Vad är det för fördelar och nackdelar med byxblöjor?
Som Rubriken Lyder.
Vilka är fördelarna med Byxblöjor?
Vilka är nackdelarna med byxblöjor?
Som Rubriken Lyder.
Vilka är fördelarna med Byxblöjor?
Vilka är nackdelarna med byxblöjor?
Fördel:
Enkla att bara dra på när det är spring i benen.
Minus: Suger inte upp lika mycket som Tape blöjorna även på vintern är dessa ett minus då man måste ta av alla kläder för att göra ett byte.
Ibland är det svårt att få dem att sitta bra.
Har två barn och har endast köpt ett pkt byxblöjor. Hittade inga direkta fördelar. Jo, det kanske är smidigt för den som pottränar (mina gjorde aldrig det i vanlig mening) men annars tycker jag inte de pallar trycket av en 1-2 åring.
Oj, de är ju otroligt mycket enklare att få på bra. Så fort barn börjar ledsna på att ligga stil på ett skötbord är ju byxblöjor perfekta, då kan barnet stå upp när man byter och man rycker av den i förbifarten (river sönder på sidorna). Och de håller ju precis lika bra som andra blöjor, nästan bättre eftersom det är lätt att tejpblöjor hamnar snett på ett barn som vill rymma.
Oj, de är ju otroligt mycket enklare att få på bra. Så fort barn börjar ledsna på att ligga stil på ett skötbord är ju byxblöjor perfekta, då kan barnet stå upp när man byter och man rycker av den i förbifarten (river sönder på sidorna). Och de håller ju precis lika bra som andra blöjor, nästan bättre eftersom det är lätt att tejpblöjor hamnar snett på ett barn som vill rymma.
Inga fördelar som väger upp nackdelarna i alla fall. Vanliga blöjor kan du ta på och av när byxorna är neddragna till knäna (och det kan man göra både när barnet står och ligger ner), men med byxblöjor får du bara av dem på det viset - sedan måste allt av för att få på en ny blöja. Himla frustrerande nu under vintern och man snabbt behöver byta en kissblöja.
Bra med byxblöjor vid potträning. Bra också att man kan byta stående. (Jag fick inte till det vidare bra när jag bytte stående med "vanliga" blöjor.)
Nackdel med byxblöjor är att man måste ta av ev skor och byxor för att kunna byta. Funkar att ta av ena skon och ena byxbenet bara och sen "trä" blöjan över andra skon och över byxbenet, men lite meckigt är det.
På dagis sa de ifrån när vi kom med byxblöjor, just för att de vill kunna byta "snabbt på stående fot". Så där föredrar de vanliga tejp-blöjor.
I mitt tycke då:
Fördel:
Något enklare att ta på om barnet är naket.
Nackdel:
Sämre passform
Måste ta av byxorna när man sätter på blöjan (med vanliga blöjor är det plättlätt att bara dra ner byxorna när barnet står, lirka blöjan mellan benen och fästa igen)
Dyrare
Har aldrig, på fyra ungar blivit kompis med byxblöjor trots att jag provat ett antal paket av olika märken när jag fått dem nog billigt med rabattkuponger.
Nackdelen med byxblöjor är om man byter blöja på barnet när det står upp så måste man ta av byxorna först. Jag har aldrig fattat grejen med byxblöjor, faktiskt. Om man snabbt måste byta en blöja på ett otåligt barn med spring i benen så är det hundra gånger lättare att bara dra ner byxorna till knäna och sätta på en vanlig blöja.
Fördel: att barnet själv lätt kan byta sin blöja. Vår 2-åring gillar att fixa saker på egen hand och en byxblöja kan hon ta av och på utan problem.
Nackdel: som alla skriver; att man måste ta av alla kläder på underkroppen.
Har haft två pottbarn, så har mest använt byxblöja. Men har alltid med en tejpblöja för att kunna byta smidigt och ute. Inga problem att kombinera tycker jag! Även lämnat båda sorterna till förskolan, alla tycker olika om blöjor så även förskolepersonal. Sen så sitter ju blöjorna lite olika så ingen risk för skav eller så...
Jag håller med om alla för- och nackdelar ovan. Med första använde vi byxblöjor från Libero mestadels när 5:orna blev lagom. Med andra barnet har vi testat, men då hon har förstoppningsdiarré och lätt får uppskjut antingen på ryggen eller fram beroende av position när hon bajsar, så har vi insett att vanliga blöjor täcker högre upp och därmed suger upp lite, lite mer. Extratvätt är det normala här några gånger i veckan.
När man har ett barn som inte vill ligga på skötbordet (sedan hon var 9-10 mån) är byxblöjan helt perfekt! Hittar man rätt märke/storlek så är passformen nästan bättre än i vanliga blöjor. Liberos byxblöjor läcker men pampers håller måttet, hela vägen. Köper bara byxblöjor numera.
Sonen slutade ligga ner på skötbordet när han var 6 månader så byxblöjor var rena rama räddningen. Han är nu snart 2 år och vi har aldrig haft problem med läckage (förutom några få gånger som indikation på att det varit dags att gå upp i storlek). Intressant däremot att man kan få på en tejpblöja stående, vore ju ibland skönt att slippa momentet att ta av allt på underkroppen för att få på en ny blöja (vilket är den enda nackdelen med byxblöja i min mening).