• MammatillNicole

När är det ok med smink för tjejer?

Min dotter som snart är 10 vill gärna börja använda smink mer till vardags. Jag har sagt att hon inte får sminka sig i skolan än, men hon har fått börja sminka sig till vardags (mascara, rouge, eyeliner). Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det ok med smink för tjejer?
  • fluu

Till vardags i sjuan. På lek från när som egentligen, ser det på samma vis som ansiktsmålning.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Mupp

När intresset finns. Jag kommer inte hindra min dotter. Så länge det ser ok ut får sminka sig bäst hon vill. Hon är 11 och just nu testar hon sig fram med smink. Hon tycker det är spännande och lite vuxet. Hon sminkar sig inte till vardags men kan som sagt testa med sina kompisar och hon har eget smink. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Vinterankan

Min dotter är sex år och vill sminka sig till fest (vilket hon inte får och ingen av hennes kompisar heller). När jag gick i skolan så brukade en del av sexorna börja sminka sig, vissa år femmorna och i sjuan sminkade sig alla. Så runt 11-årsåldern är väl när jag kan tycka det är ok också.

• MammatillNicole

Läser man era tankar så verkar 11 vara en ganska vanlig ålder, men röstningen pekar mer mot 12.... Det är intressant

• jagärjagvemärdu

Har tänkt mycket på det här med smink, hur gör man för att hindra att ens barn blir intresserade alldeles för "tidigt"? Nu har jag inga barn än men har ändå funderat på frågan. Själv sminkar jag mig MYCKET, ögonskugga, eyeliner, lösögonfransar, läppstift, läppenna, primer, foundation, highlighting/contouring osv, ja allt! Tjänar även pengar på detta men har alltid älskat smink. Hur ska man göra för att ens barn inte ska ta efter mamma alltför tidigt?

• MammatillNicole
    jagärjagvemärdu skrev 2015-01-07 09:02:14 följande:

Har tänkt mycket på det här med smink, hur gör man för att hindra att ens barn blir intresserade alldeles för "tidigt"? Nu har jag inga barn än men har ändå funderat på frågan. Själv sminkar jag mig MYCKET, ögonskugga, eyeliner, lösögonfransar, läppstift, läppenna, primer, foundation, highlighting/contouring osv, ja allt! Tjänar även pengar på detta men har alltid älskat smink. Hur ska man göra för att ens barn inte ska ta efter mamma alltför tidigt?

Måste det vara ett problem då?
    Om man pratar om det så tror jag att man kan komma överens om när det är ok med smink och när det inte är det.

Barn tar ju ofta efter föräldrar, och är man intresserad av kläder, utseende och smink så tycker jag inte att man ska behöva ge upp det intresset
  • Vinterankan

Min dotter som är 6 är superintresserad och jag pratar mycket med henne om att barn är så fina utan smink att det sminket inte gör det bättre.

Men jag använder inte så mycket smink själv, mascara och ögonbrynspenna till jobbet och ingenting om jag är hemma,
  • amia01

Oberoende av ålder.
    Har bara ett krav, att hon ska förstå varför hon sminkar sig, och att hon är lika snygg utan smink.

Hon är 10 år nu, och vi har haft smink-funderingar flera gånger här hemma. Mest vid festliga tillfällen, när hon velat göra något lite "annorlunda". Ibland funderar hon på smink till skolan, men har hittills kommit fram till att det bara är för att kompisarna har det, inte för att hon vill ha det själv. Och då har hon låtit bli. Den dagen hon känner att hon vill sminka sig för sin egen skull, då är det OK för mig. Men då har jag också en tjej med bra självkänsla och stor trygghet, vilket gör mig trygg med att hon tar bra beslut.
    Naglar och hår är däremot viktigt för henne. Olika färger på naglarna varenda dag, och färg och tofsar i året, även om hon är kortklippt

Hon vill gärna hitta sin egen stil, och den dagen sminket blir en del av det så tycker jag det är ok. Men inte för att hon vill se ut som alla andra.

• adastra

Svaret är "aldrig"!
    Varför skulle en ung, vacker, mysig och lycklig tjej behöva sminka sig?
    Minns inte vem det var men det var någon av de stora modeskapare (kvinnlig) som sade så klokt att: "Det finns inget fulare än makeup på en ung tjej eller en gammal tant!"
    Så himla bra sagt!

• Analoga

Jag har en dotter som fyller 11 år om 4 månader, och jag är så starkt emot barn och smink! Hon har hittills inte fått ha annat än läppglans och hårmascara vid festligare tillfällen. Vill nog gärna hålla ut till åtminstone 12 år innan hon får börja ha mer smink men då bara på fest. Kan inte fatta varför barn ska börja vara så vuxna allt tidigare.....

• Minniemousemommy

Så fort min dotter ville fick hon, och nu har hon smink till skolan då och då, och hennes lillasyster har smink till dansen och på högtider/fester. Mina döttrar är 5 och 6. :)

• puss02

Jag har en kusse som är 6-7 år och gillar att sminka sig smått ibland så hon liknar Snövit... Tkr jag är gullit!

• MxMeNow

Jag låter mina experimentera med det tidigt, så fort dom ville, men på hemmaplan.
  • Paulina P P

Inget smink förrän högstadiet. Barn ska vara barn och inga sexobjekt!

• MxMeNow
    Paulina P P skrev 2015-02-03 08:16:23 följande:

Så det är ok att en trettonåring är ett sexobjekt enligt ditt sätt att resonera?
  • Paulina P P
    MxMeNow skrev 2015-02-03 08:55:10 följande:
    Så det är ok att en trettonåring är ett sexobjekt enligt ditt sätt att resonera?
    Nej, men när man är 13 (jag röstade iofs på 14) börjar man bli intresserad av sex och kroppen börjar utvecklas (kallas pubertet vet du). Då kan det vara OK att börja sminka sig. Barn ska inte sminka sig!
  • puss
    Paulina P P skrev 2015-02-03 08:16:23 följande:

Blir man sexobjekt av smink?? Vad har du för sjuk kvinnosyn??
  • MxMeNow
    Paulina P P skrev 2015-02-03 08:59:34 följande:

Nej, men när man är 13 (jag röstade iofs på 14) börjar man bli intresserad av sex och kroppen börjar utvecklas (kallas pubertet vet du). Då kan det vara OK att börja sminka sig. Barn ska inte sminka sig!

Personligen anser jag att en trettonåring är ett barn och att smink inte nödvändigtvis hör ihop med sexualundervisning. Så för mig är det omöjligt att finna logik i ditt resonemang.
  • Royalle

Fast jag sminkar mig aldrig medan min dotter (7år) inget hellre vill än att få börja sminka sig... Så de gör nog som de vill. 
  • Royalle
    MxMeNow skrev 2015-02-02 23:47:24 följande:
    Jag låter mina experimentera med det tidigt, så fort dom ville, men på hemmaplan.
    jag också. Då kan man också vägleda lite.
Svar på tråden När är det ok med smink för tjejer?