Bodelning!
Hej! Villa har marknadspris 1,6 milj. A äger 50 % och B äger 50 % av villan. A har inget lån men B har 900000 kr. lån på huset. Hur räknar man ut andelar till bodelning? Tack
Hej! Villa har marknadspris 1,6 milj. A äger 50 % och B äger 50 % av villan. A har inget lån men B har 900000 kr. lån på huset. Hur räknar man ut andelar till bodelning? Tack
Är man gift så gäller väl annat än sambolagen?
Då följer väl lån med den andre?
Det stämmer vad Kjell2 skriver. Banken ska ha alltid sitt först. Så egentligen har den ingen betydelse på vems namn bostadslånet står på så länge huset säljs med vinst, däremot när huset har minskat väldigt mycket i värde att lånet överstiger marknadspriset, då kommer lånet att belasta bara den som står på den.
Visa då hur det stämmer med lagtexten
Det kan jag inte :( är ingen jurist. Däremot har frågat en som är det och även jobbat som bodelningsförrättare. Det finns något som heter skydd till borgenärer. Med andra ord äger a och b bara den del av huset som inte belastas av lånet, resten äger banken.
Det kan jag inte :( är ingen jurist. Däremot har frågat en som är det och även jobbat som bodelningsförrättare. Det finns något som heter skydd till borgenärer. Med andra ord äger a och b bara den del av huset som inte belastas av lånet, resten äger banken.
Jag har bara förenklat det. Man borde kanske inte ha skrivit äga, men det gör det enklare att förstå varför banken alltid kommer först när det kommer till bostadslånet och varför räknas bostadslånet av först innan man ens kollar hur ser ägarförhållanden ut för A och B.
Är det skillnad på bostadslån och andra lån?
Är det skillnad på bostadslån och andra lån?
Visa då hur det stämmer med lagtexten
ardat glöm vad jag skrev såg sista raden i ditt inlägg.
(editfunktion vore trevligt)
Skulder är inte gemensamma, de är privata.