• PK3

Funderar på en 4:a?

Hej!
    2012 fick vi vår trea, nu är jag sugen på en fyra men är rädd för vad omgivningen skall tycka. Får alltid höra att det är väll bra med barn nu?

Min äldsta son har diagnosen autism och förmodligen ADHD(skall göra en utredning för det) har har extra hjälp i skolan.

Alla barnen är dock väldigt bäbiskär och de två yngre tjejerna springer så fort de får syn på en bäbis för att fråga om de får krama den. Även vår son tycker om bäbisar men han är ju kort sagt lite mer speciell.

Ofta är det lite kaotiskt hemma hos oss men vi älskar föräldraskapet

någon mer som funderar?

• Svar på tråden Funderar på en 4:a?
  • PK3

Sofie85: kul att höra att vi är i lite liknande situation!
    Vi har det också kaos hemma mellan varven och finns vissa i omgivningen som säger att det är så dåligt för honom att få fler syskon och att vi inte borde ha skaffat töserna men omvänt kan man ju också se det som att utan dem hade han aldrig varit så långt fram i den sociala utvecklingen som han är.

Han är normalbegåvad och vi tror att han även kommer att få en ADHD diagnos men de säger att han är för ung än.
    Jag tänker också ofta på omgivningen, det har varit mycket på senaste och många runt om oss tycker att vi måste ha det så jobbigt och det är klart att det är mellan varven men jag älskar att ha en stor familj, har alltid sagt att jag ska ha många barn. Men som sagt man måste ha tid för alla, vi har en resurs via kommunen åt sonen men det är ju för att vi ska få ett break från autismen här hemma och det hade vi även haft om vi bara hade haft ett barn. VI har nämligen ytters sällan barnvakt och han behöver en "extra kompis".

• PK3

Flisan79, Tboden:: vilken stor skillnad det kan vara bara vi vårt lilla land, vi tycker att vi bor rätt trångt och vi bor i en bostadsrätt på 5 rum + kök. Andra som min man jobbar med från GBG eller STHLM tycker att vi bor väldigt stort. Åldern för första gångs mammor skiljer sig även den rätt mycket, när jag va nere i sthlm på kurs så såg jag väldigt många "äldre" mammor och få yngre.

Oj tatuerare!! det hade jag en dröm om att bli när jag var yngre. har du gått som lärling?
    Har du något som du gjort som man kan spana på?

• Flisan79
    PK3 skrev 2015-01-10 10:30:43 följande:

Flisan79, Tboden:: vilken stor skillnad det kan vara bara vi vårt lilla land, vi tycker att vi bor rätt trångt och vi bor i en bostadsrätt på 5 rum + kök. Andra som min man jobbar med från GBG eller STHLM tycker att vi bor väldigt stort. Åldern för första gångs mammor skiljer sig även den rätt mycket, när jag va nere i sthlm på kurs så såg jag väldigt många "äldre" mammor och få yngre.

Oj tatuerare!! det hade jag en dröm om att bli när jag var yngre. har du gått som lärling?
    Har du något som du gjort som man kan spana på?

Ja allt är ju relativt . Vi bodde på 64 kvm när vi väntade trean men lyckades iaf flytta dit vi bor nu så barnen fick ett ordentligt rum. "Där det finns hjärterum, finns det sjärterum!"

Ja tatuerare är kul och många som vill bli. Jag hade extrem tur som lyckats först få en lärlingsplats och sen en plats på en annan studio. Jag var självlärd innan så min lärlingsperiod var inte så lång.

Håller du själv på med teckning/konst? Med tanke på att du ville bli tatuerare.

Här är min hemsida: www.lisaglans.se
  • PK3

Flisan79: guuud så mycket fint du hade på sidan!! blir grymt inspirerad!!

Höll på mycket att teckna förr men tyvärr har jag tappat det mesta då jag inte håller på längre och har dålig inspiration så när jag väl sätter mig vet jag inte vad jag ska göra. Gick konst och formgivning på gymnasiet så något borde jag väll kunna.....kanske är dags att inköpa lite skisspennor och ett block!?

har väldigt länge velat göra en tatuering som symbolik för min familj, typ tro hopp och kärlek eftersom min man är sjöman men jag vill även göra något för barnen, synd bara att det är så dyrt, annars hade jag lätt haft fler än jag har.

Fråga till dig har en drake sedan tidigare med konturer och skuggning och vill göra göra om den till något med färg, kanske en kinesisk drake, skulle det va möjligt?

• Flisan79
    PK3 skrev 2015-01-11 10:14:29 följande:

Flisan79: guuud så mycket fint du hade på sidan!! blir grymt inspirerad!!

Höll på mycket att teckna förr men tyvärr har jag tappat det mesta då jag inte håller på längre och har dålig inspiration så när jag väl sätter mig vet jag inte vad jag ska göra. Gick konst och formgivning på gymnasiet så något borde jag väll kunna.....kanske är dags att inköpa lite skisspennor och ett block!?

har väldigt länge velat göra en tatuering som symbolik för min familj, typ tro hopp och kärlek eftersom min man är sjöman men jag vill även göra något för barnen, synd bara att det är så dyrt, annars hade jag lätt haft fler än jag har.

Fråga till dig har en drake sedan tidigare med konturer och skuggning och vill göra göra om den till något med färg, kanske en kinesisk drake, skulle det va möjligt?

Tack!

Klart du ska ta upp ritandet. Jag gick också konst och form på gymnasiet och sen gick jag två konstskolor samt mode och design på tillskärarakademin. Jag var nämligen helt inne på att bli designer från början.

Låter som en bra idé till den den nya tatueringen men visst är det dyrt. Jag är väl inte överdrivet dyr men när man inser att man man själv bara får drygt 30% av det man drar in så måste man ändå ta rimligt betalt.

Det mesta går att göra något med så det går säkert göra något med din drake. Om du vill så kan du maila bilden så kan jag ge ett mer utförligt svar. lisaglans@hotmail.com
  • Flisan79

Väntar för övrigt min mens i morgon. Jag har en stark känsla av att den kommer dyka upp som vanligt. Allt tyder på det just nu. Känner inga symtom öht, är torr som fnöske mellan bena och börjar väl få lite PMS aningar.

Och ärligt så vet jag inte vad jag känner för det. En del av mig letar symtom, tänker att jag hade ju inga symtom alls sist..osv. En annan del tänker att det är lika bra, det kommer bli mycket som behöver göras om det skulle bli något. Hjärtat och hjärnans kamp kan jag tro.

• tboden
    Flisan79 skrev 2015-01-09 10:27:34 följande:

Tboden:

Min man medicinerar inte heller...än! Vi får se hur han reagerar på den då han kommer få prova det under våren. Vi har varit tillsammans snart 17 år så det blir bara bonus om det fungerar lite grann.

Åldern i sig har jag inget problem med. Som du säger så är det vanligt här i Stockholm (bor i Stockholm söderort, Farsta). När jag med det tidigare barnen gått i mammagrupper har jag varit bland de yngre och många varit runt 40, även som förstagångsmammor.

Sitter ju i väldigt lika sits med boendet. Vi bor i en trea på 75 kvm så det är redan trångt. Sen så finns det inte några större lägenheter just här nära och eftersom att äldsta tösen börjat skolan här så vill jag inte gärna flytta så långt. Alternativet är att köpa, men det är ju så j-la dyrt.

Jag har sent om sider skolat om mig till tatuerare och eftersom att man hyr en stol i en studio så kör man på enskild firma. Jag jobbar för övrigt på "skäggiga damen" i bagarmossen (för den som är nyfiken )

Jag har tre tjejer som är 7, 5 och 3 år.

Var bor du/ni?

75 kvadrat är stort :)

Vi bor i en 2a på 50 kvadrat. 3 barn 2 vuxna å 3 katter. Det finns inte mycket plats för egen tid ;)

Vi letar större men det finns ju inte så mycket. Så vida man inte kan betala 3-6 miljoner...

Jag bor i nynäshamn. Inte allt för långt bort från dig :)

Har en son på 11, en dotter på 9 och en son på 4.

Spännande att jobba som tatuerare :) Tyvärr besitter jag ingen estetisk ådra alls :(

Hur gick det? Kom mensen?

Min slutade igår. Sa till sambon att nu får vi ligga i så jag blir gravid. ;) Jag lixom både vill och inte.. tanken akrämmer mig lite. Men på samma sätt vill jag så gärna :)
  • Flisan79
    tboden skrev 2015-01-12 18:11:25 följande:
    75 kvadrat är stort :)

Vi bor i en 2a på 50 kvadrat. 3 barn 2 vuxna å 3 katter. Det finns inte mycket plats för egen tid ;)

Vi letar större men det finns ju inte så mycket. Så vida man inte kan betala 3-6 miljoner...

Jag bor i nynäshamn. Inte allt för långt bort från dig :)

Har en son på 11, en dotter på 9 och en son på 4.

Spännande att jobba som tatuerare :) Tyvärr besitter jag ingen estetisk ådra alls :(

Hur gick det? Kom mensen?

Min slutade igår. Sa till sambon att nu får vi ligga i så jag blir gravid. ;) Jag lixom både vill och inte.. tanken akrämmer mig lite. Men på samma sätt vill jag så gärna :)
    Här kom syndafloden, som klockan. Min kropp är om inte annat, väldigt exakt.

Det känns lite tomt, och lite dystert....samtidigt, som vanligt. Det var ju inget som vi planerat. Tyvärr så har ju en sån här sak en tendens att så frön i ett mammahjärta. Var man inte sugen innan så visst sjutton har suget dykt upp nu.

Jag vet att det är dum tid, jag vet att det skulle suckas runt mig...men det är ju ändå vårt liv. Dessutom, tänk om det inte går om ett par år? Vad säger att det ens kommer gå nu? Vågar man chansa?

Vårt första barn tog 7 år att få till så vi ser inget som självklart. Jag har ingen aning om hur fertil jag är. Barn två var en "olycka" och trean tig bara tre försök. Så vad ska man gå på? Börja försöka ifall det tar tid, eller vara försiktig så det inte går för snabbt.

Hahaha, ursäkta alla frågor men har ingen annan stans att få dem ur mig. Ni om några verkar ju kunna förstå.

50 kvm var verkligen litet, då kan vi nog få in en till på våra 75 kvm . Nynäs är väldigt fint för övrigt.
  • tboden
    Flisan79 skrev 2015-01-12 21:15:16 följande:

Här kom syndafloden, som klockan. Min kropp är om inte annat, väldigt exakt.

Det känns lite tomt, och lite dystert....samtidigt, som vanligt. Det var ju inget som vi planerat. Tyvärr så har ju en sån här sak en tendens att så frön i ett mammahjärta. Var man inte sugen innan så visst sjutton har suget dykt upp nu.

Jag vet att det är dum tid, jag vet att det skulle suckas runt mig...men det är ju ändå vårt liv. Dessutom, tänk om det inte går om ett par år? Vad säger att det ens kommer gå nu? Vågar man chansa?

Vårt första barn tog 7 år att få till så vi ser inget som självklart. Jag har ingen aning om hur fertil jag är. Barn två var en "olycka" och trean tig bara tre försök. Så vad ska man gå på? Börja försöka ifall det tar tid, eller vara försiktig så det inte går för snabbt.

Hahaha, ursäkta alla frågor men har ingen annan stans att få dem ur mig. Ni om några verkar ju kunna förstå.

50 kvm var verkligen litet, då kan vi nog få in en till på våra 75 kvm . Nynäs är väldigt fint för övrigt.

Jag har tidigare haft väldigt lätt att bli gravid innan.

Men nu är det som sagt var med en ny och vem vet? Kanske inte går alls....

Han tror det kommer dröja. Medans jag känner. Jo..men det kan också gå fort :) Vågar man chansa?

På min sida kommer nog alla höja ögonen.. på hans sida kommer de bli överlyckliga. Då han inte har barn innan och är 10 år yngre än mig .

Jag har alltid haft en önskan att få 4 barn. Vet inte om det beror på att jag är ensambarn? Men vem vet? Snart kanske jag är där ;) :)
  • PK3

Flisan79: jag ska maila över en bild till dig vid tillfälle. Jag förstår att man måste ta en del givetvis, det tar ju en hel del tid också till varje person!!

Jisses ni har verkligen börjat försöka, här hemma så har maken inte sagt något tidigare när jag sagt att jag va sugen men för någon dag sedan sa han Nääs vi orkar inte med en till, det går inte:(. Jösses!! Vad gör man ny?? Jag längtar verkligen

• Flisan79
    PK3 skrev 2015-01-16 20:07:32 följande:

Flisan79: jag ska maila över en bild till dig vid tillfälle. Jag förstår att man måste ta en del givetvis, det tar ju en hel del tid också till varje person!!

Jisses ni har verkligen börjat försöka, här hemma så har maken inte sagt något tidigare när jag sagt att jag va sugen men för någon dag sedan sa han Nääs vi orkar inte med en till, det går inte:(. Jösses!! Vad gör man ny?? Jag längtar verkligen

Ja gör det!

Aj då. Här är det inte heller några klartecken. Fast då är det jag som är stoppklossen. Känner precis som din man ibland samt en miljard andra anledningar till varför det är en dålig idé. Sen kommer det stunder då jag nästan vill gråta för att jag så gärna vill (spec runt äl ).....vilket gör mig oförsiktig och tänket blir "om det blir nåt så blir det". Typ då är det menat och jag slipper ta beslutet.
  • PK3

ja jag kan också känna ibland att det är ganska bekvämt nu när nästan alla är blöjfri dom pratar och har kommit över den värsta sjukdoms perioden samt att dom kan klä sig själv osv. men samtidigt är det ju så mysigt!! och barnen skulle älska att få en syster eller bror dom är lika baby galen som jag är haha.

sedan är jag ju ensam i perioder om 6 veckor så jag måste ha dagis och nattis och nu en i skolan och närmsta släkt bor 25 mil härifrån.

samtidigt har jag kommit in i en period då jag verkligen vill men man måste ju se till det praktiska också :S

Svar på tråden Funderar på en 4:a?