• Eir

Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.

Vi har religionsfrihet här i Sverige. Låter fint tycker jag. Men vad innebär det egentligen? Jag anser att det gemensamma samhällsutrymmet som vi alla delar ska i möjligaste mån vara fritt från religiösa påtryckningar. Vad menar jag med det! Jag vill INTEanpassa mig till religiösa påhitt.
    * Religiösa byggnader: Kyrkor, synagoger, moskeér etc ska då få finnas. Det ska däremot INTE vara tillåtet med ljudliga utrop/klockringningar etc till dessa religiösa församlingar. Det finns i dagens samhälle teknik för att vända sig direkt till de som vill höra/komma till gudstjänster/bönestunder.
    * Religiösa församlingar ska följa de jämställdhetsplaner dvs inte särskilja på män, kvinnor, hen. Alla religiösa församlingar SKA ha både manliga/kvinnliga ledare som ska kunna leda gudstjänster/bönestunder etc med alla i församlingens medlemmar.
    * Alla religiösa församlingar ska ha ett grundligt genusarbete och främja implementering  av HBTQ-frågor i sina stadgar.
    * Religion är ett eget privata livsval och ska inte inkräkta på vårt gemensamma samhällsrum. Dvs vill en religiös människa klä sig på ett visst sätt och det inte är förenligt med arbetslivets krav/normer så får den religiöse anpassa sig och ha sin religiösa klädsel på sin fritid.
    * Avskaffa religiösa friskolor. Barn har rätt till att få en utbildning som är fri från religiösa påtryckningar. Så vad innebär egen nu när Barnkonventionen införs???

Om samhället ska fortsätta anpassa sig till omoderna, otidsenliga religiösa påhitt så kommer det att bli absurda situationer.

Vem som helst kan ju få en "Uppenbarelse" och grunda en ny religion. Det står på Kammarkollegiet hur det går till.  Kanske du får en uppenbarelse att man måste 3 gånger om dagen måste visa sitt könsorgan i 3 sekunder oavsett vad du är...???  Det måste då bli tillåtet om det är en registrerad religion eller..????

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/registrera-trossamfund/registrera-trossamfund

Vad blir nästa steg Pastarastasafari... människor går omkring med durkslag på huvudet?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Vi lever i en totalt snurrig värld där vetenskap måste stå tillbaka för fantasiprodukter i gamla böcker.

När kommer barnet som skriker "Han har ju inga kläder på sig"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Kämpa för det sekulära samhället ! Det håller på att gå förlorat.

Är du med?

Ska vi grunda en "religion"  Sekularismen...:..????

• Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.
  • nernu
    Eir skrev 2015-01-04 19:27:28 följande:

Vi har religionsfrihet här i Sverige. Låter fint tycker jag. Men vad innebär det egentligen? Jag anser att det gemensamma samhällsutrymmet som vi alla delar ska i möjligaste mån vara fritt från religiösa påtryckningar. Vad menar jag med det! Jag vill INTEanpassa mig till religiösa påhitt.
    * Religiösa byggnader: Kyrkor, synagoger, moskeér etc ska då få finnas. Det ska däremot INTE vara tillåtet med ljudliga utrop/klockringningar etc till dessa religiösa församlingar. Det finns i dagens samhälle teknik för att vända sig direkt till de som vill höra/komma till gudstjänster/bönestunder.
    * Religiösa församlingar ska följa de jämställdhetsplaner dvs inte särskilja på män, kvinnor, hen. Alla religiösa församlingar SKA ha både manliga/kvinnliga ledare som ska kunna leda gudstjänster/bönestunder etc med alla i församlingens medlemmar.
    * Alla religiösa församlingar ska ha ett grundligt genusarbete och främja implementering  av HBTQ-frågor i sina stadgar.
    * Religion är ett eget privata livsval och ska inte inkräkta på vårt gemensamma samhällsrum. Dvs vill en religiös människa klä sig på ett visst sätt och det inte är förenligt med arbetslivets krav/normer så får den religiöse anpassa sig och ha sin religiösa klädsel på sin fritid.
    * Avskaffa religiösa friskolor. Barn har rätt till att få en utbildning som är fri från religiösa påtryckningar. Så vad innebär egen nu när Barnkonventionen införs???

Om samhället ska fortsätta anpassa sig till omoderna, otidsenliga religiösa påhitt så kommer det att bli absurda situationer.

Vem som helst kan ju få en "Uppenbarelse" och grunda en ny religion. Det står på Kammarkollegiet hur det går till.  Kanske du får en uppenbarelse att man måste 3 gånger om dagen måste visa sitt könsorgan i 3 sekunder oavsett vad du är...???  Det måste då bli tillåtet om det är en registrerad religion eller..????

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/registrera-trossamfund/registrera-trossamfund

Vad blir nästa steg Pastarastasafari... människor går omkring med durkslag på huvudet?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Vi lever i en totalt snurrig värld där vetenskap måste stå tillbaka för fantasiprodukter i gamla böcker.

När kommer barnet som skriker "Han har ju inga kläder på sig"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Kämpa för det sekulära samhället ! Det håller på att gå förlorat.

Är du med?

Ska vi grunda en "religion"  Sekularismen...:..????

Då vill inte jag heller bli påtvingad genusfanatikernas religion. Hen finns än så länge inte så det vore rätt märkligt att kyrkan ska anpassa sig efter hen som inte finns. 

Allt du hänvisar till är teorier. Knappast bevisade. Behåll det där för dig själv. Inget du ska tvinga på oss andra.

Kämpa för ett samhälle där en liten klick människor inte ska få diktera andra människors trosuppfattning, familjeliv och tankar!
  • nernu
    Rataxes skrev 2015-01-05 00:29:05 följande:

Håller med om det mesta, utom genus och jämställdhet. Det är inte statens uppgift att styra vad sagoklubbarna gör eller inte gör så länge de håller sig inom lagens ramar. Däremot ska ingen sagoklubb ha en enda krona i bidrag av skattepengar.

Får man nyfiket fråga vad som ska ersätta sagoklubbarnas verksamheter? Alla öppna förskolor. Alla vanliga förskolor. Alla körer. Alla välgörenhetsorganisationer. Alla behandlingshem. Alla frivilligarbetare? Alla präster och diakoner som jobbar med själavård?

Vem ska betala allt det där?
  • Eir
    nernu skrev 2015-01-06 20:15:37 följande:
    Får man nyfiket fråga vad som ska ersätta sagoklubbarnas verksamheter? Alla öppna förskolor. Alla vanliga förskolor. Alla körer. Alla välgörenhetsorganisationer. Alla behandlingshem. Alla frivilligarbetare? Alla präster och diakoner som jobbar med själavård?

Jag svarar så här:
    Öppna förskolor finns som kommunla/privata verksamheter, likaså vanliga förskolor betalas av skattemedel.
    Körer finns det studieförbund som driver (skattemedel).
    Välgörenhetsorganisationer lever på frivilla bidrag.
    Behandlingshem finns också kommunala/privata (skattemedel).
    Frivilligarbetare arbetar väl frivilligt (gratis).
    Präster/diakoner kan ju leva på kyrkans rikedomar.

• Eir
    nernu skrev 2015-01-06 20:12:17 följande:
    Då vill inte jag heller bli påtvingad genusfanatikernas religion. Hen finns än så länge inte så det vore rätt märkligt att kyrkan ska anpassa sig efter hen som inte finns. 

Allt du hänvisar till är teorier. Knappast bevisade. Behåll det där för dig själv. Inget du ska tvinga på oss andra.

Kämpa för ett samhälle där en liten klick människor inte ska få diktera andra människors trosuppfattning, familjeliv och tankar!
    Ja, det kämpar jag verkligen för att en liten klick inte ska styra, se bara på den lilla klicken av politiker som vi nu har i riksdagen som har utformat att minoriteten ska styra..
    På väg mot diktatur..?

• oOHalalOo
    Eir skrev 2015-01-06 19:10:22 följande:
    Ja, jag är missnöjd med hur vårt samhälle utvecklas i en riktning utan att reflektera vilka konsekvenser det får och vilket "pris" det får. Religionens påverkan börjar bli absurd. Och genom att debattera här så kanske det får fler människor att tänka till.

Jag har INGA problem med att acceptera olika kulturer, religioner, klädsel så länge det inte kräver att jag måste anpassa mig. Människor får gärna ha durkslag på huvudet, gå nakna etc av religiösa skäl så länge man inte KRÄVER att göra det i alla sammanhang (privat/yrkesliv). Om man inte får det så blir man kränkt och diskriminerad. Är det svar på din fråga?

Kan du då svara på mina frågor? "Det här med tolerans är ett intressant ämne. Du kanske kan få förklara för mig då varför jag måste acceptera detta påhitt med klockringningar från Kyrkor/böneutrop från Moské etc. Varför är dessa religiösa församlingar inte toleranta mot oss som inte vill lyssna på detta? Det finns modern teknik som gör att man kan kalla till gudstjänst/bönestund t ex via sms/mail till dom som vill gå dit."   samt  "Får vem som helst hitta på nästan vad som helst i religionens namn?

Religionen i Sverige har absolut inte någon som helst prioritet, Sverige är i högsta grad ett sekulärt samhälle som kan sägas rent generellt rata religion överlag.

Så givetvis är det helt felaktigt att påstå att religionens påverkan är absurd.

Men om jag hänvisar till din egen tes i denna T, eller din slutsats ''religiösa påhitt otidsenligt och omodernt'' så handlar ju detta snarare oerhört mycket om din personliga syn på religion. DU tycker det - och du får det. Men det är oerhört intolerant att försöka framställa de som inte delar din uppfattning som om de påtvingar dig sin religion och religion snurrar runt i samhället och lägger sig som ett spindelnät runt dig som du inte kan värja dig emot. Så ser det absolut inte ut.

Så den här typen av debatt, som du vill väcka folk med leder snarare till att du kan uppfattas som aningen intolerant när inte också framlägger vilken liten betydelse religion överlag har i vårt samhälle. Det är inte helt reko faktiskt.

Vad bra! Men visa då också i skrift att du inte har problem med att acceptera si och så eftersom ingen kräver att  du ska anpassa dig. Vad jag däremot skulle kunna önska är att du verkligen visar att du tolererar att andra tror, vad du nu än personligen anser om det.

Ja jag hoppas du också själv inser vad du har skrivit, folk får göra det och det om de inte tvingar mig att göra det. Vilket hela tiden också här har varit utgångspunkten, men bättre att komma med på banan sen än inte alls.

Om klockringning eller böneutrop är tillåtet och inte ett brott enligt lag, så ja, då får du snällt finna dig i det oavsett vad du personligen tycker. Eftersom man både får ta och ge när man lever tillsammans med andra i ett samhälle.

Jag kan inte svara på om man får hitta på vad som helst i en religions namn, Men det är väl upp till utövarna att svara på?

Talar jag då som muslim för min egen del så är det inte meningen att man ska praktisera sin religion genom att hitta på vad som helst. Utan man ska följa det som uppenbarats. Men om man struntar i det och hittar på vad som helst så kan det utmynna i exempelvis extremism, men väljer man att leva som man som man lär istället så kan sådant undvikas.

• oOHalalOo
    Eir skrev 2015-01-06 19:22:30 följande:
    Självklart så har vi (arbetslag/rektor) dialog med föräldrarna och deras tolkning av sin religion är så här. Och vi är ett serviceyrke, föräldrar har rätt till information vid hämtningar. Dessa situationer händer inte så ofta ca 1g/veckan men som sagt det uppstår. Nu finns det inga regler som säger hur många barn varje person ska ansvara för, så ser verkligheten ut. Det är bara hoppas på det bästa att inget händer Och skulle något hända får man väl hoppas att de andra föräldrarna har förståelse för situationen. Det finns inga extra resurser att sätta in i sådana här situationer.
    Har man inte möjlighet att tala direkt med föräldrarna när de kommer, så kan man också boka in ett kort möte med dem vid lämning eller hämtning och diskutera vad man nu vill diskutera. Dvs man behöver inte gör något till ett problem som inte behöver vara det. Man kan alltid lösa saker och ting på olika sätt. Flexibilitet kollegor emellan är ett tips.
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 19:26:58 följande:
    Att skjuta nyårsraketer är reglerat i lag hur det ska gå till och kan bötfällas om det missköts.
    Men om att skjuta raketer är min "religion" så ska jag ha rätt enligt den att skjuta raketer varje morgon kl 5, ha rätt gå ifrån varje dag kl 10.00 och skjuta en raket.  Det är ju av religiösa skäl jag måste skjuta raketer!

Skulle det då vara ok enligt dig?
    Och böneutrop kräver tillstånd, vilket bestäms oftast på kommunal nivå. Så det är inte heller bara att ställa sig och vråla - även här finns det lagar.

Javisst, det hade jag nog kunnat lära mig att acceptera. Speciellt om din raketskjutningsreligion fick 1,7 miljarder anhängare.

Min poäng är att om man bor i närheten till andra människor måste man helt enkelt leva med vissa ljudemissioner. Så är det.
  • Rataxes
    nernu skrev 2015-01-06 20:15:37 följande:

Medlemmarna i aktuell sagoberättarklubb, alt privata donationer. i övrigt håller jag med Eir i #33.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Dr Nail
    Anonym (jojo) skrev 2015-01-06 21:20:41 följande:

Det här är bra, kanske ett steg mot ett än mer sekulariserat samhälle som är med sin tid istället för efter. www.expressen.se/debatt/avskaffa-lagen-om-religionsfrihet/

Ett steg mot ett (...) samhälle är väl att ta i. Snarare Abba-Björns partiska åsikt från 8 år sedan.

Vet för övrigt fortfarande inte vem som är Björn och vem som är Benny. lol
  • nernu
    Rataxes skrev 2015-01-06 21:04:03 följande:
    Medlemmarna i aktuell sagoberättarklubb, alt privata donationer. i övrigt håller jag med Eir i #33.
    Tror du på allvar att de har råd med det? 
    Eir skrev 2015-01-06 20:21:45 följande:
    Jag svarar så här:
    Öppna förskolor finns som kommunla/privata verksamheter, likaså vanliga förskolor betalas av skattemedel.
    Körer finns det studieförbund som driver (skattemedel).
    Välgörenhetsorganisationer lever på frivilla bidrag.
    Behandlingshem finns också kommunala/privata (skattemedel).
    Frivilligarbetare arbetar väl frivilligt (gratis).
    Präster/diakoner kan ju leva på kyrkans rikedomar.
    Du menar alltså att all den frivilligverksamhet som i dagsläget utförs av de här sagoberättarklubbarna ska finansieras av skattepengar i statens regi istället? Välkommen till verkligheten.

Missbrukare kan vinka adjö till någon vidare hjälp. Psykiatrin är redan kraftigt överbelastad så köerna där kommer bli ännu längre. Förskolorna går på knäna. Det är redan överfullt och kö så hur vi ska kunna trycka in alla barn från förskolorna som måste stänga förstår jag inte heller.
  • Anonym (Kristen)

Vi måste värna sekulariteten och yttrandefriheten först.

• nernu

Religiösa människor av alla de slag är ju betydligt mindre påfrestande än religionsfobiker som får panik om någon andas om övernaturlighet och skriker ut att minsta lilla åsyn av en kyrkobyggnad eller moské skulle kunna krypa in och bygga bo i hjärnan och ta makten över oss alla? Kom igen. Tänk om vi skulle säga likadant om homosexuella. De får gärna vara homosexuella bara de inte visar det eller försöker påverka oss? De får väääldigt mycket pengar för att marknadsföra sig. Varför ska staten bidra med pengar till en organisation som anordnar pridefestival? Jo för att det ökar mångfalden och ger alla olika människor möjlighet att utvecklas. Kryp fram från era stenar.

• Eir

Jag är idag tacksam över att vi fortfarande har yttrandefrihet och jag får tycka att religionens påverkan på vårt samhälle är absurd.

Jag är idag tacksam över att jag inte lever i ett land där religionens lagar är basen för samhället.

Och jag kommer INTE snällt finna mig i att t ex klockringningar/böneutrop etc fortfarande är tillåtna. Jag kommer att fortsätta väcka debatt. Göra allt för att påverka politiker, och försöka få med mig fler människor som har samma åsikter och ändra på beslut.

Jag är idag tacksam för de journalister, satiriker, komiker etc som vågar skämta om religion!

Je suis Charlie !!

• Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-08 21:47:26 följande:

Jag är idag tacksam över att vi fortfarande har yttrandefrihet och jag får tycka att religionens påverkan på vårt samhälle är absurd.

Jag är idag tacksam över att jag inte lever i ett land där religionens lagar är basen för samhället.

Och jag kommer INTE snällt finna mig i att t ex klockringningar/böneutrop etc fortfarande är tillåtna. Jag kommer att fortsätta väcka debatt. Göra allt för att påverka politiker, och försöka få med mig fler människor som har samma åsikter och ändra på beslut.

Jag är idag tacksam för de journalister, satiriker, komiker etc som vågar skämta om religion!

Je suis Charlie !!

Kör hårt.
Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.