn anledning inte fungersk med samarbetet. Det kan tillomed vara vårdnadshavaren "fel" att samarbetet inte fungerat..
  • Anonym (glad påsk)
    Brumma skrev 2015-01-02 12:29:22 följande:

Det kan vara en så enkel sak som att man tilldelats ensam vårdnad pga extrema samarbetdsvårigheter och har ett agg mot den andra föräldern så man gör allt för att förstöra. ..

att vara vårdnadshavare gör en inte till en människa som står över mänskliga känslor. Konflikter mellan separerade föräldrar är inye ovanligt men innebär INTE per automatik att den andra föräldern på ngt sätt är en sämre förälder, bara att det pga ngn anledning inte fungersk med samarbetet. Det kan tillomed vara vårdnadshavaren "fel" att samarbetet inte fungerat..

Hur kan man låta en vårdnadshavaren fatta beslut om någonting över huvud taget? Jag menar, eftersom det aldrig finns några garantier för att vårdnadshavaren är kompetent?
  • Brumma
    Anonym (glad påsk) skrev 2015-01-02 13:16:07 följande:

Hur kan man låta en vårdnadshavaren fatta beslut om någonting över huvud taget? Jag menar, eftersom det aldrig finns några garantier för att vårdnadshavaren är kompetent?

Å, ska vi dra det till absurdum?

Om två BRA föräldrar avskyr varandra och motarbetar varandra så måste en av dem ibland väljas bort som vårdnadshavare. Eftersom de inte kan låta bli att försöka förstöra för varandra. Det innebär inte att de i ÖVRIGA frågor gällande barnet gör bra val med barnets bästa för ögonen.
  • Anonym (Det e lugnt!)

Du kan vara lugn. Ingen kan tvinga din son till något han inte vill. Myndigheterna tar hänsyn till hans vilja.

Du har fått rimliga och genomtänkta råd på första sidan av denna tråd.

Tyvärr spårade det ur senare.:(

• Anonym (glad påsk)
    Brumma skrev 2015-01-02 15:43:41 följande:

Å, ska vi dra det till absurdum?

Om två BRA föräldrar avskyr varandra och motarbetar varandra så måste en av dem ibland väljas bort som vårdnadshavare. Eftersom de inte kan låta bli att försöka förstöra för varandra. Det innebär inte att de i ÖVRIGA frågor gällande barnet gör bra val med barnets bästa för ögonen.

Vårdnadshavarna (i de fall det finns två från början) anses kompetenta tills motsatsen bevisats (i domstol). Staten får nämligen inte ta över vårdnaden över barn utan saklig grund. Och den kvarvarande vårdnadshavaren anses kompetent nog tills motsatsen bevisats. För återigen får staten inte inkompetensförklara vårdnadshavaren utan bevis.

Vårdnaden delas aldrig upp i olika delar. Vårdnadshavare (föräldrarna eller någon annan) är antingen vårdnadshavare till fullo eller inte alls. Det innebär att de har antingen full beslutsrätt eller ingen alls.

Att ha vårdnaden är som att ha en stafettpinne. Antingen har man den eller så har man den inte.
  • Brumma
    Anonym (glad påsk) skrev 2015-01-06 00:00:15 följande:

Vårdnadshavarna (i de fall det finns två från början) anses kompetenta tills motsatsen bevisats (i domstol). Staten får nämligen inte ta över vårdnaden över barn utan saklig grund. Och den kvarvarande vårdnadshavaren anses kompetent nog tills motsatsen bevisats. För återigen får staten inte inkompetensförklara vårdnadshavaren utan bevis.

Vårdnaden delas aldrig upp i olika delar. Vårdnadshavare (föräldrarna eller någon annan) är antingen vårdnadshavare till fullo eller inte alls. Det innebär att de har antingen full beslutsrätt eller ingen alls.

Att ha vårdnaden är som att ha en stafettpinne. Antingen har man den eller så har man den inte.

Påstod jag ngt annat?
  • Anonym (glad påsk)
    Brumma skrev 2015-01-06 00:16:51 följande:

Påstod jag ngt annat?

Ja, det gjorde du.

En vårdnadshavare anses fullständigt kompetent att besluta om allt gällande barnet, även vem som ska "ärva" vårdnaden vid vårdnadshavares eventuella dödsfall.
  • Anonym (Det e lugnt!)
    Anonym (glad påsk) skrev 2015-01-06 00:50:22 följande:

Ja, det gjorde du.

En vårdnadshavare anses fullständigt kompetent att besluta om allt gällande barnet, även vem som ska "ärva" vårdnaden vid vårdnadshavares eventuella dödsfall.

Helt korrekt!

Det är alla vårdnadshavares fulla rättighet!

Exempel :

I en domstol när en vårdnadshavare får ensam vårdnad i en vårdnadstvist, låter domen att det är till "barnets bästa".

Den föräldern som inte är vårdnadshavare längre har inte rätt att skriva på några dokument som rör barnet. Den vårdnadshavare med ensam vårdnad är den som har alla rättigheter till barnet.

Den ansågs av domstolen vara bäst lämpad att ta hand om barnet enligt " barnets nästa".
  • Anonym (Det e lugnt!)
    Anonym (Det e lugnt!) skrev 2015-01-06 01:52:12 följande:

Helt korrekt!

Det är alla vårdnadshavares fulla rättighet!

Exempel :

I en domstol när en vårdnadshavare får ensam vårdnad i en vårdnadstvist, låter domen att det är till "barnets bästa".

Den föräldern som inte är vårdnadshavare längre har inte rätt att skriva på några dokument som rör barnet. Den vårdnadshavare med ensam vårdnad är den som har alla rättigheter till barnet.

Den ansågs av domstolen vara bäst lämpad att ta hand om barnet enligt " barnets nästa".

Får rätta mig själv här, det var inte smart att skriva mitt i natten ser jag.

Tror man säger ; lyder domen...?.sista meningen stavfel; "barnets bästa".

Ts du är ensam vårdnadshavare, därför har du rätten att avgöra vad som är bäst för din son. Självklart vill myndigheterna att pojken är kvar i sin miljö han är van vid , om det finns förutsättningar för det. Med tanke på pappans kaotiska liv är det tveksamt att säga att det är för pojkens bästa att bo hos honom.. Det tas alltid hänsyn till barnet.

Kom att tänka på att det finns juridik sidor på internet, man kan ibland maila om frågor eller ringa .

Om det skulle kännas bättre att prata med en expertis om detta. ;)
  • Brumma
    Anonym (glad påsk) skrev 2015-01-06 00:50:22 följande:

Ja, det gjorde du.

Nej det påstod jag inte.

Och nej. Man kan som sagt inte testamentera bort sina barn.. man kan skriva önskemål däremot men en utredning startas.

Tex KAN den andra föräldern anses bättre än önskemålet om anledningen att det blivit enskild vårdnad enbart grundas på att föräldrarna har samarbetdsvårigheter. Alltså att den andra föräldern ses som nästa alternativet om vårdnadshavaren skulle gå bort.

Knappast aktuellt i ts fall dock eftersom där ligger andra saker till grund till att hon har ensam vårdnad.
  • Anonym (glad påsk)
    Brumma skrev 2015-01-06 09:23:03 följande:

Nej det påstod jag inte.

Och nej. Man kan som sagt inte testamentera bort sina barn.. man kan skriva önskemål däremot men en utredning startas.

Tex KAN den andra föräldern anses bättre än önskemålet om anledningen att det blivit enskild vårdnad enbart grundas på att föräldrarna har samarbetdsvårigheter. Alltså att den andra föräldern ses som nästa alternativet om vårdnadshavaren skulle gå bort.

Knappast aktuellt i ts fall dock eftersom där ligger andra saker till grund till att hon har ensam vårdnad.

Ja, du har rätt. Lagen ser ut som så att det är socialtjänsten som bestämmer vem som ska "ärva" vårdnaden av barnet.
Svar på tråden Vem tar hand om mitt barn?